Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, RockyRose said:

...
Eine hadde med til guten: eventyrkjeks, chips, solrik, smoothie og klemmeyoghurt.
Veninna hadde med til jenta si (som følgjer barebrabarnemat): opphakka tomater, vatn og havre/kikertlappar søta med dadlar.
Etter dette byrja eg å følgje barebrabarnemat :) 

Av disse to, ville jeg tro at ungen nummer to er eneste ungen, og/eller er mammaen ikke i jobb. Og det motsatte om ungen nr 1. 🙈

Jeg og venninna ble med våre 5-6 åringer på Barnas dag engang, jeg har to barn, hun har ett. Hun hadde med seg en matpakke bestående av oppkuttet frukt og grønnsaker, grove vafler og yogurt og enda noe mer. Jeg hadde med meg en hel pære og to brødskiver 😂 Jeg synes det var morsomt for det var så tydelig forskjell på det. 

Anonymkode: e66c0...75b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synest det er bra de opplyser. Jeg har lært litt ved å følge disse og Marit Kolby på Instagram, f.eks.
- at mange leverposteien har endret oppskrift og har nå vann som en av de første ingrediensene og er tilsatt konsistensmiddel for å veie opp for at konsistensen endrer seg når en tar bort råvare (ofte Karagenan som kan ha uheldig virkning i tarmen) 

- laks inneholder miljøgift i en slik grad at et barn har nådd ukegrensen anbefalt av EU’s mattrygghetsorgan (og det er grensen for all mat spist den uken)

- har funnet gode alternativer til mat som er bedre for helsen, har f.eks. Funnet ut at det er superenkelt å bake brød selv når jeg langtidshever de, minimalt med bruk av tid.

Da mine var babyer for noen år siden ga veldig mange de klemmeposer, det var ikke noe snakk om at det er kokt så det nesten er rent sukker. Men mange vet bedre nå, forskningen utvikler seg, en lærer nye ting. Fint at de som har utdanning innen dette opplyser oss andre. Med så mye overvekt og livsstilssykdommer som en ser er det jo bare bra å få mere kunnskap. 

Punkt 2 skulle være at barn har nådd ukegrensen ved å bare spise 90g laks.

Og kanskje det viktigste; forskning er sjelden uavhengig, ofte matbransjen selv som sponser det. Det er ikke en konspirasjonsteori, men fakta.

Anonymkode: 2e0d1...f6a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og kanskje det viktigste; forskning er sjelden uavhengig, ofte matbransjen selv som sponser det. Det er ikke en konspirasjonsteori, men fakta.

Anonymkode: 2e0d1...f6a

Fagfellevurdert forskning er fagfellevurdert (!) og da hjelper det ikke hvem som har finansiert forskningen. Man kan jo ikke avblåse forskning på det grunnlaget, det er jo resultatene, metoden og dataene man må vurdere. Men selvfølgelig, har man ikke peiling er det jo lettere å si "næææ, forskningen er sponset av X, tror ikke på det." 🙄

 

Anonymkode: d923c...cde

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fagfellevurdert forskning er fagfellevurdert (!) og da hjelper det ikke hvem som har finansiert forskningen. Man kan jo ikke avblåse forskning på det grunnlaget, det er jo resultatene, metoden og dataene man må vurdere. Men selvfølgelig, har man ikke peiling er det jo lettere å si "næææ, forskningen er sponset av X, tror ikke på det." 🙄

 

Anonymkode: d923c...cde

Jo, det gjør det. Man kan bli bedt om å bare se etter spesielle enkeltting, for eksempel, for ikke å snakke om at alle de studiene som ikke går i oppdragsgivers favør, aldri blir publisert eller gjort kjent. Dermed blir det totale bildet fullstendig feil.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (På 12.10.2021 den 13.57):

...med tanke på salget av smoothie, klemmeposer, maispinner og snacks til babyer så mener jeg at de absolutt ikke undervurderer den jevne forbruker og småbarnsmor. 

Man kjøper da ikke dette fordi man tror det er sunt!?

Anonymkode: 57112...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kjøper da ikke dette fordi man tror det er sunt!?

Anonymkode: 57112...23a

Tror du virkelig folk kjøper det til babyene sine fordi de anser det som usunt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Lafamiglia said:

Jo, det gjør det. Man kan bli bedt om å bare se etter spesielle enkeltting, for eksempel, for ikke å snakke om at alle de studiene som ikke går i oppdragsgivers favør, aldri blir publisert eller gjort kjent. Dermed blir det totale bildet fullstendig feil.

Men det vil jo komme frem av studien og fagfellevurderingen. Du påpeker jo bare det egentlige problemet, at man ikke har kompetanse til å vurdere en vitenskapelig artikkel og dens kvalitet. Det er ikke finansieringen som er problemet. Det er jo halve poenget med fagfellevurdering og ulike nivåer på tidsskriftene. 

Anonymkode: d923c...cde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig folk kjøper det til babyene sine fordi de anser det som usunt? 

Jeg gjør det. Kjøper det til å ha i stellebaggen som nødproviant fordi holdbarheten er så god. Vet utmerket godt at det ikke er sunt, men føler meg tryggere når jeg går ut av huset når jeg vet at jeg har «noe å gi» hvis det skulle oppstå noe. 

Anonymkode: 57112...23a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 20.31):

Fagfellevurdert forskning er fagfellevurdert (!) og da hjelper det ikke hvem som har finansiert forskningen. Man kan jo ikke avblåse forskning på det grunnlaget, det er jo resultatene, metoden og dataene man må vurdere. Men selvfølgelig, har man ikke peiling er det jo lettere å si "næææ, forskningen er sponset av X, tror ikke på det." 🙄

 

Anonymkode: d923c...cde

At matindustrien er med å sette rammene påvirker også hva som studeres. At de bidrar med penger uten å ha baktanker er vel noe naivt.
Det er velkjent at sukkerindustrien f.eks. påvirket at fett ble synderen for helseproblemer:

https://forskning.no/sykdommer-mat-og-helse-hjertet/sukkerindustrien-sponset-forskning/397560

Her har forskning.no en artikkel om hvordan matindustrien påvirker:
https://forskning.no/mat-om-forskning/slik-har-matindustrien-innflytelse-pa-ernaeringsforskningen/1788551

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 20.47):

Men det vil jo komme frem av studien og fagfellevurderingen. Du påpeker jo bare det egentlige problemet, at man ikke har kompetanse til å vurdere en vitenskapelig artikkel og dens kvalitet. Det er ikke finansieringen som er problemet. Det er jo halve poenget med fagfellevurdering og ulike nivåer på tidsskriftene. 

Anonymkode: d923c...cde

Men problemet er skjevheten i hva som kommer frem. Har ikke drevet med forskning på mat, men har drevet med forskning og lest mye forskning på andre ting. Og tall kan vris på mange måter for å få frem det en vil. Om du ser artikkelen fra Forskning.no som jeg linket til over viser samlestudier også denne skjevheten.

For vanlige folk er det vanskelig å orientere seg, kommer det en studie som viser noe så kommer det like etter en studie som viser helt motsatt. Folk får gjerne en «Må skynde meg å spise opp gulroten mens det fortsatt er sunt» type mentalitet. Folk gir opp og synest det er vanskelig å forholde seg til alle de motstridende rådene. Så veldig bra de som klarer å formidle kunnskap om mat på en ryddig og god måte.

Anonymkode: 2e0d1...f6a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg gjør det. Kjøper det til å ha i stellebaggen som nødproviant fordi holdbarheten er så god. Vet utmerket godt at det ikke er sunt, men føler meg tryggere når jeg går ut av huset når jeg vet at jeg har «noe å gi» hvis det skulle oppstå noe. 

Anonymkode: 57112...23a

Ja og som sagt sender folk disse klemmeposene med i barnehagene. Så det er minoriteten som «vet» at det ikke er så sunt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig!! Synes de har en veldig besserwisser-holdning og er nedlatende ovenfor de/oss som velger annerledes enn de.

 

Når det er sagt er jeg selv opptatt av sunn mat til meg og familien min. Jeg har plukket opp flere tips og oppskrifter fra Bare Bra Barnemat, det er holdningene og uttrykksmåten jeg reagerer på. Samtidig har jeg veldig troen på å lære seg måtehold som en sunn retningslinje.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (9 timer siden):

Ja og som sagt sender folk disse klemmeposene med i barnehagene. Så det er minoriteten som «vet» at det ikke er så sunt. 

Jeg tror heller det er minoriteten, som sender dette med i barnehagen.

Anonymkode: 57112...23a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 15.42):

Følg barebrabarnemat, ellers kommer du til å gi ungen din chips! 😁

Jeg skjønner at du ikke mener det sånn, men tror du ikke det er omvendt, det er de som er opptatt av kosthold fra før som oppsøker slike sider? Det er ikke de samme som ville ha foret barna på hurtigmat i noe tilfelle. 

Jeg syns de har lite råd til folk som forsøker å gi barna sunn mat, men som sliter med å få dem til å spise det. Mitt barn ville lenge helst ikke ha fast føde i det hele tatt, og da hjelper det ikke å få beskjed om å bare legge avocadoen eller brokkolien foran dem. Det blir jo bare ikke spist. Nå spiser barnet, men reagerer høylytt (med sinne og tårer) på alt som ikke er på den korte lista av godkjente matvarer. Dette er jo helt vanlige problemer, men ikke noe disse damene fokuserer på i det hele tatt.

Anonymkode: 25505...408

Heilt sant, ikkje sånn eg meinte det ;)
Tenkjer at ein må jo tenkje litt sjølv og. Desse sidene er jo kun til hjelp, ikkje som fasit for korleis alle skal gjere det. Men dersom dei kan opplyse nye foreldre(og besteforeldre) på kva mat baby/barn faktisk har godt av å ete, så er jo det berre bra. Og fokuset deira er at maten dei puttar i borna skal vere bra, både i smak og for kroppen. Og då er jo sjølvsagt ikkje chips for ein 11 mnd bra mat, fins såå mange ting ein heller kunne gjeve hadde ein berre hatt kunnskap(som ein tilegnar seg gjennom slike influensara) :) 

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 15.51):

Av disse to, ville jeg tro at ungen nummer to er eneste ungen, og/eller er mammaen ikke i jobb. Og det motsatte om ungen nr 1. 🙈

Jeg og venninna ble med våre 5-6 åringer på Barnas dag engang, jeg har to barn, hun har ett. Hun hadde med seg en matpakke bestående av oppkuttet frukt og grønnsaker, grove vafler og yogurt og enda noe mer. Jeg hadde med meg en hel pære og to brødskiver 😂 Jeg synes det var morsomt for det var så tydelig forskjell på det. 

Anonymkode: e66c0...75b

Veninne nr 2 er sjukepleiar i 100% stilling og driv no på med husbygging på fritida. Det tek faktisk ikkje såå mykje energi og tid som folk trur, det handlar berre om å planlegge litt meir ;) Lett å tenkje at dei som er oppteken av kosthold til borna "berre har 1 barn" eller "dei har for god tid". Skal ein då tenkje at dei som sender med barna ei pære og to brødskiver ein dag med aktivitetar eigentleg ikkje har tid? Eller blir det like dumt, kanskje? 🙄 Ein prioritera kva ein har fokus på i oppveksten til borna sine, så er kostholdet då såå dumt å fokusere litt ekstra på!? 🤷‍♀️ 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger hverken den ene eller den andre men er godt klar over kontoen. Jeg tror tanken er god men synes det blir litt for sort hvitt med ja-mat og nei-mat. Jeg enig i at ultraprosessert mat er noe man bør minimere, og jeg synes at det er bra at det settes fokus på det fordi det kan være litt komplisert for en alminnelig forbruker å vite når produsentene bare blir sluere og sluere. Dette med sukker synes jeg dog tar litt vel av, da jeg selv ikke ser noen problemer med sukker annet enn at det er veldig rikt på energi og dermed også veldig kaloririkt. Jeg prøver å begrense det til meg selv fordi jeg har stillesittende kontorjobb, men for barn som er høyt og lav dagen lang har jeg ingen problemer med å gi brødskive med nugatti eller syltetøy i ny og ned.  Jeg er over gjennomsnittet interessert i kosthold selv, men etter mye feiling har jeg funnet ut at der bare er en ting som fungerer i lengden og det er å droppe hele konseptet med ja- og nei-mat. Hos oss spiser vi sunt 80% av tiden, og resterende 20% spiser vi der hjertet begjærer 😅 Jeg er heller ikke typen til å forvente at egne barn skal spise kake av banan og dadler når jeg selv sitter å koser meg med the real deal 😆

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror heller det er minoriteten, som sender dette med i barnehagen.

Anonymkode: 57112...23a

Ja, du får fortsette å tro det for å trøste deg selv. Men det er en grunn til at snakcsavdelingen for babyer er 90 % større enn for 10 år siden. 

Anonymkode: bb5e1...7cc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror heller det er minoriteten, som sender dette med i barnehagen.

Anonymkode: 57112...23a

Jeg har jobbet i barnehage og barna begynte å hylgrine når de så de andre ha klemmeposer i matboksen. Det kommer ikke av den ene gangen mor var i nøden da de var ute på tur, kan jeg love deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

snurk skrev (21 timer siden):

Jeg følger hverken den ene eller den andre men er godt klar over kontoen. Jeg tror tanken er god men synes det blir litt for sort hvitt med ja-mat og nei-mat. Jeg enig i at ultraprosessert mat er noe man bør minimere, og jeg synes at det er bra at det settes fokus på det fordi det kan være litt komplisert for en alminnelig forbruker å vite når produsentene bare blir sluere og sluere. Dette med sukker synes jeg dog tar litt vel av, da jeg selv ikke ser noen problemer med sukker annet enn at det er veldig rikt på energi og dermed også veldig kaloririkt. Jeg prøver å begrense det til meg selv fordi jeg har stillesittende kontorjobb, men for barn som er høyt og lav dagen lang har jeg ingen problemer med å gi brødskive med nugatti eller syltetøy i ny og ned.  Jeg er over gjennomsnittet interessert i kosthold selv, men etter mye feiling har jeg funnet ut at der bare er en ting som fungerer i lengden og det er å droppe hele konseptet med ja- og nei-mat. Hos oss spiser vi sunt 80% av tiden, og resterende 20% spiser vi der hjertet begjærer 😅 Jeg er heller ikke typen til å forvente at egne barn skal spise kake av banan og dadler når jeg selv sitter å koser meg med the real deal 😆

Men det er da nettopp det at man skal minimere ultraprosessert mat ernæringsmamma sier, og ikke at man trenger å kutte det ut helt. Hun sier da at hun selv også har enkelte ultraprosesserte matvarer i sitt kosthold.

Hun snakker ikke om ja-mat og nei-mat, men bare om at fundamentet i kostholdet bør være råvarer, altså det man bør spise mest av, og så tåler man litt annet også. Nettopp det du skriver selv. Tipper hun er 100% enig i at 80% sunt og 20% usunt er helt prima.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (26 minutter siden):

Men det er da nettopp det at man skal minimere ultraprosessert mat ernæringsmamma sier, og ikke at man trenger å kutte det ut helt. Hun sier da at hun selv også har enkelte ultraprosesserte matvarer i sitt kosthold.

Hun snakker ikke om ja-mat og nei-mat, men bare om at fundamentet i kostholdet bør være råvarer, altså det man bør spise mest av, og så tåler man litt annet også. Nettopp det du skriver selv. Tipper hun er 100% enig i at 80% sunt og 20% usunt er helt prima.

Nei, hun sier nok ikke direkte og rett fram "ja-mat og nei-mat", men det er det inntrykket jeg sitter igjen med helhetlig sett. Det er jo bare min personlige oppfatning og av samme grunn føler jeg ikke for å følge slike kontoer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1495865458_Utennavn.thumb.png.26c9985580497c33df52a6f9c0962135.png

Sendte mail i går og spurte om vaksina, synes ikke det er så galt jeg. Veldig hausa opp her. Synes både Bare Bra Barnemat og Ernæringsmamma gjør en bra jobb. Men man leser/tolker jo ofte som man selv vil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mia1889 said:

1495865458_Utennavn.thumb.png.26c9985580497c33df52a6f9c0962135.png

Sendte mail i går og spurte om vaksina, synes ikke det er så galt jeg. Veldig hausa opp her. Synes både Bare Bra Barnemat og Ernæringsmamma gjør en bra jobb. Men man leser/tolker jo ofte som man selv vil.

Hausa opp? Ts hadde jo rett da. 😶

Anonymkode: d923c...cde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...