Gå til innhold

Hvor stuerent er det å reise til syden i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sverige opphevet dette 31.05. Enn så lenge må vel alle testes på grensen i Norge, gratis. 

Anonymkode: a329c...168

Det gidder jeg ikke. Stå flere timer i køen 

Anonymkode: a9964...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er svært få land hvor det ikke frarådes - er vel i hovedsak bare Finland, Island og Polen mener jeg. Ellers frarådes alle reiser til utlandet som ikke er strengt nødvendig. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/id2413163/

Min svigermor skal til et rødt land nå, og jeg kjenner det irriterer meg. Hun har mast mye om de hensynsløse unge, men jeg synes hun er ganske hensynsløs som drar gjennom to røde land nå. Hun har ikke noen grunn som gjør at det skulle være nødvendig som å f.eks besøke familie eller å se til egen bolig i utlandet. 
 

Jeg skulle ønske folk kunne ventet noen måneder for å se hvordan ting utvikler seg. Det er fremdeles svært mange som ikke er vaksinert- og jeg er så utrolig lei av å leve med strenge smittevernsregler. Jeg er så redd at det samme skjer i år som det gjorde i fjor høst. 

Anonymkode: 6e86f...ef9

Ikke alle som kan utsette ferien sin flere måneder heller. Svigermoren din er vel fullvaksinert gjerne? Og fra 5. juli vil de endre på grensene for hva som regnes som grønt/rødt og det vil også være lov å reise til røde land i EU/EØS. Så så lenge regjeringen sier det er greit, ser jeg ikke problemet med at folk skal skjems over at de faktisk følger reglene. Og i alle fall ikke dersom man er vaksinert.

Vi nærmer oss rundt 50% vaksinert med første dose, mot i fjor sommer hvor ingen var vaksinert, så det kan ikke helt sammenlignes, selv om man selvsagt skal ta hensyn og følge reglene og tiltakene som er.

Anonymkode: 263ae...e47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenkte på Spania...

Anonymkode: a9964...a54

Om det er endret, så er jo det svært gledelig! 👍 Jeg ser nå at munnbindkravet i Spania oppheves fra 26.06 (dette har jeg fra noen som er der nå), så ting forandrer seg hele tiden. 

Anonymkode: a329c...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er endret, så er jo det svært gledelig! 👍 Jeg ser nå at munnbindkravet i Spania oppheves fra 26.06 (dette har jeg fra noen som er der nå), så ting forandrer seg hele tiden. 

Anonymkode: a329c...168

Jeg vet ikke. Jeg spør 😁

Anonymkode: a9964...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle som kan utsette ferien sin flere måneder heller. Svigermoren din er vel fullvaksinert gjerne? Og fra 5. juli vil de endre på grensene for hva som regnes som grønt/rødt og det vil også være lov å reise til røde land i EU/EØS. Så så lenge regjeringen sier det er greit, ser jeg ikke problemet med at folk skal skjems over at de faktisk følger reglene. Og i alle fall ikke dersom man er vaksinert.

Vi nærmer oss rundt 50% vaksinert med første dose, mot i fjor sommer hvor ingen var vaksinert, så det kan ikke helt sammenlignes, selv om man selvsagt skal ta hensyn og følge reglene og tiltakene som er.

Anonymkode: 263ae...e47

Min svigermor er pensjonist, så hun planlegger flere reiser i høst.

Jeg synes man bør la være å reise så lenge det gjeldende reiserådet er å unngå unødvendige reiser til utlandet. 

Anonymkode: 6e86f...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tidlig å reise nå, venter med å reise til Desember. Forhåpentligvis er det blitt mye bedre da. Har uansett vaksinen i boks og ingen barn med på reisa. 

Anonymkode: a29de...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke. Jeg spør 😁

Anonymkode: a9964...a54

Aha, jeg trodde kanskje det var noe nytt 😁 Men jeg måtte sjekke kjapt nå, og fant ikke noe om det nå! Jeg ser også at krav om koronasertifikat ikke gjelder barn under 12, så får vår del blir det plutselig litt mer aktuelt nå! 👏

Anonymkode: a329c...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min svigermor er pensjonist, så hun planlegger flere reiser i høst.

Jeg synes man bør la være å reise så lenge det gjeldende reiserådet er å unngå unødvendige reiser til utlandet. 

Anonymkode: 6e86f...ef9

Det rådet gjelder bare til 5 juli 😉

Anonymkode: a329c...168

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Aha, jeg trodde kanskje det var noe nytt 😁 Men jeg måtte sjekke kjapt nå, og fant ikke noe om det nå! Jeg ser også at krav om koronasertifikat ikke gjelder barn under 12, så får vår del blir det plutselig litt mer aktuelt nå! 👏

Anonymkode: a329c...168

Men stemmer det at man ikke får komme på utesteder i Spania uten vaksinepass? 

Anonymkode: a9964...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Min svigermor er pensjonist, så hun planlegger flere reiser i høst.

Jeg synes man bør la være å reise så lenge det gjeldende reiserådet er å unngå unødvendige reiser til utlandet. 

Anonymkode: 6e86f...ef9

Og det rådet oppheves 5. juli. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/trygge_rammer/id2862254/

Anonymkode: 263ae...e47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men stemmer det at man ikke får komme på utesteder i Spania uten vaksinepass? 

Anonymkode: a9964...a54

Jeg finner ikke noe om det nå, kun munnbindpåbud! 😁

Anonymkode: a329c...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker de som reiser utenlands i år er ganske egosentriske, desperate og tiltaksløse mennesker. 
 

Anonymkode: a197e...44c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tenker de som reiser utenlands i år er ganske egosentriske, desperate og tiltaksløse mennesker. 
 

Anonymkode: a197e...44c

Jaja. Ok. Selv når myndighetene ikke fraråder reisen lenger, er folk fortsatt "egosentriske"😁

Anonymkode: a9964...a54

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenker de som reiser utenlands i år er ganske egosentriske, desperate og tiltaksløse mennesker. 
 

Anonymkode: a197e...44c

Tiltaksløse mennesker reiser vel ikke så mye, det krever en del forberedelser å reise i år. 

Anonymkode: 67e38...12c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker helt ærlig at de som reiser til utlandet nå - og nå generaliserer jeg - er de med lav inntekt og/eller lav status og sosial-kulturell-kapital. Ingen oppegående mennesker reiser til syden nå. Det er vanvittig egoistisk og vi VET at det kommer mer mutantsmitte med økt reiseaktivitet. Jeg ser ned på de som reiser, ingen reise til syden er livsviktig. Jeg har ikke vært i "syden" på 4 år pga. andre ting, men føler ikke at jeg "fortjener" å reise til syden av den grunn. 

Anonymkode: 742d3...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så du mener at de som ikke ønsker å ta vaksine bør aldri reise igjen? 

Anonymkode: a9964...a54

Det er deres problem. La være å vaksinere seg er et valg de selv tar stikk i strid med myndighetenes anbefaling. Da må de selv leve med konsekvensene av valget sitt. 

Anonymkode: 93614...091

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker helt ærlig at de som reiser til utlandet nå - og nå generaliserer jeg - er de med lav inntekt og/eller lav status og sosial-kulturell-kapital. Ingen oppegående mennesker reiser til syden nå. Det er vanvittig egoistisk og vi VET at det kommer mer mutantsmitte med økt reiseaktivitet. Jeg ser ned på de som reiser, ingen reise til syden er livsviktig. Jeg har ikke vært i "syden" på 4 år pga. andre ting, men føler ikke at jeg "fortjener" å reise til syden av den grunn. 

Anonymkode: 742d3...fab

Uenig. Myndighetenes generelle anbefaling om å ikke reise oppheves den 5. juli. Reiser med den beste samvittighet etter 5 juli som fullvaksinert. 

Anonymkode: 93614...091

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker helt ærlig at de som reiser til utlandet nå - og nå generaliserer jeg - er de med lav inntekt og/eller lav status og sosial-kulturell-kapital. Ingen oppegående mennesker reiser til syden nå. Det er vanvittig egoistisk og vi VET at det kommer mer mutantsmitte med økt reiseaktivitet. Jeg ser ned på de som reiser, ingen reise til syden er livsviktig. Jeg har ikke vært i "syden" på 4 år pga. andre ting, men føler ikke at jeg "fortjener" å reise til syden av den grunn. 

Anonymkode: 742d3...fab

Virkelig? Disse du nevner har ikke råd til å reise til syden i sommer 😉

Anonymkode: a329c...168

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett for folk som ikke vanligvis reiser særlig mye (altså utenom Corona) å sitte å rakke ned på folk som virkelig elsker å reise, som vanligvis sparer masse for og vanligvis prioritere å reise utenlands i løpet av et år (det er stort sett sjelden "Syden" for min del). For noen er det å gå på byen/feste og ta seg en øl det viktigste, for andre er det å kunne reise og oppleve andre kulturer og steder det viktigste. Og ja, mange av oss prioriterte å ha Norges ferie i fjor, ettersom situasjonen var som den var. Men nå når regjeringen åpner for at man fint kan reise utenlands, mange er fullvaksinerte, flere land har mindre/like lite smitte som Norge, så synes jeg virkelig ikke det er nødvendig å komme med den "reiseskammen" i år også.

Hva tenker dere da om de andre europeiske turistene som etterhvert nå kommer til å komme til Norge? Som reiselivsbransjen er fullstendig avhengig av for å kunne i det hele tatt overleve til neste år?

Anonymkode: 263ae...e47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...