AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #41 Skrevet 5. desember 2021 Jeg ble automatisk helt avholds etter at jeg ble mor. Jeg ønsker å være en trygg og stabil person for barna mine, og jeg synes ikke alkohol bidrar til det Pappaen drikker noen øl og en akevitt til maten, og det gjør stort sett gjestene også. Anonymkode: 0db8e...b46 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #42 Skrevet 5. desember 2021 Vi feirer annenhver jul hjemme og annenhver jul hos min søster. Når vi feirer hjemmefra kjører jeg bil, så da drikker ikke jeg. Mannen min tar gjerne en akevitt og et par øl ila kvelden uansett om han feirer hjemme eller hos min søster. Jeg drikker et par glass vin ila kvelden dersom jeg feirer hjemme. For oss er det helt uproblematisk. Barna har ingen dårlige minner knyttet til at vi drikker (nå er de 8, 12 og 15). Det blir ingen endring i stemningen pga alkohol, og de andre gjestene har også et svært begrenset alkoholinntak eller drikker ikke. Jeg står ganske trygt og godt i at vi ikke er totalavholds foran barna. Vi har ikke noe problem med å begrense oss. Det er ikke alkoholen som avgjør stemningen eller gleden- og jeg har det akkurat like fint de julene jeg ikke drikker. Anonymkode: 4f3bc...aa9 6
minister-mio Skrevet 5. desember 2021 #43 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alkohol har ikke noe å gjøre på jul. Julaften er barnas dag 😊 Anonymkode: 63dd6...cde Julaften er hele familiens dag/ single voksnes dag/ alle menneskers dag. Hos oss drikker alle voksne gløgg, juleøl og aquevitt på julaften. Ingen drikker mye eller blir fulle. 5
got2go Skrevet 5. desember 2021 #44 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hos oss blir det servert øl og akevitt til maten, mannen tar vel gjerne et par-tre øl og en akevitt eller to i løpet av kvelden (da inkludert etter at barna har lagt seg). Kommer litt an på hvilket øl det er, fra butikk eller polet. Jeg tar gjerne et par øl, men etter å ha vært gravid og ammet en del juler så er jeg blitt veldig glad i alkoholfritt øl. Men ingen blir beruset hos oss, jeg har virkelig prøvd å se om jeg kan merke forskjell på mannen når jeg har drukket alkoholfritt. Både mannen og jeg har en forelder som var eller er alkoholiker og har et veldig avklart forhold til alkohol. Anonymkode: d3037...b6b Så hva er spørsmålet?
Gjest Alterego666 Skrevet 5. desember 2021 #45 Skrevet 5. desember 2021 Vi har aldri hatt restriksjoner på alkohol på julaften. De voksne forsyner seg selv og ingen holder regnskap. Av praktiske årsaker er det alltid flere sjåfører tilstede. Erfaringen over mange år er at ingen blir fulle, men det konsumeres noe øl, vin, akevitt, og cognac gjennom en lang kveld.
Lønnesirup01 Skrevet 5. desember 2021 #46 Skrevet 5. desember 2021 Er vokst opp med foreldre som drikker øl/vin/akevitt til maten og gjør det samme selv. Både jeg og mannen er vokst opp i "normale" hjem uten negative erfaringer med alkoholkonsum. Vi har derfor et uanstrengt forhold til det selv. Ingen holder regnskap men ingen blir heller fulle eller ufine. 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #47 Skrevet 5. desember 2021 Har vokst opp med at både øl, vin og akevitt var tilgjengelig under julemiddagen (og nyttårsaften, som og ble feiret med familie), og at de fleste voksne tok litt. Av praktiske årsaker var det alltid noen sjåfører, selv om grensen da var 0,5 ble det praktisert totalavhold blant de som skulle kjøre hjem. Fra jeg fylte 18 kunne jeg også forsyne meg. Har fantastiske minner fra disse selskapene. Opplevde aldri utrygghet eller fulle voksne. Og nå praktiseres det også slik på begge sider av familien, samt hjemme hos oss. Anonymkode: d44f8...058 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #48 Skrevet 5. desember 2021 er ikke spes glad i å drikke alkohol til maten, liker best brus. julaften er ikke en dag jeg ønsker å drikke noe særlig til uansett. Anonymkode: f363c...f49
Lærke Skrevet 5. desember 2021 #49 Skrevet 5. desember 2021 Drikker gjerne 1 glass rødvin til julemiddag. Drikker ellers lite og har et avslappet forhold til alkohol.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #50 Skrevet 5. desember 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna? Anonymkode: fb47c...2dd Jeg drikker aldri alkohol foran mitt barn. En sjelden gang kan min bedre halvdel ta en enhet, men da gjerne oppi en kopp i stedet for rett fra boksen/flaska. Da er det også alltid med meg til stede. Jeg mener at minst én person MÅ være edru rundt barna. Skjer det noe kan selvsagt taxi ringes, men i bygda i Norge er det ikke alltid like lett å få taxi til seg. Uansett MÅ alltid minst én være oppegående nok til å kunne blåse rent ved en eventuell alkotest fra politiet. Idéellt sett drikker ingen voksne alkohol i nærvær av barn. Vi er også preget av dårlig miks av alkohol og voksne fra barndom av. Anonymkode: 4d00e...d99 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #51 Skrevet 5. desember 2021 Blir 1-2 enheter til julemiddagen, der sitter vi lenge ved bordet. Og kanskje 1 enhet til kaffen. Samme som jeg har vokst opp med selv, kjøper drikke som smaker godt med julematen. Var aldri utrygg som barn og mine barn er heller ikke utrygge av dette. Ingen voksne blir bedugget på julaften her og dette inntaket er som flere andre skriver også over flere timer. Det sagt så er det selvfølgelig veldig trist der hvor barn opplever fulle voksne i julen (og ellers i året). Det er viktig å være bevist eget inntak og toleranse, noen tåler ikke et glass vin uten at det går rett i fletta. Etter jeg hadde gått gravid + ikke drukket alkohol første ukene etter fødslene, så merker jeg jo godt at toleransen var en helt annen etter bare en eneste enhet. For min del begrenser da eget inntak seg helt naturlig om jeg har egne eller andres barn rundt meg. Anonymkode: 409c8...f15
celmarith Skrevet 5. desember 2021 #52 Skrevet 5. desember 2021 Jeg er vokst opp med stefar og morfar som er/var alkohollikere, så her i huset har det vært nulltoleranse for alkohol i mange år. De siste årene har det vært greit at mannen tar seg en pils, men selv drikker jeg aldri alkohol når barna er tilstede.
Juligjen Skrevet 5. desember 2021 #53 Skrevet 5. desember 2021 Ikke bruk alkohol når barna er tilstede. 2
sicario Skrevet 5. desember 2021 #54 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna? Anonymkode: fb47c...2dd Vi er 15 stykker på juleaften. Har tilbud om aquavit. Dette tilbys vært år, men aldri har noen takket ja. Har noen juleøl som også tilbys, men aldri har noen takket ja. Det går derimot noen alkoholfrie øl vært år. Syntes dette er glimrende. Vi drikker for så vidt aldri alkohol hjemme ellers heller.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #55 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Alkohol har ikke noe å gjøre på jul. Julaften er barnas dag 😊 Anonymkode: 63dd6...cde Julaften er ikke barnas dag, det er dagen for å feire selve familien. Anonymkode: 4c242...172 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #56 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Skjer det noe kan selvsagt taxi ringes, men i bygda i Norge er det ikke alltid like lett å få taxi til seg. Uansett MÅ alltid minst én være oppegående nok til å kunne blåse rent ved en eventuell alkotest fra politiet. Anonymkode: 4d00e...d99 Uavhengig av alkohol. Vi praktiserer heller et godt nettverk av venner og ikke minst naboer. Om noe skjer ville nok vi begge vært verdens dårligste sjåfører, og det ville vært fullstendig uansvarlig å sette seg bak rattet. I tillegg til at det gjerne er et skadet barn som behøver full oppmerksomhet og ikke kan ligge alene i baksetet. Da er det godt å vite at du har en "armè" som står klar til å hjelpe, og kjøre. Anonymkode: d44f8...058 2
Anonymburker Skrevet 5. desember 2021 #57 Skrevet 5. desember 2021 Har man barn dropper man alkoholen til jul.. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #58 Skrevet 5. desember 2021 Skulle gjerne tatt et glass men må alltid kjøre. Mann og andre drikker litt øl og akevitt. Sånn har vi alltid hatt det. Merket ikke noe da jeg var barn og ingen blir overstadig beruset. Tar noen glass når vi er hjemme igjen da. Anonymkode: 97bf3...85f
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #59 Skrevet 5. desember 2021 Her har vi ikke alkohol til jul. Både jeg og mannen har opplevd å få mer en en julefeiring ødelagt av berusa foreldre😪 kan fint ta et glass vin eller øl til maten ved andre anledninger, men ikke til jul. Anonymkode: 61c2e...93f 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #60 Skrevet 5. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Lurer bare på hva som er normen for barnefamilier på julaften. Tenker ikke på de som har alkoholproblem, eller drikker mye. Men hva er greit? Litt (ett glass/en akevitt til maten) eller ingenting? Begge foreldre eller bare en? Og hvor gamle er barna? Anonymkode: fb47c...2dd Vi drikker ikke. Da jeg vokste opp med alkoholikere. Og jeg syns ikke noe om alkohol og jul med barn. De skal ha det trygt og fint. Mange merker du stemningen fort på etter ett glass selv om de ikke tror det selv så senser barn mye mer enn du tenker og tror! Om folk tar seg en akevitt eller en øl eller ett glass vin til maten eller til kos på kvelden er helt ok om de absolutt må. Men jeg har ikke behov for det. Og de som hiver innpå burde skamme seg! ( de som drikker glass på glass). Anonymkode: dd8cd...0ac 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå