Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Lafamiglia skrev (6 timer siden):

Så rart at det går an å oppfatte ting så forskjellig.

Jeg har aldri sett noen pekefinger, og jeg oppfatter heller ikke at hun boikotter sukker, men bare at hun mener at det bør være en god del mindre av det.

Og til det siste du skriver, så tror jeg bare det er en myte. Og jeg tror til og med at det finnes studier på at barn som vokser opp med veldig lite sukker (slik jeg selv for øvrig gjorde) IKKE får sukkerhunger senere i livet (slik jeg heller aldri har hatt.)

Og så finnes det selvfølgelig unntak for alt. 

Ja, vi er forskjellige vi mennesker, og vi tolker vel litt litt forskjellig. Jeg synes bare innleggene hennes er gjennomsyret av negativitet. Enten det er barnehagen som er ille, matvareindustrien, osv. Synes også det gir oss foreldre som prøver så godt vi kan dårlig samvittighet. Hva med å for en gangs skyld dra fram noe positivt? 

Anonymkode: 907b1...529

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, vi er forskjellige vi mennesker, og vi tolker vel litt litt forskjellig. Jeg synes bare innleggene hennes er gjennomsyret av negativitet. Enten det er barnehagen som er ille, matvareindustrien, osv. Synes også det gir oss foreldre som prøver så godt vi kan dårlig samvittighet. Hva med å for en gangs skyld dra fram noe positivt? 

Anonymkode: 907b1...529

Nå er det jo ikke negativitet, det er fakta. Eks. utsagn om at frokostblandinger rettet mot barn har omtrent ikke noe næring, det er ultraprossesert og fullt av sukker. Det er fakta. Det er ikke å være negativ. Det betyr heller ikke at man er en dårlig forelder om man serverer det til barna sine innimellom. Det er bra at informasjonen deles fordi mange av disse pakkene har helsepåstander på seg som gjør at mange er uvitende om hvor ekstremt dårlig ernæring disse produktene er. Når man vet at dette ikke er mat, så kan man gi det med den viten og i en mengde som er fornuftig i forhold til hva produktet faktisk er. Hvis man ikke vet så vil man jo gi det og tro at man serverer noe sunt, det er jo fullkorn og nøkkelhulsmerke på pakken! Det er matvareindustrien som henges ut og rettes pekefinger mot fordi de bevisst villeder forbrukerene til å oppfatte produktene som sunnere enn de faktisk er. Det er matindustrien som er problemet, ikke foreldrene. Men som forelder så er det informasjon man burde ønske å vite så man kan gjøre informerte valg, ikke bare la matindustrien få styre valgene for oss.Ikke bare for barna våre, men for oss selv også. Så kan vi kanskje være enige i at disse faktaene ikke akkurat er så morsomme å ta inn over seg, men det er nå sånn matverdenen vår er og vi trenger disse stemmene for at vi kanskje på sikt kan forandre industrien og gjøre det enklere for folk flest.

Forøvrig drar hun jo frem masse positivt. Som da Coop bestemte at de skal kutte ut titandioksid i alle egne produkter. Og når folk bruker brevmalene til å få gjennom endringer i barnehager så hele barnehagen får bedre mat! Bare ved å informere personalet om forskning og fakta! Hun snakker jo også masse om de positive effektene av å spise råvarebasert og hvor fantastisk det er at vi kan gjøre så mye for helsen vår bare ved å spise ekte mat.

Anonymkode: bad31...a89

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det jo ikke negativitet, det er fakta. Eks. utsagn om at frokostblandinger rettet mot barn har omtrent ikke noe næring, det er ultraprossesert og fullt av sukker. Det er fakta. Det er ikke å være negativ. Det betyr heller ikke at man er en dårlig forelder om man serverer det til barna sine innimellom. Det er bra at informasjonen deles fordi mange av disse pakkene har helsepåstander på seg som gjør at mange er uvitende om hvor ekstremt dårlig ernæring disse produktene er. Når man vet at dette ikke er mat, så kan man gi det med den viten og i en mengde som er fornuftig i forhold til hva produktet faktisk er. Hvis man ikke vet så vil man jo gi det og tro at man serverer noe sunt, det er jo fullkorn og nøkkelhulsmerke på pakken! 

[...]

Anonymkode: bad31...a89

Måtte klikke meg inn for å se hva det var snakk om. Det siste produkter hun henger ut er et glutenfritt erstatningsprodukt lagd av mais "med smak av honning". Jeg kan aldri tenke meg at dette er noe folk flest vil se på og tenke at er spesielt sunt, selv om det står på at de har redusert sukkerinnholdet.

Det er noe i dette som irriterte meg med dem, også før koronaskepsisen og alt det der. De undervurderer den jevne forbruker og småbarnsmor noe så voldsomt. Tror de ikke vi klarer å lese på innholdsfortegnelsene selv? Tror de vi går på alt av reklame? Og tror de virkelig ikke at vi har forsøkt å gi brokkoli til ungene våre mer enn femten ganger? 

Det er behov for hjelp til å gi barn (og voksne) et bedre kosthold, men disse bommer såpass at jeg tror de gjør vondt verre. De bidrar til å skape et kunstig skille mellom "dem" (dummingene som tror at honningmaiskuler er sunt) og "oss" opplyste.

Anonymkode: 25505...408

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Måtte klikke meg inn for å se hva det var snakk om. Det siste produkter hun henger ut er et glutenfritt erstatningsprodukt lagd av mais "med smak av honning". Jeg kan aldri tenke meg at dette er noe folk flest vil se på og tenke at er spesielt sunt, selv om det står på at de har redusert sukkerinnholdet.

Det er noe i dette som irriterte meg med dem, også før koronaskepsisen og alt det der. De undervurderer den jevne forbruker og småbarnsmor noe så voldsomt. Tror de ikke vi klarer å lese på innholdsfortegnelsene selv? Tror de vi går på alt av reklame? Og tror de virkelig ikke at vi har forsøkt å gi brokkoli til ungene våre mer enn femten ganger? 

Det er behov for hjelp til å gi barn (og voksne) et bedre kosthold, men disse bommer såpass at jeg tror de gjør vondt verre. De bidrar til å skape et kunstig skille mellom "dem" (dummingene som tror at honningmaiskuler er sunt) og "oss" opplyste.

Anonymkode: 25505...408

Jeg oppfattet det innlegget du sikter til som et eksempel på en hel gruppe produkter hvor noen av de åpenbart er usunne, mens andre gir inntrykk av å være sunnere. Og som eksempel på hvordan pakning kan sunnvaske. Og man må jo se på det helhetlig, ikke bare enkelt innleggene. Når 60% av varene som kjøpes i dagligvareforetninger i Norge er ultraprosseserte, så er det helt klart at den jevne forbruker har et høyt inntak av UPF. Veldig veldig mange vet ikke hva UPF er engang da det er et relativt nytt konsept som ikke snakkes om i kostholdsrådene f.eks. Det er jo i stor grad det kontoen handler om, å lære folk som ikke har hørt om begerpet om det. Det gjør ikke de personene dumme. De er bare en del av majoriteten som ikke tilfeldigvis har dumpet over denne infoen. Om man er klar over hva det er så er man kanskje ikke målgruppen for kontoen. Føler heller ikke at hun fremstiller det som enkelt, tvert imot synes jeg hun poengterer hvor utrolig tøft det er å være forelder med ansvar for ernæringen til et lite menneske som får matkultur inn fra alle kanter man ikke selv har kontroll over og med en matvareindustri som bruker alle skitne knep de kan for å forsøke å få forbrukerne til å kjøpe varer av dårligere kvalitet som gir høyere profitt.

Men dette er jo tydelig eksempel på at man opplever og leser budskap veldig forskjellig. Jeg opplever det ikke som annet enn undervisende, og jeg tror virkelig ikke kunnskap er noe som gjør skade. Om man opplever det som belærende så er det ikke værre enn å ikke følge kontoen.

Forøvrig har jeg ikke fått med meg koronaskepsis, men det kan jo være at det er innlegg jeg ikke har sett.  Så det skal jeg ikke uttale meg om.

Anonymkode: bad31...a89

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at Stine (?) snakker engelsk på videoene? Det er bare rart.  

Anonymkode: bf011...dc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er greia med at Stine (?) snakker engelsk på videoene? Det er bare rart.  

Anonymkode: bf011...dc5

Ønske om å nå ut til større og internasjonalt publikum?

Anonymkode: cc67e...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er greia med at Stine (?) snakker engelsk på videoene? Det er bare rart.  

Anonymkode: bf011...dc5

Hun snakker vel som regel norsk. Innimellom lager hun reels-aktige videoer bare, og da bruker hun lydene som "trender". De er jo gjerne på engelsk. Kanskje de du tenker på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter denne damen som har kommentert dette på et av ernæringsmamma sine innlegg: 

9C5E9F9C-B2BB-4B57-A80D-80EEA9E4E36A.jpeg

Anonymkode: b10f4...d45

  • Liker 21
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg støtter denne damen som har kommentert dette på et av ernæringsmamma sine innlegg: 

9C5E9F9C-B2BB-4B57-A80D-80EEA9E4E36A.jpeg

Anonymkode: b10f4...d45

Denne damen, faktisk :fnise:  hun er psykolog. 

Anonymkode: 0bd4e...27c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg støtter denne damen som har kommentert dette på et av ernæringsmamma sine innlegg: 

9C5E9F9C-B2BB-4B57-A80D-80EEA9E4E36A.jpeg

Anonymkode: b10f4...d45

Enig, tror det er en tabbe å fremstille mat som nei-mat og ja-mat. All mat, men ikke hele tiden, er jeg tilhenger av.

For meg er faktisk et sunt forhold til mat viktigere enn å passe på sukkerinnhold i yoghurt. 

Anonymkode: 3916e...051

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slik informasjon trengs i Norge som har et så høyt forbruk av sukker og ultraprosessert mat. Det å reflektere rundt å gi barn sukker som belønning hele tiden, er jo ikke negativt? 
 

Hvor er det de uttrykker skepsis til vaksinen? Eller er det bare rykter?

Anonymkode: 09e76...06e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er noe i dette som irriterte meg med dem, også før koronaskepsisen og alt det der. De undervurderer den jevne forbruker og småbarnsmor noe så voldsomt. Tror de ikke vi klarer å lese på innholdsfortegnelsene selv? Tror de vi går på alt av reklame? Og tror de virkelig ikke at vi har forsøkt å gi brokkoli til ungene våre mer enn femten ganger? 

...med tanke på salget av smoothie, klemmeposer, maispinner og snacks til babyer så mener jeg at de absolutt ikke undervurderer den jevne forbruker og småbarnsmor. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mnjah skrev (27 minutter siden):

...med tanke på salget av smoothie, klemmeposer, maispinner og snacks til babyer så mener jeg at de absolutt ikke undervurderer den jevne forbruker og småbarnsmor. 

Men tror du virkelig at folk kjøper dette fordi de tror det er sunt?

Jeg tror folk kjøper dette av helt andre grunner, som tidspress, stress, redsel for at barnet skal slå seg vrang på offentlig sted, problemer med å få barnet til å spise noe som helst, behov for å gi noe til minstemann når eldre barn (og voksne) spiser snacks og så videre. Det er her jeg mener de bommer.

Alle vet at øl, potetgull og godteri ikke er bra for oss. (Nesten) alle voksne spiser det innimellom likevel.  Å si at folk spiser usunt fordi de ikke vet bedre hjelper ikke på noe som helst. 

Anonymkode: 25505...408

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men tror du virkelig at folk kjøper dette fordi de tror det er sunt?

Jeg tror folk kjøper dette av helt andre grunner, som tidspress, stress, redsel for at barnet skal slå seg vrang på offentlig sted, problemer med å få barnet til å spise noe som helst, behov for å gi noe til minstemann når eldre barn (og voksne) spiser snacks og så videre. Det er her jeg mener de bommer.

Alle vet at øl, potetgull og godteri ikke er bra for oss. (Nesten) alle voksne spiser det innimellom likevel.  Å si at folk spiser usunt fordi de ikke vet bedre hjelper ikke på noe som helst. 

Anonymkode: 25505...408

Jeg ser helt oppegående folk gi babyene sine sånne næringstomme «ostepop» bare for «snacksen» sin skyld, smoothies fordi de ikke tenkt på at man kan lage det selv, klemmeyoghurt fordi det ikke blir noe søl osv.

Foreldrene sender jo med disse tingene til barna i barnehagen, så alle grunnene du ramser opp mener jeg dermed er ugyldige. At hver og en kanskje bruker det som en redning er én sak, men det kan ikke bortforklares for den store majoriteten. 
 

Snacksavdelingen til spedbarn har økt enormt de siste 5 årene. Dette er rett og slett god markedsføring av tom mat, samt trend fordi det er noe «alle» gjør. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaopulver skrev (På 10.10.2021 den 23.33):

Vet du hvorfor de ikke samarbeider mer? Var ikke  Bare bra barnemat i utgangspunktet Veronika Bjørnstad og Stine Svarthe? (Ser at de har skrevet en bok sammen i 2018). Mens ernæringsmamma er Maja Skogstad? 

 

Stine ble sammen med en veganer og ble mer og mer inspirert til å kutte kjøtt/lage vegansk barnemat. Maja er mer for et kosthold med kjøtt og fisk hos barn. 

Anonymkode: 70057...738

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler disse ernæringsmammaene tilhører en eller annen sekt. De prakker masse informasjon på folk som mange allerede vet. De trur at alle andre enn dem selv er dumme og ikke gjør det som er best for barna dems. Ovenfra og ned mentalitet hvor de shamer alle som gir ting som inneholder sukker eller til foreldre som bruker mer lettvinte løsninger.

Ble med på et gratis introduseringskurs fra barebrabarnemat rett etter jeg fikk lillegutt, fordi jeg var helt ny mamma og visste ikke hva jeg burde introdusere sønnen min først. 

For det første, ALL informasjon de ga på kurset hadde jeg allerede søkt meg frem til på google.  
De snakket ned om kjøpegrøt og mente at den ikke ga noe tilstrekkelig med jern. Snakket også ned om ferdigglass og mente det ikke var noe næring i det, og bare vomfyll. 

De svarte ikke på 10% av spørsmåla som ble stillt.
Og på de 2 timene de holdt kurset så bestod 1.5t til å promotere den utrolige bra barnematfabrikken som de i utgangspunktet skal ha 16 000kr for? De ga oss en god deal da! Vi kunne få 1 års bruk av barnematfabrikken til 4999kr. 
Sorry ass, men 5k for noe jeg allerede kan få gratis på google, neitakk.

Å i tillegg så er hu vaksinemotstander, og det i mitt huet sier sitt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (19 timer siden):

Jeg ser helt oppegående folk gi babyene sine sånne næringstomme «ostepop» bare for «snacksen» sin skyld, smoothies fordi de ikke tenkt på at man kan lage det selv, klemmeyoghurt fordi det ikke blir noe søl osv.

Foreldrene sender jo med disse tingene til barna i barnehagen, så alle grunnene du ramser opp mener jeg dermed er ugyldige. At hver og en kanskje bruker det som en redning er én sak, men det kan ikke bortforklares for den store majoriteten. 
 

Snacksavdelingen til spedbarn har økt enormt de siste 5 årene. Dette er rett og slett god markedsføring av tom mat, samt trend fordi det er noe «alle» gjør. 

Einig!

Ser folk gje kanelbollar(før mat som gjer at dei et seg mett på bollen), pepsi max/cola(til barn på 1 år), brus oppi safta(fordi det er så godt), eventyrkjeks(sukker), kjøpesmoothie, klemmeyoghurt, juice... som kun inneheld sukker og karbohydrat til barn som ikkje veit at sukker er godt ein gong. 

Eg hadde to barselbesøk av folk med gut/jente på 11 mnd, og desse hadde med mat til barna sine utover dagen.
Eine hadde med til guten: eventyrkjeks, chips, solrik, smoothie og klemmeyoghurt.
Veninna hadde med til jenta si (som følgjer barebrabarnemat): opphakka tomater, vatn og havre/kikertlappar søta med dadlar.
Etter dette byrja eg å følgje barebrabarnemat :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (32 minutter siden):

Einig!

Ser folk gje kanelbollar(før mat som gjer at dei et seg mett på bollen), pepsi max/cola(til barn på 1 år), brus oppi safta(fordi det er så godt), eventyrkjeks(sukker), kjøpesmoothie, klemmeyoghurt, juice... som kun inneheld sukker og karbohydrat til barn som ikkje veit at sukker er godt ein gong. 

Eg hadde to barselbesøk av folk med gut/jente på 11 mnd, og desse hadde med mat til barna sine utover dagen.
Eine hadde med til guten: eventyrkjeks, chips, solrik, smoothie og klemmeyoghurt.
Veninna hadde med til jenta si (som følgjer barebrabarnemat): opphakka tomater, vatn og havre/kikertlappar søta med dadlar.
Etter dette byrja eg å følgje barebrabarnemat :) 

Følg barebrabarnemat, ellers kommer du til å gi ungen din chips! 😁

Jeg skjønner at du ikke mener det sånn, men tror du ikke det er omvendt, det er de som er opptatt av kosthold fra før som oppsøker slike sider? Det er ikke de samme som ville ha foret barna på hurtigmat i noe tilfelle. 

Jeg syns de har lite råd til folk som forsøker å gi barna sunn mat, men som sliter med å få dem til å spise det. Mitt barn ville lenge helst ikke ha fast føde i det hele tatt, og da hjelper det ikke å få beskjed om å bare legge avocadoen eller brokkolien foran dem. Det blir jo bare ikke spist. Nå spiser barnet, men reagerer høylytt (med sinne og tårer) på alt som ikke er på den korte lista av godkjente matvarer. Dette er jo helt vanlige problemer, men ikke noe disse damene fokuserer på i det hele tatt.

Anonymkode: 25505...408

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 10:11 PM, Kamilla25 said:

Og? Alt er funnet på før uansett. Alle stjeler fra noen. 

Jøss! Da er det bare greit da!! 🙈🙈

Anonymkode: 3d4a0...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...