AnonymBruker Skrevet 7. desember 2021 #161 Skrevet 7. desember 2021 En øl eller et glass vin til maten tenker jeg er ok og kanskje en akevitt, men der går grensen. Egentlig så burde en være kjørbar hvis det er snakk om små barn tilstede som kan bli syke. Sånn egentlig så tenker jeg at foreldre burde kunne klare å holde seg unna rusmidler på genrell basis for at barn skal slippe den utrygghetsfølelsen som har en tendens til aldri å forsvinne. Anonymkode: 7c76d...110
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #162 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og ikke kom med den dårlige unnskyldningen om at du kun drikker for smaken. Det blir for dumt, da det finnes drøssevis med alkoholfrie drikker. Folk drikker for rusen Anonymkode: f351e...c11 Jeg betaler ikke 1200 for vinkurs neste uke, der jeg knapt får et-par slurker i hvert glass, for rusen 😅 Rusen liker jeg ikke, har ikke vært brisen på 10+ år. Men vin drikker jeg gjerne gjennom jula. Alternativet mitt er vann til god mat, da jeg ikke liker søte drikker. Men om du aldri har hatt annet forhold til alkohol enn rus forstår jeg din skepsis. Anonymkode: d44f8...058 7
Cole Skrevet 8. desember 2021 #163 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Påpeker bare at alkohol er et rusmiddel. Sukker, koffein og nikotin er også rusmidler. 3
Cole Skrevet 8. desember 2021 #164 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg betaler ikke 1200 for vinkurs neste uke, der jeg knapt får et-par slurker i hvert glass, for rusen 😅 Rusen liker jeg ikke, har ikke vært brisen på 10+ år. Men vin drikker jeg gjerne gjennom jula. Alternativet mitt er vann til god mat, da jeg ikke liker søte drikker. Men om du aldri har hatt annet forhold til alkohol enn rus forstår jeg din skepsis. Anonymkode: d44f8...058 Avholdsfolk skjønner ikke at man kan drikke vin og øl for smaken. Jeg drikker ofte alkoholfritt øl nettopp for smaken, siden brus ikke passer seg til mat og det kan bli kjedelig med bare vann. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #165 Skrevet 8. desember 2021 Jeg synes ikke et så tungt rusmiddel passer seg rundt barn. Dessverre er det mye fornektelse rundt de som drikker noen glass for mye. 90.000 barn har en foreldre som drikker for mye og da snakker vi ikke bare hardbarkete alkoholikere. Anonymkode: a35fc...707
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #166 Skrevet 8. desember 2021 Anonymburker skrev (På 6.12.2021 den 21.40): Jeg forbinder alkohol med et rusmiddel, ja. Så velger å ikke drikke foran barn. Hvis man må ha alkohol for å kose seg og ikke kunne drikke alkoholfritt, så gjelder jo det de som drikker foran barna også. Å skjule seg bak smaksopplevelsen og høytidsstemningen er for dumt. Å drikke foran barna er på grensen til omsorgssvikt. I alle fall hvis begge foreldrene drikker samtidig. Hva hvis noe skjer og noen må kjøre til sykehuset? Vi vet jo at dette er fokus i mediene hver jul at mange barn har det vanskelig i julen fordi foreldrene drikker for mye. Syns ikke man skal bagatellisere alkoholbruken i julen. Nordmenn er ramme hva gjelder alkoholmisbruk og barna lider av det. Er enig i mye av det du skriver, men er veldig uenig i at det grenser til omsorgssvikt å ikke være kjørbar. Det er ikke alle som kjører bil. Jeg har ikke bil, men ville uansett ha foretrukket å ringe etter ambulanse fremfor å kjøre to timer på glatte vinterveier alene med et sykt barn i bilen... Anonymkode: b2d7b...031 4
ostekaker Skrevet 8. desember 2021 #167 Skrevet 8. desember 2021 (endret) Jeg er ikke så veldig glad i alkohol og foretrekker å drikke brus eller eple juice til maten, så dette er ikke en problemstilling for min del og har heller ingen barn. Men jeg ser ingen problem ved at voksne mennesker tar et glass eller to til maten-så lenge det er innenfor rimelighetens grenser, og da mener jeg at man ikke kjenner rusen og er åpentlys full/brisen. Endret 9. desember 2021 av ostekaker 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #168 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Og ikke kom med den dårlige unnskyldningen om at du kun drikker for smaken. Det blir for dumt, da det finnes drøssevis med alkoholfrie drikker. Folk drikker for rusen Anonymkode: f351e...c11 Selv jeg, som virkelig ikke liker vin (eller andre alkoholholdige drikker), kjenner godt at det er smaksforskjell på vin med og uten alkohol. Anonymkode: b2d7b...031 5
ostekaker Skrevet 8. desember 2021 #169 Skrevet 8. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selv jeg, som virkelig ikke liker vin (eller andre alkoholholdige drikker), kjenner godt at det er smaksforskjell på vin med og uten alkohol. Anonymkode: b2d7b...031 Ja, synes det er helt innafor om det er kun er for smaken skyld og at man begrenser seg. Endret 8. desember 2021 av ostekaker
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #170 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 18.29): Men om man blir mer lattermild, trenger det å være negativt da? Hadde skjønt folks skepsis om vi hadde blitt dritafulle, kranglet og det ble en generelt ubehagelig stemning, men dette er altså ikke tilfelle hos oss, og var heller ikke tilfelle da jeg vokste opp. Det må være lov for voksne å nyte jula også, og for mange innebærer det å nyte god drikke til julematen. Anonymkode: 8bfa9...e4e AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 12.05): Vokste opp med at mamma, pappa, tanter og onkel, besteforeldre... drakk på julaften. Har ikke et eneste minne om at de endret seg, eller at ting var utrygt eller annerledes. Jeg tror denne typen uttalelser kommer fra de som selv er avholds og har et vridd forhold til alkohol, eller de som har kjent alkoholisme på kroppen i oppveksten. Anonymkode: d44f8...058 Hvis dette er noe som barn tåler så godt, og ikke ser på som noe utrygt, hvorfor disse holdningskampanjene og tv-snuttene som vises hvert år da, tror dere? I de filmene som jeg kan huske å ha sett, er det ikke snakk om foreldre som har et trøblete forhold til alkohol eller som drikker seg driting, men det at barna merker en endring i stemningen allerede ved et nokså lavt alko-inntak. De voksne oppfører seg annerledes enn når de er edru, de blir mer fjasete og ler av ting som ellers kanskje ikke er så gøy. Poenget er at filmene merker de voksne nada til endringen, mens barna merker det godt og blir usikre. Jeg sier ikke at alle barn blir utrygge av å være vitne til voksne som drikker et par glass, men mener bestemt at dere ikke kan påstå at ingen barn tar skade av det, bare fordi dere ikke reagerte på det. Anonymkode: b2d7b...031 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #171 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er enig i mye av det du skriver, men er veldig uenig i at det grenser til omsorgssvikt å ikke være kjørbar. Det er ikke alle som kjører bil. Jeg har ikke bil, men ville uansett ha foretrukket å ringe etter ambulanse fremfor å kjøre to timer på glatte vinterveier alene med et sykt barn i bilen... Anonymkode: b2d7b...031 Å kjøre et hardt skadet barn til sykehuset selv er omsorgssvikt. 1) ingen er stabil nok til å være en god sjåfør i en slik situasjon 2) sikring og stabilisering av skaden er ofte mye viktigere enn hvor raskt man kommer til sykehus. Anonymkode: d44f8...058 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2021 #172 Skrevet 8. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis dette er noe som barn tåler så godt, og ikke ser på som noe utrygt, hvorfor disse holdningskampanjene og tv-snuttene som vises hvert år da, tror dere? I de filmene som jeg kan huske å ha sett, er det ikke snakk om foreldre som har et trøblete forhold til alkohol eller som drikker seg driting, men det at barna merker en endring i stemningen allerede ved et nokså lavt alko-inntak. De voksne oppfører seg annerledes enn når de er edru, de blir mer fjasete og ler av ting som ellers kanskje ikke er så gøy. Poenget er at filmene merker de voksne nada til endringen, mens barna merker det godt og blir usikre. Jeg sier ikke at alle barn blir utrygge av å være vitne til voksne som drikker et par glass, men mener bestemt at dere ikke kan påstå at ingen barn tar skade av det, bare fordi dere ikke reagerte på det. Anonymkode: b2d7b...031 Fordi enkelte foreldre/familie ikke klarer det, og det eskalerer til fyll. Og disse kampanjene prøver sitt beste. I de fleste familier balanserer man dette helt fint. Det hjelper ikke de barna som har ustabile voksenpersoner rundt seg at alle andre blir avholds. Og jada. Jeg har sett filmene. Typisk reklame, og overdrevet. Har selv vært edru i mange anledninger, da det er greit å kunne kjøre hjem. I en familie, svigerfamilie og omgangskrets, som stort sett tar 1-3 glass. Barna er trygge og har det godt, leker og snakker. De voksne fremstår akkurat slik de ellers gjør. Anonymkode: d44f8...058 3
Cole Skrevet 9. desember 2021 #173 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis dette er noe som barn tåler så godt, og ikke ser på som noe utrygt, hvorfor disse holdningskampanjene og tv-snuttene som vises hvert år da, tror dere? Så fordi noen har et problem, så har alle et problem...? 3
Cole Skrevet 9. desember 2021 #174 Skrevet 9. desember 2021 Anonymburker skrev (På 6.12.2021 den 21.40): Å drikke foran barna er på grensen til omsorgssvikt. I alle fall hvis begge foreldrene drikker samtidig. Hva hvis noe skjer og noen må kjøre til sykehuset? Tror du alle har lappen?! Og ikke minst bil?! 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #175 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis dette er noe som barn tåler så godt, og ikke ser på som noe utrygt, hvorfor disse holdningskampanjene og tv-snuttene som vises hvert år da, tror dere? I de filmene som jeg kan huske å ha sett, er det ikke snakk om foreldre som har et trøblete forhold til alkohol eller som drikker seg driting, men det at barna merker en endring i stemningen allerede ved et nokså lavt alko-inntak. De voksne oppfører seg annerledes enn når de er edru, de blir mer fjasete og ler av ting som ellers kanskje ikke er så gøy. Poenget er at filmene merker de voksne nada til endringen, mens barna merker det godt og blir usikre. Jeg sier ikke at alle barn blir utrygge av å være vitne til voksne som drikker et par glass, men mener bestemt at dere ikke kan påstå at ingen barn tar skade av det, bare fordi dere ikke reagerte på det. Anonymkode: b2d7b...031 Tror du ikke at disse holdningskampanjene også kan være en årsak til at noen barn blir utrygge? De blir fortalt i alle kanaler at det er forventet at de skal føle seg utrygge når mor og/eller far drikker, og derfor blir det en selvoppfyllende profeti. Jeg hadde heller aldri noen problemer med at mine foreldre drakk øl/vin til middagen, og en drink etterpå. Jeg opplevde aldri noe som var utrygt, jeg elsket heller stemningen det skapte. Men det var heller ingen kampanjer rundt barn og alkohol, det ble ikke snakket om på samme måte, og for oss var det en naturlig greie og ikke noe å lage en stor sak av. Anonymkode: b8b4a...790 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #176 Skrevet 9. desember 2021 Cole skrev (På 7.12.2021 den 10.20): Det er da irrelevant at du knapt merker at du har drukket. Barna merker det. Ta for eksempel det å kjøre bil. Du ville jo ikke gjort det på kvelden etter fem øl, selv om du knapt merker at du har drukket? Jeg ville ikke kjørt bil, fordi det er ulovlig å kjøre med promille i kroppen. Det betyr ikke at jeg ikke fysisk ikke hadde klart det om jeg ønsket. Men har ingen interesse av å miste lappen og risikere fengselsstraff, så da gjør jeg selvsagt ikke det. Og nei, barna merker ikke at jeg har drukket nei. Jeg veier 120 kg, og kan som sagt drikke en sixpack uten å få i nærheten av noe promille. Øl til maten er en del av julekos for meg og mange andre, og det må vi få lov til å nyte uten at det skal moraliserende, så lenge man ikke forandrer oppførsel til det negative. Om barna merker forandring i forhold til at man blir litt mindre stresset, i bedre humør, og mer lattermild, så ser jeg virkelig ikke at det er noen krise. Om man blir sur, vrang og lager bråk og ødelegger julaften for barna, er jo saken en helt annen. Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #177 Skrevet 9. desember 2021 NymeriaRhoynar skrev (På 7.12.2021 den 12.17): Det blir ikke servert alkohol på julaften hos oss, det har bare aldri vært et tema. Nå er ikke dette noe offer i og med at alkohol ikke er noe som tilfører tilværelsen min noe som helst. Jeg drikker alkohol noen få ganger i året på grunn av anledningen; for eksempel ute på et sted der det er normalt å drikke eller til et spesielt måltid. Men for min del så ville jeg aldri ha sagt at jeg koser meg mer på grunn av alkohol, i disse sammenhengene hadde jeg sannsynligvis hatt det akkurat like koselig uten alkohol. Men som du sier, det er ikke noe offer for deg. Kanskje du synes det er greit å bare drikke vann til julematen. Og det er helt ok. Men nå er det ikke alkoholen i seg selv som gjør at mange med et normalt forhold til dette drikker øl eller annen drikke på julaften, men heller at de synes det er bedre med smaken av dette enn alkoholfritt. Anonymkode: 8bfa9...e4e
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #178 Skrevet 9. desember 2021 Cole skrev (På 7.12.2021 den 12.25): Hopper frem og tilbake? Det er du som sier du ikke merker fem enheter på kroppen. Det var meg, ikke den du siterte. Og ja, jeg merker ikke 5 enheter på kroppen. Dette fordi jeg er ganske stor, og også er vant til å kunne kose meg med øl. Da skal det selvsagt mer til for å få en rus enn en som er totalavholds. Og uansett, hva så om man merker at man har drukket noen øl, eller om barna gjør det, så lenge man ikke er rasende dritings. Barn blir ikke utrygge av voksne som er i godt humør, og tuller og har det gøy. Men de blir selvsagt utrygge av foreldre som blir så drita at de sovner i julematen eller ligger på gulvet og raver. Disse to tingene er så milevis fra hverandre som det går an å få blitt. Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #179 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 18.34): Og ikke kom med den dårlige unnskyldningen om at du kun drikker for smaken. Det blir for dumt, da det finnes drøssevis med alkoholfrie drikker. Folk drikker for rusen Anonymkode: f351e...c11 Ok, så hvorfor drikker jeg en øl til lørdagsmiddagen fremfor brus om det er pga rusen? Jo nettopp pga smaken. Og jeg tar gjerne i mot tips om gode drikker som er alkoholfrie Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #180 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 7.12.2021 den 18.26): Ingen bør være synlig beruset rundt barn og husk at barn merker endret atferd pga alkohol raskere enn man gjør det selv. Din egen grense for hva som er ok mengde alkohol er med andre ord sannsynligvis høyere enn grensen for hva barna rundt deg synes er greit. Det er en grunn til at dette snakkes mye om og det er jevnlige kampanjer, det er nettopp fordi veldig mange voksne ikke forstår at barn merker endringer før en selv gjør det og denne tråden er et godt eksempel på det. Hvis noen så mye som hinter om at man skal begrense alkoholinntaket sitt rundt barn blir det ramaskrik. Da er det tydelig at alkoholen er viktigst og varsellampene burde blinke. Anonymkode: bb9ef...fc1 Ramaskriket kommer vel strengt tatt fra de som krisemaksimerer noe få enheter alkohol når man har ansvar for barn. Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå