Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Er det noen som følger disse damene på Instagram og bruker de som inspirasjon? Jeg brukte de før, og syns de ga mye god info. Men nå syns jeg begge virker litt konspiratoriske, og de tar heller ikke koronavaksine.. samtidig mye pekefinger.. henger ut også barnehager som noen som gir barn sukker hele tiden... føler jeg bare blir demotivert nå...

  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri skjønt det der med å bli så fryktelig inspirert av influencere.

Anonymkode: 50723...f8c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg det ang. vaksinen. Men utenom det synes jeg de har mye god info. Kanskje litt fanatisk på noen ting, men de brenner jo tydelig for faget. Bare fint med stemmer som utfordrer etablerte sannheter som de nasjonale kostholdsrådene.

De er jo litt sånn "know better, do better". Hvis du ikke vet hvor usunn en matvare er så kan du jo ikke noe for det. Men om du er klar over det (OG har ressurser til å la være å gi det til barnet ditt!), hvorfor ikke begrense det litt?

Anonymkode: cc67e...eca

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra med noen som sprer informasjon, og stiller seg kritiske til matindustrien. Så håper jeg flere blir bevisste og velger de gode matvarene, slik at industrien blir «tvunget» til å produsere sunnere og bedre mat for forbrukerne.

Anonymkode: fa232...273

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. De har mange bra oppskrifter og sånn, men det er så mye pekefinger at jeg orker ikke 😂 Føles som om man MÅ sende med ungene hjemmelaget sunn is istedenfor at dem kan få en lollipop i bursdag, liksom.

Det med vaksine har jeg ikke fått med meg, men blir ikke sjokkert 🙈 

Anonymkode: b9e58...d2f

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig med deg. De har mange bra oppskrifter og sånn, men det er så mye pekefinger at jeg orker ikke 😂 Føles som om man MÅ sende med ungene hjemmelaget sunn is istedenfor at dem kan få en lollipop i bursdag, liksom.

Det med vaksine har jeg ikke fått med meg, men blir ikke sjokkert 🙈 

Anonymkode: b9e58...d2f

Enig:. Ungene mine er 3 og 5. på lørdagen får de som regel en "lørdagsgodtbolle" med litt druer, rosiner, bær og litt nonstop. De er strålende fornøyde. Jeg gjør ikke noe big deal ut av non stopen og syns de nå har et sunt forhold til det. Er vi i selskap får de litt kake, og i barnebursdag får de selvfølgelig en is. Det skjer så mye spennende i bursdagen at de glemmer den isen før de har spist opp halve uansett 😅 så syns de pekefinger alt for mye... blir litt sliten av det. Og nå skal man visst ikke servere laks til ungene heller... neivel

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinke og kunnskapsrike. Greit å ha noen som informerer, er ikke alt man får med seg selv i hverdagen, av tilsetningsstoffer etc. Overhodet ikke fanatisk 😂 Det fins ikke noe fanatisk med å ville spise rent og sunt.  At noen syns det, viser hvor langt ting har gått i samfunnet for øvrig. Tror vi i alle nivåer i samfunnet nå, er i behov av å gå back to basic, leve mer som vi er ment og skapt. 

Anonymkode: 48909...9b9

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at de har noen pekefingermentalitet. Og jeg oppfatter dem heller ikke dithen at de mener at man aldri skal gi is, kake, sjokolade, osv., men bare at de mener at det som regel blir altfor mye, og altfor ofte.

Jeg synes at rådene deres er gode, og budskapet om at man skal spise mest mulig råvarer, synes jeg høres veldig fornuftig ut.

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig med deg. De har mange bra oppskrifter og sånn, men det er så mye pekefinger at jeg orker ikke 😂 Føles som om man MÅ sende med ungene hjemmelaget sunn is istedenfor at dem kan få en lollipop i bursdag, liksom.

Det med vaksine har jeg ikke fått med meg, men blir ikke sjokkert 🙈 

Anonymkode: b9e58...d2f

Aldri opplevd noe pekefinger fra noen av dem. Må og sies at de ikke samarbeider mer, men har hvert sitt selskap :) Uasett, er de begge utdannet innen ernæring. Kan ikke se noe negativt med det de formidler. 

Anonymkode: 48909...9b9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (3 minutter siden):

Jeg synes barebrabarnemat er på grensen.  Nulltoleranse for sukker skaper vel heller et mer usunt forhold til sukker når man blir eldre. Å aldri kunne spise normalt godteri eller kake blir for drøyt for min del. Og når de ikke en gang kan kose seg med godteri på kino, men har med sunn snacks, da blir det for mye for meg altså.

De har da vel aldri sagt at de har nulltoleranse for sukker? Men bare at gjennomsnittsungen får i seg altfor mye slik samfunnet er, med servering av sukkerholdige ting i barnehage, fritidsaktiviteter, lekeland og fornøyelsesparker, hos besteforeldre, osv., og at dette til sammen blir altfor stor mengde og dessuten for ofte.

Det jeg også har sett at Ernæringsmamma har skrevet, er at HUN som forelder vil bestemme hvor mye sukker barna får i seg, og at dette ikke er lett når det serveres i de nevnte tilfellene.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å følge barebrabarnemat på Instagram for litt siden da jeg brukte mye av oppskriftene til første barn. Tenkte det var fint med mer info til barn nr. 2. Men jeg ble litt satt ut av pekefinger, noe feilinformasjon og vaksineskepsis. Så det ble en kjapp avfølger. Synd, for mange av oppskriftene er veldig fine og mye brukt her.

Anonymkode: 66129...bd4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (27 minutter siden):

Enig:. Ungene mine er 3 og 5. på lørdagen får de som regel en "lørdagsgodtbolle" med litt druer, rosiner, bær og litt nonstop. De er strålende fornøyde. Jeg gjør ikke noe big deal ut av non stopen og syns de nå har et sunt forhold til det. Er vi i selskap får de litt kake, og i barnebursdag får de selvfølgelig en is. Det skjer så mye spennende i bursdagen at de glemmer den isen før de har spist opp halve uansett 😅 så syns de pekefinger alt for mye... blir litt sliten av det. Og nå skal man visst ikke servere laks til ungene heller... neivel

Er vel ikke det at man ikke skal gi de laks, men at det ikke bør være middagen 4 dager i uka. Miljøgifter er det i så og si all mat, men mer i noen varer enn andre. Det er fryktelig kjipt om barna får helseproblemer senere i livet på grunn av velment men ensidig kosthold i barndommen.

Anonymkode: cc67e...eca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg. Jeg begynte å følge dem for å få tips til hvordan jeg kan få ungen til å spise sunnere mat, men det var lite med konkrete tips utenom oppskrifter. Da en av dem postet ett innlegg der hun uttrykte stor skepsis til koronatiltak og tydligvis mente at folk med underliggende sykdommer kunne skylde seg selv (alle kroniske sykdommer skyldes kosthold, må vite), ble det en kjapp avfølging.

Anonymkode: 25505...408

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (38 minutter siden):

De har da vel aldri sagt at de har nulltoleranse for sukker? Men bare at gjennomsnittsungen får i seg altfor mye slik samfunnet er, med servering av sukkerholdige ting i barnehage, fritidsaktiviteter, lekeland og fornøyelsesparker, hos besteforeldre, osv., og at dette til sammen blir altfor stor mengde og dessuten for ofte.

Det jeg også har sett at Ernæringsmamma har skrevet, er at HUN som forelder vil bestemme hvor mye sukker barna får i seg, og at dette ikke er lett når det serveres i de nevnte tilfellene.

Nei, de har ikke sagt det. Men de viser det jo tydelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boblerone skrev (På 10.10.2021 den 14.00):

Nei, de har ikke sagt det. Men de viser det jo tydelig. 

Jeg tror heller det er sånn at ettersom barn vanligvis får servert altfor mye sukkerholdige matvarer (mener jeg, og tydeligvis også de), så er de opptatt av å vise alternativer, sånn at en del av de situasjonene hvor det er mye sukker, kan de sukkerholdige varene erstattes av andre ting :) 

Det er altså ment som konkret hjelp til de foreldrene som ønsker å redusere sukkerinntaket hos barna sine. I hvert fall er det sånn jeg tolker det.

Når man  har de standpunktene og de Insta-kontoene (og annet) som de har, er ikke det å vise fram at man serverer kake til småbarn noe som passer inn, akkurat. Selv om de helt sikkert gjør det, også.

Jeg har ikke småbarn selv, men jeg håper og tror at jeg blir bestemor en gang. Og jeg har blitt veldig bevisstgjort gjennom disse kontoene, og blitt helt klar på at jeg ikke skal bidra til sukkerinntaket hos eventuelle fremtidige barnebarn. Det får foreldre stå for selv. Litt sukker her og der er helt greit, men jeg synes det bare er rett og rimelig at foreldre selv skal ha kontroll på dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt mye pekefinger til at jeg orker å følge godt med. JA, jeg føler meg truffet, og føler meg litt mislykket av disse kontoene. Mange av oppskriftene har heller aldri falt i smak hos mine barn. Så jeg syns det er vanskelig å dra nytte av. 

Samtidig syns jeg jo det er bra de finnes. Det er bra det er noen "vaktbikkjer" der ute, og de kan jo ikke treffe alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avfulgte barebra for lenge siden. Husker ikke lenger hvorfor. 
Følger ernæringsmamma, og følger sånn halveis med. Det er litt sånn nyfrelst over det, så det blir litt mye. 
 

Greit å være mer oppmerksom på ultraprossesert mat, men det med sukker føler jeg vi har en fin balanse på uansett. 
 

Anonymkode: 08bfe...11a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (3 timer siden):

Jeg tror heller det er sånn at ettersom barn vanligvis får servert altfor mye sukkerholdige matvarer (mener jeg, og tydeligvis også de), så er de opptatt av å vise alternativer, sånn at en del av de situasjonene hvor det er mye sukker, kan de sukkerholdige varene erstattes av andre ting :) 

Det er altså ment som konkret hjelp til de foreldrene som ønsker å redusere sukkerinntaket hos barna sine. I hvert fall er det sånn jeg tolker det.

Når man  har de standpunktene og de Insta-kontoene (og annet) som de har, er ikke det å vise fram at man serverer kake til småbarn noe som passer inn, akkurat. Selv om de helt sikkert gjør det, også.

Nja, jeg er helt enig i at barn får for mye sukker. Men de er ganske ekstreme allikevel. De har selv tidligere sagt at barna ikke får sukker. Og derfor tok de alltid med f.eks egen snacks på kino. Jeg mener det er usunt å ha et slikt nei-fokus på mat.

Når det gjelder start av fast føde og subbe oppskrifter er de flinke, men jeg og hele min barselgruppe avfulgte dem til slutt, da det ble for mye pekefinger tendenser for vår del.

Endret av Boblerone
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av COVID når alt ble stengt ned satt de enda nære og lagde live video sammen, selv om det var anbefalt med1- 2 meter. De sluttet å svare ang corona og hvorfor de ser det som greit å fortsette som før. 

 

Og hun peker ut at man skal gi brød uten salt osv, men så blir hun betalt for å anbefale ett brød som er ekstremt mye salt i.

 

Jeg kommer aldri til å høre på noe av det som kommer ut av munnen deres, av mange grunner.

Anonymkode: c7510...203

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...