Gå til innhold

Stjernekamp 2021


Gjest89754

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Oida said:

Som same som er vokst opp med joik. Om du tror det Bjørn fremførte er joik foreslår jeg du finner frem joik på Spotify. Kan anbefale kveldens mentor Emil Kārlsen. Bandet Isák med Ella Marie Hætta Isaksen. Mari Boine for den tradisjonelle joiken. 

Den som var nærmest joik var Alexandra Rotan. Den var uten "fiksfakseri", som du sier. Hun hadde utrolig innlevelse og flott oppbygging i joiken. Bjørn var nølende og usikker. Han datt også ut i teksten, men hentet seg inn. Jorunn var overraskende bra. Men hennes dårlige pusteteknikk ødelegger og stemmen drukner til tider i musikken. Carina sang mer en hun joiket.

 

Du anbefaler Mari Boine for tradisjonell joik...? 🧐 Jeg er også oppvokst med joik, thank you very much, og det er ikke Mari Boine og Isak jeg går til hvis jeg skal høre noe tradisjonelt

(Og for de som ikke kjenner til joik - hva man har erfaring med som tradisjonelt avhenger sterkt av hvor man er fra. Kautokeinojoik og Lujavri-joik er ikke det samme,for å ta to ytterpunkter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mari Boyne er vel først og fremst en (dyktig) popartist i grunnen, samme som Hætta. Boyne er vel en slags samisk Enya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Entern said:

Mari Boyne er vel først og fremst en (dyktig) popartist i grunnen, samme som Hætta. Boyne er vel en slags samisk Enya.

Boine. Vil ikke kalle henne en popartist nei, virkelig ikke. Men heller ikke tradisjonell. Hadde hun vært tradisjonell hadde hun jo ikke vært så stor internasjonalt (eller nasjonalt). De tradisjonelle slår jo ikke sånn gjennom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (5 minutter siden):

Boine. Vil ikke kalle henne en popartist nei, virkelig ikke. Men heller ikke tradisjonell. Hadde hun vært tradisjonell hadde hun jo ikke vært så stor internasjonalt (eller nasjonalt). De tradisjonelle slår jo ikke sånn gjennom. :)

Merk at jeg har stor respekt for Boine, hun er en fantastisk musiker. Har særlig sans for samarbeidet hennes med Garbarek :) 

Endret av Entern
Hadde skrevet Boine feil IGJEN :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 timer siden):

Er enig, Bjørn er mye bedre, mye mer spennende og underholdende artist😊

SÅ enig med dere. Jeg HØRER at Alexandra er best, full kontroll, men det er så sjelløst, sukkersøtt og lite spennende.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Entern said:

Merk at jeg har stor respekt for Boine, hun er en fantastisk musiker. Har særlig sans for samarbeidet hennes med Garbarek :) 

Det har jeg også, hun er en fantastisk musiker. Og Ella Marie Hætta Isaksen har jeg en seriøs girl crush på. 😂😁 Og Sofia Jannok. Det er mange fantastiske, sterke samiske artister i dag. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Entern skrev (2 timer siden):

Jaja, da kan Carina fortsatt vinne hele greia, folkens :nigo:

Omg! Nei. Da er nivået jammen lavt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lawyam said:

SÅ enig med dere. Jeg HØRER at Alexandra er best, full kontroll, men det er så sjelløst, sukkersøtt og lite spennende.

Jeg syns ikke det er sjelløst, men kanskje en litt kjedelig sjel? Uff, det var litt stygt sagt og jeg mener det ikke sånn, men det blir veldig likt fra gang til gang. Det blir det egentlig fra Bjørn også, men der er det noe jeg ikke har hørt før i like stor grad. 

Litt av problemet med Alexandra tror jeg rett og slett er at hun har vært så god fra dag 1. Har ikke blitt overrasket av henne. Det er jo urettferdig å holde det mot henne, men sånn blir det. 

Var samme greia det året Reidun Sæther var med. Kjempeflink, men litt for perfekt og lite ordinært. 

Jeg liker Bjørn veldig godt, men det syns jeg han har vært litt kjedelig i låtvalgene totalt sett. Vi har ikke sett han i noe veldig energisk eller gjøre noe utypisk seg. Så kanskje Alexandra er best av de to, men utenom Keiino kommer jeg aldri til å lytte til Alexandra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (1 time siden):

Hvordan går det an å bli lei en som leverer gang på gang og åpenbart er et stort musikalsk talent? 

Det er usikkerhet. Dette har jeg nevnt før i tråden. Carina og Jorunn er komfortable og normale, mens Heidi og Alex er de kvinnene med mest talent og det skaper misnøye for folk som ikke kan eller bryr seg om musikk med bra vokal utførelse. 

Bjørn kan synge og har en fin bariton stemme, men han mangler spenst og har lite melisma. Det virker som han prøver å unngå sanger med belting i. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 timer siden):

Dette ble glatt, sjelløst og intetsigende synes jeg😑😒

Synes Carina faktisk var mye, MYE bedre enn Alexandra i duetten i dag, hun sang like godt, sang en mye bedre sang og hadde noe som kan kalles sjel/innlevelse og. Istedenfor den reklamejingelgreia Alexandra sang.

Joiken hennes var også kjedelig, nå håper jeg Bjørn og Jorun eller Carina går videre 😎

XD

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke peiling på joik, men Carinas bidrag hørtes ikke ut som joik for meg. Var mer pop i mine ører. 

Jeg hørte på originalen. Den er litt «popete». Så jeg synes Carina leverte veldig bra i kveld 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (9 timer siden):

Du anbefaler Mari Boine for tradisjonell joik...? 🧐 Jeg er også oppvokst med joik, thank you very much, og det er ikke Mari Boine og Isak jeg går til hvis jeg skal høre noe tradisjonelt

(Og for de som ikke kjenner til joik - hva man har erfaring med som tradisjonelt avhenger sterkt av hvor man er fra. Kautokeinojoik og Lujavri-joik er ikke det samme,for å ta to ytterpunkter.)

Hvordan er det mulig å påstå at det Bjørn fremførte var så bra at du hadde trodd det var en erfaren joiker om du hadde hørt det på radio, når du er oppvokst med joik, som du sier du er? Dette vil jeg si var Bjørns svakeste opptreden i Stjernekamp. Han var usikker, falt ut og druknet i musikken. At han var helt ute i samisk er greit nok, men han glemte også tekst.

Det er bare å konstatere at vi har vokst opp i to totalt forskjellige verdener av joik.

For meg var Alexandra Rotan den dyktigste joikeren. I starten og oppbyggingen var det veldig likt Marija Mortensson.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad joik er med i programmet i alle fall, tror mange ignorante søringer som meg har lært mye om joik fra Stjernekamp☺️

Joik må alltid være med!😀

Latino derimot kan godt byttes ut med hardrock eller blues 😎 vel okay, blues er en veldig lite krevende sjanger, så selv om jeg elsker blues, kanskje ikke 🤔 

Men kanskje country kunne endres til «country og blues»? Var jo opprinnelig mer eller mindre det samme 😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oida skrev (15 timer siden):

Som same som er vokst opp med joik. Om du tror det Bjørn fremførte er joik foreslår jeg du finner frem joik på Spotify. Kan anbefale kveldens mentor Emil Kārlsen. Bandet Isák med Ella Marie Hætta Isaksen. Mari Boine for den tradisjonelle joiken. 

Den som var nærmest joik var Alexandra Rotan. Den var uten "fiksfakseri", som du sier. Hun hadde utrolig innlevelse og flott oppbygging i joiken. Bjørn var nølende og usikker. Han datt også ut i teksten, men hentet seg inn. Jorunn var overraskende bra. Men hennes dårlige pusteteknikk ødelegger og stemmen drukner til tider i musikken. Carina sang mer en hun joiket.

Da er det en gåte for meg at Jorunn Stiansen og Carina Dahl har kommet så langt i Stjernekamp. De har jevnt over sunget surt hver uke. Vil påstå de som ufortjent har røket ut de siste ukene er av de du definerer som de "perfekte". 

Underbygger bare min påstand ; det trenger ikke vre perfekt, særpreg er også er veldig viktig faktor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at Alexandra blir for sukkersøt og kjedelig. Stemmen hennes er i utgangspunktet veldig sukkersøt, og derfor hadde jeg heller ikke forventninger om at hun skulle fremføre noe annet enn sukkersøtt. I væremåten sin off stage er hun også sukkersøt, og byr ikke så mye på seg selv som enkelte andre gjør. Men de som "byr på seg selv" gjør det jo bare i form av at de serverer triste historier om psykisk helse og motgang. Altså ingenting som har noen betydning for meg når jeg skal vurdere denne sjangerkonkurransen. Og nettopp der har Alexandra briljert! Jeg vil si hun var alt annet enn sukkersøt i stadionrock, opera og rap for eksempel. Hun går hundre prosent inn i det hun gjør, hun velger sanger som treffer sjangeren, og hun synger dem med en vakker, klokkeklar stemme, hun viser et stort register, og hun endrer sangteknikk i henhold til sjangeren. 

Det er fascinerende å se hvordan hun kan opptre så troverdig i en rolle på scenen, for så å være rett tilbake til sitt sukkersøte seg så fort musikken er over. Jeg bøyer meg i støvet og håper hun stemmes frem til en velfortjent seier!

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn og Carina skulle gått ut for flere uker siden. De (spesielt Jorunn) har tatt opp plassen til mange dyktigere sangere.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ole Børud stjal helt lyset til Bjørn i duetten deres. Bjørn bruker nesten ikke chest voice.

Endret av hunteragain
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo Bongo skrev (20 timer siden):

Jeg er kjerringa mot strømmen og synes at Bjørn kan ryke i dag for min del. 🙈

Hehe - jeg er i hvert fall kjerringa mot strømmen, for jeg synes at Bjørn har vært dødskjedelig hele veien. Fatter ikke at han henger med ennå.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki- skrev (2 timer siden):

Hehe - jeg er i hvert fall kjerringa mot strømmen, for jeg synes at Bjørn har vært dødskjedelig hele veien. Fatter ikke at han henger med ennå.

Haha...og jeg holder med!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki- skrev (4 timer siden):

Hehe - jeg er i hvert fall kjerringa mot strømmen, for jeg synes at Bjørn har vært dødskjedelig hele veien. Fatter ikke at han henger med ennå.

Jeg synes han har en veldig fin stemme. Men syns jo alt han synger blir litt Elvis-køntri. Som sjanger- konkurranse så synes jeg ikke han er god nok til å  vinne dette. Alexandra er klart flinkere teknisk enn Carina, men de to er de eneste etter min mening som har klart å være «i» de forskjellige sjangrene. Så ønsker de to i finalen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...