Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma


Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Boblerone skrev (4 minutter siden):

Nja, jeg er helt enig i at barn får for mye sukker. Men de er ganske ekstreme allikevel. De har selv tidligere sagt at barna ikke får sukker. Og derfor tok de alltid med f.eks egen snacks på kino. Jeg mener det er usunt å ha et slikt nei-fokus på mat.

 

Hvor har de skrevet at barna ikke får sukker? Det har jeg ikke fått med meg, nemlig. Så der vil jeg gjerne få dokumentasjon.

Jeg har imidlertid (selvfølgelig) fått med meg at de mener at det generelt er altfor mye sukker i norske barns hverdag, noe jeg er helt enig i.

Men at de skal være mot at barn får sukker i det hele tatt, er helt nytt for meg. Tvert imot har jeg fått inntrykk av at også deres barn får sukker, men bare ikke i de mengdene som er blitt vanlig i samfunnet i dag.

Så jeg vil som sagt gjerne se en link eller annet til at de mener at det skal være nulltoleranse for sukker, for det er i så fall fullstendig nytt for meg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes den kostholdsplanen/matforslaget de hadde i boka si vitner om manglende kunnskap, forslag om mating 8 ganger om dagen liksom. 

Anonymkode: bb5e1...7cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første ble jeg veldig inspirert av Bare bra barnemat, alt mat til babyen fra bunnen av. Har vært på kurs med henne... Lagde masse hjemmelaget grøt, med svisker og aprikos og mye rart. Ja, barnet spiste jo og var fornøyd men på tross av mye aprikosmos (som ble sagt skulle være jernrik), og på tross av at det ble sagt på kurs at INGEN barn i Norge lider av jernmangel (= og derfor ingen må ha kjøpegrøtt som er beriket med jern) - så var det nettopp det som skjedde med min unge. Hen ble påvist alvorlige anemi i alderen av ett år. Ungen nummer 2 fikk kjøpegrøtt, beriket med jern, fra 4 måneders alder, og med god samvittighet. Happy unge, og ingen jernmangel denne gangen. 🤞

Anonymkode: e66c0...75b

  • Liker 20
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt veldig inspirert av de. Jeg synest de ikke kommer med pekefinger, de sier jo at de vil inspirere til bedre valg og at en ikke skal ha dårlig samvittighet. Så kan en jo ta det som anbefalinger og ikke noe en må gjøre.

Angående laks, synest det er greit å vite og opplyse om. Jeg var ikke klar over at det er max. 90g laks i uken som skal til for at et barn overskrider EU’s anbefaling for miljøgifter: https://www.nrk.no/norge/rapport-om-miljogifter_-kan-fa-konsekvenser-for-norske-kostholdsrad-1.14304851

Ønsker jo at barna skal få best mulig start, kosthold er veldig viktig bit. Og norske kostholdsråd er modne for oppdatering med nyeste kunnskap.

Var dog ikke klar over at de var skeptiske til vaksiner. Men de har rett i at kosthold påvirker helse og at det igjen kan påvirke hvordan en tåker Covid 19. 

Anonymkode: 2e0d1...f6a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgjer barebrabarnemat og syns dei har mange gode anbefalingar og poeng :) Har blitt mykje meir bevisst iht matindustrien til baby. Syns ikkje dei kjem med peikefinger, men meir ei oppfordring til alle foreldre å tenkje meir over sukkerinnhald, og kva mat vi faktisk ynskjer at våre små skal få!  :) Dersom eg kan ta gode matvalg for babyen min så han slepp å leve med dårleg mage, sukkeravhengighet og overvekt, så kan eg gjerne vere litt fanatisk dei første leveåra hans 😅 Har ikkje fått med meg koronaskepsis..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja- oppskriftene er ikke noe de har funnet på selv uansett.  Stjålet fra andre bøker/nettsider som lagde barnemat LENGE før de kom på banen.  

Anonymkode: 3d4a0...2d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lafamiglia skrev (5 timer siden):

Hvor har de skrevet at barna ikke får sukker? Det har jeg ikke fått med meg, nemlig. Så der vil jeg gjerne få dokumentasjon.

Jeg har imidlertid (selvfølgelig) fått med meg at de mener at det generelt er altfor mye sukker i norske barns hverdag, noe jeg er helt enig i.

Men at de skal være mot at barn får sukker i det hele tatt, er helt nytt for meg. Tvert imot har jeg fått inntrykk av at også deres barn får sukker, men bare ikke i de mengdene som er blitt vanlig i samfunnet i dag.

Så jeg vil som sagt gjerne se en link eller annet til at de mener at det skal være nulltoleranse for sukker, for det er i så fall fullstendig nytt for meg. 

Det orker jeg ikke å lete etter for det er tre år siden nå, så skal bla langt og lenge for å finne det. Men var nok til at jeg valgte å slutte å følge og jeg svarte bare på ts sitt spørsmål, så kjenner ikke på så stort behov for å forsvare mine årsaker til hva jeg synes om dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (På 10.10.2021 den 11.17):

Er det noen som følger disse damene på Instagram og bruker de som inspirasjon? Jeg brukte de før, og syns de ga mye god info. Men nå syns jeg begge virker litt konspiratoriske, og de tar heller ikke koronavaksine.. samtidig mye pekefinger.. henger ut også barnehager som noen som gir barn sukker hele tiden... føler jeg bare blir demotivert nå...

Man trenger ikke være konspirasjonsteoretiker eller vaksinemotstander for å være usikker på vaksina da. Har fulgt Bare Bra Barnemat i 5 år. Følger ikke alt selv, men føler ikke noe press på det heller. De opplyser jo bare:) Har hvertfall hjulpet meg masse, som ellers hater å lage mat. ☺️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte dem før, men det blir for ekstremt for meg. Jeg har verken tid eller overskudd til å følge alle rådene deres, og da blir alle formaningene og pekefingrene bare slitsomt og gir meg dårlig samvittighet. 

Høres helt sinnssykt ut at de ikke tar vaksiner i tillegg.

Anonymkode: 3916e...051

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Marit Kolby, følger alle disse kontoene på insta, og det fører jo til bedre kosthold, jo mer man vet. Før lagde jeg potetmos av pose, nå blir det hjemmelaget istedet osv. Hjemmelaget smoothie er heller ikke vanskelig å lage, enn å kjøpe ferdige i butikken. 

Anonymkode: 6e429...3e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 13.36):

Jeg er enig med deg. Jeg begynte å følge dem for å få tips til hvordan jeg kan få ungen til å spise sunnere mat, men det var lite med konkrete tips utenom oppskrifter. Da en av dem postet ett innlegg der hun uttrykte stor skepsis til koronatiltak og tydligvis mente at folk med underliggende sykdommer kunne skylde seg selv (alle kroniske sykdommer skyldes kosthold, må vite), ble det en kjapp avfølging.

Anonymkode: 25505...408

Så alvorlig syke og funksjonshemmede barn skal skylde seg selv ?!  Dette er en gunn til å ikke følge de.

Anonymkode: 4dea5...a3d

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever dem ikke som ekstreme eller retter pekefingeren. Synes de informerer godt om ting veldig mange burde vite mer om. Det er klart at hvis man har et kosthold med mye ultraprosseserte matvarer og mange anledninger man er vant til at det skal være sukker i så virker det som en veldig omveltning om man skal snu på flisa. Jeg opplever dem som at de oppfordrer til å reflektere over valgene man gjør, og velge små grep. Har sett begge poste om at de ikke har kommet dit de selv er i dag over natten, men at det har vært en reise for dem som har tatt mange skritt over flere år. Mange mennesker er ikke spesielt interessert i kroppen, helse og kosthold. Det er viktig med stemmer som snakker høyt om dette for å bevisstgjøre, og forhåpentligvis kan vi få snudd industrialiseringen og amerikaniseringen av matkulturen vår. Så jeg tenker de gjør en veldig god jobb.

For øvrig, ser noen over kommenterte at å gå på kino uten godterier er ekstremt. Jeg fikk godterier som liten, men ikke på kino. Det å gå på kino, det var kosen og gleden i seg selv. Ingen trenger godterier på kino hvis de ikke blir lært opp til at det skal man ha. Og det er vel det Ernæringsmamma og Barebrabarnemat er opptatt av, at vi skal være bevisste hvilke anledninger vi lærer barna at godterier hører med og ikke. Det er ikke galt å gi på kino, hvis man ønsker at det skal være en del av opplevelsen. Men det bør være en bevissthet rundt det valget, og man skal vite at man trenger ikke lære barna til å forvente det om man ikke ønsker å lære dem det. Jeg føler det mer som en støtte til å la foreldre ta egne valg, enn som en moraliserende pekefinger.

Anonymkode: bad31...a89

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Anbefaler Marit Kolby, følger alle disse kontoene på insta, og det fører jo til bedre kosthold, jo mer man vet. Før lagde jeg potetmos av pose, nå blir det hjemmelaget istedet osv. Hjemmelaget smoothie er heller ikke vanskelig å lage, enn å kjøpe ferdige i butikken. 

Anonymkode: 6e429...3e6

Syns hun er ganske snever også. Veldig opptatt av fasting og plukker frem det som støtter hennes syn. Måtte avfølge til slutt fordi hun mistet all troverdighet hos meg. 

Anonymkode: d923c...cde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å følge barebrabarnemat da jeg fikk min første, og testet ut noen oppskrifter med litt blandet suksess. Nå synes jeg e-postene jeg får bærer preg av å være litt fanatiske. Å aldri unne seg noe som helst er ikke det jeg ønsker å formidle videre til min datter. Synes litt synd på barn som skal vokse opp med den type holdninger til mat. 
 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 13.36):

Jeg er enig med deg. Jeg begynte å følge dem for å få tips til hvordan jeg kan få ungen til å spise sunnere mat, men det var lite med konkrete tips utenom oppskrifter. Da en av dem postet ett innlegg der hun uttrykte stor skepsis til koronatiltak og tydligvis mente at folk med underliggende sykdommer kunne skylde seg selv (alle kroniske sykdommer skyldes kosthold, må vite), ble det en kjapp avfølging.

Anonymkode: 25505...408

At de sier sånt gjør meg forbanna hverfall. Ingen grunn til å følge sånne folk

Anonymkode: 14f6c...0de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig vi leser veldig forskjellige ting inn i det de sier. De sier jo at kosthold har innvirkning på helse, ser ikke at det er så kontroversielt? Overvekt er jo dokumentert en av de tingene som ga økt sannsynlighet for alvorlig forløp av Covid. (Jeg er overvektig selv om det har noe å si, men sakte på vei mit normalvekt, bl.a. ved hjelp av å kutte ut ultraprossesert mat og færre måltider). 
 

Men har ikke fulgt de i flere år, så kan ikke si så mye om hva de har sagt før.

Anonymkode: 2e0d1...f6a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I stedet for å oppmuntre til matglede og inspirasjon er det bare pekefinger og å henge ut andre produkter. Jeg forstår at det er bra å spise sunt, men jeg tror ikke hun oppnår noen god effekt på barna ved å nærmest boikotte sukker for eksempel. Når man ikke får tilgang til goder som andre barn har blir det svært spennende å nettopp spise sukker når barnet blir eldre. 

He tydelig sett dette på venninna mi. Hun fikk knapt sukker, men ble den verste søtmomsen av oss alle i tenårene/ voksen alder. Litt mer alt med måte tenker jeg hadde vært bra

Anonymkode: 907b1...529

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 21.13):

Tja- oppskriftene er ikke noe de har funnet på selv uansett.  Stjålet fra andre bøker/nettsider som lagde barnemat LENGE før de kom på banen.  

Anonymkode: 3d4a0...2d6

Og? Alt er funnet på før uansett. Alle stjeler fra noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Opplever dem ikke som ekstreme eller retter pekefingeren. Synes de informerer godt om ting veldig mange burde vite mer om. Det er klart at hvis man har et kosthold med mye ultraprosseserte matvarer og mange anledninger man er vant til at det skal være sukker i så virker det som en veldig omveltning om man skal snu på flisa. Jeg opplever dem som at de oppfordrer til å reflektere over valgene man gjør, og velge små grep. Har sett begge poste om at de ikke har kommet dit de selv er i dag over natten, men at det har vært en reise for dem som har tatt mange skritt over flere år. Mange mennesker er ikke spesielt interessert i kroppen, helse og kosthold. Det er viktig med stemmer som snakker høyt om dette for å bevisstgjøre, og forhåpentligvis kan vi få snudd industrialiseringen og amerikaniseringen av matkulturen vår. Så jeg tenker de gjør en veldig god jobb.

For øvrig, ser noen over kommenterte at å gå på kino uten godterier er ekstremt. Jeg fikk godterier som liten, men ikke på kino. Det å gå på kino, det var kosen og gleden i seg selv. Ingen trenger godterier på kino hvis de ikke blir lært opp til at det skal man ha. Og det er vel det Ernæringsmamma og Barebrabarnemat er opptatt av, at vi skal være bevisste hvilke anledninger vi lærer barna at godterier hører med og ikke. Det er ikke galt å gi på kino, hvis man ønsker at det skal være en del av opplevelsen. Men det bør være en bevissthet rundt det valget, og man skal vite at man trenger ikke lære barna til å forvente det om man ikke ønsker å lære dem det. Jeg føler det mer som en støtte til å la foreldre ta egne valg, enn som en moraliserende pekefinger.

Anonymkode: bad31...a89

Enig! Samme som konseptet is når man er i svømmehallen. Er det ikke stas nok i seg selv å bare være i svømmehallen? Mat skal være med på ALT, liksom.

Anonymkode: bb5e1...7cc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I stedet for å oppmuntre til matglede og inspirasjon er det bare pekefinger og å henge ut andre produkter. Jeg forstår at det er bra å spise sunt, men jeg tror ikke hun oppnår noen god effekt på barna ved å nærmest boikotte sukker for eksempel. Når man ikke får tilgang til goder som andre barn har blir det svært spennende å nettopp spise sukker når barnet blir eldre. 

He tydelig sett dette på venninna mi. Hun fikk knapt sukker, men ble den verste søtmomsen av oss alle i tenårene/ voksen alder. Litt mer alt med måte tenker jeg hadde vært bra

Anonymkode: 907b1...529

Så rart at det går an å oppfatte ting så forskjellig.

Jeg har aldri sett noen pekefinger, og jeg oppfatter heller ikke at hun boikotter sukker, men bare at hun mener at det bør være en god del mindre av det.

Og til det siste du skriver, så tror jeg bare det er en myte. Og jeg tror til og med at det finnes studier på at barn som vokser opp med veldig lite sukker (slik jeg selv for øvrig gjorde) IKKE får sukkerhunger senere i livet (slik jeg heller aldri har hatt.)

Og så finnes det selvfølgelig unntak for alt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...