Gå til innhold

Hvor stuerent er det å reise til syden i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irja skrev (5 timer siden):

Myndighetenes generelle anbefaling om å ikke reise oppheves 5. juli. Jeg er fullvaksinert og reiser med god samvittighet i slutten av Juli. Vi skal leie et hus og holder oss stort sett for oss selv. Skal hverken på bar eller utested. Ikke skal jeg på stappfulle strender heller. 

Når er det greit å reise igjen da? Om 6 måneder? 1 år? 2 år? Aldri? Det blir for dumt det her. Når det ikke lenger anbefales å ikke reise av myndighetene, så skal man allikevel la være? Hvorfor?! 

Jeg er fullstendig oppegående. Ikke har jeg lav inntekt heller. Har fulgt alle regler siden Mars 2020. Nå reiser jeg til utlandet - med myndighetenes velsignelse! 

Ja, kanskje det er mye bedre å reise om bare 3-6 måneder. Da er mange flere vaksinert, hvis alt går etter vaksineplanen. 

Det dere som reiser virker å ikke forstå, er selv om reiserådene endres, så anbefaler ikke myndighetene å reise. Virker som en del av dere tror det. Myndighetene ønsker selvsagt at nordmenn holder seg i Norge og holder økonomien i sving her, besøker lokale restauranter og butikker, og i samme slengen unngår mer importsmitte. 

Anonymkode: 742d3...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, kanskje det er mye bedre å reise om bare 3-6 måneder. Da er mange flere vaksinert, hvis alt går etter vaksineplanen. 

Det dere som reiser virker å ikke forstå, er selv om reiserådene endres, så anbefaler ikke myndighetene å reise. Virker som en del av dere tror det. Myndighetene ønsker selvsagt at nordmenn holder seg i Norge og holder økonomien i sving her, besøker lokale restauranter og butikker, og i samme slengen unngår mer importsmitte. 

Anonymkode: 742d3...fab

Myndigheitene har aldri anbefalt noen å reise, heller ikke før korona. 

Anonymkode: 67e38...12c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 15.41):

Utrolig dårlig unnskyldning pakket inn i at reising er et «behov» og noe man absolutt trenger. Jeg er som deg, reiser masse vanligvis. Og tenker det samme om reising; vil utforske kultur, mat og vin. Liker ikke «syden». Likevel reiser jeg jo ikke nå!!!!! Det er så jævlig egoistisk og korttenkt at jeg har ikke ord. Alle klarer å holde seg hjemme en god stund til. 

Anonymkode: 742d3...fab

Vi er en familie på 4 som har feriehus i Spania. Vi har en ungdom på 13 og en ungdom på 16. Han på 16 har under corona isolert seg på rommet sitt. Vi har hvert år siden barna ble født hatt kvalitets tid sammen i Spania. Der er vi sammen døgnet rundt i 4 uker,  og kommer nærmere hverandre. Denne ferien er det viktigste for vår familie. Her hjemme er han enten på rommet sitt, eller henger ute. Sist vi hadde familie ferie sammen i huset vårt var da han var 14. Før vi vet ordet av det er han ute av redet. Datteren vår på 13 har utviklet OCD under pandemien og trenger også denne ferien. Alle har sine grunner, og for noen(oss) ser vi på denne ferien som en nødvendighet. Syden er ikke bare charterhotell, paraplydrinker og rølp. Hvis vi skal vente helt til det er 100% klart til å reise igjen, er ungdomstiden til barna kanskje forbi. 

Anonymkode: 26ccb...51f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2021 den 22.14):

Ta det gjerne som et kompliment. Men du vet nok innerst inne at de aller fleste ikke kan fordra folk som er moraliserende og fordømmende som deg. Kos deg med moralismen din hjemme i Norge. Smittet kan du bli her også. Best å holde seg innendørs mest mulig og ikke forlat kommunen din.  Og få varer levert på døra et år til. Best å være på den sikre når du skal tolke myndighetenes anbefaling så innskrenkende som du. 

Anonymkode: 93614...091

Og hvis du vil vente til det er 100% trygt å reise igjen er det mulig du aldri får reist noe sted igjen.

Anonymkode: 26ccb...51f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Thailand (Pattaya) og bli kjent med min nye kone. Søsteren til kona til en kompis.

Anonymkode: 263bb...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal til Roma en uke i slutten av juli. Er fullvaksinert og har ikke dårlig samvittighet over å reise, siden reiserådene sier det er ok fra 5. juli. Kommer selvsagt til å ta alle forhåndsregler når det gjelder smittevern. Der er per nå reglene strengere enn her, man må bl.a. gå med munnbind også utendørs.

Grunnen til at jeg velger å reise nå er at jeg ønsker å oppleve de store severdighetene uten å være omgitt av horder av turister, noe det ser ut til at blir mulig i sommer. Har venner i Italia som var i Roma i helgen og de rapporterte om at det var svært rolig i byen, mot normalt på denne tiden av året. 

Jeg håper også å få til en tur til Paris for å besøke slottet i Versailles og Louvre før masseturismen gjør sitt inntog igjen.

Anonymkode: b8188...5d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er en familie på 4 som har feriehus i Spania. Vi har en ungdom på 13 og en ungdom på 16. Han på 16 har under corona isolert seg på rommet sitt. Vi har hvert år siden barna ble født hatt kvalitets tid sammen i Spania. Der er vi sammen døgnet rundt i 4 uker,  og kommer nærmere hverandre. Denne ferien er det viktigste for vår familie. Her hjemme er han enten på rommet sitt, eller henger ute. Sist vi hadde familie ferie sammen i huset vårt var da han var 14. Før vi vet ordet av det er han ute av redet. Datteren vår på 13 har utviklet OCD under pandemien og trenger også denne ferien. Alle har sine grunner, og for noen(oss) ser vi på denne ferien som en nødvendighet. Syden er ikke bare charterhotell, paraplydrinker og rølp. Hvis vi skal vente helt til det er 100% klart til å reise igjen, er ungdomstiden til barna kanskje forbi. 

Anonymkode: 26ccb...51f

Dere har jo da en god grunn til å reise. Det er ikke dere jeg snakker om. Det er alle de andre som ikke av "nødvendige" årsaker MÅ reise. Jeg har kjempelyst til å reise jeg også, men MÅ ikke. Livet mitt blir ikke nevneverdig forandret av å vente 6 mnd... 

Anonymkode: 742d3...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, kanskje det er mye bedre å reise om bare 3-6 måneder. Da er mange flere vaksinert, hvis alt går etter vaksineplanen. 

Det dere som reiser virker å ikke forstå, er selv om reiserådene endres, så anbefaler ikke myndighetene å reise. Virker som en del av dere tror det. Myndighetene ønsker selvsagt at nordmenn holder seg i Norge og holder økonomien i sving her, besøker lokale restauranter og butikker, og i samme slengen unngår mer importsmitte. 

Anonymkode: 742d3...fab

Myndighetene har da aldri anbefalt noen å reise😅Heller ikke før korona. Og har du forresten fått med deg at Norge nå fra 25. juni går over til EUs vaksinepassordning og tilpasser seg EUs reiseregler? For noen fantastiske nyheter. En gledens dag😍

Anonymkode: 93614...091

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal til Roma en uke i slutten av juli. Er fullvaksinert og har ikke dårlig samvittighet over å reise, siden reiserådene sier det er ok fra 5. juli. Kommer selvsagt til å ta alle forhåndsregler når det gjelder smittevern. Der er per nå reglene strengere enn her, man må bl.a. gå med munnbind også utendørs.

Grunnen til at jeg velger å reise nå er at jeg ønsker å oppleve de store severdighetene uten å være omgitt av horder av turister, noe det ser ut til at blir mulig i sommer. Har venner i Italia som var i Roma i helgen og de rapporterte om at det var svært rolig i byen, mot normalt på denne tiden av året. 

Jeg håper også å få til en tur til Paris for å besøke slottet i Versailles og Louvre før masseturismen gjør sitt inntog igjen.

Anonymkode: b8188...5d9

Italia opphever munnbindpåbudet utendørs fra neste uke. 

Anonymkode: 67e38...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt stuerent. Hele Europa åpner opp både for vaksinerte og uvaksinerte. Spania også kutter ut munnbind om et par dager.

Anonymkode: a470e...f07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke bli smittet og syk, så vi reiser ikke. 

Om du ikke ser så alvorlig på det, drar du. Håper du ikke ender opp med å spre smitte hjem til oss andre 😊

Jeg håper de kan få til no-covid sone i store deler av Europa, men så lenge folk driver å farter til andre kontinenter og land helt uten kontroll på smitte, så kommer dessverre ikke det til å skje.

Anonymkode: 7080a...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke vær en sånn som klager over at du må i karantene når du kommer hjem igjen.

Anonymkode: dca9c...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Myndighetene har da aldri anbefalt noen å reise😅Heller ikke før korona. Og har du forresten fått med deg at Norge nå fra 25. juni går over til EUs vaksinepassordning og tilpasser seg EUs reiseregler? For noen fantastiske nyheter. En gledens dag😍

Anonymkode: 93614...091

Og det har jeg da heller aldri påstått.
 

Tror alle er glade for at korona-situasjonen bedrer seg på verdensbasis, men jeg fatter ikke at dere syntes det er så merkelig at noen syntes det fortsatt bittelitt tidlig å reise da alle ikke er vaksinert enda og mutantsmitte fortsatt er et tema. Om bare 2-3 mnd hadde jo antagelig alle voksne vært fullvaksinerte. Vi ser jo også nå at smitten øker igjen (selv om det er lave tall!).. Jeg personlig syntes bare folk flest kan klare å holde ut liiiiitt til, og når alle er vaksinert så kan de jo bare reise på! En bekjent av meg fikk nettopp korona nå, han er fullvaksinert helsearbeider, og bor med folk som ikke er vaksinert. Smitten stammer fra en gjøk som ikke overholdt reisekarantenen.. 

De fleste vil komme seg gjennom reisen uten å få korona - jeg forstår det - men det er bittert for de som vil bli smittet av de som ikke gjør det. 

 

 

Anonymkode: 742d3...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delta-varianten vil uansett eksplodere i høst, så jeg tenker reis mens du kan. Så vil skylden legges på alle som ikke har fått tilbud om vaksine og holdt seg hjemme. Så er vi i gang med å få nye vaksiner mot Delta-varianten, og da kommer Ekko-varianten på løpende bånd. 
 

Forbered dere på årevis med restriksjoner og halvveis utprøvde vaksiner for å få reist. Blir hjemme, jeg 🙈

Anonymkode: 6dc20...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det har jeg da heller aldri påstått.
 

Tror alle er glade for at korona-situasjonen bedrer seg på verdensbasis, men jeg fatter ikke at dere syntes det er så merkelig at noen syntes det fortsatt bittelitt tidlig å reise da alle ikke er vaksinert enda og mutantsmitte fortsatt er et tema. Om bare 2-3 mnd hadde jo antagelig alle voksne vært fullvaksinerte. Vi ser jo også nå at smitten øker igjen (selv om det er lave tall!).. Jeg personlig syntes bare folk flest kan klare å holde ut liiiiitt til, og når alle er vaksinert så kan de jo bare reise på! En bekjent av meg fikk nettopp korona nå, han er fullvaksinert helsearbeider, og bor med folk som ikke er vaksinert. Smitten stammer fra en gjøk som ikke overholdt reisekarantenen.. 

De fleste vil komme seg gjennom reisen uten å få korona - jeg forstår det - men det er bittert for de som vil bli smittet av de som ikke gjør det. 

 

 

Anonymkode: 742d3...fab

Tror du alle som jobber i reisenæringen synes det samme? I Sør-Europa er det ikke mye statstøtte å få heller. 

Anonymkode: 67e38...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Delta-varianten vil uansett eksplodere i høst, så jeg tenker reis mens du kan. Så vil skylden legges på alle som ikke har fått tilbud om vaksine og holdt seg hjemme. Så er vi i gang med å få nye vaksiner mot Delta-varianten, og da kommer Ekko-varianten på løpende bånd. 
 

Forbered dere på årevis med restriksjoner og halvveis utprøvde vaksiner for å få reist. Blir hjemme, jeg 🙈

Anonymkode: 6dc20...69c

Vaksinen funker da på delta også. 

Anonymkode: 67e38...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skulle ønske det. Den fungerer vissnok noe på alvorlig forløp, men man kan dessverre fortsatt bli smittet:
 

https://www.dagbladet.no/nyheter/urovekkende/73919490

Anonymkode: 6dc20...69c

Når alle som vil er vaksinert spiller det jo ingen rolle om man smittes. 

Anonymkode: 67e38...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når alle som vil er vaksinert spiller det jo ingen rolle om man smittes. 

Anonymkode: 67e38...12c

Vaksinen er som kjent ikke like effektiv på mutasjoner, som f.eks. Delta-varianten. Det er naivt å tro at det blir siste mutasjon. 

Anonymkode: 6dc20...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...