Gå til innhold

Jul, barn og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2021 den 17.57):

Hvis dette er noe som barn tåler så godt, og ikke ser på som noe utrygt, hvorfor disse holdningskampanjene og tv-snuttene som vises hvert år da, tror dere? I de filmene som jeg kan huske å ha sett, er det ikke snakk om foreldre som har et trøblete forhold til alkohol eller som  drikker seg driting, men det at barna merker en endring i stemningen allerede ved et nokså lavt alko-inntak. De voksne oppfører seg annerledes enn når de er edru, de blir mer fjasete og ler av ting som ellers kanskje ikke er så gøy. Poenget er at filmene merker de voksne nada til endringen, mens barna merker det godt og blir usikre. 

Jeg sier ikke at alle barn blir utrygge av å være vitne til voksne som drikker et par glass, men mener bestemt at dere ikke kan påstå at ingen barn tar skade av det, bare fordi dere ikke reagerte på det. 

Anonymkode: b2d7b...031

Jo, de filmene viser veltede ølflasker og barn som går for lut og kaldt vann. Ikke barn som er i sentrum for oppmerksomheten og foreldre som er tilstede til tross for å ha drukket litt alkohol.

Anonymkode: 8bfa9...e4e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke ha noe drikking når vi skal feire jul hjemme hos oss for aller første gang(nettopp kjøpt vår første bolig) har en 4 åring. Foreldrene mine har ikke drukket alkohol på julaften tidligere, svigerforeldrene har, typen syns derfor jeg er alt for streng. Svigermor er litt for glad i vin.

Anonymkode: 42818...3a5

Skrevet

Min mann tar kanskje en eller to øl i løpet av hele kvelden. Jeg drikker ikke alkohol sammen med familie, da jeg synst at brus smaker bedre 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke ha noe drikking når vi skal feire jul hjemme hos oss for aller første gang(nettopp kjøpt vår første bolig) har en 4 åring. Foreldrene mine har ikke drukket alkohol på julaften tidligere, svigerforeldrene har, typen syns derfor jeg er alt for streng. Svigermor er litt for glad i vin.

Her har man en typisk interessekonflikt når et par kommer fra hjem som har totalt forskjellig forhold til alkohol.

Du skriver at svigermor er litt for glad i vin. Men det er etter dine standarder, som er vokst opp med julaften helt uten alkohol. Hos mannen din har de hatt et annet forhold til dette, og kanskje svigermoren din har et helt vanlig konsum.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har man en typisk interessekonflikt når et par kommer fra hjem som har totalt forskjellig forhold til alkohol.

Du skriver at svigermor er litt for glad i vin. Men det er etter dine standarder, som er vokst opp med julaften helt uten alkohol. Hos mannen din har de hatt et annet forhold til dette, og kanskje svigermoren din har et helt vanlig konsum.

Har vunnet kampen uansett, jeg. Og jo, hun drikker ofte og det kan fort gå halve flaska på en kveld, sier ikke at hun er alkoholiker, men mener vi kan nyte akkurat den kvelden uten alkohol :) og det vant jeg frem med i diskusjonen med typen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har vunnet kampen uansett, jeg. Og jo, hun drikker ofte og det kan fort gå halve flaska på en kveld, sier ikke at hun er alkoholiker, men mener vi kan nyte akkurat den kvelden uten alkohol :) og det vant jeg frem med i diskusjonen med typen. 

Halve flaska er to og et halvt glass og ikke et unormalt eller bekymringsverdig inntak.. fint at dere ble enige, men om det er svigermors inntak som var grunnen til diskusjonen så er jeg glad for at jeg ikke feirer med noen som er så rigid som deg.. 

Anonymkode: cb99d...262

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil ikke si at en halv flaske vin i løpet av en kveld er mye akkurat. Er vel noe sånt som 2 glass eller noe? Hvis jeg og kona deler en flaske vin, så er det ca 2 glass til hver.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og nei, barna merker ikke at jeg har drukket nei. Jeg veier 120 kg, og kan som sagt drikke en sixpack uten å få i nærheten av noe promille.

Naivt å tro at du ikke får promille av en sixpack.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det forholdet ditt kommer ikke til å vare lenge, så opptatt du er av å vinne kamper.

En halv flaske vin på en hel kveld er ikke mye. Det tilsvarer 2,5-3 glass. Noe som er et helt ordinært antall glass å få til en treretters.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet forbrukerangrep. 

Perelandra, mod. 

Skrevet

jeg og min familie drikker alle sammen ganske mye på julaften. Det bøttes ned på mye pils og noen shots akevitt. Jeg bryr meg ikke om barna mine. Vet mange ville dømt meg for at jeg lar de drikke som 12 åringer. Men juletidene er fin og en god tid til å komme nærmere familien.  I fjor våknet jeg opp hangover sovende under juletreet. Med min mann og sønn. den hangoveren varte godt inn i nyåret for å si det sånn ;). 

Skrevet

Drikker man med måte er det ingen barn som tar skade av det. Med måte, er en enhet eller to til middagen. Da lærer du samtidig barna å drikke med måte. God jul!

Anonymkode: 4afcd...b95

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2021 den 21.38):

Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna?

Anonymkode: fb47c...2dd

Barn 3 og 5, vi er edru til barna er i seng, da hender det jeg tar en juleøl. Er masse god alkoholfri juleøl. Besteforeldre tar seg en akevitt til maten, det er alt.

Anonymkode: d7d04...cb6

Skrevet
w0ho skrev (På 7.12.2021 den 10.40):

Jeg tok meg to glass vin den nyttårsaften da barnet var ett år, han sovnet i 20-tiden uansett. Pappa drakk ikke fordi han kjørte. Nyttårsaften året etter da barnet var to år var vi hjemme med vennepar. Mennene tok seg 2-3 øl, jeg og min gravide venninne drakk ingenting. Barnet sovet rundt 19-20 da også. I år kommer nok en av oss til å ta oss ett glass vin eller en øl til maten, den andre må kjøre. Ingen av oss som har lyst til å våkne fyllesyke 1juledag eller 1nyttårsdag med barn i hus. Mer alkohol sparer vi til de kveldene vi har helt barnefri 

Og her ser man tydelig at folk diskuterer med helt ulik bakgrunn. Hos oss serveres det øl og vin på julaften og ved diverse anledninger ellers, men ingen av oss drikker noen gang så mye at vi har våknet fyllesyke. Om folk vanligvis drikker så mye og tror at andre også gjør det, kan jeg forstå motstanden mot alkoholholdig drikke på julaften. Det er kanskje de samme som kaller det "alkohol" og ikke øl, vin... Jeg nyter å ta et glass vin eller to til maten, men blir aldri full.

Anonymkode: 24ca8...6aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og her ser man tydelig at folk diskuterer med helt ulik bakgrunn. Hos oss serveres det øl og vin på julaften og ved diverse anledninger ellers, men ingen av oss drikker noen gang så mye at vi har våknet fyllesyke. Om folk vanligvis drikker så mye og tror at andre også gjør det, kan jeg forstå motstanden mot alkoholholdig drikke på julaften. Det er kanskje de samme som kaller det "alkohol" og ikke øl, vin... Jeg nyter å ta et glass vin eller to til maten, men blir aldri full.

Anonymkode: 24ca8...6aa

Helt enig. Det innlegget var for meg noe sjokkerende. Barnefri for å bli full, og i bakrus dagen derpå? 

Vi drikker vin, innimellom en øl. Men tror det er 15 år siden jeg kjente noe dagen derpå. Slike drikkevaner var jeg ferdig med som student. 

Jeg ser mange skriver med utgangspunktet at det er "alkohol" og "rus". Da har man jo vidt forskjellige syn på dette. 

Anonymkode: d44f8...058

• Liker 2
Skrevet

Drikker ingenting i jula, unntak er hvis vi er med venner og barna er hos besteforeldrene. Har skrevet under kampanje for hvit jul de siste 3 årene. Mine barn er snart 6 og 8 år, jeg selv er oppvokst med for mye alkohol og foreldre som aldri klarte å stå opp dagen derpå.

Anonymkode: e3db3...72c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 12.06):

Jeg er fra en familie som har et ganske avslappet forhold til alkohol. Dvs at man gjerne kan ta seg en øl eller fem foran barna, uten at man blir overstadig beruset. Samme gjelder konas familie.

Så på juleaften blir det øl og akevitt til maten, og gjerne en cognac eller to til kaffe/kaker etter pakkeåpning. Ingen har noen gang blitt dritafulle, og alle koser seg, både barn og voksne. Barna er 6 og 10 år.

Kona er stort sett alltid helt edru da, hun er ikke så glad i smaken av alkohol. Kanskje hun tar en cider eller et glass hvitvin.

Fem øl synes jeg er greit med barna. Da er man ikke helt klin kokos pæra. Bar god stemning. Ti øl er for mye.

Anonymkode: 9a044...489

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...