AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #201 Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 12.10.2021 den 12.09): Enig, tror det er en tabbe å fremstille mat som nei-mat og ja-mat. All mat, men ikke hele tiden, er jeg tilhenger av. For meg er faktisk et sunt forhold til mat viktigere enn å passe på sukkerinnhold i yoghurt. Anonymkode: 3916e...051 Hun fremstiller jo ingen matvarer som «nei» eller «ja» mat.. Hun informerer slik at forbrukerene kan ta valg basert på fakta, og så er det opp til forbrukeren hva de ønsker å gjøre med informasjonen.. Anonymkode: fa232...273 5 1
*blueberry* Skrevet 16. juni 2022 #202 Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hun fremstiller jo ingen matvarer som «nei» eller «ja» mat.. Hun informerer slik at forbrukerene kan ta valg basert på fakta, og så er det opp til forbrukeren hva de ønsker å gjøre med informasjonen.. Anonymkode: fa232...273 Her er jeg uenig med deg. Retorikken og virkemidlene hun bruker gjør jo at det ofte oppfattes som ja eller nei mat. Hadde hun hatt en annen retorikk hadde jeg likt henne bedre. Faktaene hennes er ikke alltid etablerte fakta heller, men en sidenote i nyere forskning som trenger mer undersøkelse. Man skal være litt forsiktig med å komme med bastante uttalelser om noe som ikke med sikkerhet stemmer. 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #203 Skrevet 16. juni 2022 *blueberry* skrev (2 timer siden): Her er jeg uenig med deg. Retorikken og virkemidlene hun bruker gjør jo at det ofte oppfattes som ja eller nei mat. Hadde hun hatt en annen retorikk hadde jeg likt henne bedre. Faktaene hennes er ikke alltid etablerte fakta heller, men en sidenote i nyere forskning som trenger mer undersøkelse. Man skal være litt forsiktig med å komme med bastante uttalelser om noe som ikke med sikkerhet stemmer. Enig! Synes hun er bastant og nedlatende, selv om jeg egentlig er enig i det meste hun skriver blir jeg bare irritert hver gang hun dukker opp i feeden. Liker Marit Kolby veldig godt, gode fakta på en saklig måte. Anonymkode: 90e98...06a 9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #204 Skrevet 16. juni 2022 Jeg syns hun gjør en super jobb! Haters will be haters! Anonymkode: 64d08...ea5 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #205 Skrevet 16. juni 2022 Ingvelina87 skrev (På 10.10.2021 den 11.17): Er det noen som følger disse damene på Instagram og bruker de som inspirasjon? Jeg brukte de før, og syns de ga mye god info. Men nå syns jeg begge virker litt konspiratoriske, og de tar heller ikke koronavaksine.. samtidig mye pekefinger.. henger ut også barnehager som noen som gir barn sukker hele tiden... føler jeg bare blir demotivert nå... Sluttet å følge de fordi jeg syns de er litt for ekstreme. Anonymkode: 1318c...823 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #206 Skrevet 16. juni 2022 Lafamiglia skrev (På 10.10.2021 den 14.11): Jeg tror heller det er sånn at ettersom barn vanligvis får servert altfor mye sukkerholdige matvarer (mener jeg, og tydeligvis også de), så er de opptatt av å vise alternativer, sånn at en del av de situasjonene hvor det er mye sukker, kan de sukkerholdige varene erstattes av andre ting Det er altså ment som konkret hjelp til de foreldrene som ønsker å redusere sukkerinntaket hos barna sine. I hvert fall er det sånn jeg tolker det. Når man har de standpunktene og de Insta-kontoene (og annet) som de har, er ikke det å vise fram at man serverer kake til småbarn noe som passer inn, akkurat. Selv om de helt sikkert gjør det, også. Jeg har ikke småbarn selv, men jeg håper og tror at jeg blir bestemor en gang. Og jeg har blitt veldig bevisstgjort gjennom disse kontoene, og blitt helt klar på at jeg ikke skal bidra til sukkerinntaket hos eventuelle fremtidige barnebarn. Det får foreldre stå for selv. Litt sukker her og der er helt greit, men jeg synes det bare er rett og rimelig at foreldre selv skal ha kontroll på dette. «Det er altså ment som konkret hjelp til de foreldrene som ønsker å redusere sukkerinntaket hos barna sine. I hvert fall er det sånn jeg tolker det.» Dette er en av de tingene jeg finner problematisk. Man må tolke. Dersom de hadde påpekt at det var målet hadde jeg ikke opplevd de som så fanatiske. Selv har vi sjeldent godteri og snacks hjemme. Likevel satt jeg igjen med en opplevelse at hjemmelagde boller var fyfy en sjelden gang fordi de ikke inneholder nok nyttig næring og fordi de inneholder sukker. Synd det skal være så stort rom for tolkning. Anonymkode: 1318c...823
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #207 Skrevet 22. juni 2022 Anbefaler alle som følger Bare Bra Barnemat å se på instagrammen til Veronikakbaarud for deretter å avfølge bare bra barnemat. Værste er at jeg nesten ikke er forundret en gang. Anonymkode: 0316b...46c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #208 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Anbefaler alle som følger Bare Bra Barnemat å se på instagrammen til Veronikakbaarud for deretter å avfølge bare bra barnemat. Værste er at jeg nesten ikke er forundret en gang. Anonymkode: 0316b...46c Oisann. Sykt å lese. Anonymkode: dc493...f40
Cezanne Skrevet 22. juni 2022 #209 Skrevet 22. juni 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Anbefaler alle som følger Bare Bra Barnemat å se på instagrammen til Veronikakbaarud for deretter å avfølge bare bra barnemat. Værste er at jeg nesten ikke er forundret en gang. Anonymkode: 0316b...46c Er ingen fan av. BBB eller har fulgt med, men denne historien henger ikke helt på greip. For det første har det ikke i realiteten noe å si hvem som er styreleder og hvem som er daglig leder hvis de eier 50% hver og har delt kontroll. Daglig leder er underlagt styret, men styret kan kastes av generalforsamlingen (aksjeeierene). Hvis de eier 50% hver har de i realiteten (hadde) lik kontroll. Hvis de ikke eide like mye så er jo det synd, men sånn blir det jo. Kanskje hun ikke hadde kapital. Vil tro Veronika ikke har opptrådt helt rimelig her. Og så har hun beholdt kontrollen på epostystemene og diverse etter at hun hadde solgt seg ut? Og har underskrevet avtale om det motsatte? Selvsagt må de sende brev fra advokat da. Kvinnen er jo helt på styr! Høres ut som en sutreunge. Skulle ønske vi kunne høre den andre versjonen også. 2
Danseskjørt Skrevet 22. juni 2022 #210 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Anbefaler alle som følger Bare Bra Barnemat å se på instagrammen til Veronikakbaarud for deretter å avfølge bare bra barnemat. Værste er at jeg nesten ikke er forundret en gang. Anonymkode: 0316b...46c Hva da?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #211 Skrevet 22. juni 2022 Cezanne skrev (10 minutter siden): Er ingen fan av. BBB eller har fulgt med, men denne historien henger ikke helt på greip. For det første har det ikke i realiteten noe å si hvem som er styreleder og hvem som er daglig leder hvis de eier 50% hver og har delt kontroll. Daglig leder er underlagt styret, men styret kan kastes av generalforsamlingen (aksjeeierene). Hvis de eier 50% hver har de i realiteten (hadde) lik kontroll. Hvis de ikke eide like mye så er jo det synd, men sånn blir det jo. Kanskje hun ikke hadde kapital. Vil tro Veronika ikke har opptrådt helt rimelig her. Og så har hun beholdt kontrollen på epostystemene og diverse etter at hun hadde solgt seg ut? Og har underskrevet avtale om det motsatte? Selvsagt må de sende brev fra advokat da. Kvinnen er jo helt på styr! Høres ut som en sutreunge. Skulle ønske vi kunne høre den andre versjonen også. Jeg har en kollega som opplevde akkurat det samme som Veronika så jeg har ingen problem med å forstå at det faktisk kan skje! Anonymkode: dc493...f40 5
Cezanne Skrevet 22. juni 2022 #212 Skrevet 22. juni 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en kollega som opplevde akkurat det samme som Veronika så jeg har ingen problem med å forstå at det faktisk kan skje! Anonymkode: dc493...f40 Ja, har nok skjedd feiltrinn fra begge sider her, men det blir for enkelt å komme i ettertid og si at man ikke visste noe om å lage et AS stakkars meg. Det er jo faktisk hennes ansvar å vite noe om. Hun var jo til og med styremedlem og har er visst ansvar. 1
Cezanne Skrevet 22. juni 2022 #213 Skrevet 22. juni 2022 Sjekket regnskapene fra stiftelsen nå og ser de eide 50% hver. Så det hun skriver stemmer ikke, hun hadde like mye kontroll som Stine. Hun virker svært manipulerende. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #214 Skrevet 22. juni 2022 Det er vel sikkert minst to versjoner av hva som har hendt her, og sannheten ligger antagelig sånn midt i mellom. Rart at de ikke har vært tydeligere og klarere på hva som har skjedd, når det var åpenbart for alle at det var et veldig brått og uryddig «brudd» mellom dem. De gikk jo fra å henge sammen som erteris, til å ha null kontakt. Og Veronica gikk videre og rosemalte livet sitt på Instagram. Også skal hun komme nå å begynne å klage. Litt rart. Anonymkode: d7fe5...ffe 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #215 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 8.52): De som sliter med spiseforstyrrelse og et problemfylt forhold til mat, sliter ikke med det pga at de har vokst opp med nei toleranse til sukker. Men det er holdningen og fokuset på mat som skaper problemer i forhold til det som skjer senere. Ikke fravær av sukker i seg selv. Om en familie virker ekstremt opptatt av mat og også utrykker det ovenfor barna, vil det ble til noe negativt og kan blir et problem senere. Uavhengig av om det dreier seg om å ikke spise sukker, fett eller annet. Det gjelder også andre veien. Barn som vokser opp i familie der det har vært lite sukker får ikke problem med kostholdet pga av det alene, men kan få det pga holdningen rundt. Et godt og sundt forhold til mat skapes ved at man lar unger utforske og bestemme selv. Det betyr at de skal få velge selv når de er mett, hvor mye og hva de skal spise, av et type mat som er bra for de, uten at det yttre fokuset skal ligge på at maten er "bra". Serverer man sund og god mat, og lar barna selv bestemme hva og hvor mye de spiser får de ikke et dårlig forhold til mat/sukker (da skyldes det i alle fall ikke maten de ble server hjemme Vi har veldig liten toleranse for sukker og spiser veldig råvarebasert. Men gjør ikke en stor greie av det foran ungene. De får det samme på tallerkenen som vi gjør, men de velger selv hva og hvor mye de spiser av det. Når vi har selskap eller andre anledninger der det er natulig å servere godteri/is/kake har vi samme innstilling der. Ungene får spise det de ønsker og hvor mye de ønsker. Vi setter ikke 5 kaker på bordet for etterpå å si nei når de vil ha mer fordi mengden blir så stor. Vi setter så mye på bordet at alle kan forsyne seg både en og to ganger. Og når det er tomt så er det tomt. På den måten opplever ikke ungene at kake og godteri er nei mat. Vi har det bare ikke så ofte, men når vi har det er inntaket til en vis grad opp til de. Andre barn med tilgang på mer kake, is etc opplever dermed oftere et nei fordi foreldrene føler de må begrense ungene. Det er fokuset og holdningen rundt som skaper problemer ikke maten i seg selv, når det er snakk om helsehysteri. Dette støttes opp av ernæringfysiologer landet rundt. (jeg kjenner ikke til disse spesifikke damene/influenseren som diskuteres her). Når ungene blir større/voksne, vil de med stor sannsynlighet videreføre holdningen til mat som de er vokst opp med, slik vi gjorde. Mat er mye vane og det er mye av grunnen til at overvekt går i familien (selv om det også er biologisk betinget). Unger som vokser opp i hjem med mye usunn mat fortsetter å spise det i voksen alder. Det er tungt å bryte ut av et mønster man har levd i hele barndommen. Både pga vane og pga at kroppen craver raske karbohydrater når den er vant til det. Anonymkode: 5f171...6a3 Vel, det finnes faktisk flere tråder her på KG av kvinner som nå i dag sliter veldig med mat, spiseforstyrrelser og overvekt. Og det er fordi foreldrene var så strenge ift sukker og "usunn" mat, dette var så strengt at når de endelig flyttet for seg selv - så tok det helt av. Anonymkode: e99e6...3d3 2 1
*blueberry* Skrevet 22. juni 2022 #216 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler alle som følger Bare Bra Barnemat å se på instagrammen til Veronikakbaarud for deretter å avfølge bare bra barnemat. Værste er at jeg nesten ikke er forundret en gang. Anonymkode: 0316b...46c Helt sinnsykt, men slike ting skjer jo hele tiden så overraskende bør det ikke være. Rart at folk fortsatt ønsker å følge BBB. Og ja, det er alltid tre sider av en sak; hver sin og sannheten, men mange er naive hvis de tror dette ikke skjer. Veronika tjener ikke på å gå ut med dette og Stine har vist seg ganske shady på andre måter også.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #217 Skrevet 22. juni 2022 Cezanne skrev (59 minutter siden): Sjekket regnskapene fra stiftelsen nå og ser de eide 50% hver. Så det hun skriver stemmer ikke, hun hadde like mye kontroll som Stine. Hun virker svært manipulerende. Av de to syns du Veronika virker som den manipulerende? Har helt motsatt inntrykk. De to siste årene har jo BBB blitt helt crazy mtp covid, vaksine, helsevesen osv også. Ser mannen til Stine er helt UTE på Facebook. Jeg støtter ikke en bedrift med de holdningene!! Anonymkode: 0316b...46c 6
Cezanne Skrevet 22. juni 2022 #218 Skrevet 22. juni 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Av de to syns du Veronika virker som den manipulerende? Har helt motsatt inntrykk. De to siste årene har jo BBB blitt helt crazy mtp covid, vaksine, helsevesen osv også. Ser mannen til Stine er helt UTE på Facebook. Jeg støtter ikke en bedrift med de holdningene!! Anonymkode: 0316b...46c jeg har ikke fulgt med på Stine, så det kan godt være hun ikke er til å stole på heller. Jeg ser ernæringsmamma har gått inn på eiersiden i BBB også, og har litt så som så inntrykk av henne også. Men Veronika har jo frivillig solgt seg ut her. Ingen som har tvunget henne til noe.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #219 Skrevet 22. juni 2022 Cezanne skrev (Akkurat nå): jeg har ikke fulgt med på Stine, så det kan godt være hun ikke er til å stole på heller. Jeg ser ernæringsmamma har gått inn på eiersiden i BBB også, og har litt så som så inntrykk av henne også. Men Veronika har jo frivillig solgt seg ut her. Ingen som har tvunget henne til noe. Tenker det sikkert også har noe med at Stine er sammen med en mann som er antivax, anti pride, pro trump og Putin osv osv. om hun aksepterer de holdningene sier det ekstremt mye om henne. Ernæringsmamma var innom en tur, men var også plutselig borte. Her har ingen problemer med å tro på Veronika sin side. Hun har alltid virket mest fornuftig og oppegående av de to i mine øyne. Anonymkode: 0316b...46c 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #220 Skrevet 22. juni 2022 Jeg har blanda følelser. Det positive er formidling - som skaper i det minste engasjement rundt (mesteparten av det de sier hvertfall ) noe de fleste vet; nemlig hva som er sunn mat og hva som er ikke så sunn mat. Og ja, noe nytt har man også lært, og det har også blitt enklere å ta gode valg - kanskje mest fordi man blir bevisst. Det som er mine tankekors med disse er imidlertid 1) Det stimulerer til noen prosesser som heller ikke er veldig helsebringende , nemlig konkurranse, hvem som er flinkest , hvem som mestrer ting og hvem som ikke gjør det. De selv som de skinnende eksemplene som gjør alt etter boka , MEN -‘for det er et men her;) de har tida. Jeg tror f.eks ikke ernæringsmamma har 07:30 (ferdig skiftet) til 15:30 vakt på et sykehus daglig (med reisevei til og fra bhg ). Til og med jeg som ikke er så glad i å lage mat kan finne meg selv i en kjempeinteressant og god steam de gangene jeg har ferie eller langfri. Hvis jeg hadde tid og til og med hadde som levebrød å gjeste noen podcaster , lage sunn mat og dokumentere det så hadde jeg også laget for det meste sunn og riktig mat til mine. De gangene jeg tyr til enklere løsninger er grunnet tidspress OG 2) jeg tror heller ikke det GJØR noe å ty til enklere løsninger i blant! og kanskje til og med ofte. Kanskje ernæringsmamma osv hevder at hun selv heller ikke syns det men hun formidler noe annet. For jeg tror at menneskekroppen er både tilpasningsdyktig og robust, og den er også laget for å ikke bukke under for noen feiltrinn -‘det gjelder både fysisk og psykisk. Dette vet leger, klinisk ernæringsfysiologer i større grad enn Ernæringsmamma som ikke er utdannet dette, fordi klinikere kan se mat og helse i sammenheng med alle summer i et liv , både psykisk, sykdomsforebyggende og ikke som et isloert fenomen som disse gjør. Anonymkode: 22b04...b5e 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå