Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

malani skrev (1 time siden):

Gratulerer med avlyst sommerfest, @Amatariel! For min del blev det litt utfordrende på Eurovisionfest på lørdag hos svigermor, trodde aldrig hun skulle by på vin siden hun vet vi er prøvere og venter på utredning 😅 Men neidå, vinen skulle frem og siden jeg aldri takker nei sa jeg ja takk og mannen stakkar fikk drikke for to 😂

Oi se der fikk du en utfordring! Men så bra du takket ja. Det er også mitt desidert beste triks. Alltid si ja til tilbudt alkohol sånn hvis man ikke vil bli avslørt. Man får alltid evnt. mistanke om graviditet kastet rett bort fra nysgjerrige folk da. Så får det heller bli en annen utfordring å kvitte seg med drikken - helle i vasken, gi til andre osv. Mannen min har også drukket for to noen ganger :Knegg:

Fhuzzy skrev (1 time siden):

Har alliert meg med en kollega, så vi må stikke hodene sammen og komme opp med en slagplan. Trolig må vi snakke med kjøkkenet og personalet i baren, så dette kan bli en real challenge! Vi skal nemlig prøvesmake bankettmenyen med tilhørende vinpakke og drinker.... Drømmeaften for meg om jeg ikke hadde vært gravid :fnise:

Så bra du har en alliert! Utfordring ja, men vil tro du klarer kvelden helt fint.

Påske-egget skrev (1 time siden):

Jeg har da brukt den unnskyldingen at jeg kjører bil da, for den er vanskelig å argumentere mot. 

Den funker dessverre dårlig her. Blir som om "jeg drikker ikke, jeg kjører" = jeg er gravid uansett. Vi har bare to ordentlige samlinger på jobb (sommerfest + julebord) og dette er noe alle gleder seg til alltid. Med alkohol. Lang tid i forveien planlegger man å ta buss, eller få skyss. Vanlig at en av mannfolka henter flere av oss damer og kjører oss hjem. Så hadde jeg sagt at jeg kjører denne sommerfesten plutselig så hadde jeg fått alle øynene på meg 😛 Teeeit ja, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solina skrev (1 time siden):

Åå @Fhuzzy det hørtes jo veldig stas ut - som ugravid! Lykke til med å finne en løsning! Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal håndtere mine jobb-tilstelninger. Er jo ikke sikkert folk legger så mye i det, men jeg vet jo også hvordan damer på +/- 30 er når det kommer til å spotte den som ikke drikker 🧐 

Ja, det kommer til å bli kjempegøy! Vi skal jo ta den helt ut og kjører Great Gatsby som tema med award show og hele pakka :yvonne: 

Amatariel skrev (48 minutter siden):

Den funker dessverre dårlig her. Blir som om "jeg drikker ikke, jeg kjører" = jeg er gravid uansett. Vi har bare to ordentlige samlinger på jobb (sommerfest + julebord) og dette er noe alle gleder seg til alltid. Med alkohol. Lang tid i forveien planlegger man å ta buss, eller få skyss. Vanlig at en av mannfolka henter flere av oss damer og kjører oss hjem. Så hadde jeg sagt at jeg kjører denne sommerfesten plutselig så hadde jeg fått alle øynene på meg 😛 Teeeit ja, men sånn er det bare.

Den funker dessverre dårlig her også 😅 Vi får alltid tilbud om overnatting ved sosiale tilstelninger, så jeg som foreløpig ikke har noen forpliktelser i form av barn osv. så blir det vanskelig å argumentere for hvorfor jeg ikke skal overnatte 🙈 Men vi finner helt sikkert på noe lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme innlegg her nå dere, kjenner meg så absolutt igjen 😅

Angående vaksina havnet jeg faktisk i dag i en knipe jeg egentlig så for meg at ville dukke opp snart: ble tilbudt å ta vaksina på jobb (er helsepersonell). Det var ikke min sjef som kom med forespørselen, så jeg fikk meg ikke til å forklare hvorfor jeg nå takket nei med annet enn «av midlertidige medisinske grunner». Jeg står egentlig på listen over ansatte som har takket ja, og har jo gått og ventet på en sånn beskjed siden de første ansatte fikk vaksine i feb/mars... Typisk at jeg akkurat ikke rakk den 🙈 Jeg må nok fortelle sjefen om graviditeten snart dersom dette kommer opp på nytt. Jeg hadde tatt den uten å nøle hvis jeg ikke var gravid, men er neimen ikke sikker på om jeg tør ta sjansen før jeg har født når vi har så lite informasjon som vi har 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at du ikke rakk den denne runden @Eira2020, men de tar deg sikkert med i neste pulje da muligens. Hvis legen din sier det er greit, vil du da ta den i 2/3 trimester? 🙈 Jeg mangler dose 2, og skulle egentlig ta den i går. Men fikk beskjed at jeg blir tatt opp i neste pulje, skal jo så klart snakke med legen - men jeg er også veldig usikker på om jeg vil ta dose 2 mens jeg er gravid. Jeg fikk dose 1 av AZ, og skal få Pfizer som dose 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (3 timer siden):

Typisk at du ikke rakk den denne runden @Eira2020, men de tar deg sikkert med i neste pulje da muligens. Hvis legen din sier det er greit, vil du da ta den i 2/3 trimester? 🙈 Jeg mangler dose 2, og skulle egentlig ta den i går. Men fikk beskjed at jeg blir tatt opp i neste pulje, skal jo så klart snakke med legen - men jeg er også veldig usikker på om jeg vil ta dose 2 mens jeg er gravid. Jeg fikk dose 1 av AZ, og skal få Pfizer som dose 2...

Jeg er ekstremt usikker for å være ærlig. Ser ikke helt for meg at jeg kommer til å gjøre det altså. Har de ikke antydet at en i hvert tilfelle bør veie risikoen ved covidsykdom opp mot risikoen for bivirkninger fra vaksinen (som enda ikke er helt avgjort når det gjelder foster/gravide). Jeg har ikke en så utsatt jobb at det innebærer en betydelig risiko for smitte, har selv ingen underliggende sykdommer og lever relativt forsiktig - så med mindre det kommer tydelige signaler på at vaksina er 100% trygg kommer jeg nok til å vente tenker jeg 😊

Når det er sagt ble jeg nødt til å dele graviditeten med sjefen min i dag, som ville ha en prat med meg om hvorfor jeg plutselig hadde takket nei til vaksine... Det gikk bra da! Så hvis jeg skulle bli veldig dårlig nå er det litt mer rett frem med en sykemelding i det minste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes egentlig litt behagelig ut å bare få sagt det @Eira2020 😌 så bra at det gikk bra også! 

Jeg kom meg nesten «helskinnet» gjennom pilsing med kollegaer i dag. Dog tror jeg ikke det vil gå flere ganger, og det planlegges mer før sommeren... Kjenner jeg har fått en stor forakt for samfunnets kollektive drikkepress 😏 

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver under på den @Solina👆 Og ikke bare drikkepresset, men med en gang ei dame takker nei til alkohol, ja da kommer gravidspekulantene frem fra skjulestedene sine, bretter opp erma og skal ha en bit av ditt privatliv 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fhuzzy said:

Skriver under på den @Solina👆 Og ikke bare drikkepresset, men med en gang ei dame takker nei til alkohol, ja da kommer gravidspekulantene frem fra skjulestedene sine, bretter opp erma og skal ha en bit av ditt privatliv 👀

Ja, det skjedde med en gang i går. Det var jo sikkert bare ment som en fleip, og jeg har i ettertid tenkt på så mange ting jeg burde ha sagt. Hadde bestemt meg for å ikke ha en grunn/unnskyldning/forklaring, litt av prinsipp. Heldigvis ble det slått raskt ned av tredjemann tilstede som en unødvendig kommentar, men nå føler jeg liksom at frøet er sådd. Jeg vet jo at det er sånn, men når jeg selv står oppi det kjente jeg plutselig veldig på hvor feil det er. Man kan ha så mange grunner til å ikke drikke, og det er jo virkelig ingens sak. 

Men jeg fikk 3+ på digitaltest i dag 🥳 god fredag alle sammen! 🎈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (1 time siden):

Men jeg fikk 3+ på digitaltest i dag 🥳 god fredag alle sammen! 🎈

Gratulerer! 🤗

Da var det fredag dere! Det blir godt. Jeg syns helgene går raskere enn ukedagene og akkurat nå trenger man jo litt at dagene går raskt. Jeg vet det finnes folk som omtrent glemmer at de er gravide de tidligere ukene, men jeg er definitivt ikke en av dem! "Gravid!" er det første jeg tenker på når jeg våkner om morgenen, og det siste jeg tenker på før jeg sovner. Og tenker på det stort sett hele dagen... titter ned i trusa, og på dopapiret hver gang jeg er på do også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med 3+ på test @Solina Kan senke skuldrene litt da😊

Helt enig med dere at det å ikke drikke egentlig ikke burde være grunn til spekulasjoner, men har vel bare blitt slik idag at man liksom ikke har noen annen grunn til å ikke ville drikke enn å være gravid. Det er vel fordi man vanligvis ville takket ja😄 

Glemmer for tiden ofte at jeg er gravid nå fordi jeg ikke har noen symptomer overhodet. Føles egentlig bare ikke virkelig ut ennå. Tenker det vil føles mer "ekte" når man har kommet litt lenger og har offentliggjort det. Nå er jeg jo redd for bli avslørt, så snakker ikke om graviditet eller ting rundt det overhodet. Nesten heller ikke her hjemme alene engang😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (16 timer siden):

Hørtes egentlig litt behagelig ut å bare få sagt det @Eira2020 😌 så bra at det gikk bra også! 

Jeg kom meg nesten «helskinnet» gjennom pilsing med kollegaer i dag. Dog tror jeg ikke det vil gå flere ganger, og det planlegges mer før sommeren... Kjenner jeg har fått en stor forakt for samfunnets kollektive drikkepress 😏 

Ja, det var litt godt egentlig! 😄

Vi skal faktisk ut på middag med jobben førstkommende mandag, veldig spent på om det blir med eller uten alkohol til maten der på de andre. Vi har ikke hatt noe sånt sosialt siden før korona, så jeg aner ikke hvordan de stiller seg til det 😅 Heldigvis er det på en mandag og ikke fredag, så jeg kan i verste fall skylde på en litt slitsom helg og drikke brus 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske-egget skrev (9 timer siden):

Nå er jeg jo redd for bli avslørt, så snakker ikke om graviditet eller ting rundt det overhodet. Nesten heller ikke her hjemme alene engang😅

Ja samme her. Og vi har jo en del barn her hjemme også, så jeg og mannen snakker overhodet ikke om dette. Tror vi har nevnt graviditeten 3-4 ganger siden vi fant det ut for 3 uker siden 🙄 Og da sånn type veldig kort i sengen før leggetid alà informering om når UL er o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen min på torsdag og da ba hun meg blant annet ringe inn til jordmortjenesten her jeg bor for å få time i uke 20. Før jeg har fått ringt inn så mottok jeg et innkallingsbrev til fødepoliklinikk i uke 18, og i brevet står det blant annet noe greier om ultralyd. Legen min har visst henvist meg til rutineultralyd, men er dette forskjellig da fra jordmortjenesten? Skal jeg dra på begge? 

Blir ikke helt riktig klok jeg 😅. Kontakter selvfølgelig legen for å avklare hvis ikke dere forstår det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det er forskjellige ting Kugres. Henvisning til OUL blir alltid sendt av legen på denne måten. Men akkurat hvorfor legen mener du skal kontakte jordmor er jeg usikker på. Har du ytret ønske om at du vil dra på jordmorkontroller i svangerskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (2 timer siden):

Jeg tenker det er forskjellige ting Kugres. Henvisning til OUL blir alltid sendt av legen på denne måten. Men akkurat hvorfor legen mener du skal kontakte jordmor er jeg usikker på. Har du ytret ønske om at du vil dra på jordmorkontroller i svangerskapet? 

Nei har egentlig ikke det. Men kan godt hende det bare er en ordinær sjekk. Det er vel vanlig å gå annenhver til jordmor og lege, så kan jo faktisk bare være at det er det. Så da bestiller jeg bare time til jordmor også jeg, så er det i boks! 😅 Takk for hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg føler liksom det er lenge siden jeg fikk positiv test nå, men så ser jeg på kalenderen at det ikke har gått 14 dager ennå nei😅 Kan ikke tiden bare gå litt fortere da..Må finne et prosjekt eller noe som kan få tiden til å fly mot uke 8, for da har jeg bestilt TUL😍 Klarer jammen ikke vente til uke 12 og ihvertfall ikke helt til OUL.. 🐌

Hvis noen har tips til ventetiden tas det imot meg takk🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror vi er mange med samme tidsproblem Påske-egget! rabla.gif.4488f33409306569c205a479bb28af67.gif
Jeg vet neimen ikke hvordan jeg skal få de neste to ukene frem til min TUL til å gå... syns det er litt skummelt å tenke på at den tiden som faktisk var ganske innholdsrik nå har passert (hadde en del ting som skjedde siste halvdel av mai her på privaten), mens nå første halvdel av juni skjer det særdeeeles lite. Må helt klart finne på noe ellers går jeg på veggen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg også veldig igjen! Spesielt når jeg har vært dårlig, og da bare er på jobb eller hjemme... Har følt at tiden står stille omtrent... Men siste uka har jeg følt meg bedre, og det som har hjulpet meg med å få tiden til å gå er å gjøre aktiviteter :rolleyes: Feks jogget jeg i forgårs, og var jeg på 4 mils sykkeltur i dag. Så det er vel det eneste som har hjulpet meg for å få tiden til å gå liiiittt fortere. Nå den neste uka skal jeg komme meg på treningssenteret igjen, nå som jeg føler meg bedre. Trener jo egentlig styrketrening 5-6 dager i uka, men har såvidt vært innom treningssenteret etter jeg ble gravid. Håper det skal gjøre at de neste 7 dagene går litt fortere til jordmortime og ny UL...🙈

Håper dere finner noen prosjekter eller aktiviteter som dere trives med i dagene fremover, så sitter dere plutselig på venterommet for TUL-en deres @Påske-egget @Amatariel:hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutter helga med litt bekymring fra min side. Endelig tippet 8 uker, men hadde en litt ekkel blødning i går som skremte vettet av meg. Ikke store mengder og heller ikke smerter, men friskt blod. 😔 Heldigvis stoppet ganske fort, og har vel egentlig ikke kjent noe spesielt i dag, annet enn ganske uskyldige murringer og stikking nedover lyskene. Kun litt brunt på papiret etter dobesøk utover utover dagen i dag (som nok er rester fra i går) og nå i kveld er det helt borte. Takk og pris. 

Vet det er lite å gjøre med om noe ikke er som det skal, men kjenner jeg har behov for å vite om alt er ok.. Synes det er lenge å vente til 11. juni og tidlig UL, så tenker jeg ringer legen min i morgen. Om ikke annet får jeg pratet med noen om dette. 
Noen som vet om hva legen kan gjøre i disse tilfellene? Vil jeg måtte henvises til UL, eller greier de å se om alt ser ok ut ved en GU?  Gjør de noe som helst over hodet? 
Jeg har opplevd en MA tidligere, og er vel ekstra bekymret pga det. 😓 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så fælt @Parv. Vet hvordan det er! Jeg har opplevd blødning i svangerskap mange ganger før - og det har gått begge veier for min del. Viktig å fokusere her på at det ER veldig vanlig uten at det er noe galt. Skjøre slimhinner eller annet oppi der som avgir litt blod. Jeg hadde en gang en 3 dagers lang blødning der jeg måtte bruke bind hyppig, men spiren klamret seg fast!

Du må absolutt ringe legen i dag, det er det riktige å gjøre når man er så langt som du er, for da kan man sjekke på UL. Det er vanlig å få en henvisning til gyn.pol, forhåpentligvis får du komme inn i dag, kanskje du må vente til i morgen. Men helt enig i at det er alt for lenge å vente til den 11.juni. Masse lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...