Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Også vil jeg bare takke deg i tråden som skrev at det første barnet ditt som ikke fikk ferdigkjøpt grøt hadde alvorlig jernmangel. Det er akkurat den frykten jeg har kjent på når jeg har prøvd å få barnet mitt til å spise hjemmelaget grøt. Jeg har vært veldig usikker på valget mitt om grøt på grunn av disse jentene, men føler at jeg alt i alt har falt på en god løsning som er til det beste for datteren min. Man kan si mye om at de bare fremmer kunnskap og ikke mener å være bastante i de og de tilfellene. Men uttalelsene deres har innvirkning på mange mødre. Kanskje sitter det mødre der ute som febrilsk prøver å få barnet til å spise hjemmelaget grøt, som resulterer i at barnet får i seg alt for lite mat og  jern. Det er en grunn til at helsedirektoratet anbefaler ferdigkjøpt grøt og det er nettopp at de har sett at det er et virkemiddel som sikrer jernopptaket. 

Anonymkode: dd821...397

Det skumle her at jo dere tror babyer skal leve på grøt, barnet får ikke jernmangel om du gir dem lam, oksekjøtt, elg, reinsdyrkjøtt, hjort, rådyr, lever, egg, laks… Babyer bør ikke spise grøt flere ganger om dagen samme om det er hjemmelaget eller kjøpegrøt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert avsporing, men siden det bli skrevet om over meg; 

Hva ER er det som er så galt med kjøpegrøt!?

Kan noen svare på det? Nei, jeg gidder ikke finne kilder selv. Og NEI, jeg GIDDER ikke å bruke masse ekstra tid på bløtlegging, koking og ha ørten ingredienser på hjemmelaget grøt i tillegg til å styre med at den skal være jernrik nok når kjøpegrøt inneholder alt barnet trenger og lages på 1 min (bruker uten smak og sper på med en terning aprikosmos😉 får være bra nok). 

Er nå i permisjon med nr 2 og har tid til å lage både grøt og alskens. Men synes akkurat grøten er dritkjedelig og tydde til kjøpegrøt med god samvittighet forrige gang. Prøvde hjemmelaget også, men ble ikke spist, så da ble det mye pes for lite.. derfor kjøpegrøt😍

Anonymkode: e2844...632

Men gi noe annet enn grøt da vel. Ingen MÅ ha grøt. Min baby spiste ikke grøt i det hele tatt. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Der kom det igjen, bare å gi noe annet hvis barnet ikke spiser grøt. Men hva om de ikke spiser grøt, brød, kjøtt, egg eller de fleste grønnsker? Hva gjør man da? Du tror sikkert jeg overdriver, men jeg gjør ikke det. Det var slik det var.

Anonymkode: 25505...408

Da er jo ungen psykisk syk med matvegring og det er dødfødt å diskutere i en tråd om barn generelt.

Anonymkode: e8188...a60

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Der kom det igjen, bare å gi noe annet hvis barnet ikke spiser grøt. Men hva om de ikke spiser grøt, brød, kjøtt, egg eller de fleste grønnsker? Hva gjør man da? Du tror sikkert jeg overdriver, men jeg gjør ikke det. Det var slik det var.

Nå svarte jeg ikke på ditt innlegg. Du hadde jo helt klart et barn som var langt utenfor rammen for vanlige råd. Da stiller ting seg naturligvis annerledes. Man kan ikke amme dem til de er 20 liksom, og man må prøve seg frem. Men det er en helt annen situasjon enn for de aller fleste og er ikke det som i utgangspunktet diskuteres her. Tråden handler jo om generell formidling, ikke oppfølging av enkeltpasienter. Der må jo helsevesenet inn når det er snakk om ekstrem matvegring.

Anonymkode: bad31...a89

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke hørt om de før, men sjekket i sta nå, huff det var et kjipt fokus. Mat er mer enn ernæring, det er sosialisering, kultur, familiesamhold. 

Anonymkode: 57112...23a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hadde ikke hørt om de før, men sjekket i sta nå, huff det var et kjipt fokus. Mat er mer enn ernæring, det er sosialisering, kultur, familiesamhold. 

Det er nettopp det som er fokuset, at vi sosialiseres nå inn i en dårlig matkultur hvor barna får dårlig næring og familiesamholdet og matgleden blir redusert fordi man ikke prioriterer mat, den fortæres i farta eller forann tv. For å sette det på spissen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå svarte jeg ikke på ditt innlegg. Du hadde jo helt klart et barn som var langt utenfor rammen for vanlige råd. Da stiller ting seg naturligvis annerledes. Man kan ikke amme dem til de er 20 liksom, og man må prøve seg frem. Men det er en helt annen situasjon enn for de aller fleste og er ikke det som i utgangspunktet diskuteres her. Tråden handler jo om generell formidling, ikke oppfølging av enkeltpasienter. Der må jo helsevesenet inn når det er snakk om ekstrem matvegring.

Mitt poeng er at dette ikke er så uvanlig som du tror. Tror du at når folk sier de ikke vet hva de skal gjøre for barnet deres bare liker kjøpegrøt og ikke hjemmelaget, så har de et barn som gafler i seg avokado og reinsdyrkjøtt med god appetitt?

Ser du på hva som er vanlige googlesøk f.eks. ser du at det er mye vanligere å søke etter tips for å få småbarn til å spise mer enn mindre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp det som er fokuset, at vi sosialiseres nå inn i en dårlig matkultur hvor barna får dårlig næring og familiesamholdet og matgleden blir redusert fordi man ikke prioriterer mat, den fortæres i farta eller forann tv. For å sette det på spissen. 

Ikke enig i det i det hele tatt. Småbarnsforeldre i dag er mye mer bevisste enn i min barndom, da kneip og servelat var lunsj og Toro Jegergryte og joikakaker var tipp topp middag. Jeg tror barn i dag får  bedre ernæring enn På 90 tallet. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det skumle her at jo dere tror babyer skal leve på grøt, barnet får ikke jernmangel om du gir dem lam, oksekjøtt, elg, reinsdyrkjøtt, hjort, rådyr, lever, egg, laks… Babyer bør ikke spise grøt flere ganger om dagen samme om det er hjemmelaget eller kjøpegrøt.

Men gi noe annet enn grøt da vel. Ingen MÅ ha grøt. Min baby spiste ikke grøt i det hele tatt. 

Da er jo ungen psykisk syk med matvegring og det er dødfødt å diskutere i en tråd om barn generelt.

Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg lager mye annet hjemmelaget mat også. Men når man begynner med matintroduksjon og skal vekke smaksløkene så er grøt en av de tingene som barnet særlig er gira på og det er for meg veldig viktig at hun får nok mat. Vårt barn er 7 måneder og spiser 3 måltider for dagen, der siste måltid består av grøt. Det går ann å tilpasse kjøpegrøt også etter konsistens, ha i andre grønnsaks- eller fruktmoser, egg, nøtter, smør/olje, paltunnbrødpulver osv. dersom barnet ikke vil ha hjemmelaget grøt. 

Anonymkode: dd821...397

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ungen er psykisk syk faktisk😳 mange barn er kresne uten å være psyke!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner jeg må forklare nærmere hva som er poenget mitt.

Det er i utgangspunktet lett å gi sunn og hjemmelaget mat til småbarn. De kan jo ikke akkurat gå i kiosken og kjøpe burger og smågodt, de må spise det de får hjemme. De foreldrene som oftest søker etter hjelp på Internett og snubler over slike sider er de som har barn som spiser (for) lite. Det er derfor bekymringsverdig når de konsekvent ignorerer behovene til denne gruppen og i stedet shamer foreldre som ikke klarer å få barna sine til å spise kun sunn hjemmelaget mat ved å kalle dem ignorante og uvitende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke enig i det i det hele tatt. Småbarnsforeldre i dag er mye mer bevisste enn i min barndom, da kneip og servelat var lunsj og Toro Jegergryte og joikakaker var tipp topp middag. Jeg tror barn i dag får  bedre ernæring enn På 90 tallet. 

Enig i at det generelt er veldig positivt fokus på næringen. Selvom mange fortsatt tror det kun handler om næringsstoffer. Men, jeg mener vi har en dårlig matkultur ja. Mat inntas på farten, barn settes foran skjermer både hjemme og på restaurant mens de spiser, maten skal være raskest mulig å lage for vi skal gjøre alt annet helst. Og barn oppdras ikke av foreldrene alene. De oppdras i samfunnet, så at vi har et samfunn som fremmer raske løsninger og hvor kos ikke er å lese en bok lenger, men å putte en eller annen form for sukker i munnen. Hvis du spør en franskmann om vi har en god matkultur med fokus på familiesamholdet så ville han definert det som noe helt annet. Vi har en veldig amerikanisert matkultur med myyye sukker og UPF og mye spising i farta. Men, alle er selvfølgelig ikke sånn. Mange som prioriterer mat også. Forskjell på individ og samfunn. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mitt poeng er at dette ikke er så uvanlig som du tror. Tror du at når folk sier de ikke vet hva de skal gjøre for barnet deres bare liker kjøpegrøt og ikke hjemmelaget, så har de et barn som gafler i seg avokado og reinsdyrkjøtt med god appetitt?

Ser du på hva som er vanlige googlesøk f.eks. ser du at det er mye vanligere å søke etter tips for å få småbarn til å spise mer enn mindre. 

Nei, jeg hverken tror eller har sagt det. Hvis man har spiseproblematikk så er det ikke lett på noe vis. Og da er det viktigste å få i ungen næring. Men det er ikke den gruppen vi diskuterer her. Vi diskuterer informasjonsformidling til den generelle populasjonen, der informasjon om at det er helt normalt om barnet kanskje trenger 50 eksponeringer for en matvare før den blir akseptert. Og hvor informasjon om at kjøpegrøt er et dårlig valg av mange grunner er nyttig å vite så man kan velge andre ting. Uten den type informasonsspredning hadde jo ikke foreldre fått vite om det all den tid kjøpegeøt fortsatt anbefales mange steder.

Er man i en situasjon at det er kjøpegrøt eller ingenting, ja, da er selvfølgelig kjøpegrøt det aller beste. Men for de fleste så vil info om at du aldri bør introdusere kjøpegrøten, så barnet ikke vet hva det er, være det beste. Fordi UPF er nettopp det vi må jobbe for at barna ikke blir avhengige av. Generelt. De som ikke får i sen noe er man bare glad for at spiser noe og jobben med å få et variert kosthold er helt sikkert ufattelig mye tyngre. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ingvelina87 skrev (På 10.10.2021 den 11.17):

Er det noen som følger disse damene på Instagram og bruker de som inspirasjon? Jeg brukte de før, og syns de ga mye god info. Men nå syns jeg begge virker litt konspiratoriske, og de tar heller ikke koronavaksine.. samtidig mye pekefinger.. henger ut også barnehager som noen som gir barn sukker hele tiden... føler jeg bare blir demotivert nå...

Man trenger ikke vaksinen...kroppen klarer ordne opp fint selv med viruset når man får det...

Anonymkode: b93f2...3b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fulgt med på Stine, men litt av Maja sin kanal har jeg fått med meg.

Faktaen hennes er ofte riktig, dog formidler hun enkelte ting som en sannhet når ernæringsforskningen på bl.a. UP-mat og tarmflora faktisk er i babystadiet og relativt usikker enda. Det er mye vi ikke vet, og all UP-mat er ikke likeverdig. I tillegg er noen anbefalinger rundt barnemat ofte basert på «føre var» prinsippet, noe jeg ser på som positivt.

Funksjonell mat er heller ikke i alle tilfeller ultraprosessert og negativt, men basert på en samfunnshistorikk. Mange mangelsykdommer har blitt utryddet i den vestlige verden grunnet funksjonell mat og det bør man ha i bakhodet når man velger å påstå at tilsatte næringsstoffer er dårligere enn matvarer med disse naturlig. Denne påstanden kommer også helt an på matvaren. F.eks. er det jern i plantemat, men av den typen man ikke tar opp så lett og i tillegg har flere planter også stoffer som hemmer jernopptak. For de barna som sliter med å få i seg kjøtt vil derfor jernberikede matvarer være god hjelp.

Jeg tror nok at hun ville støttet et 80-20 kosthold hvor man baserer seg 80% på råvarer og 20% andre matvarer, men det kommer ikke frem. Det som kommer frem (for meg) er bastante meninger, antagelser om at folk flest forstår lite og perfeksjonisme. Som andre nevner er det et snev av pekefingermentalitet over det hele. Hun snakker om at det er matkulturen og samfunnet som er problemet, men retter pekefingeren mot enkeltmennesket. Å undervurdere folks kunnskap er naivt, det er sjelden kunnskapen det står på, men ofte andre årsaker til de valgene vi tar. Dette er nok det som provoserer mange.

Ofte glemmer hun også at mat er mer enn næring, og det er første gang jeg ser hos en ernæringsfysiolog. Jeg tipper at hun ikke har jobbet så mye med enkeltmennesker/ pasienter. Den mentale helsa må være med, for både barn og forelder, og det blir den ofte ikke når fokuset er på hva man ikke skal spise fremfor hva man bør spise mer av. 

Disclaimer: Jeg har ikke barn, jeg er ikke plaget av noen tidsklemme, jeg spiser sunt og jeg er positiv til å vente med sukkervarer for småbarn frem til det er helt nødvendig. Jeg er bare uenig i retorikken og de bastante påstandene om UP-mat fordi vi er alle i forskjellige situasjoner og å unngå det helt er for folk flest er rimelig urealistisk. Etter det jeg har fått med meg er mødre under konstant press og mammapoliti, det skaper ikke god mental helse og dårlig mental helse er også en risikofaktor for livsstilssykdommer. Heia balanse og et avslappet forhold til mat og kosthold. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er da mange karrieremennesker som evner å preppe mat og lage god og sunn mat. Det handler 100 % om prioriteringer. Kanskje mat er viktigere enn om det ligger noen hybelkaniner bak sofaen. Kanskje mat er viktigere enn sminke og hårstyling (mange kvinner bruker seriøst 20 minutter eller mer på badet om morgenen 😵💫). Kanskje mat er viktigere enn å se 71 grader Nord og Farmen og Paradise Hotel eller nyheter på TV.  

Man gir annen mat. Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, frø, smoothies på avokadobase, gjerne med litt olivenolje eller kokosolje og et egg og litt spinat eller grønnkål i for bedre næring. 

Kan ellers tipse om at steelcut havre gir tusen ganger bedre grøt enn havregryn, alle barn jeg har laget det til liker det. 

Nå spør jeg fordi jeg er ute etter tips altså, ikke fordi jeg er uenig. De tingene du nevner er jo stort sett middagsmat, så hva gir man ellers, hvis man ikke gir brød og grøt? Barnet mitt er for lite for nøtter og egg kan vel ikke spises daglig? Smoothie er selvfølgelig topp, men det metter vel ikke så godt? Hvis man lager så mye at det blir et helt måltid, så blir det vel fryktelig mye fruktsukker? Vi gir ofte en hel banan til lunsj, men da sammen med noe annet, ellers blir ikke barnet mett. Barnet er heller ikke særlig glad i fisk og kjøtt. Vi kan ikke bruke "hen spiser når hen er sulten" på dette barnet, siden hen allerede er slank og ikke bør bli noe tynnere.

Anonymkode: a6f8f...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
*blueberry* skrev (6 minutter siden):

Nå har ikke jeg fulgt med på Stine, men litt av Maja sin kanal har jeg fått med meg.

Faktaen hennes er ofte riktig, dog formidler hun enkelte ting som en sannhet når ernæringsforskningen på bl.a. UP-mat og tarmflora faktisk er i babystadiet og relativt usikker enda. Det er mye vi ikke vet, og all UP-mat er ikke likeverdig. I tillegg er noen anbefalinger rundt barnemat ofte basert på «føre var» prinsippet, noe jeg ser på som positivt.

Jeg tror nok at hun ville støttet et 80-20 kosthold hvor man baserer seg 80% på råvarer og 20% andre matvarer, men det kommer ikke frem. Det som kommer frem (for meg) er bastante meninger, antagelser om at folk flest forstår lite og perfeksjonisme. Som andre nevner er det et snev av pekefingermentalitet over det hele. Hun snakker om at det er matkulturen og samfunnet som er problemet, men retter pekefingeren mot enkeltmennesket. Å undervurdere folks kunnskap er naivt, det er sjelden kunnskapen det står på, men ofte andre årsaker til de valgene vi tar. Dette er nok det som provoserer mange.

Ofte glemmer hun også at mat er mer enn næring, og det er første gang jeg ser hos en ernæringsfysiolog. Jeg tipper at hun ikke har jobbet så mye med enkeltmennesker/ pasienter. Den mentale helsa må være med, for både barn og forelder, og det blir den ofte ikke når fokuset er på hva man ikke skal spise fremfor hva man bør spise mer av. 

Jeg tror ikke hun er ernæringsfysiolog, mener jeg leste hun hadde en grad innen samfunnsernæring. Jeg vet ikke helt hva det er, men det innebærer neppe pasientkontakt og det kan jo forklare noen av de blinde punktene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke hun er ernæringsfysiolog, mener jeg leste hun hadde en grad innen samfunnsernæring. Jeg vet ikke helt hva det er, men det innebærer neppe pasientkontakt og det kan jo forklare noen av de blinde punktene.

Det kan stemme, jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilken utdanning hun egentlig har. Da er hun utdannet på et samfunnsnivå og ikke for pasienter. Det forklarer en hel del. Da bør man også formidle seg mindre mot enkeltpersonen for å få frem budskapet sitt. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå spør jeg fordi jeg er ute etter tips altså, ikke fordi jeg er uenig. De tingene du nevner er jo stort sett middagsmat, så hva gir man ellers, hvis man ikke gir brød og grøt? Barnet mitt er for lite for nøtter og egg kan vel ikke spises daglig? Smoothie er selvfølgelig topp, men det metter vel ikke så godt? Hvis man lager så mye at det blir et helt måltid, så blir det vel fryktelig mye fruktsukker? Vi gir ofte en hel banan til lunsj, men da sammen med noe annet, ellers blir ikke barnet mett. Barnet er heller ikke særlig glad i fisk og kjøtt. Vi kan ikke bruke "hen spiser når hen er sulten" på dette barnet, siden hen allerede er slank og ikke bør bli noe tynnere.

Fastlege kan henvise til klinisk ernæringsfysiolog hvis kosthold er veldig vanskelig for ditt barn. Hvis beriket mat går ned, vil de nok anbefale dette som supplement til kresne barn. Det viktigste er at de spiser. Her inne vet man ikke hvem som står bak rådene, det samme gjelder sosiale medier. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
*blueberry* skrev (4 minutter siden):

Det kan stemme, jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilken utdanning hun egentlig har. Da er hun utdannet på et samfunnsnivå og ikke for pasienter. Det forklarer en hel del. Da bør man også formidle seg mindre mot enkeltpersonen for å få frem budskapet sitt. 

Hun har en master i samfunnsernæring. Hun er ikke helsepersonell. 

Jeg er enig i budskapet hennes, men måten hun sier ting på synes jeg tidvis er svært nedlatende. De gangene noen har skrevet noe kritisk på en helt konstruktiv og saklig måte i kommentarfeltet, har hun vært skikkelig usaklig tilbake. Når hun får tilbakemelding på at hun kan oppfattes som nedlatende begynner hun bare å snakke om at det kan gjøre vondt å høre sannheten og er egentlig bare enda mer nedlatende, uten at jeg tror at hun ser det selv.

Anonymkode: 8750f...cc2

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun har en master i samfunnsernæring. Hun er ikke helsepersonell. 

Jeg er enig i budskapet hennes, men måten hun sier ting på synes jeg tidvis er svært nedlatende. De gangene noen har skrevet noe kritisk på en helt konstruktiv og saklig måte i kommentarfeltet, har hun vært skikkelig usaklig tilbake. Når hun får tilbakemelding på at hun kan oppfattes som nedlatende begynner hun bare å snakke om at det kan gjøre vondt å høre sannheten og er egentlig bare enda mer nedlatende, uten at jeg tror at hun ser det selv.

Anonymkode: 8750f...cc2

Ja, det er dette som jeg også sitter igjen med. Budskapet er bra, spesielt på et samfunnsnivå, men formidlingen er ofte for nedlatende og svarene i kommentarfeltet gjør det sjelden bedre. Man må også huske på at også hun selger et produkt og er derfor ikke helt nøytral. 

Anonymkode: 30af4...b27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva spiser dere til middag da? Mine har alltid spist det samme som resten av familien, gjerne middagsrester til frokost eller lunsj. Egg er sunt og kan gjerne spises hver dag! 
Nå er mine store (4-17), men vi spiser som regel grøt med bær og smør eller omelett til frokost om vi ikke har rester. I helgene  baker vi brød eller lager lapper. Til lunsj liker de feks yoghurt med bær og nøtter (tyrkisk metter veldig godt). Vi gir smoothie som kos, men man bør jo helst spise mat som ikke er most 🙈

Jeg har noen ganger kjøpt posemat fordi det virker så lettvint, men det tar jo faktisk omtrent like lang tid som å bare kutte opp grønnsakene selv. Har man skikkelig dårlig tid kan man til og med kjøpe ferdig oppkutta grønnsaker i frysedisken. 

Anonymkode: 90e98...06a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (På 12.10.2021 den 0.17):

Så rart at det går an å oppfatte ting så forskjellig.

Jeg har aldri sett noen pekefinger, og jeg oppfatter heller ikke at hun boikotter sukker, men bare at hun mener at det bør være en god del mindre av det.

Og til det siste du skriver, så tror jeg bare det er en myte. Og jeg tror til og med at det finnes studier på at barn som vokser opp med veldig lite sukker (slik jeg selv for øvrig gjorde) IKKE får sukkerhunger senere i livet (slik jeg heller aldri har hatt.)

Og så finnes det selvfølgelig unntak for alt. 

Jeg har lest akkurat det motsatte. Flere her inne på KG har skrevet tråder i sin forferdelse, av at de så og si aldri fikk sukker hjemme - og at dette var tydelig «nei» mat og ganske strengt. Flertallet av disse personene slet med spiseforstyrrelser og overvekt, pga den holdningen til sukker og godteri i barndommen. Syntes det er kjempe trist! Og det er noe jeg aldri kommer til å gjøre mot mine barn, slike ekstreme holdninger til mat fører til vanskeligheter senere i livet. Det vet alle. 

Anonymkode: e99e6...3d3

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i at det generelt er veldig positivt fokus på næringen. Selvom mange fortsatt tror det kun handler om næringsstoffer. Men, jeg mener vi har en dårlig matkultur ja. Mat inntas på farten, barn settes foran skjermer både hjemme og på restaurant mens de spiser, maten skal være raskest mulig å lage for vi skal gjøre alt annet helst. Og barn oppdras ikke av foreldrene alene. De oppdras i samfunnet, så at vi har et samfunn som fremmer raske løsninger og hvor kos ikke er å lese en bok lenger, men å putte en eller annen form for sukker i munnen. Hvis du spør en franskmann om vi har en god matkultur med fokus på familiesamholdet så ville han definert det som noe helt annet. Vi har en veldig amerikanisert matkultur med myyye sukker og UPF og mye spising i farta. Men, alle er selvfølgelig ikke sånn. Mange som prioriterer mat også. Forskjell på individ og samfunn. 

Dette er et viktig poeng. Både at mange spiser mye på farten og at de spiser så ofte. Mange måltider pluss mellommåltider og snacks. Én ting er småbarn, men etter hvert bør man kutte ned på antall inntak, det er ikke bra for verken kropp eller tenner å småspise gjennom hele dagen. Kroppen vår har godt av å få litt pause (så sant man er frisk).

Anonymkode: cc67e...eca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...