Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Hva gjør man når barnet ikke liker grovt brød etc? Jeg har prøvd sunne oppskrifter fra bl.a dette mennesket, men barnet mitt på halvannet år spiser det bare ikke. Dette er forøvrig et barn som alltid har ligget under snittet på vekt, så det er ikke noe alternativ å droppe måltider. Han liker f.eks ikke havregrøt og grovbrød, men kjøpegrøt og lyst brød sklir rett ned.

Anonymkode: a6f8f...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har Ernæringsmamma kommentert dette innlegget på Instagram. Og som vanlig vinkler hun det til at de som ikke hører på henne har dårlig samvittighet overfor barna sine og derfor ikke er mottagelig for å «høre».

Men ikke et ord om hvordan hun foreslår at dette i praksis skal foregå i en hektisk jobbhverdag som innebærer alt annet enn å sitte på en kafé å skrive instagraminnlegg og bok.

Anonymkode: d7fe5...ffe

Har fulgt begge fra start. Presiserer igjen at de har to forskjellige foretak. Nok om det. Men o. Du hadde fulgt med, kan du få tips om oppskrifter og prepping av matvarer. Et tips er at du kan bruke søndagen til å lage opp ting. Jeg lager pesto, brød, tomatsaus, syltet rødløk, fermentert kål etc. Du kan også lage ting å fryse ned. Hvis du hadde vært interessert i det. 

Anonymkode: 48909...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør man når barnet ikke liker grovt brød etc? Jeg har prøvd sunne oppskrifter fra bl.a dette mennesket, men barnet mitt på halvannet år spiser det bare ikke. Dette er forøvrig et barn som alltid har ligget under snittet på vekt, så det er ikke noe alternativ å droppe måltider. Han liker f.eks ikke havregrøt og grovbrød, men kjøpegrøt og lyst brød sklir rett ned.

Anonymkode: a6f8f...b29

Brød er ikke et must. 

Anonymkode: 48909...9b9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har Ernæringsmamma kommentert dette innlegget på Instagram. Og som vanlig vinkler hun det til at de som ikke hører på henne har dårlig samvittighet overfor barna sine og derfor ikke er mottagelig for å «høre».

Men ikke et ord om hvordan hun foreslår at dette i praksis skal foregå i en hektisk jobbhverdag som innebærer alt annet enn å sitte på en kafé å skrive instagraminnlegg og bok.

Anonymkode: d7fe5...ffe

Så teit men typisk å vinkle på den måten. 

Anonymkode: 14f6c...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker henne :) Jeg trodde klemmepose smoothiene var sunne helt til jeg begynte følge henne. Jeg er hvertfall veldig glad jeg kom over ig hennes. 

Anonymkode: 74ecb...204

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har Ernæringsmamma kommentert dette innlegget på Instagram. Og som vanlig vinkler hun det til at de som ikke hører på henne har dårlig samvittighet overfor barna sine og derfor ikke er mottagelig for å «høre».

Men ikke et ord om hvordan hun foreslår at dette i praksis skal foregå i en hektisk jobbhverdag som innebærer alt annet enn å sitte på en kafé å skrive instagraminnlegg og bok.

Anonymkode: d7fe5...ffe

Det er da mange karrieremennesker som evner å preppe mat og lage god og sunn mat. Det handler 100 % om prioriteringer. Kanskje mat er viktigere enn om det ligger noen hybelkaniner bak sofaen. Kanskje mat er viktigere enn sminke og hårstyling (mange kvinner bruker seriøst 20 minutter eller mer på badet om morgenen 😵💫). Kanskje mat er viktigere enn å se 71 grader Nord og Farmen og Paradise Hotel eller nyheter på TV.  

 

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva gjør man når barnet ikke liker grovt brød etc? Jeg har prøvd sunne oppskrifter fra bl.a dette mennesket, men barnet mitt på halvannet år spiser det bare ikke. Dette er forøvrig et barn som alltid har ligget under snittet på vekt, så det er ikke noe alternativ å droppe måltider. Han liker f.eks ikke havregrøt og grovbrød, men kjøpegrøt og lyst brød sklir rett ned.

Anonymkode: a6f8f...b29

Man gir annen mat. Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, nøtter, frø, smoothies på avokadobase, gjerne med litt olivenolje eller kokosolje og et egg og litt spinat eller grønnkål i for bedre næring. 

Kan ellers tipse om at steelcut havre gir tusen ganger bedre grøt enn havregryn, alle barn jeg har laget det til liker det. 

Anonymkode: e8188...a60

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 16.58):

Jeg lurer på hvor lenge hun klarer å holde datteren borte fra sukker. Før eller siden vil barnet alltid komme i situasjoner der det blir servert sukker i mat. Synes faktisk litt synd på barn som aldri får sukker, for det er mye glede i å noen ganger få spise smågodt, kake, også. 
 

Så lenge man har et sunt kosthold i bunn er det lov meg en godtedag i uka. Det blir altfor svart/ hvitt-tenkning hos Maja. 
 

Funderer også på at hun er så sykelig opptatt av et sunt kosthold, men flere ganger har sagt at hun ikke ser verdien i å trene. Begge disse tingene er viktige for å ha et sunt liv..

Anonymkode: 907b1...529

Dette 👆🏻er nettopp den holdningen som er problemet i samfunnet når det kommer til kosthold. For det er ikke av og til, det er noe hele tiden. Det er alltid en bursdag, sammenkomst, noe å feire osv osv, totalen av sukker blir veldig mye. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man når barnet ikke liker grovt brød etc? Jeg har prøvd sunne oppskrifter fra bl.a dette mennesket, men barnet mitt på halvannet år spiser det bare ikke. Dette er forøvrig et barn som alltid har ligget under snittet på vekt, så det er ikke noe alternativ å droppe måltider. Han liker f.eks ikke havregrøt og grovbrød, men kjøpegrøt og lyst brød sklir rett ned.

Anonymkode: a6f8f...b29

Men hva med å da servere annen mat enn brød? Man jo ikke spise brød, grøt, eller lignende.

I store deler av verden spiser de helt annen mat, og lever fint på  dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt disse voldsomme reaksjonene som enkelte har her.

Det ser ut til at når Ernæringsmamma informerer om et eller annet, på saklig måte og av vitenskapelige grunner, så skjærer det seg fullstendig hos enkelte.

Hvorfor ikke bare ta inn det hun sier, for så å bestemme seg for at man vil ta det til følge? Eller eventuelt at man ikke vil ta det til følge.

Jeg skjønner bare ikke reaksjonene her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voksne barn, og jeg skjønner meg virkelig ikke på dagens mødre.

Bare så det er sagt, da mine var små, var det veldig mye mindre bevissthet om kosthold, samtidig som det også var litt færre dårlige babyprodukter i butikkene (klemmeposer fantes for eksempel ikke).

Jeg synes at det hun kommer med er både nyttig og viktig, og hun har skapt en ny bevissthet hos meg.

Blant annet, selv om sukkerholdig mat/drikke eller godteri og lignende aldri har hatt en stor del  i min husholdning, har jeg blitt enda mer bevisst på at hvis/når jeg får barnebarn, så blir det minimalt av slikt hos meg. Og det er jo utelukkende positivt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er positivt at det finnes folk som er opptatt av å formidle ideer og helsebringende informasjon rettet mot barn. Det er ikke til å stikke under en stol at mange barn spiser for mye usunn mat, så det er verdt å ha fokus på. 

Når det er sagt er jeg enig med flere over som nevner at det ikke nødvendigvis er bare positivt, for hos noen av disse tipper det litt for mye over i feil retning. Når man lager bråk i barnehager fordi de tilbyr enkelte sukkerholdige varer på matbordet en gang i uken, og barna må ha med seg egen mat/is ved bursdager som gjør at disse skiller seg veldig ut fra de andre barna (man er ikke på ørten barnebursdager i året heller), kan det faktisk bidra til et uheldig kroppsbilde hos barna. 

Man skal selvfølgelig ikke stappe ungene fulle av sukker og fett, men normale barn er i mye aktivitet og de aller færreste småbarn er overvektige. Det er som regel ved ungdomsskolealder at litt for mange barn blir overvektige fordi de ofte slutter med fritidsaktiviteter og beveger seg mye mindre. De får kanskje med penger og tar dårlige valg av mat. 

Det er uansett viktig med balanse i kostholdet, og ikke være rigid og snakke om ja-og nei-mat til barn. 

Anonymkode: 64057...9bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns det er positivt at det finnes folk som er opptatt av å formidle ideer og helsebringende informasjon rettet mot barn. Det er ikke til å stikke under en stol at mange barn spiser for mye usunn mat, så det er verdt å ha fokus på. 

Når det er sagt er jeg enig med flere over som nevner at det ikke nødvendigvis er bare positivt, for hos noen av disse tipper det litt for mye over i feil retning. Når man lager bråk i barnehager fordi de tilbyr enkelte sukkerholdige varer på matbordet en gang i uken, og barna må ha med seg egen mat/is ved bursdager som gjør at disse skiller seg veldig ut fra de andre barna (man er ikke på ørten barnebursdager i året heller), kan det faktisk bidra til et uheldig kroppsbilde hos barna. 

Man skal selvfølgelig ikke stappe ungene fulle av sukker og fett, men normale barn er i mye aktivitet og de aller færreste småbarn er overvektige. Det er som regel ved ungdomsskolealder at litt for mange barn blir overvektige fordi de ofte slutter med fritidsaktiviteter og beveger seg mye mindre. De får kanskje med penger og tar dårlige valg av mat. 

Det er uansett viktig med balanse i kostholdet, og ikke være rigid og snakke om ja-og nei-mat til barn. 

Anonymkode: 64057...9bf

Jeg synes at du motsier deg selv mange ganger i dette  innlegget.

Og du ser dessuten ut til å ha misset poenget.

For eksempel, når du skriver "når man lager bråk i barnehager fordi de tilbyr enkelte sukkerholdige varer på matbordet en gang i uken", så ser du ut til å mene at sukker i barnehagene ikke er noe problem.

Og det ville det heller ikke vært dersom det bare var en sjelden gang, og spesielt ikke om det ikke hadde kommet på toppen av alt sukkeret som ellers tilbys i alle mulige anledninger.

Men nå er samfunnet en gang sånn at det er sukker både her og der.

Og sånn ellers er det ikke bare faren for overvekt som er problemet med sukker. For det er faktisk også usunt i seg selv. Som du skriver: "Det er ikke til å stikke under en stol at mange barn spiser for mye usunn mat, så det er verdt å ha fokus på. "

Det siste du skriver, "Det er uansett viktig med balanse i kostholdet, og ikke være rigid og snakke om ja-og nei-mat til barn. " tror jeg Ernæringsmamma vil si seg helhjertet enig i. Samtidig som hun vil fremholde at det er viktig for alle, både voksne og barn, å basere kostholdet sitt på råvarer.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følger begge to og syntes det aller meste de poster er veldig nyttig og fornuftig. Men noen ganger syntes jeg at perspektivet er litt snevert og jeg kunne ønske at de ikke alltid var så firkantet i uttalelsene sine. Når det for eksempel gjelder ferdigkjøpt grøt versus hjemmelaget grøt så opplever iallfall jeg og mine venninner at barna våre spiser mye mindre av den hjemmelagde grøten. Hvor mye mer jern får de egentlig i seg da? Lite. Datteren min liker veldig godt semper sin grøt som heter mild og naturell og det skjønner jeg godt, for den smaker jo kjempe godt. Da er det nesten bedre å gi den også spe på med hjemmelaget ciasyltetøy, aprikos- eller andre frukt- og grønnsaksterninger, eggeplomme og noen sunne fettkilder til som nøtter eller smør/olje. Kanskje kan man gi hjemmelaget grøt noen dager i uken og oftere desto mer man får de til å spise av det. Eller kanskje man kan blande inn litt hirse, havrekli, amaranthfrø eller hva det måtte være av og til.  Kanskje vil man ha et barn som spiser mer av den hjemmelagde grøten etterhvert, kanskje ikke. Jeg er først og fremst opptatt av å gi datteren min mestringsfølelse, gode matopplevelser og at hun får i seg nok mat slik at hun har en sunn vektoppgang, har fått i seg nok mat til å være opplagt for dagens aktiviteter osv. Jeg er opptatt av jern- og c-vitamininntak og lager veldig mye hjemmelaget mat, men som førstegangsmor syntes jeg det er synd at man skal oppleve så mye press på dette når det er så mange løsninger som kan være vel så gode for barnet.

 

Også vil jeg bare takke deg i tråden som skrev at det første barnet ditt som ikke fikk ferdigkjøpt grøt hadde alvorlig jernmangel. Det er akkurat den frykten jeg har kjent på når jeg har prøvd å få barnet mitt til å spise hjemmelaget grøt. Jeg har vært veldig usikker på valget mitt om grøt på grunn av disse jentene, men føler at jeg alt i alt har falt på en god løsning som er til det beste for datteren min. Man kan si mye om at de bare fremmer kunnskap og ikke mener å være bastante i de og de tilfellene. Men uttalelsene deres har innvirkning på mange mødre. Kanskje sitter det mødre der ute som febrilsk prøver å få barnet til å spise hjemmelaget grøt, som resulterer i at barnet får i seg alt for lite mat og  jern. Det er en grunn til at helsedirektoratet anbefaler ferdigkjøpt grøt og det er nettopp at de har sett at det er et virkemiddel som sikrer jernopptaket. 

Anonymkode: dd821...397

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist mat som er ultraprosessert hjemme noen sinne tror jeg, vokste opp med råvarer og spiser det samme nå. Ville ikke falt meg inn å kjøpe klemmeposer eller noe fra barnemathylla. 
 

Allikevel synes jeg Erneringsmamma er utrolig slitsom og nedlatende, får lyst til å kjøpe MASSE usunn mat bare på trass 🙈

Marit Kolby formidler på en mye bedre måte synes jeg, selv om hun også presenterer ting som fakta i egne kanaler og som hypoteser i dialog med andre som faktisk har peiling, man må nesten ta alt med noen klyper salt. 

Anonymkode: 90e98...06a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten? 60% UP er et litt overdrevet tall, de har telt opp det som scannes inn på butikken, altså teller ti klemmeposer som ti ting? Mens en pose med ti epler teller som en ting.

Anonymkode: 90e98...06a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikkert avsporing, men siden det bli skrevet om over meg; 

Hva ER er det som er så galt med kjøpegrøt!?

Kan noen svare på det? Nei, jeg gidder ikke finne kilder selv. Og NEI, jeg GIDDER ikke å bruke masse ekstra tid på bløtlegging, koking og ha ørten ingredienser på hjemmelaget grøt i tillegg til å styre med at den skal være jernrik nok når kjøpegrøt inneholder alt barnet trenger og lages på 1 min (bruker uten smak og sper på med en terning aprikosmos😉 får være bra nok). 

Er nå i permisjon med nr 2 og har tid til å lage både grøt og alskens. Men synes akkurat grøten er dritkjedelig og tydde til kjøpegrøt med god samvittighet forrige gang. Prøvde hjemmelaget også, men ble ikke spist, så da ble det mye pes for lite.. derfor kjøpegrøt😍

Anonymkode: e2844...632

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, denne tråden lever fortsatt! Jeg var inne og skrev på en av de første sidene. Siden den gang syns jeg de har delt seg veldig, de pleide å samarbeide, men nå har Barebrabarnemat en mye mer positiv profil der hun åpenbart prøver å gjøre budskapet spiselig for folk, mens Ernæringsmamma ser ut til å ha gått motsatt vei, nærmest som en ren aktivist.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør man når barnet ikke liker grovt brød etc? Jeg har prøvd sunne oppskrifter fra bl.a dette mennesket, men barnet mitt på halvannet år spiser det bare ikke. Dette er forøvrig et barn som alltid har ligget under snittet på vekt, så det er ikke noe alternativ å droppe måltider. Han liker f.eks ikke havregrøt og grovbrød, men kjøpegrøt og lyst brød sklir rett ned.

Anonymkode: a6f8f...b29

Nettopp, det var dette som var mitt problem også. Jeg var i utgangspunktet veldig opptatt av ernæring og sunn mat, og kjøpte for eksempel slike zip-lock klemmeposer til å fylle med hjemmelaget frukt- og grønnsaksmos for å slippe å kjøpe de usunne klemmeposene fra butikken. Og så fikk jeg en unge som nesten ikke ville spise noe som helst og etterhvert ble bekymringsverdig tynn. Hun var også sen på fysiske milepæler som å lære å krabbe og å gå, og jeg ble selvfølgelig bekymret for at dette skyldes at hun fikk i seg for lite mat. Av legen fikk vi beskjed om å bare gi mat hun faktisk likte og ville spise, uten å bry oss for mye om det var sunt eller ikke, så da gjorde vi jo det. (Jeg husker jeg så på med skrekkblandet fryd første gang hun spiste tomatbønner fra boks. Det er jo ikke sånn mat man ønsker å gi barna sine, men hun elsket det, spiste masse og ble mett og fornøyd.) Slike problemer får man ingen hjelp eller støtte til fra slike ernæringsaktivister, det virker som de bare ignorerer at det i det hele tatt eksisterer.

Spol fram fem år, og vi har nå en sunn og frisk, ganske høy og normalvektig skolejente som dessverre fortsatt er veldig kresen. Hun vil for eksempel kun ha ost som pålegg på brødskivene i matpakka, hun kan spise andre pålegg på rundstykker og knekkebrød, men på brødskiver må det være ost. Hun vil ikke spise hjemmelaget brød heller, helst pasta uten saus til middag og så videre. Til å bli sprø av, men vi må jo bare holde ut og håpe at det blir bedre etterhvert.

Anonymkode: 25505...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sikkert avsporing, men siden det bli skrevet om over meg; 

Hva ER er det som er så galt med kjøpegrøt!?

Kan noen svare på det? Nei, jeg gidder ikke finne kilder selv. Og NEI, jeg GIDDER ikke å bruke masse ekstra tid på bløtlegging, koking og ha ørten ingredienser på hjemmelaget grøt i tillegg til å styre med at den skal være jernrik nok når kjøpegrøt inneholder alt barnet trenger og lages på 1 min (bruker uten smak og sper på med en terning aprikosmos😉 får være bra nok). 

Er nå i permisjon med nr 2 og har tid til å lage både grøt og alskens. Men synes akkurat grøten er dritkjedelig og tydde til kjøpegrøt med god samvittighet forrige gang. Prøvde hjemmelaget også, men ble ikke spist, så da ble det mye pes for lite.. derfor kjøpegrøt😍

Anonymkode: e2844...632

 

Kjøpegrøten er et ultraprossesert produkt. Denne typen produkter har i seg selv mange negative helseeffekter f.eks på tarmflora og dens utvikling. Kjøpegrøten har tilsatte vitaminer og mineraler, men opptaket er bedre regulert fra naturlige kilder. Man får f.eks lettere for mye fra tilsatte vitaminer. Ultraprosseserte produkter er også laget for at vi skal spise mer av dem, så jeg hvertfall blir bekymret for at barnas naturlige evne til selvregulering også påvirkes. At de lettere spiser for mye. Ref. poster høyere opp som sier at ungene spiser mye mer av kjøpegrøten. Hjemmelaget grøt tilbyr også mer utfordring på konsistens, som igjen er læring. Det fine med de minste er jo at maten vel så mye handler om å lære smak og konsistens, og at ammingen gir viktig næring. 

Dessuten er kjøpegrøten veldig søt. Selv den som er naturell, men spesielt de med smaker. Barn har en naturlig forkjærlighet for søt smak og trenger å læres opp til å like andre smaker. Derfor er det lurt å unngå søtede produkter til små barn, og voksne for så vidt også, for å motvirke at smaksløkene tilpasses og man blir mindre sensitiv for søtsmak. Frukt vil dermed ikke smake like søtt, og man trenger høyere nivå av sukker/søtning. F.eks Yoghurt naturell og rømme er egentlig ganske søtt, men om man spiser mye sukkervarer og smakssatt yoghurt oppleves naturell som surt. 

Mulig jeg har glemt noen fordeler med hjemmelaget grøt, men dette var hvertfall noen av grunnene til at det er bedre. Og, on a side note, man må ikke gi grøt heller hvis man synes grøt er noe styr. Går helt fint å gi andre ting. 

Anonymkode: bad31...a89

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og, on a side note, man må ikke gi grøt heller hvis man synes grøt er noe styr. Går helt fint å gi andre ting. 

Anonymkode: bad31...a89

Der kom det igjen, bare å gi noe annet hvis barnet ikke spiser grøt. Men hva om de ikke spiser grøt, brød, kjøtt, egg eller de fleste grønnsker? Hva gjør man da? Du tror sikkert jeg overdriver, men jeg gjør ikke det. Det var slik det var.

Anonymkode: 25505...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...