Gå til innhold

Jul, barn og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Regner med det er min familie du sikter til da. Som jeg skrev i forrige innlegg, jeg merker knapt at jeg har drukket etter fem enheter.

Har selv vokst opp med at de voksne koste seg med alkohol uten å måtte telle enheter, og syntes det ikke gjorde noe i det hele tatt. Vi var opptatt av gavene, ikke om de voksne koste seg med noen øl.

Anonymkode: 8bfa9...e4e

Det er da irrelevant at du knapt merker at du har drukket. Barna merker det.

Ta for eksempel det å kjøre bil. Du ville jo ikke gjort det på kvelden etter fem øl, selv om du knapt merker at du har drukket?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad jeg vokste opp med foreldre som viste meg at det går an å ha et normalt forhold til alkohol, at det ikke er noe farlig som må gjemmes bort eller noe hvor man må drikke til man blir snydings. 

Mine foreldre koste seg gjerne med vin/øl/konjakk på julaften - og til og med på vanlige lørdagskvelder. Det gjorde bare at de ble i bedre humør og stemningen (som var god i utgangspunktet) ble bare bedre. Vi barna merket aldri noe særlig til det utenom det. Det var bare koselig.

Anonymkode: 49d96...780

• Liker 4
Skrevet

Jeg tok meg to glass vin den nyttårsaften da barnet var ett år, han sovnet i 20-tiden uansett. Pappa drakk ikke fordi han kjørte. Nyttårsaften året etter da barnet var to år var vi hjemme med vennepar. Mennene tok seg 2-3 øl, jeg og min gravide venninne drakk ingenting. Barnet sovet rundt 19-20 da også. I år kommer nok en av oss til å ta oss ett glass vin eller en øl til maten, den andre må kjøre. Ingen av oss som har lyst til å våkne fyllesyke 1juledag eller 1nyttårsdag med barn i hus. Mer alkohol sparer vi til de kveldene vi har helt barnefri 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er glad jeg vokste opp med foreldre som viste meg at det går an å ha et normalt forhold til alkohol, at det ikke er noe farlig som må gjemmes bort eller noe hvor man må drikke til man blir snydings. 

Mine foreldre koste seg gjerne med vin/øl/konjakk på julaften - og til og med på vanlige lørdagskvelder. Det gjorde bare at de ble i bedre humør og stemningen (som var god i utgangspunktet) ble bare bedre. Vi barna merket aldri noe særlig til det utenom det. Det var bare koselig.

Anonymkode: 49d96...780

Sånn har jeg vokst opp også. Alkoholen var helt uproblematisk. Har ikke hatt en eneste negativ opplevelse med familien min knyttet til alkohol, til tross for at det alltid har vært servert alkohol ved jul, nyttår og andre passende selskaper.

• Liker 3
Skrevet
Cole skrev (1 time siden):

Det er da irrelevant at du knapt merker at du har drukket. Barna merker det.

Ta for eksempel det å kjøre bil. Du ville jo ikke gjort det på kvelden etter fem øl, selv om du knapt merker at du har drukket?

Vokste opp med at mamma, pappa, tanter og onkel, besteforeldre... drakk på julaften.

Har ikke et eneste minne om at de endret seg, eller at ting var utrygt eller annerledes. 

Jeg tror denne typen uttalelser kommer fra de som selv er avholds og har et vridd forhold til alkohol, eller de som har kjent alkoholisme på kroppen i oppveksten. 

Anonymkode: d44f8...058

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vokste opp med at mamma, pappa, tanter og onkel, besteforeldre... drakk på julaften.

Har ikke et eneste minne om at de endret seg, eller at ting var utrygt eller annerledes. 

Jeg tror denne typen uttalelser kommer fra de som selv er avholds og har et vridd forhold til alkohol, eller de som har kjent alkoholisme på kroppen i oppveksten. 

Jeg har vokst opp på samme måte, men med et begrenset alkoholinntak. Familien min behandlet ikke julaften som en låvefest.

Skrevet

Det blir ikke servert alkohol på julaften hos oss, det har bare aldri vært et tema. Nå er ikke dette noe offer i og med at alkohol ikke er noe som tilfører tilværelsen min noe som helst. Jeg drikker alkohol noen få ganger i året på grunn av anledningen; for eksempel ute på et sted der det er normalt å drikke eller til et spesielt måltid. Men for min del så ville jeg aldri ha sagt at jeg koser meg mer på grunn av alkohol, i disse sammenhengene hadde jeg sannsynligvis hatt det akkurat like koselig uten alkohol.

• Liker 1
Skrevet
Cole skrev (1 minutt siden):

Jeg har vokst opp på samme måte, men med et begrenset alkoholinntak. Familien min behandlet ikke julaften som en låvefest.

Inntaket var selvfølgelig begrenset, noe jeg har beskrevet flere ganger i denne tråden. 

Du hopper jo frem og tilbake i argumentasjonen din. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Inntaket var selvfølgelig begrenset, noe jeg har beskrevet flere ganger i denne tråden. 

Du hopper jo frem og tilbake i argumentasjonen din. 

Hopper frem og tilbake? Det er du som sier du ikke merker fem enheter på kroppen.

Skrevet
Cole skrev (Akkurat nå):

Hopper frem og tilbake? Det er du som sier du ikke merker fem enheter på kroppen.

Jeg har aldri sagt noe om hvor mange enheter jeg tåler/drikker? 

Er nok mange år siden jeg drakk fem enheter på en kveld. 

• Liker 1
Skrevet

Mor hadde barna i fjor, så i år er det endelig min tur. 

Når jeg har barn, så er det null alkohol i bildet. Jeg klarer fint å kose meg med pepsi max eller julebrus. 
Gleder meg til ei alkoholfri jul med barna 🙂

Anonymkode: bef73...aba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mor hadde barna i fjor, så i år er det endelig min tur. 

Når jeg har barn, så er det null alkohol i bildet. Jeg klarer fint å kose meg med pepsi max eller julebrus. 
Gleder meg til ei alkoholfri jul med barna 🙂

Anonymkode: bef73...aba

Om du er glad i øl til vanlig, så anbefaler jeg deg å prøve noen alkoholfrie øl :-) Smaker litt bedre til tradisjonsmat enn brus mener nå jeg!

Anonymkode: 836d1...50c

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd følgende regel: 

Sitat

Det er ikke lov til å gå til angrep på noen fordi de skriver som anonyme brukere - dette regnes som brukerangrep.

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 7.42):

Oppsummert ser det ut til at det som gjelder for de fleste er;

alkoholisme og påvirkede voksne gjennom barndommen = nulltoleranse

foreldre som var avholds = nulltoleranse

foreldre og slekt som tok 1-3 enheter = drikker 1-3 enheter

Tilhører selv siste kategori, og tenker man vet både hvordan barna tar det og hvordan dette fungerer, når man har fått erfaringen selv, og søsken har det, og mannen og svigersøsken har det. Og likevel tar samme valget. 

Nei dette stemmer ikke. En til to enheter her selv om oppvokst med alkoholiker

Anonymkode: 793a0...2af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 14.13):

Hvorfor tenker du «heldigvis» ifht dette? Jeg tror det går veldig bra med barn som har foreldre som tar en/to enheter innimellom og ikke blir synlig beruset. Men jeg tror også det går veldig bra med de barna som har foreldre som ikke drikker noe når de er små, og som viser at man kan kose seg i sosiale sammenhenger uten alkohol. 

Anonymkode: 755b0...9c5

Det var et tilsvar på innlegg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei dette stemmer ikke. En til to enheter her selv om oppvokst med alkoholiker

Derfor jeg skrev "de fleste" :)

Er mange unntak, også i denne tråden. Men etter 8 sider ser man et mønster. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen bør være synlig beruset rundt barn og husk at barn merker endret atferd pga alkohol raskere enn man gjør det selv. Din egen grense for hva som er ok mengde alkohol er med andre ord sannsynligvis høyere enn grensen for hva barna rundt deg synes er greit.

Det er en grunn til at dette snakkes mye om og det er jevnlige kampanjer, det er nettopp fordi veldig mange voksne ikke forstår at barn merker endringer før en selv gjør det og denne tråden er et godt eksempel på det. Hvis noen så mye som hinter om at man skal begrense alkoholinntaket sitt rundt barn blir det ramaskrik. Da er det tydelig at alkoholen er viktigst og varsellampene burde blinke. 

Anonymkode: bb9ef...fc1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2021 den 14.19):

Er så godt som avholds, men skjønner jo at de aller fleste mennesker ikke blir ruset av ett glass vin til maten. Hvis de blir det, er det noe galt fysiologisk. Nikotin og koffein er vel også "rusmidler"... Når det gjelder familien der de drikker fem enheter, så er jeg noe skeptisk til om det er noe gøy for barna å være vitne til. Sikkert topp steming for de voksne, men etter å ha drukket såpass vil barna godt merke at foreldrene oppfører seg annerledes vil jeg tro. 

Anonymkode: b2d7b...031

Påpeker bare at alkohol er et rusmiddel.  Om man blir synlig ruset er ikke relevant. 

Det er selve prinsippet med å ruse seg sammen med barn. 

Er det greit å ta et trekk av en joint, er jo bare et trekk, blir ikke rusa..  Er det bare fordi alkohol er lovlig det er greit?  Om cannabis blir legalisert skal vi ha den samme holdningen om det da? 

Er bare så fjernt at folk tviholder på alkoholen og forsvarer det å drikke sammen med barn. 

Anonymkode: f351e...c11

Skrevet

Og ikke kom med den dårlige unnskyldningen om at du kun drikker for smaken. Det blir for dumt, da det finnes drøssevis med alkoholfrie drikker. 

Folk drikker for rusen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Påpeker bare at alkohol er et rusmiddel.  Om man blir synlig ruset er ikke relevant. 

Det er selve prinsippet med å ruse seg sammen med barn. 

Er det greit å ta et trekk av en joint, er jo bare et trekk, blir ikke rusa..  Er det bare fordi alkohol er lovlig det er greit?  Om cannabis blir legalisert skal vi ha den samme holdningen om det da? 

Er bare så fjernt at folk tviholder på alkoholen og forsvarer det å drikke sammen med barn. 

Det er fjernere at du kaller det å drikke et eller to glass til maten å ruse seg sammen med barn. Mengder er svært relevant her jo. Har ingen problemer overhodet med å ta et glass til maten om jeg har lyst på det. Har jeg ikke lyst på det, så drikker jeg fint farris eller en god eplemost. 

Anonymkode: 409c8...f15

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...