Gå til innhold

marilyn hopper ut i det.


Gjest marilyn

Anbefalte innlegg

Gjest marilyn

:o ni natt drømte jeg at jeg og mannen flyttet langt pokker i nordnorge, det var en nydelig plass, akkurat som jeg alltid har drømt om.. nydelig vær, rolig, herlig natur, koselige naboer og alt det der... grunnen til at vi flytter dit er at mannen har fått en jobb hvor han kjener 1500000 i året :hoho: ... så jeg behøver ikke engang jobbe!! Men så første jobb dag skjer det noe,,, mannen går ikke på jobb,,, og etter noen dager kommer det fram at han går ikke på jobb i det hele tatt, han sitter på puben og DRIKKER?!?!?!?!?!?! Halloooo! ( i virkeligheten er han ikke sånn i det hele tatt), og etterhvert begynner han å slå meg og bli en skikkelig ekkel og fæl mann!!!! Hvaa i alle dager drømmer jeg sånne ting for?? Alle naboene vet hva som foregår men ingen tør si noe og jeg er for svak til å si i fra eller bryte ut...til tross for at jeg går der høygravid...

jeg tror jeg tenker noe slikt som at jeg skal greie å beskytte barnet etter at det er født mot volden og drikkingen...

HMM, føler jeg meg sårbar for tiden siden jeg drømmer sånnt? Jeg turte ikke fortelle han om drømmen,,, jeg syntes den var så fæl... Kanskje han ble litt lei seg hvis han trodde jeg drømte ofte slikt om han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at du nå synes det er kort tid igjen til fødselen.... Gruer meg selv jeg nå, og jeg har 14 uker igjen........ :-?

Husk at du også har ditt du skulle sagt med hvor dere skal bo frem til dere får det nye huset... Det er du som skal ha det bra da... Tenk om noe skjer.. Da bør du være et sted du føler deg trygg.

Sliter også med min bekkenløsning. Skal heldigvis snart ha 3 uker ferie... (fra 18.8).

Kos deg videre i sommervarmen.

Stor klem fra Wit 26+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

takk, wit. føler meg trygg, sånn sett er det vel omtrent det samme hvor vi bor, men er bare redd det blir kjedelig.. vel vi får se hva som skjer.

jeg har hatt vonde og ofte kynnere de siste to dagene... hmmmm. Lurer på hva det betyr... babyen er veldig aktiv så det er kanskje sun som utløser dem.. er heller ikke fornøyd med bekkenløsningen min for øyeblikket. blllrg.

I dag tar kjøpper over leiligheten vår.. ja ja.. det er alltid trist å flytte ut.. man har så mange minner,, og leiligheten ble for liten for oss, men den var kjempe fin!!!!! Man "bor " seg liksom inn i leiligheter, preger de, opplever de, er venner, uvenner , elsker, lever og ånder i de... Så nå er enda en epoke over... Jeg er ikke sånn super nostalgisk av meg så jeg er egentlig mest henrykt over at jeg skal flytte til noe nytt, men man blir jo litt sånn "snufs" når man forlater noe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

UKE 33: Ta kalk hvis du er plaget med leggkramper

Babyen er nå ca 41cm lang og veier rundt 1700 gram.

Leggkramper kan være et problem for noen. Da kan det hjelpe å ta kalktabletter, men for at dette skal bli tatt opp i kroppen trenger du også A og D vitaminer, disse får du gjennom tran for eksempel. Det kan også hjelpe å stå på foten hardt slik at krampen løsner, eller la noen ta tak i den og presse fotbladet bakover mens benet ditt er strakt. Litt god massasje etterpå kan også gjøre at du ikke blir så støl etterpå

Uke 33:

Fosteret ser nå ut som et lite nyfødt barn. Vekten er som en mel-pose, rundt 2 kilo og er 42 cm langt.

Kanskje barnet ditt sparker kraftig, så kraftig at det gjør litt vondt? Her er det store individuelle forskjeller. Det kan også flergangsfødende bekrefte. Det er stor forskjell på hvordan fostre beveger seg.

Din blodmengde har økt voldsomt for å gi fosteret, livmoren og morkake det det trenger av oksygen og næring.

Har du og din samboer/mann evt. annen person som skal være med på fødselen vært på fødeavdelingen og sett deg rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest marilyn

kommer meg ikke hit så ofte for tiden nei. Men skriver dagbok på si som jeg skal overføre hit når jeg får anledning.

men så litt om uke 34:

Fosteret veier 2100 gram Hikker fosteret? Det er helt normalt! Du merker det ved å kjenne rytmiske bevegelser i magen. Det kommer til å fortsette å hikke en del etter fødselen også.

Fosterets fot eller hånd kan noen ganger bule ut på din mage. Ved å trykke imot foten eller hånden trekker barnet til seg kroppsdelen. Kanskje det kort tid etterpå setter foten tilbake av nyskjerrighet. "Hva skjer nå? Skjer det igjen? Dette var gøy!" Tenk at du nå kan kommunisere med barnet ditt! Rundt disse tider fester de fleste foster seg med hodet ned i bekkenet. "Nå vil jeg snart ut!"

Babyen er 42 cm lang og omtrent 1900 g.

Barnet kan nå skille mellom lyse og mørke skygger. Husk å trene pusteøvelser til fødselen.

UKE 34: Alt er ferdig utviklet - nå er det bare "modningen" som står igjen

Babyen er nå rundt 42 cm lang og veier ca 1900 gram. Proporsjonene mellom babyens hode armer, ben og kropp er nå slik de skal være. Den har til og med begynt å få litt underhudsfett og det er stort sett ren modning som gjenstår frem til termin.

Det kan komme forskjellige hudforandringer hos deg i svangerskapet fordi fargestoffet melanin avleires . Dette kommer av forandringene som skjer i binyrene fordi du er gravid. Det kan gi såkalte leverflekker som ofte kommer som skjolder i ansiktet eller andre steder som blir utsatt for sollys. Får du slike bør du ikke være så mye i sola. De forsvinner etter fødselen.

Som tidligere nevnt blir det også fargeforandringer rundt brystvortene og kjønnsorganene, de blir aldri helt like lyse igjen, men en del av fargen går tilbake etter fødselen.

Tja, i tillegg merker jeg at jeg sover litt dårlig om natten, må ofte opp for å enten tisse eller drikke. Bekkenløsningen har vært vond de siste dagene men jeg tror det er fordi jeg spratt opp av stolen i går da grøten kokte over!!! (fikk vondt av den brå bevegelsen)

Har bekymret meg over vekta mi i det siste og synes ikke det ser ut som om jeg verken vokser eller legger på meg,,, men nå har det plutselig kommet et rykk igjen og vips er det som om jeg ikke får på meg noen av klærne mine... takk og pris for at det er sommer,,, å være gravid om vinteren må jo være kjempe dyrt med tanke på at man må ha mere gravide klær da.. nÅ kan jeg bare sulle rundt i de vide sommer kjolene mine og likevel ha det varmt og godt.

I morgen skal vi på omvisning på sykehuset.. Dessuten regner jeg med at barnevogna fra ping pong burde begynne å nærme seg... Fikk mail om det i forrige uke iallefall.

Hadde venninne på besøk med tre mnd gammel baby i helga. Jeg synes den gråt og gråt og var liiiiit lei når de dro... HM! Håper ikke det sier alt om meg-..

Ellers er jeg mer vant til å være husløs nå.. Kan ikke si jeg føler at det er super dupert, men man innstiller seg på det meste.. JEg er litt sliten, blir fort sliten,,, men nå er det jo "bare"19 dager igjen .. tjo hoj.

Marilyn 34+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

kommer meg ikke hit så ofte for tiden nei. Men skriver dagbok på si som jeg skal overføre hit når jeg får anledning.

men så litt om uke 34:

Fosteret veier 2100 gram Hikker fosteret? Det er helt normalt! Du merker det ved å kjenne rytmiske bevegelser i magen. Det kommer til å fortsette å hikke en del etter fødselen også.

Fosterets fot eller hånd kan noen ganger bule ut på din mage. Ved å trykke imot foten eller hånden trekker barnet til seg kroppsdelen. Kanskje det kort tid etterpå setter foten tilbake av nyskjerrighet. "Hva skjer nå? Skjer det igjen? Dette var gøy!" Tenk at du nå kan kommunisere med barnet ditt! Rundt disse tider fester de fleste foster seg med hodet ned i bekkenet. "Nå vil jeg snart ut!"

Babyen er 42 cm lang og omtrent 1900 g.

Barnet kan nå skille mellom lyse og mørke skygger. Husk å trene pusteøvelser til fødselen.

UKE 34: Alt er ferdig utviklet - nå er det bare "modningen" som står igjen

Babyen er nå rundt 42 cm lang og veier ca 1900 gram. Proporsjonene mellom babyens hode armer, ben og kropp er nå slik de skal være. Den har til og med begynt å få litt underhudsfett og det er stort sett ren modning som gjenstår frem til termin.

Det kan komme forskjellige hudforandringer hos deg i svangerskapet fordi fargestoffet melanin avleires . Dette kommer av forandringene som skjer i binyrene fordi du er gravid. Det kan gi såkalte leverflekker som ofte kommer som skjolder i ansiktet eller andre steder som blir utsatt for sollys. Får du slike bør du ikke være så mye i sola. De forsvinner etter fødselen.

Som tidligere nevnt blir det også fargeforandringer rundt brystvortene og kjønnsorganene, de blir aldri helt like lyse igjen, men en del av fargen går tilbake etter fødselen.

Tja, i tillegg merker jeg at jeg sover litt dårlig om natten, må ofte opp for å enten tisse eller drikke. Bekkenløsningen har vært vond de siste dagene men jeg tror det er fordi jeg spratt opp av stolen i går da grøten kokte over!!! (fikk vondt av den brå bevegelsen)

Har bekymret meg over vekta mi i det siste og synes ikke det ser ut som om jeg verken vokser eller legger på meg,,, men nå har det plutselig kommet et rykk igjen og vips er det som om jeg ikke får på meg noen av klærne mine... takk og pris for at det er sommer,,, å være gravid om vinteren må jo være kjempe dyrt med tanke på at man må ha mere gravide klær da.. nÅ kan jeg bare sulle rundt i de vide sommer kjolene mine og likevel ha det varmt og godt.

I morgen skal vi på omvisning på sykehuset.. Dessuten regner jeg med at barnevogna fra ping pong burde begynne å nærme seg... Fikk mail om det i forrige uke iallefall.

Hadde venninne på besøk med tre mnd gammel baby i helga. Jeg synes den gråt og gråt og var liiiiit lei når de dro... HM! Håper ikke det sier alt om meg-..

Ellers er jeg mer vant til å være husløs nå.. Kan ikke si jeg føler at det er super dupert, men man innstiller seg på det meste.. JEg er litt sliten, blir fort sliten,,, men nå er det jo "bare"19 dager igjen .. tjo hoj.

Marilyn 34+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o :o 19 dager igjen????

Tuller du??

Ble ikke du nettopp gravid da?? :ler:

Oi som tiden har gått...

Lykke til i alle fall!!!

Klem! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

:ler:

he he, nå damer la oss ikke ta helt av her.. 19 dager til vi tar over leiligheten ja!!! ikke 19 dager til jeg skal ha baby nei!!!!

I dag er det vel, skal vi se.. 13 dager til vi får leiligheten!!! <Hurra!! :briller:

Jeg vet ikke om det skyldes nomade tilværelsen min eller om det rett og slett er gravide hormonene mine som gjør det men humøret mitt er lik en flaske sur eddik!!!! :x

jeg føler at jeg ikke er å ha i hus, og det er tungt å gå rundt å være gjest og spankulerere rundt på tå hev og gjøre et forsøk på å være en smule hyggelig mot det stakkars vertskapet mitt mens alt jeg greier å tenke på er eder og galle!!! Innimellom er jeg så drit lei at jeg bare går runt og griner og synes såååå synd på meg selv, samtidig som jeg hisser meg opp over sånne små trivilteter som at noen har brukt brødkviven=den er skitten, =jeg må vaske den før jeg kan bruke den, det er opptatt på do=lksdjflksdjflksjdflksjdf, noen sier hei til meg på "feil" måte= ffffffffffffffflskadjflksdjflksdfj...

jeg er fullstendig klar over det men jeg synes det er veldig vanskelig å gjøre noe med det.. Åsså jeg da som vanlig vis ALDRI er sint????

Himmel og hav,, og enda har jeg igjen 5-6 uker... HÅper viiiiirkelig det blir bedre til vi får huset vårt!!!

:evil: :evil: :evil: d

Marilyn 35+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

:o

Babyen veier nå i gjennomsnitt 2500g og er ca 45cm lang. Nå er som regel livmoren på sitt aller høyeste og det er ganske vanskelig å puste dypt ned i lungene. Trøsten er at livmoren snart synker ned i bekkenet.

tjaaa, jeg føler faktisk at det er ganske god plass jeg.. Baby har allerede ligget lavt i allefall 3 uker nå, og jeg har selvfølgelig kjent det sparke litt i ribb-bena mine av og til, men ikke sånn plagsomt egentlig.. Men huden over trusekanten begynner å bli tynnere nå... det stod vel ett eller annet sted at når man ikke lenger greier å ta tak i en hudflik på magen så begynner man å nærme seg strekkmerker.. "yahooo"!

HÅpe håpe håpe at jeg slipper det... I dag er det faktisk 4 uker til "MIN" termin dato... Mens ultralyd er 5 uker.. vel vel vi får se..

På en førstegangsfødende er det normalt at hodet snart fester seg nå. Hos deg som har født tidligere er det litt bedre plass i bekkenet så det er ikke sikkert at hodet fester seg i det hele tatt før fødselen.

Hodet kan allikevel gå ganske langt ned i bekkenet slik at du kan føle et ganske kraftig press ned mot skjeden. Jeg har hørt flere si at det er akkurat som om de sitter på hodet til barnet. Vær ikke bekymret: Hodet ligger meget godt beskyttet nede i bekkenet!

Det gjør ikke så mye om baby blir født nå, de greier seg bra, men vil kanskje trenge litt ekstra tid på barsel fordi de ofte ikke er så flinke til å suge fra brystet.

Leveren er oftere litt umoden og sjansen for at de får litt gulsott og må lysbehandles er større. Babyen vil regnes som for tidlig født og det vil derfor ofte være en barnelege tilstede ved fødselen, sånn for sikkerhetsskyld.

ellers veldig greit å vite at det ikke er helt krise om man føder for tidlig nå iallefall. Jeg slapper av mye mer nå kjenner jeg.

Skal til fysioterapeut i dag.. Gleder meg faktisk for jeg våknet med slik vondt i ryggen i morges.. Nesten menssmerter påhøyresiden av korsryggen så en liten "overhaling" vil kanskje gjøre godt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

oj oj. skumle greier det her..Magen har vokst litt igjen. Føler meg mer "sprengt". Bekkenlønsingen er kjempe fin. JEg blir fort trøtt og sliten.

Kjeder meg litt. Har funnet ut at så vidt jeg vet så har vi ganske ok med baby klær nå. I allefall til å begynne med. FIkk brev fra ping pong for boysn and girls på fredag om at barnevogna ble sendt den 23 og at vi skulle ha den om to uker... EN smuule forsinket... MEn ja ja..

Lurer på om jeg vil kjenne tegn på at jeg nærmer meg fødselen jeg?

kjenner jeg det at nå nærmer det seg?

Vel,, det kjennes ikke sånn ut enda egentlig.. Baby kjennes ut til å trives utmerket der den er den faktsik.. Det er vel bare jeg som har for lite å tenke på.

Jeg holder på å tenke på å symeg en baby "utstyr" veske... vet man får kjøpt sånne til 5-600 kroner,, men de er jo så dyre.. Har kjøpt meg stoff og masse strikk for å feste flasker og ting og tang i. MEn økonomisk så sparer man kanskje litt på å sy selv, men det er jammen ikke mye.. stoff og strikk er jo drit dyrt!

JEg har forresten fått hemorrider. :oops: :evil: flaut og vooondt...

bruker alcosanal eller no slikt, men vet ikke om det er så bra for baby.. Men jeg må jo bruke noe!!!! Skal til jordmor på onsdag får spørre henne.

I helga har vi vært å sett på SLIPEMASKINER... mannen tenker å pusse opp en trapp dit vi flytter inn.. :o jeg for min del tenker no bare babybbabybabybabyabyabyabya.. :roll:

Marilyn36+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

oj oj. skumle greier det her..Magen har vokst litt igjen. Føler meg mer "sprengt". Bekkenlønsingen er kjempe fin. JEg blir fort trøtt og sliten.

Kjeder meg litt. Har funnet ut at så vidt jeg vet så har vi ganske ok med baby klær nå. I allefall til å begynne med. FIkk brev fra ping pong for boysn and girls på fredag om at barnevogna ble sendt den 23 og at vi skulle ha den om to uker... EN smuule forsinket... MEn ja ja..

Lurer på om jeg vil kjenne tegn på at jeg nærmer meg fødselen jeg?

kjenner jeg det at nå nærmer det seg?

Vel,, det kjennes ikke sånn ut enda egentlig.. Baby kjennes ut til å trives utmerket der den er den faktsik.. Det er vel bare jeg som har for lite å tenke på.

Jeg holder på å tenke på å symeg en baby "utstyr" veske... vet man får kjøpt sånne til 5-600 kroner,, men de er jo så dyre.. Har kjøpt meg stoff og masse strikk for å feste flasker og ting og tang i. MEn økonomisk så sparer man kanskje litt på å sy selv, men det er jammen ikke mye.. stoff og strikk er jo drit dyrt!

JEg har forresten fått hemorrider. :oops: :evil: flaut og vooondt...

bruker alcosanal eller no slikt, men vet ikke om det er så bra for baby.. Men jeg må jo bruke noe!!!! Skal til jordmor på onsdag får spørre henne.

I helga har vi vært å sett på SLIPEMASKINER... mannen tenker å pusse opp en trapp dit vi flytter inn.. :o jeg for min del tenker no bare babybbabybabybabyabyabyabya.. :roll:

Marilyn36+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marilyn

oj oj. skumle greier det her..Magen har vokst litt igjen. Føler meg mer "sprengt". Bekkenlønsingen er kjempe fin. JEg blir fort trøtt og sliten.

Kjeder meg litt. Har funnet ut at så vidt jeg vet så har vi ganske ok med baby klær nå. I allefall til å begynne med. FIkk brev fra ping pong for boysn and girls på fredag om at barnevogna ble sendt den 23 og at vi skulle ha den om to uker... EN smuule forsinket... MEn ja ja..

Lurer på om jeg vil kjenne tegn på at jeg nærmer meg fødselen jeg?

kjenner jeg det at nå nærmer det seg?

Vel,, det kjennes ikke sånn ut enda egentlig.. Baby kjennes ut til å trives utmerket der den er den faktsik.. Det er vel bare jeg som har for lite å tenke på.

Jeg holder på å tenke på å symeg en baby "utstyr" veske... vet man får kjøpt sånne til 5-600 kroner,, men de er jo så dyre.. Har kjøpt meg stoff og masse strikk for å feste flasker og ting og tang i. MEn økonomisk så sparer man kanskje litt på å sy selv, men det er jammen ikke mye.. stoff og strikk er jo drit dyrt!

JEg har forresten fått hemorrider. :oops: :evil: flaut og vooondt...

bruker alcosanal eller no slikt, men vet ikke om det er så bra for baby.. Men jeg må jo bruke noe!!!! Skal til jordmor på onsdag får spørre henne.

I helga har vi vært å sett på SLIPEMASKINER... mannen tenker å pusse opp en trapp dit vi flytter inn.. :o jeg for min del tenker no bare babybbabybabybabyabyabyabya.. :roll:

Marilyn36+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marilyn

oj oj. skumle greier det her..Magen har vokst litt igjen. Føler meg mer "sprengt". Bekkenlønsingen er kjempe fin. JEg blir fort trøtt og sliten.

Kjeder meg litt. Har funnet ut at så vidt jeg vet så har vi ganske ok med baby klær nå. I allefall til å begynne med. FIkk brev fra ping pong for boysn and girls på fredag om at barnevogna ble sendt den 23 og at vi skulle ha den om to uker... EN smuule forsinket... MEn ja ja..

Lurer på om jeg vil kjenne tegn på at jeg nærmer meg fødselen jeg?

kjenner jeg det at nå nærmer det seg?

Vel,, det kjennes ikke sånn ut enda egentlig.. Baby kjennes ut til å trives utmerket der den er den faktsik.. Det er vel bare jeg som har for lite å tenke på.

Jeg holder på å tenke på å symeg en baby "utstyr" veske... vet man får kjøpt sånne til 5-600 kroner,, men de er jo så dyre.. Har kjøpt meg stoff og masse strikk for å feste flasker og ting og tang i. MEn økonomisk så sparer man kanskje litt på å sy selv, men det er jammen ikke mye.. stoff og strikk er jo drit dyrt!

JEg har forresten fått hemorrider. :oops: :evil: flaut og vooondt...

bruker alcosanal eller no slikt, men vet ikke om det er så bra for baby.. Men jeg må jo bruke noe!!!! Skal til jordmor på onsdag får spørre henne.

I helga har vi vært å sett på SLIPEMASKINER... mannen tenker å pusse opp en trapp dit vi flytter inn.. :o jeg for min del tenker no bare babybbabybabybabyabyabyabya.. :roll:

Marilyn36+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hurra.. da er jeg tilbake i nytt hus og greier,, etter mye om og men.. nå må jeg lime inn dagboken jeg har skrevet mens jeg ikke var på nett hvis jeg får det til...

Uke 34

Vel så var vi på fødselssamtale til jordmor i går. Mannen kom ut derfra og jeg spurte han hva han syntes (det varte i 2 ½) time… ”jaaa, det var jo LANGTEKKELIG DA) ????? Himmel og hav tenkte jeg og spurte forskrekket om han syntes det var KJEDELIG??

Nei det var visst ikke det han mente, men det var ingen pauser og så var det sinnsykt varmt på rommet og ganske mange mennesker så han mente egentlig at det ble lenge å sitte så passiv å lytte….Ok,, heldigvis har jeg ikke verdens mest ufølsomme mann likevel!! Han forklarte at ok kanskje ikke langtekkelig var det riktige ordet.. PUUUH!

Vel, vi fikk no mye informasjon og jeg kjenner meg veldig rolig foran fødselen. Gruer meg ikke i det hele tatt. Er bare spent. Det er vel ikke unormalt.. AUGUST 2003-08-07

Av det mest interessante synes jeg at :

*spør mor eller mormor om de gikk over termin da de skulle føde og du får vite temmelig nøyaktig hvordan det blir med deg.. (hvis man er mer lik sin farsslekt kan man spørre tanter)

*Det ser ut til å være en sammenheng mellom menssmerter og rie smerter. Sterke menssmerter= vonde rier..

Selv går mensen mer ut over psyken enn selve kroppen.. det er ømt og tungt , men jeg har aldri hatt skikkelige kramper.

(men før har jeg no hørt motsatt da, at sterke menssmerter= lettere fødsel???!)

*Info om det praktiske rundt fødselen, hvor/hvilken avdeling, /eventuelt flyttet til ulike rom hvis behov for ekstra hjelp osv..

*at man som regel får velge hvor lenge man vil være på sykehuset, men at det er normalt med 3-5 dager.

*Det er 17 jordmødre som kan akupunktur på sykehuset i Trondheim så for de fleste er det en mulighet om man vil…(jeg vil,, det og lysstgass, og epidural til slutt hvis jeg må..eeeeh.)

*at smerten kommer gradvis og man venner seg til den slik at man greier faktisk mer enn man noen gang trodde det var mulig(puh),

*fokusere på holdningen at man må ”være med kroppen sin og akseptere smerten i stedet for å motarbeide den, hjelpe riene og presse når pressrinene kommer ellers haler man ut fødselen.”…

*og at det ofte blir slik at ”greier man den , greier man den og

*det tar 15 min. før epidural virker

*har babyen snudd seg med hodet ned er det veldig sjelden den snur seg opp igjen.

*at de 2 første timene etter fødselen er barnet veldig våkent og observant,, men så blir det trøtt og da behøver man knapt se øynene på det på flere dager.

*at far i begynnelsen kan komme hjem fra jobb, og ikke må tro at det å være hjemme med en liten er en enkel jobb. Mor kan godt møte i døra i morgenkåpe og ”vær så god nå orker ikke jeg mer”, det er slike dager hvor man har lite melk og ungen gråter og gråter. Melkeproduksjonen svinger nemlig noe.

*At mor må tillate far å få prøve, at det er helt normalt at baby gråter litt mer til far for stemme lukt osv ikke er like kjent, baby har tross alt ikke vært i fars mage, og trenger tid for å bli kjent. Det krever at far er frampå og at mor tillater det… Det betyr ikke at far er dårligerer til å stelle.

*at en fødsel ”som regel går greit”……men at det er vondt og det er hardt arbeid

*at man er faktisk ganske mye av tiden for selg selv.Jordmor har mye annet arbeid å gjøre men bør stikke innom en gang i timen, og at vi ikke skal være redd for å mase. De er der for at vi skal ha det best mulig og bla blabla.

*hvis man føler for det kan man ha sex etter 14 DAGER!!!!

JØSS… men at mange bruker lengre tid,, og at mange mannfolk faktisk betakker seg en stund etterpå. Kanskje pga at han har sett hvor vondt det var for henne…

Jeg ble litt sjokkert over at jeg var faktisk den med minst mage der.. og hun som hadde termin sist—på slutten av oktober hadde størst mage!!

Snålt! Nå var ikke jeg først da.. den første var vel midten av september,, men det er tydelig at vi bærer magene våre helt forskjellig og at det påvirker kroppene våre ganske forskjellig og.

Nå føler jeg meg nesten ”for liten ” igjen..

I det siste har det ikke vokst så mye som det gjorde.. jeg nådde liksom en topp for 1 måned siden. Da vokste det voldsomt. Nå har det roa ned veldig. Vekta og. Nå har jeg faktisk gått opp 10 kg.. Tror ikke det er så veldig mye akkurat.

Jordmor sa forresten at det er veldig vanlig at mange blir kvalme nå etter at de har spist. Og det er virkelig sant.. den siste uken har jeg lurt på hvorfor jeg er så kvalm , særlig etter middag. Har lurt på hva slags mat jeg har hatt i meg osv. Men det er visst bare fordi babyen tar så mye plass. Dette bedrer seg når baby kommer lenger ned, for eksempel rundt uke 36.. (gud hjelpe det er jo snart.)

Vel vel.

Hadde forresten en snål drøm i natt. Jeg var på en fest uten mannen. Han var bortreist eller noe sånt. Der var det masse menn, i alle fall var det det eneste jeg brydde meg om. Jeg var kjempe attraktiv og kunne bare velge og vrake, selv om jeg var høygravid!!

Siden mannen ikke var i byen benyttet jeg virkelig sjansen og hadde visst sex med noe sånt som 5 menn. Det rare var de var litt kjent men samtidig var de ikke det… De 5 var en slags arketyper på ulike menn jeg har vært forelsket i og ulike menn som finnes i denne verden.

De var velig ulike og ekstreme på sin måte.. Det var rundbrenneren (han husker jeg mest) som jeg havnet i et katteslagsmål med en annen dame over, det var enkokk(????) han var så ren og pen i tøyet og var veldig opptatt av å gjøre ting ordentlig og ien viss rekkefølge som i en oppskrift. Han var ordentlig og ren og jeg visste at her var det ikke no tull. Så var det bygningsarbeideren a la ”coca cola light brake”, som var skitten og svett, brun og fin og veeeldig muskuløs og sjarmerende.. Han hadde masse humor og var liskom ”mannen i gata”… Så var det franskmannen,, eller en som var no litt eksotisk, han hadde krøller og var veldig kunstnerisk, drakk masse rødvin og hadde et stort hjerte. Han var den jeg likte best men likevel visste jeg at også han var litt for bohem for meg… Dessuten såret jeg han slik at han ville ikke ha no mer med meg å gjøre siden jeg hadde sex med 4 til.. Han kunne ha vært riktig tenkte jeg,,, men jeg hadde jo allerede etablert meg i et annet liv. Det var litt vemodig, men samtidig var det bare en påminnelse om at det er m”Mange fisk i havet” men av og til må man bare ta et valg… Men og en påminnelse om at man behøver ikke føle seg ensom eller være avhengig og for sykelig opptatt av den man velger.. Det finnes mange mennesker med mye godt i seg…

Jeg husker ikke de andre helt, men etterpå, når jeg gikk hjem alene så visste jeg at jo da det var no greit å ha prøvd det men at jeg gleda meg til å komme hjem til mannen som bare er seg selv.. og noe av alle disse. Dessuten var konklusjonen at alle disse mennene faktisk bare brydde seg om seg selv… Mens mannen min er omsorgsfull og allsidig.. han er verken ren eller skitten men kan være begge deler eller det ene eller det andre fra dag til dag. Jeg hadde litt dårlig samvittighet over det jeg hadde gjort…Ikke for min egen del for jeg visste at jeg hadde lært noe viktig den kvelden men mer ovenfor det snakket som kunne bli og hvilken krise det kunne bli hvis han fikk vite om det… men jeg trodde jeg kunne greie å forklare det på en sånn måte at han ville forstå.. men jeg tenkte at det var rart at jeg hadde orket så mye sex når jeg hadde så stor mage.. Sexen hadde i allefall ikke vært noe særlig.

HMMMM. Artig drøm. Veldig symbolsk synes jeg i allefall.

HMMM, nå sparker og røres det rimelig bra her,, i dag skal jeg til fysioterapeut og på trygdekontoret og levere papirer om fødselspenger permisjoner og lignende.. I kveld skal vi på Ikea og se på barnesenger.

Kanskje jeg skal stikke innom barnesikringer og se om de har mer ”kvalitets madrasser ” og..??

2003-08-08

Herregud så elendig form og humør jeg er i . synes alt stinker . Jeg kjente i går at jeg var veldig sliten og det ble verre og verre ut over dagen, jeg ble surere og surere og følte meg nesten depprimert..(det har jeg faktisk ikke vært siden jeg ble gravid så det var helt pyton å hilse på den følelsen igjen).

Jeg kjennte det i hele kroppen og gikk å la meg i 8-9 tiden, sov som en stein helt til i morges. Stod opp, spiste frokost, la meg igjen i 9 tiden, sov til 12, kjørte å kjøpte brød, var virkelig i tvil om jeg var kjørbar, hender og føtter kjennes ut som bly. Spiste formiddagsmat og gikk å la meg igjen,, nå er klokka snart tre og mannen kommer vel hjem om en times tid. Føler meg mer våken nå enn jeg har gjort på et døgn. Men er fortsatt litt tung i kroppen og mentalt sliten. Hva er det med meg egentlig??

Jeg tenkte at jeg kanskje ble litt deppa og sånn siden vi må bo her midlertidig ikke ha no eget hjem, ganske høygravid osv, men blir vel ikke steintrøtt av det??

Jeg synes i allefall det er pyton å bo her. Det er så skittent og slitt over alt, jeg får vondt i ryggen uansett hvor jeg sitter for alle stolene er fra før første verdenskrig, fatter ikke at dette betyr så mye nå for vi har bodd her i perioder før. Første gangen hver gang jeg var hjemme å besøkte kjæresten min det første året vi var sammen for 7 år siden, og da la jeg ikke merke til en eneste spindelvev. 2 gangen var sist vi var husløse, hadde kommet hjem fra en backpacker reise og det tok jo litt tid før vi kom oss inn i eget hus da og. Kan ikke huske at jeg irriterte meg over skitt og spindelvev da heller.. Men kanskje jeg hadde litt annen standard da. I forhold til kambodsja er det jo kjempe rent her.

Jeg føler meg j---bortskjemt og dritt sur nå som får lov til å bo gratis her i en måned, så sitter jeg å sutrer over slike ting, men jeg er så sliiiiiten. Dessuten er jeg sur antar jeg fordi mannen ikke vil bo no andre steder enn her. Det andre alternativet ville vært å flytte rundt hit og dit mens venner er på ferie. Dessuten savner jeg og har bekymret meg sinnsykt over hvor vi skulle plassere katten vår denne gangen. De som har den nå er ikke særlig kattevant men de sier det går bra.

Vel vel. Tiden går vel raskere enn jeg ser for meg akkurat nå.

Oppå det hele bekymrer jeg meg en hel del for vekta mi.. Her viser (sikkert en 100 år gammel vekt) at jeg veier 68 kg, mens hjemme til mamma viser vekta 64 kg… Det er en billig ikea vekt til 30 kroner, så jeg stoler egentlig ikke på noen av de.. Men hvis ikea vekta stemmer så har jeg bare gått opp 6-7 kg siden mai, hvilket må være ALT for LITE!! Hvis vekta her stemmer har jeg vel gått opp sånn akseptabelt nivå; 9-10 kg.. Håper det sistnevnte stemmer. Vel i går spiste jeg til og med kveldsmat ikke av sult men av bekymring. Må få greid å rota opp en litt mer pålitetlig vekt.

Var på ikea i går og på bebito en dyr barneutstyr butikk. På ikea koster en seng og madrass ((fjæring) med dyne og full pakke rundt 1000 kroner. På bebito kostet den billigste sengen 1500, madrassen 1000 dynene flere 100 kroner osv… Sykt at de selger noe i det hele tatt synes jeg for de prisene…

Vel vel. I kveld er det fredag og det er min og mannens kose kveld.. Da koser vi oss foran tv med god samvittighet. Håper jeg føler meg litt bedre og ikke bare sutrer bort kvelden vår.

I morgen skal jeg treffe en venninne som fikk barn for tre måneder siden, har ikke møtt henne på et halvt år for hun bor så langt unna. Jeg er fadder til barnet hennes. Lurer veeeldig på denne fadder greia, jeg er ikke så veldig flink til å følge opp sånne ting for å si det mildt.

Men det skal bli veldig artig å treffe henne og se babyen hennes. Dessuten fint å diskutere fødsel, graviditet osv med en som nettopp har vært gjennom det.

Marilyn34+1

2003-08-13

stønn…. Jeg er så lettpåvirkelig for tiden, (har vel alltid hatt en tendens til å være litt påvirkbar men) nå føler jeg meg uten kontroll over meg selv…

Først ringte en venninne i går kveld og spurte hvor lenge det er til DAGEN, 5-6 uker sa jeg, ”oooooj, er du klar over at nå kan det jo skje nåååår som helst , det er veeeeeldig mange som føder en mpned før tiden, ungenkommer når den er ferdig den, ja nå synes jeg du har urealistiske krav ja, og dere har jo ikke noe sted å boooooooo en gang” osv osv osv

Thank you very much for opplysningen? Var det godt ment? Var det på noe set tog vi ment for å hjelpe meg, få meg til å sove enda bedre enn det jeg gjør om natta??????FNYS!!

Så ringer venninnne nr to og jeg får høre omtrent samme leksa om igjen:” ojjjj da kommer den når som helst da, det er jo iiiingen som føder på terminen, ungen er jo stort sett ferdig nå, hva skaaaaal du gjøre da??? FOoor en situasjon dere har satt dere i” bla bla bla blabbedi dabb… FNYS!

Tror du jeg sov mye i natt eller?? Jeg delte mine bekymringer med mannen og ærlig talt tror jeg han er fedd up av å snakke om alt som kan skjære seg…. Han mener at det blir no ikke sååååå ille å bo her med liten baby det blir i så fall bare en liten uke eller to,,,,

I natt lå jeg bare å surret og halv drømte om små barn og alle tingene mine som er pakket i papp esker…

Jeg bekymrer meg i hjæl!! Alt går sånn inn på meg, lar meg rive med av det folk sier og slenger ut av seg i ubetenksomhet… Jeg har så lysst til å få gråte litt men det er akkurat som det sitter en diger stein i halsen min, eller at hodet ikke er koblet til hjertet.. Jeg føler jeg syter og syter til mannen, alt er galt og alt sånn små dritt plager meg… Herregud hva er det med meg.. Jeg lager NUMMEr ut av trivielle hverdagsting?? Vangligvis hvis jeg er depprimert er det mer over livet døden, meningen med det hele osv, mens nå holder jeg på å gå i frø hvis vasken er litt skitten…

Jeg prøver vel å si til mannen at han må trøste meg litt å si til meg at det går nok bra og det skjer ikke og det takler vi og kanskje fortelle meg at ”hallo, nå er du på gjordet”.. Men han blir også bekymret og litt sur på meg for at jeg er så negativ hele tiden.

Dette er så rart for jeg har følt meg i så strålende humør hele tiden, men nå er det akkurat som om jeg bare elsker å grave meg ned…

Sutre sutre. Måtte bare få ut litt gnufs.. Dette er jo og en del av graviditet tror jeg… Jeg tror ærlig talt ikke dette er det ærlige og oppriktige meg.

(jeg kan da umulig vær e så hårsår til vanlig?)

Ellers holder jeg på å sy lappeteppe. Baby teppe. Det blir ganske fint. Og så strikker jeg et og.. Hvis jeg ikke har vært sykemeldt har jeg ikke kommet til å så mye som tatt i en nål eller tråd. Det er bare at nå har jeg i alle fall masse av tid.. Skal til lege igjen på fredag på kontroll og få ny sykemelding.. Håper det går greit nå ut den siste tiden,, det har med det økonomiske å gjøre.

I kveld skal mannen på en grillfest med kolleger så jeg stikker herfra , orker ikke sitte her i hele dag sammen med denne slektningen,(( åh fææle meg sutre sutre).

’Dessuten skal vi på omvisning på sykehuset, i morgen blir det tur til fysioterapeut, og lege på fredag.. Er glad jeg er inne i det systemet i allefall sånn at jeg er har noen faste ”happenings” slik at ukene går videre.

Hva kan jeg gjøre for å skjerpe meg egentlig? Det er ikke bra verken for baby eller for meg å sitte å gnukse slik jeg gjør nå!! Dessuten bekymrer det meg i tillegg at siden jeg er litt depprimert nå så kanskje jeg er mer utsatt for fødselsdeppresjon etterpå? Det bruker jo å være en sammenheng?! Og det er jeg livredd for (at jeg ikke skal greie å ta vare på min egen baby, for man blir så satt ut av deppresjoner-dog dette kjennes helt annerledes ute enn mine vanlige vinterdeppresjoner, dette er bare trivielle ”hverdagsting”, ikke noen ”hva skal jeg gjøre med livet mitt da-spørsmål…”

Vel vel ute skinner sola og baby er rolig på morgenkvisten, hadde en så aktiv natt at jeg våknet av det.. (eller var det bare jeg som sov dårlig?!)

Bevelgelsene til baby er så merkelige, av og til så smygende og dansende at jeg lurer på om jeg har en stor sleip ål i magen. Det er en blanding av deilig og heslig på en gang. (mannen synes det er litt ekkelt).

Det har ikke vært mye sparking egentlig, men mer og mer tydelige rullende bevelgelser, akkurat som en dans…

Gud jeg gleder meg til å se henne. Det er helt ubeskrivelig det som skal skje. Ikke nok med at vi har laget et helt nytt menneske , men det er på en måte ”vårt” menneske.. Et lite menneske vi har 100% ansvaret for. Håper vi greier oppgaven på en fin måte. Det er jo litt skremmende for ingen av oss er noen super mennesker, og begge har vi våre laster, og ingen av oss synes vi har den perfekte oppvekst og oppdragelse selv akkurat.. Så hva kan vel vi??

Jeg håper hun tilgir oss de feil vi kommer til ågjøre i framtiden.

Selv har jeg vel problemer med å tilgi de feil min mor har gjort mot meg i oppveksten, dette tynger forholdet vårt slik ting har blitt. Jeg skal gjøre alt jeg kan i min makt for ikke å glemme det. Det å få barn handler kanskje mest om å sette barnet foran seg selv, mange glemmer det, og noen har kanskje aldri forstått det.

Jeg og mannen diskuterte det med kjærlighet til hverandre og barn en dag. Spørsmålet hans kom så plutselig at jeg ble litt overlumplet, og svarte litt dumt synes jeg. Han lurte på om hvordan jeg så på ”oss” nå som vi skulle ha baby. Om jeg fortsatt var hans nummer 1, den jeg bryr meg mest om , den jeg har lyst til å ta meg av… Jeg husker ikke helt hva jeg svarte ordrett, men jeg tror jeg sa noe som indikerte at nå kommer det noen som behøver meg mer enn han så hun kommer på en måte foran han…

Det var jo helt idiotisk sagt egentlig… Det er jo to forskjellige kjærligheter og jeg vil ikke miste noen av de.. O g jeg ser ikke helt slik på det, men det jeg mente var at en baby er helt avhengig av meg men det er faktisk ikke han. Men at jeg ser på oss som så sammenvokst at det er ikke snakk omhvem jeg er mest glad i, eller at jeg har tenkt å sette noen til side og må foreta en følelses messig prioritering av.. Jeg tror definitiv jeg har plass for to, og dessuten er det jeg føler for mannen og det som kommer til å bli i forhold til barnet vårt to forksjellige følelser. Vi er rett og slett blitt en familie…

Men jeg antar at han har litt behov for bekreftelse akkurat nå, det er jeg som bærer barnet i magen , og som har hormoner som har gjort meg klar for morsrollen, for han er veldig mye akkurat som før egentlig.. Bare at han kanskje merker at jeg forandrer meg, skifter fokus, interesser, og ikke har like mye tid til han?? Ta for eksempel bare sexlivet vårt som har vært nesten ikke eksisterende det siste 8 mnd.

Skjønner godt at menn føler seg tilsidesatt i graviditet. Og plutselig begynner jeg å kreve at han skal trøste meg, ordne opp for meg og være MANN på en helt annen måte enn hva jeg gjorde før…

HM. Merkelige greier…

Etter sytingen min i går kveld, (selv om han ble litt irritert) så merket jeg at han holdt rundt meg litt ekstra i natt, og hver gang jeg var på do, spurte han er du ok og lignende.. så innerst inne er han vel litt redd for at jeg skal komme til å føde før tiden han og. I tillegg til at han bekymrer seg for mitt vel og vel…

Skal være ekstra snill med han når han kommer hjem i kveld.

Marlyn 34+6

2003-08-18

Humørsvingningene mine har ikke blitt no bedre i allefall. Jeg er fryktelig opp og ned for tiden , og blir veldig lett sliten av ingenting).

I dag har jeg vært skikkelig suuur, og trøtt. 2 timers middagshvil så jeg får sikkert ikke sove mye i natt tenker jeg. Greide bare ikke tanken på å lage middag, så vi gikk ut å spiste.. Når vi kom hjem fikk jeg gave.. Humøret ble litt b edre.. For et år siden ble jeg nemlig lovet en fiskekvniv mot at jeg hjalp mannen med å ta av fisken han fikk når vi var på telttur i Lofoten. Ting tar tid og nå har jeg endelig fått den…

I helga var vi å besøkte svigerforeldrene igjen. Det var deilig for vi får alltid så god ”service” der,, jeg løfter knapt en finger når jeg er der og det er veldig deilig akkurat nå.

Fint vær var det og så dermed ble det en liten fisketur igjen i går. Jeg med egen campingstol. Ha ha… Føler meg som en pensjonist.. (I alle fall førte det til at jeg endelig fikk fiskekniven min)..

Bekkenløsningen var ikke så verst i helga heller.. De hadde en veldig god og hard seng og kjempe stor så vi slipper å snu oss i takt. Det hjelper bra!

I dag har jeg sydd ferdig baby lappeteppet mitt. Det ble ganske fint. Sydd av små lapper laget av forlagte klær vi har brukt i de siste 5-6 årene. Artig sånn, hver lapp betyr noe for oss i allefall.

Tror forresten at kroppen har vennet seg til den siste ”rykk og napp” vokse perioden igjen. Det var fryktelig tungt og stivt forrige uke og bekkenløsningen helt umulig. Men nå er jeg mye bedre igjen. PUH!

Marilyn 35+4

2003-08-21

Hurra 11 dager igjen til vi får huset!! Dessuten bare en mnd til mens-termin, og 5 uker til ultralyd termin da.

Jeg har sannelig vært mye grinete i det siste.. men det synes jeg nesten mannen har vært og. Han blir vel påvirket av meg og tordenskyen min, og det er vel bare på TV at mennene takler all hormon-fusset som kommer fra høygravid dame med et ”pføyt”…

Hadde en liiiten diskusjon i går ja. Vel, jeg følte det rensket luften (for meg), men jeg tror kanskje jeg tok helt rotta på han.. (uff dårlig samvittighet igjen for det da). Krangling er jammen ikke enkelt..

Jeg har aldri vært særlig god til det. Missunner de som greier å brøle ut alskens idiotiske og overdrevne usakligheter, slik at man bare får det ut og blir ferdig med det.. Jeg blir så analyserende og pedagogisk at det hele blir så vakkert pakket inn at ingen nesten skjønner at jeg er sint en gang..

Men i allefall. Jeg tror jeg er ferdig med denne saken nå. (kjennes sånn ut i allefall.)

Bekkenløsningen har spredd seg litt til hoftene nå. Før har det vært mer skambenet men nå kjentes det ut som om hoftene mine var laget av porøs stratos sjokolade når fysioterapeuten min knadde de i går.

I natt sov jeg en del på ryggen fordi det er ganske smertefullt å ligge på siden. DVS sov og sov?? Det kjentes ut som om lukkemuskelen over magesekken var like stor og åpen som hullet i en smultring, hadde ikke direkte sure oppstøt, men det brant i hele spiserøret og jeg hadde en veldig uggen følelse i hele overkroppen. Til slutt tok jeg puta jeg har mellom bena og la under overkroppen, og da ble det bedre i alle fall. Tror jeg må satse på å sove litt ”høyere”..

Ikke greit for mannen å sove i 1.30 seng med en dame med stor kuppel på magen som krever plassen sin, okker og snur seg, og ligger å oser som en drage som er klar til å sprute ild.. vel, det er vel tilvenning til baby våke netter for han og. Det blir vel slik hverdagen/hvernatten vår skal bli om en kort stund.

Babyen er 45 cm og 2.5 kg tror jeg jeg leste et sted. Bra!

Men jeg synes akkurat nå at magen min er ganske liten faktisk.

Den ligger utrolig langt ned!! For en måned eller to siden kunne jeg jo bruke den som kaffe kopp-bord like under haka mi.. Nå har den glidd så langt ned at den ikke egner seg til no særlig som helst egentlig.. Den har tyngden og bredden like ved truse kanten liksom.. Det positive med det er jo at jeg ikke føler jeg har mindre lungevolum, klatring i ribb-bena mine osv.. Jeg er vel mellom et rykk og napp igjen tenker jeg, for det har jeg jo opplevd før.. Akkurat når den virker minst har den hatt en tendens til å eeeese ut to dager etter så jeg blir stor tung og uformelig pesende igjen.

Å gubbe noa.. Den gamle slektningen vi bor til (93 år) har hatt problemer med tennenene sine i det siste.. I går var han til tannlegen og trakk en tann som hadde et 6 millimeters hull, og i dag , MENS JEG SPISTE FROKOSTEN MIN : kom han med forstørrelses glass slik at jeg kunne se på den og hullet.dkjfslkdjflskdfjlksdjflskdjflksdjfklsjd

Jeg fornærmet han nok grundig da jeg blå-nektet!!!!

Jeg holder jo på å spy når jeg må se på løs-tennene til en 6-åring som snurrer tennene rundt tunga,, det er ikke akkurat mer delikat med en råtten 100år gammel tann!!! Hjelp hjelp hjelp… hormonenemine..

Ja ja. Dagens rapport blant hull tenner og sure oppstøt.

Marilyn 36

2003-08-29

Så- da er jeg inne i uke37(+1). I følge min egen mens-termin i allefall. I følge ultralyd er det ” bare” i uke 36. Stort sett oppgir jeg ultralyd terminen til folk for om jeg går over tiden da så er det i allefall mindre sjanse for at folk begynner å mase om ”har det skjedd no da? Enn nå da?”, hvilket jeg kan se for meg er litt slitsomt når du likevel bare greier å gå der og vente…

Så får det heller komme som en hyggelig overraskelse om det kommer litt før for de andre..

VI får se..

I det siste har jeg tenkt litt mer på at det sikkert er ganske tøft å føde.. Jeg gruer meg ikke, jeg gleder meg fortsatt.. Til å kjenne kreftene og føle dette i kroppen min som har blitt gjort av kvinnen i all vår tid.. Føler det som om jeg skal bli innviet i et hemmelig og sterkt rituale.

Men jeg er også litt redd selvfølgelig.. Det hjalp jo ikke at jeg møtte en venninne som er temmelig flink til å utbrodere hvor grruuuusomt det er og at jeg måtte forberede meg på e t sjokk…. Dessuten har jeg fått høre så mange ”Komplikasjons” historier i det siste..

Men jeg føler meg faktisk veldig trygg på at det går bra.

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en ”hvordan føde med ro og verdighet” bok, men fant ingen gode rundt det temaet egentlig.. så det ble mer en bok om det som skjer rett etter fødselen… Hvilket er noe jeg egentlig ikke har ofret en tanke enda… så det ble Gro Nylanders ”Mor for første gang”… Virker som en veldig bra bok. Som gir litt tips om alt fra bleieutslett, til amming til hvorfor gråter babyen…

Det med amming virket mye mer komplisert enn hva jeg noen gang har sett for meg må jeg si!!!

ELLers.. Tja.. snakket med de vi skal kjøpe hus av… Stønn. Det er jo faktisk bare 3 dager til nå!!! Og så presterte hun å si :” å ja er det så snart ja?! Når da? Jeg har jo ikke hørt noen ting fra megler jeg..” støøøøønnnnn

jEg blir veeeeeldig overrasket om det er ute av huset på mandag.. Hun skulle nemlig bo der helt til mandag og da skulle det bare være igjen noen ”små ting” der som var hennes..

og dessuten: uttalelse of the year.. ”hvis jeg ville så måtte jeg bare komme og sette inn no kopper og ting i øverste hylle i skapet for de hadde hun tømt og vasket”..

yeah right!! ØVERSTE HYLLE????

Høres det ut som om de har kontroll eller?! Nix nei og atter nei.

Jeg ringte megler og fortalte hva de hadde sagt så han kunne ringe de og høre om det virkelig hørtes så ille ut som jeg hadde tolket det.. og kanskje gi en påminner om hva et hus-salg faktisk er.!!!!!

Baby vesken (for å ha utsyr i) er snart ferdig.. Vet ikke helt om den ble så fin egentlig.. Gjorde masse nybegynner feil… dette er vel den andre eller tredje tingen jeg har sydd i mitt liv så.. Det begynnte med puter, så et baby lappe teppe og nå en utstyrsveske. Tjo hei.

Var forresten til jordmor på onsdag. Alt veldig bra.. Baby hadde litt puls synes jeg.. 160 .. derfor tok hun den en gang til og da var den nede på 150 så da hadde det ikke noe å si sa jordmoren. Det hender de har høyere puls fordi de merker at noen driver og klemmer og lytter på de sa hun. Åsså hjalp hun meg til å kjenne at hodet hadde festet seg.. Jeg kjente to kuler, men aldri i livet om jeg hadde turt og klemme så hardt der nede hvis ikke hun hadde hjulpet meg.. Skummelt fordi det var så smått. Men samtidig kjente jeg jo at det var ganske hardt da.. Hardere enn hva jeg hadde sett for meg egentlig.. Litt større enn en lysepære.. Ellers så har bekkenløsningen vært fin fin i en uke nå.. Men den fysiske formen er litt opp og ned likevel.. Fra å ha en super dag, eller super timer, er jeg plutselig totalt utkjørt og drit sliten… så det er tydelig at man har behov for å ta det med ro..

Nei, må stikke skal henge opp klær før jeg går på cafe med venninne.

Marilyn37+1

2003-09-02

sitter da omsider i huset vårt … HIPP HIPP HURRA!

Og selve overtagelsen gikk jo som antatt. Folka her var jo ikke klare til å flytte ut!!!

VI kom klokken 12, som avtalt, her var det ikke en sjel. Derimot kunne vi se gjennom vinduet at her var det gardiner, hvitevarer, lamper, og i hvertfall ikke vasket!!!

Vi var så gærne begge to at vi visste ikke om vi skulle le eller gråte!!

Omsider kom megleren med folka. De hadde troppa opp på kontoret i byen og hadde visst trodd at overtagelsen skulle skje der…halloooo.

De prøvde seg på kose prat først a la: ja nåå er dere vel spennte og gleder dere osv,, men vi tørka i grunnen smilet av de ganske raskt da vi på en høflig men bestemt måte prøvde å fortelle de at ”jo, men vi er faktisk inni helsikes skuffet over at det ikke er klart”.

Eierne tente på alle hundre og søtten plugger og begynte med at det har vært så travelt i sommer og her er det no bare små ting som står igjen. Bla bla blaaaah!

Så skulle vi gå gjennom huset og se på vasken, og det var jo direkte pinlig. Badet er ikke rengjort ala helgevask engang. Såpekoppen er full av såpe rester, servanten og speilet fullt av tannkrem. Under badekaret er det masse dritt og hybelkaniner.. I tillegg oppdaget vi i dag at det lekker fra vasken og at den er tett. ”hurra”..

Kjøkkenskapene er fulle av fett og krydder , mel og andre koselige rester. Skapdørene er fulle av fingermerker og matrester.. Slik er det for øvrig i alle skapene i resten av huset og. Det stinker sur røyk i hele huset, dog det visste vi jo om på forhånd, vi visste jo at ho røyka.. og det eneste som tar det er kanskje å vaske?

Boden hadde hun satt igjen all søppla si i. malingsspann, gulvrester, pizza esker tøyfiller og dritt. Koooselig.

I 5 timer i går dreiv de på å styra med å få ut det som bare var ”smååååå ting”. Og da hadde de ikke vaska.. Vi var dritt sure og krevde å få et rengjøringsbyrå for å ta den jobben. I følge megler har de lov til å nekte på det og ta jobben selv.. Heldigvis godtok hun rengjøringsbyrå.. Disse personene kan jo ikke å vaske..

Hun dreiv på å klagde og bar seg over at hun hadde jo aldri vasket så mye i hele sitt liv, hun hadde jo faktisk begynt på rundvasken for 1 måned siden hun, så fornærmet var bare forbokstaven når vi kom å impliserte at dette ikke var ”bra nok”.. Det hadde hun ALDRI hatt trøbbel med før, når hun hadde flyttet..

Vel vel.. No need to say; vi var totalt utkjørte i går i 5 tiden. Og hadde ikke fått gjort en dritt. VI merket jo raskt det at så snart vi snudde ryggen til så stakk ho inn til naboen for å skravle, så vi måtte sitte her og slamre fingrene i bordplata med et anklagende blikk på henne, ellers ble ikke en dritt gjort.

Alle tingene hennes pelma ho over til naboen og det står her enda.. (Håper det begynner å foss- regne!!!!)

Nå har a satt igjen en styggg sykkel og en enda styggere stol. Jeg mistenker henne for å tenke å la det være med det!

Ellers… Det har jo vært nervepirrende dager dette her, mulig det har påvirket søvnen min. men jeg plages slik om natta nå.. Jeg sover 1-2 timer om kvelden og så starter morroa. Våkner 17 ganger.. Føler meg sprell våken hver eneste gang. Er på do, drikker, luffer rundt.. Er sliten, men får IKKE sove.Sover vel 3-5 timer pr natt… Føler meg skikkelig uggen på dag tid. I går fikk jeg ikke sove en middagsblund engang. Jeg har sånn uro inni meg.. I dag sov jeg fra klokken 10-12.. Deilig.. Får sikkert trøbbel i natt, men jeg tror nesten jeg bare må sove når jeg får det til jeg. For jeg kan jo tross alt føde snart og hvis jeg har bare sovet 3-4 timer natten før vil jeg ikke greie å presse ut en nøtt engang.. Det går jo virkelig ut over hele min fysiske og psykiske prestasjonsevne..

Nå sitter jeg her å ser på utsikten fra soverommet vårt.. Hage, , to kattepuser, en hund, unger, lekeplass og en liten flik av trondheims-fjorden.. Hurra!

Det er jo litt innklemt i rekkehus, er ikke vant til denne bo formen. (er fra landet med hav på alle kanter), men oppe i tredje etg har vi det faktisk ikke så værst!

Mannen holder på å pusse ned trappen. Makiner som pråker som bare rakkeren men trappa blir kjempe fin.. Det ser kanskje ut som om vi ikke skal male den heller… JIPPI!!

Bare bevare den in natura så mye som mulig og sette den inn i grønnsåpe. Håper det. Slipper jeg å bli stresset av tids press og astma angsten min til småbarn i nymalte miljø.

Det blir jo mer enn nok nymalt her allikevel..

Vi kommer nok til å male veggene i alle rommene… det er litt slitt her selv om husa er bare tre år gamle. Dessuten er ikke neon grønn og rosa ”våre” farger akkurat.

Det blir vel mest hvitt tenker jeg. Enkelt, lyst og greit.. så kan man stappe inn så mye farger og ting og tang man bare vil etterpå uten å tenke på at det ser rotete ut eller ”feil”..

Dog jeg må innrømme at jeg er veldig glad i farger.. Men jeg er og veldig glad i at det ser rolig og ryddig ut!

Ellers..

Magen min bobler no rundt.. De to siste dagene har det kanskje vært litt roligere (?) trangt om plassen kanskje?

I forrige uke var det jo kjempe aktivt (artig) så det føles ikke ”unormalt eller bekymringsfullt fordet om det er litt mer ro.

Det begynner å kjennes ut som en myk liten bjørnunge der inne. Veldig rundt og myk som ruller seg rundt og rundt.

Fortsatt ikke problemer med pusten eller ribb-bena, men litt press på spiserøret mitt/sure oppstøt innimellom.

Vi lå å tenkte på her en kveld at livet må da være deilig der inne. Gudene vet hvor mye bevissthet de har om sin egen eksistens, men det er vel den eneste gangen i livet at de skal få lov til å være 100 % bekymringsfri… Det er godt å tenke på at de har det godt der inne i alle fall.

Fødselsbildene vi har sett, har jo vært litt sånn”åh nei og jeg som hadde det så godt, hva i h… er dette? Do not disturb”.. har de fått valgt selv kunne de sikkert tenkt seg å vært der inne noen år til.

Jeg liker forresten ikke helt den klikkingen som er i ryggen min akkurat nå.. Hadde det jo supert forrige uke.. Den beste uken siden jeg fikk bekkenløsningen tror jeg.. Nå er det ganske ok å gå men det er heslig å ligge… akkurat som om jeg faller ut av ledd i kosryggen/halebenet eller bekkenet eller hvor søren det nå skjer,, i allefall så må jeg forsiktig vri meg gjennom noen klikk klikk klikk før ben og rygg virker og jeg greier å snu meg.. Ikke vondt men utrolig heslig følelse..

Men nå klager jeg ikke!!!

Jeg har fått meg hus og er overlykkelig!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UKE 37: Selv om brystene er store, så blir de enda større!

Babyen er nå 46.5 centimeter lang og veier 2750 gram. Brystene dine er nå 200-400 gram større enn vanlig, og det kan hende at du allerede har vært av gårde og kjøpt deg en ny BH. Når du skal kjøpe en ny amme BH kan det være lurt å kjøpe en som er ytterligere en størrelse større enn den du har nå. Dette er fordi at når brystene dine blir fylt med melk blir de ennå litt større.

Det finnes mange typer amme BH'er å få kjøpt til særs varierende priser. Hittil har jeg bare sett dem i svart og hvitt, men det kommer forhåpentligvis etter hvert i flere farger. Det viktigste er at de gir puppene dine god støtte. Dette også fordi du lekker mindre melk dersom vorten får ett lett lite trykk mot tuppen. Her sitter det en liten lukkemuskel som blir stimulert av lett press.

Etter hvert som du skal amme vil du eventuelt kunne bruke fingeren dersom du lekker mye fra det ene brystet mens du ammer fra det andre. De fleste av oss lekker ganske mye i begynnelsen etter at melkeproduksjonen har kommet skikkelig i gang, men så normaliserer det seg som oftest.

Du begynner kanskje nå å merke at du begynner å bli klar til å føde. Du er klar til å føde fordi du er lei av å være gravid og svær, lurer på hvem den lille personen inni deg er, men er kanskje ikke helt forberedt på selve fødselsprosessen ennå. Dette er en litt ambivalent tid. Du puster lettet ut hver gang du hører om noen som har født lett som bare det og lukker ørene når du hører om de som har slitt ganske kraftig.

Det aller første tegnet på at noe så vidt er i ferd med å skje er at slimproppen går - hos noen. Det kan allikevel gå ytterligere to uker før du begynner å føde.

Mange har nå kynnere som kommer og går. De varierer både i lengde og intensitet, og kommer gjerne kraftigere hvis du er sliten eller hvis du nettopp har hatt samleie eller orgasme. Så lenge de ikke er regelmessige i flere timer, eller hvis de forandrer karakter når du skifter stilling på kroppen er det bare trening fra livmorens side.

Kynnerne er forvarsel om hva som skal skje, og de er med på å gjøre deg klar til å føde ikke minst mentalt, men også fysisk. Det at du er forberedt oppe i hodet ditt på fødselen er også viktig. Hvis du ikke har født før er det vanskelig å forestille seg det, det er godt da å vite at riene bygger seg opp slik at du venner deg noe til smerten underveis. At det går an å få god jordmorhjelp og at slutt resultatet er en fantastisk liten unge i dine armer!!!

UKE 38: Lær deg tegnene på at fødselen er igang

Babyen er nå rundt 48cm lang og veier 3000 gram.

Du merker sikkert nå at du lett blir andpusten. Det er fordi barnet ditt gir et konstant press mot mellomgulvet slik at lungene ikke får brukt kapasiteten like godt som ellers. Derfor kompenserer lungene ved at du må trekke pusten oftere slik at du får nok surstoff.

Tegn på at fødselen er i gang:

1. Vannet går. Det kan ikke alltid være like lett å skjønne om det har gått, ta da på deg et bind og ha det på en times tid. Har det kommet klar eller farget væske i det slik at det er litt vått, kan du ringe til fødestedet ditt og spørre dem til råds. Hvis hodet er festet er det nemlig ikke alltid det kommer så mye vann fordi hodet sitter ned i bekkenet som en propp.

2. Kynnerne du har hatt blir regelmessige og det er 10 minutter eller mindre i mellom og de varer 30 sekunder eller mer. Dersom du bor langt fra sykehuset kan det være lurt å kontakte sykehuset før det er 10 minutter eller mindre imellom for da kan du jo ha et stykke vei å kjøre. Er du flergangsfødende så går det også som regel fortere enn den første gangen.

3. Tegningsblødning. Dette er blod som kommer fordi mormunnen din begynner å bli påvirket av riene du har. Blør du mer enn mens nå bør du ringe sykehuset med en gang. Det samme gjelder dersom du ikke har mellomrom mellom riene, men at smerten er der hele tiden. Det kan være et tegn på at du føder raskt, men det kan også være et tegn på at noe er galt, så ta kontakt med fødestedet pr. telefon med en gang.

4. ER DET NOE DU LURER PÅ ELLER ER BEKYMRET FOR RINGER DU TIL DET STEDET DU SKAL FØDE PÅ MED EN GANG OG SNAKK MED EN JORDMOR ELLER EN LEGE.

Du är i vecka 38

Barnet rör sig mindre nu. De stora kroppsrörelser du kände tidigare är små stötar från fötter och knän. Många kvinnor upplever en surrande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.

Barnet vikt ökar snabbt. Det kan växa med upp till 28 g om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

så er det enda en uke igang da. Men nå er jeg eeeendelig inne i eget hus!!! huurraa!

hadde noen merkelige smerter i underlivet i går kveld, natt, men de ga seg. Jeg lurte litt på om det var noe rart på gang, men jeg var så døds-sliten så jeg tenkte bare "åh, neeei, ikke nååååå!" hvilket forøvrig jeg har tenkt ganske ofte i det siste.. har mer panikk nå som det nærmer seg.. Ikke nødvendigvis for fødselen men for det å få baby.. pøutselig har jeg begynnt å tenke på "hva om jeg blir en dårlig mor? hva om jeg ikke greier det? hva om jeg ikke liker babyen min? :o " hva er det som skjer oppi hodet mitt nå da?? jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å like babyen min men jeg har plutselig fått et aldri så lite snev av prestasjonsangst rett og slett.

jeg har hatt nok et rykk og napp igjen i helga.. magen er blitt mer "sprengt" og tyngre igjen.. Og som vanlig er det litt vondere å gå igjen.. Det går seg vel til igjen..det gjør det alltid...

Men jeg har jo styra sinnsykt mye i det siste da,, men all denne flyttinga og maset..d

siste prosjekt er at barnevogna fra ping pong har kommet til posten i oslo...men det er ikke bare bare å få fortollet den og utlevert den... posten trenger kursing i service!!!

vel vel sayonara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok lang tid... :hakeslepp:

Har brukt ganske lang tid på oppdatere meg i dagboken din... :wink:

Nyttig å lese alt du har skrevet fra kurset...

Det meste husker jeg vagt fra forrige fødsel,men greit med en oppfriskning... :wink:

Næmer seg med stormskritt etterhvert...

Ble sinna på deres vegner over tidligere huseier... :evil:

Enda godt de gikk med på vaskebyrå...

Gratulerer med overtagelsen av rekkehuset iallefall...

Lykke til med resten av svangerskapet... :kysse:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen mayamor. var til jordmor i dag. alt vel. ligger an til å bli en baby på 54 cm og 3700gr sa hun.. SKal bli artig å se om hun får rett..(hvis jeg går akkurat til terminen da sa hun)...

Jeg suller no rundt her hjemme.. har litt kort lunte.. vil at alt skal være i orden NÅÅÅÅÅÅ! :evil: stakkars mannen!!

skrudde sammen barnesengen i dag.. pust pes jeg var i allefall kjempe sliten etterpå.

i morgen er jeg i uke 39,, gulp.. dette nermer seg med stormskritt.skumle greier.. Men egentlig vil jeg at det kan begynne å skje nå.. Jeg er nok livredd for å bli sånn kjempe stor som de damene jeg ser rundt om kring. Noen er så store at de ser ut som om de holder på å sprenges!! Det ser forferdelig tungt ut.. Jeg har det nok ikke så værst jeg...

Gleder meg sånn til å ringe/ sende melding til folk og si at hun er født.. :roll:

Marilyn 38+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukk stønn og æsj.. holder på å legge inn regninger på banken min. booooring!

ER fredag i dag.. Hurra. Mest for mannen sin skyld egentlig. Han er sliten for tiden. mye styr på jobb, mye styr hjemme8nå som vi endelig har et "hjemme".) og i tillegg er han nok litt spennt/stresset(?) i forhold til baby... :ler: jeg tror han gruer seg til fødselen.. og det som måtte komme etterpå... han er nok redd det blir bare bæsj og gråting hele natta for at han så skal stavre seg på ustø ben til jobb... VI damer har det jammen godt som får så mye fødselspermisjon.. Hvis jeg og skulle på jobb nå så hadde jeg og vært bekymret.. jeg synes pappaene og skulle fått mer i fødselspermisjon enn 2 uker jeg!!!

MEn det blir nok slik at jeg må dele litt på permisjonen.. Tror nok han ønsker å overta til påske kanskje??.. jeg ser ikke for meg at jeg vil gi bort noe før i allefall...sukk..

Ting tar jammen meg tid.. I går brukte vi hele kvelden på å få hengt opp EEEEEN lampe.. med denne farten er vi i"i hus til november 2006".

Ja ja,, det får bare være litt pappesker og ting og tang rundt om kring.. jeg synes det er helt nydelig å få være litt alene igjen

Magen vokser, skikkelig bolle i ovnen nå. en stor en og.. får mer og mer kommentarer på at her skjer det sikkert saker og ting snart.. siste veddemålet er om en uke.. håper de har rett.. VIL IKKE GÅ OVER TIDEN!!!!!

marilyn uke 39+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...