AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #101 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns det er så rart, dette fokuset på alkohol. Det er ikke alkoholen som gjør at man ønsker øl/vin/akevitt til julematen, men først og fremst smaksopplevelsen og høytidsstemningen. Anonymkode: b8b4a...790 Et selskap uten alkohol er et møte. Anonymkode: 9a044...489 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #102 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er fra en familie som har et ganske avslappet forhold til alkohol. Dvs at man gjerne kan ta seg en øl eller fem foran barna, uten at man blir overstadig beruset. Samme gjelder konas familie. Så på juleaften blir det øl og akevitt til maten, og gjerne en cognac eller to til kaffe/kaker etter pakkeåpning. Ingen har noen gang blitt dritafulle, og alle koser seg, både barn og voksne. Barna er 6 og 10 år. Kona er stort sett alltid helt edru da, hun er ikke så glad i smaken av alkohol. Kanskje hun tar en cider eller et glass hvitvin. Anonymkode: 8bfa9...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #103 Skrevet 6. desember 2021 Å drikke alkohol (ruse seg) på julaften rundt små barn er virkelig toppen av egoisme! Uansett hvordan du velger å omtale et glass vin så er det likevel et rusmiddel. Og du ruser deg bare ikke sammen med barn. Hva tenker folk med egentlig 🤐🥴🤯 Anonymkode: f351e...c11 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #104 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å drikke alkohol (ruse seg) på julaften rundt små barn er virkelig toppen av egoisme! Uansett hvordan du velger å omtale et glass vin så er det likevel et rusmiddel. Og du ruser deg bare ikke sammen med barn. Hva tenker folk med egentlig 🤐🥴🤯 Anonymkode: f351e...c11 Er mer ruset etter en dårlig natts søvn, eller dårlig dag på jobben, enn etter 1-2 glass inntatt til mat. Men forstår bekymringen din om du selv har et "ingenting eller alt" forhold til alkohol, og er vant til fylla eller avhold. Anonymkode: d44f8...058 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #105 Skrevet 6. desember 2021 Kan godt ta meg et glass vin til lørdagsmiddagen, men på julaften og nyttårsaften holder jeg meg helt edru. Har heldigvis ikke behov for rusmidler for å kose meg. Anonymkode: f0211...7fb
Cole Skrevet 6. desember 2021 #106 Skrevet 6. desember 2021 Blir første jul på nesten 10 år uten mindreårige for min del. Jeg holder meg til en øl og en akevitt til maten i år! 🙂
Cole Skrevet 6. desember 2021 #107 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan godt ta meg et glass vin til lørdagsmiddagen, men på julaften og nyttårsaften holder jeg meg helt edru. Har heldigvis ikke behov for rusmidler for å kose meg. Anonymkode: f0211...7fb Dette gir jo ingen mening. 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #108 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Heldigvis har jeg vokst med foreldre som tok en eller to enheter på innimellom , også på julaften Anonymkode: 793a0...2af Hvorfor tenker du «heldigvis» ifht dette? Jeg tror det går veldig bra med barn som har foreldre som tar en/to enheter innimellom og ikke blir synlig beruset. Men jeg tror også det går veldig bra med de barna som har foreldre som ikke drikker noe når de er små, og som viser at man kan kose seg i sosiale sammenhenger uten alkohol. Anonymkode: 755b0...9c5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #109 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er fra en familie som har et ganske avslappet forhold til alkohol. Dvs at man gjerne kan ta seg en øl eller fem foran barna, uten at man blir overstadig beruset. Samme gjelder konas familie. Så på juleaften blir det øl og akevitt til maten, og gjerne en cognac eller to til kaffe/kaker etter pakkeåpning. Ingen har noen gang blitt dritafulle, og alle koser seg, både barn og voksne. Barna er 6 og 10 år. Kona er stort sett alltid helt edru da, hun er ikke så glad i smaken av alkohol. Kanskje hun tar en cider eller et glass hvitvin. Anonymkode: 8bfa9...e4e Fem enheter? Jeg ville ha ligget og kavet på gulvet. 🤭Folk har tydeligvis forskjellig tåleransegrense 🙂 Anonymkode: b2d7b...031 1
Cole Skrevet 6. desember 2021 #110 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tenker du «heldigvis» ifht dette? Jeg tror det går veldig bra med barn som har foreldre som tar en/to enheter innimellom og ikke blir synlig beruset. Men jeg tror også det går veldig bra med de barna som har foreldre som ikke drikker noe når de er små, og som viser at man kan kose seg i sosiale sammenhenger uten alkohol. Anonymkode: 755b0...9c5 Det er veldig mange nordmenn som har praktisert å være fullstendig edru foran barna, men som drikker "bak lukkede dører". Det kan skape et veldig usunt forhold til alkohol. Da har jeg langt større tiltro til at man kan ta seg 1-2 glass til maten en gang i blant. 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #111 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å drikke alkohol (ruse seg) på julaften rundt små barn er virkelig toppen av egoisme! Uansett hvordan du velger å omtale et glass vin så er det likevel et rusmiddel. Og du ruser deg bare ikke sammen med barn. Hva tenker folk med egentlig 🤐🥴🤯 Anonymkode: f351e...c11 Er så godt som avholds, men skjønner jo at de aller fleste mennesker ikke blir ruset av ett glass vin til maten. Hvis de blir det, er det noe galt fysiologisk. Nikotin og koffein er vel også "rusmidler"... Når det gjelder familien der de drikker fem enheter, så er jeg noe skeptisk til om det er noe gøy for barna å være vitne til. Sikkert topp steming for de voksne, men etter å ha drukket såpass vil barna godt merke at foreldrene oppfører seg annerledes vil jeg tro. Anonymkode: b2d7b...031
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #112 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor tenker du «heldigvis» ifht dette? Jeg tror det går veldig bra med barn som har foreldre som tar en/to enheter innimellom og ikke blir synlig beruset. Men jeg tror også det går veldig bra med de barna som har foreldre som ikke drikker noe når de er små, og som viser at man kan kose seg i sosiale sammenhenger uten alkohol. Anonymkode: 755b0...9c5 Men altså, selv om jeg tar et glass med vin som passer til maten julaften, betyr det ikke at jeg ikke kan kose meg i sosiale sammenhenger uten alkohol. Skjønner ikke denne tankegangen. Jeg drikker ikke alkohol i alle sosiale sammenhenger akkurat. Og har jeg lyst på brus eller farris i stedet, så drikker jeg det. Ungene her får se at begge deler er like "normalt". Anonymkode: 409c8...f15 1
Måneklokke Skrevet 6. desember 2021 #113 Skrevet 6. desember 2021 Synes det er fint at barna får se at man kan drikke med måtehold. Å ta en øl eller et glass vin til maten er helt ok Men i våre store familieselskaper har det alltid vært alkoholfritt. Er bare slik det er når alle samles. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #114 Skrevet 6. desember 2021 Cole skrev (3 minutter siden): Det er veldig mange nordmenn som har praktisert å være fullstendig edru foran barna, men som drikker "bak lukkede dører". Det kan skape et veldig usunt forhold til alkohol. Da har jeg langt større tiltro til at man kan ta seg 1-2 glass til maten en gang i blant. Hva mener du ‘bak lukkede dører»? At de drikker når barna ikke er der, på fest el? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men altså, selv om jeg tar et glass med vin som passer til maten julaften, betyr det ikke at jeg ikke kan kose meg i sosiale sammenhenger uten alkohol. Skjønner ikke denne tankegangen. Jeg drikker ikke alkohol i alle sosiale sammenhenger akkurat. Og har jeg lyst på brus eller farris i stedet, så drikker jeg det. Ungene her får se at begge deler er like "normalt". Anonymkode: 409c8...f15 Hvor har jeg skrevet det? Jeg lurte på hvorfor den jeg siterte skrev «heldigvis har jeg foreldre som tok 1-2 enheter innimellom». Og da tenkte jeg på ifht at man ikke gjør det. Tror ingen av delene er skadelig. Anonymkode: 755b0...9c5
Cole Skrevet 6. desember 2021 #115 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du ‘bak lukkede dører»? At de drikker når barna ikke er der, på fest el? Ja, både der, og når barna har lagt seg.
Brunello Skrevet 6. desember 2021 #116 Skrevet 6. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fem enheter? Jeg ville ha ligget og kavet på gulvet. 🤭Folk har tydeligvis forskjellig tåleransegrense 🙂 Anonymkode: b2d7b...031 En voksen mann som drikker fem enheter fordelt over en hel kveld kan kjøre bil kl 0500. 2
Cole Skrevet 6. desember 2021 #117 Skrevet 6. desember 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): En voksen mann som drikker fem enheter fordelt over en hel kveld kan kjøre bil kl 0500. Det avhenger jo helt av når du startet og sluttet og drikke, samt størrelsen på den voksne mannen. En voksen mann kan være 1.60 og 60 kg, og han kan være 2.10 og 140 kg.
kri.star Skrevet 6. desember 2021 #118 Skrevet 6. desember 2021 Jeg er vokst opp med at mamma og pappa tar seg vin eller øl til maten og en cognac til kaffen etterpå. Selv drikker jeg svært sjeldent alkohol, men tar men en øl ila kvelden om jeg har lyst på. Samme med mannen. I år er det nok større sjangse for at datteren vår tar seg en øl, enn at jeg gjør det
Skogkløver Skrevet 6. desember 2021 #119 Skrevet 6. desember 2021 Her blir det stort sett en enhet til maten, kanskje en til etter ungene har lagt seg. Noe mer har det aldri blitt i familien vår. Uten at vi har måtte begrense noen. Har rikelig med alkoholfrie alternativer
Brunello Skrevet 6. desember 2021 #120 Skrevet 6. desember 2021 Cole skrev (1 time siden): Det avhenger jo helt av når du startet og sluttet og drikke, samt størrelsen på den voksne mannen. En voksen mann kan være 1.60 og 60 kg, og han kan være 2.10 og 140 kg. En voksen mann er i snitt 180 og veier 85 kilo. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå