Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

6 hours ago, saloni said:

God søndag til deg også :klem: Som de andre skriver så er jo produksjon av hcg veldig forskjellig. Ut i fra egen erfaring: Jeg kartla min syklus med temping og ELtesting, så jeg testet ikke for 3+ før jeg visste det hadde gått 3 uker siden befruktning skjedde. Jeg har lengre syklus enn 28 dager (ca. 30-35 dager) så har EL senere enn syklusdag 14 (hadde EL på syklusdag 18). Men graviditeten regnes jo ut i fra første dag i siste menstruasjon så jeg også var vel 5+4 før jeg fikk 3+.

Følte det ble litt rotete det jeg skrev, ga det mening?
Jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg :hug: Man produserer hcg veldig forskjellig som nevnt. Men kan jo forstå at man blir skuffet.

Og ja: Jeg syns tiden går ekstremt sakte selv :hakeslepp: . De sier at de første 12 ukene går veldig sakte. Så håper det går litt raskere etterhvert 🤞 

Ja, jeg ble nok kanskje mer skuffet enn veldig bekymret, vet jo rasjonelt sett at det sannsynligvis ikke er noe å bekymre seg for! Men så er det jo ikke alltid man er så rasjonell 😅

Føles godt med litt ekstra støtte her inne da, så tusen takk for det 🥰

Endret av Solina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God aften damer! 
Jeg er jo bare 5+2 i dag - men fy - jeg er gravtrøtt!! Våkner trøtt, gjesper hele dagen, har sovet litt på dagtid nå i helgen og nå (før 20) er jeg søren meg klar for sengen snart!😫🙈 

Hadde det ikke sånn i forrige svangerskap, kjenner noen andre på dette? 
Merker ikke noe særlig på jobb, for da løper jeg hele tiden - men nå i helgen😴🥱

Endret av monroe927
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sover på sofaen hver dag etter jobb😅. Jeg er også konstant kvalm, men har ikke kastet opp enda da🤞. Er 7+0 i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i dette med trøttheten @monroe927 og @Pippien. Er selv 5+5 i dag og hele denne uken har jeg vært ganske utslitt etter jobb. I går (lørdag) måtte jeg legge meg ned for en lur kl. 14 enda jeg hadde hatt en rolig morgen hvor jeg også hadde sovet til litt utpå dagen :fnise: Trøtthet kan jeg klare, men jeg kommer er spent på om jeg vil kjenne mer på kvalmen også i uke 6 enn jeg har gjort til nå. Føler at mange som sliter med kvalme får dette rundt uke 6 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, «godt» jeg ikke er alene. Holder jo nesten ikke ut lengre enn 2-åringen i hus🙈

 

Har *bank i bordet* ikke kjent noe til kvalme hittil. Forrige svangerskap var kvalmen virkelig heftig, gikk ned 8 kg de 3 første mnd. 
Har litt mer å ta av om jeg skulle bli like dårlig denne runden, men hååååper inderlig jeg slipper 😂🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@monroe927 @Pippien @Eira2020 Kjenner meg også veldig igjen! Siste ukene har jeg virkelig vært kvalm hver morgen, og må spise hele tiden for å ikke bli kvalm igjen. Litt oppkast, også på jobb faktisk... Er så utrolig trettbar, og sover ekstremt mye. Sover mellom 8-10 timer om natta, og sover i gjennomsnitt ca. 4 timer på dagen (som regel etter jobb/middag). Jeg håper dere slipper kvalmen 🤞  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@saloni

I mitt første svangerskap var jeg mye kvalm og kastet også opp på arbeid (gjerne mellom timene) jobber på barneskole. Holdt ut i det lengste. Det angrer jeg veldig på den dag i dag, for det tok veldig på kroppen min - og fikk i meg veldig lite, og det førte naturlig nok til at jeg var veldig trøtt og utslitt. 
Så ville bare råde deg om å ikke slite deg helt ut om du er veldig kvalm og med oppkast. Da bør du heller ta en kort sykemelding og la kroppen arbeide på 💪 
Det er ingen som takker deg på andre enden for at du stod i pausene og kastet opp😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (2 minutter siden):

@saloni

I mitt første svangerskap var jeg mye kvalm og kastet også opp på arbeid (gjerne mellom timene) jobber på barneskole. Holdt ut i det lengste. Det angrer jeg veldig på den dag i dag, for det tok veldig på kroppen min - og fikk i meg veldig lite, og det førte naturlig nok til at jeg var veldig trøtt og utslitt. 
Så ville bare råde deg om å ikke slite deg helt ut om du er veldig kvalm og med oppkast. Da bør du heller ta en kort sykemelding og la kroppen arbeide på 💪 
Det er ingen som takker deg på andre enden for at du stod i pausene og kastet opp😅

Huff så kjedelig å høre! For håpe at du slipper dette denne gangen 🤞. Jeg har aldri vært sykemeldt, så tror det sitter ganske langt inne :fnise:. Heldigvis så er jobben min veldig fleksibel, og jeg styrer arbeidsdagene selv (i forhold til avtaler/timer med pasienter, fleksitid osv). Så jeg kan tilpasse arbeidsdagene, dra tidligere osv. Jeg spiser masse mat, mer enn jeg pleier egentlig nå, for å unngå å bli kvalm - og det fungerer jo heldigvis... 

Men takk for tips og råd ❤️ Jeg skal absolutt tenke på det videre, at hvis det ikke gir seg så må jeg gjøre noen tiltak og holde meg hjemme for en liten periode. Det er helt sant det du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig luksus med sånn type jobb da! 🤩 Da kan du selvfølgelig tilpasse så godt det går i forhold til formen din🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (1 minutt siden):

Skikkelig luksus med sånn type jobb da! 🤩 Da kan du selvfølgelig tilpasse så godt det går i forhold til formen din🙌

Ja, det må jeg ærlig si. Er jo drømmejobb sånn sett. Men syns jo det er kjedelig å måtte avlyse/utsette timeavtale med pasient pga jeg er dårlig.. Menmen, er jo bare for en periode. Jeg er eneste i min yrkesgruppe på arbeidsplassen, og de leier ikke inn for meg hvis jeg er borte. Så føler at jeg bare utsetter hvis jeg ikke er på jobb på en måte, da får jeg jo bare mer "stress" og mer å gjøre når jeg kommer tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24aa skrev (Akkurat nå):

Er 5+2, og lurer på når folk har vært/skal på sin første ultralyd? 😊

Så gøy! Gratulerer så mye! :hug: Jeg var på TUL på torsdag, var da 7+3 :rolleyes:. Fikk se et bittelite foster (er sjans for tvillinger for oss), fikk se hjerteslag og høre hjertelyd. Det var helt ubeskrivelig fantastisk! Skal du på TUL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24aa skrev (10 minutter siden):

Er 5+2, og lurer på når folk har vært/skal på sin første ultralyd? 😊

Jeg skal på UL 8+1. Har selvfølgelig lyst å dra tidligere da det føles så leeenge til, men jeg har i tidligere svangerskap vært 6+5, og det er så mye som kan skje i uke 7 og 8, så da venter jeg lik så godt litt ekstra for å være safe (opplevde MA i fjor).

Angående trøtthet, så er jeg kjeeeempetrøtt! 🥱 MEN jeg kan nok ikke skylde på svangerskapet... tralala, var akkurat lik før jeg ble gravid så 😶 Jeg har egentlig vært slapp og trøtt helt siden korona kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@24aa @Amatariel

Det er sant som Amatariel skriver at ting kan skje mellom uke 7 og 8. Det kan hende at jeg hadde ventet til enda nærmere uke 8, hvis ikke min jordmor hadde hatt ultralydapparat hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sier ikke at folk ikke skal dra på tidligtidlig UL -  jeg har som sagt vært i to svangerskap på 6+5, og å se den pittelille klumpen for første gang var fiiint. Men etter at jeg var på UL i fjor der hjertet sluttet å slå akkurat på uke 8, så orker jeg ikke noe 'falsk titt' i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er første gang jeg er gravid, så har ikke noe å sammenligne med, men forstår at det kan være vanskelig for de som har mistet ❤️ Jeg skal i uke 7+4, siden min er ivf. Tror det er en større belastning for meg å ikke vite hvordan det står til og vente enda lengre.. 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ekstra trøtt om dagen 🥱 første uka etter positiv test sov jeg utrolig dårlig, men nå har det bedret seg og allikevel blir jeg stadig trøttere. Hjelper heller ikke at det er litt rolig på jobb, og jeg er på hjemmekontor..
Også er jeg sulten! Veldig sulten! Klarer meg kanskje 2-3 timer før jeg må ha mat igjen.

Jeg tenker en tidlig UL rundt uke 8 for å stadfeste liv og antall, også en mer «ordentlig» sjekk ved 12 uker 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også første gangen min som gravid, og jeg sliter litt med å glede meg fordi jeg er så redd det skal gå galt! En jordmor/lege fortalte at bare det å se hjertet banke på ultralyd gjør sjansene for spontanabort enda mindre. Så derfor valgte jeg å bestille time, bare for å roe meg selv ned litt egentlig. Ingenting er jo garantert selv om hjertet slår, men håper jeg klarer å senke skuldrene litt 😅. Jeg har fått time til når jeg er 9+4. Enda 3 uker til, men håper det går kjapt. 

Når det gjelder trøtthet har jeg ikke merket så mye. Jeg er generelt trøtt av natur, så tror det overlapper litt hehe. Kvalmen har meldt seg da, kastet opp to dager denne uka. Men så har kvalmen egentlig blitt mildere de siste dagene. Jeg blir litt bekymret egentlig når symptomene går litt bort.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kugres skrev (35 minutter siden):

Jeg har fått time til når jeg er 9+4. Enda 3 uker til, men håper det går kjapt. 

Satser på det går veldig fort! :klemmer: Det en veldig fin uke å dra på UL i da! Stor sjanse for å se en bamsemums med butte armer og ben da ♥ Sååå søt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...