Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Merker egentlig veldig lite symptomer, og det stresser meg sykt. Er 5+4 i dag, men det jeg merker mest er ømme pupper(noe de har vært siden jeg tok ut egg, ivf). Har hatt en del mensmurringer, men de kjenner jeg nesten ikke noe til lengre. Stikker litt her og der i livmoren. Blir bekymret for om alt er som det skal. Ingen blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24aa skrev (1 time siden):

Merker egentlig veldig lite symptomer, og det stresser meg sykt. Er 5+4 i dag, men det jeg merker mest er ømme pupper(noe de har vært siden jeg tok ut egg, ivf). Har hatt en del mensmurringer, men de kjenner jeg nesten ikke noe til lengre. Stikker litt her og der i livmoren. Blir bekymret for om alt er som det skal. Ingen blødninger.

Skjønner deg så godt! Men disse følelsene er nok helt naturlige, derfor helt normalt og egentlig ikke noe å bekymre seg for. Men skjønner man gjør det uansett :troest: Jeg har blitt gravid 8 ganger og symptomer er virkelig ikke noe "å sette sin lit til". Jeg har vært dårlig i svangerskap som har gått dårlig, og ikke kjent noe i svangerskap som har gått fint. Og noen omvendt. Er virkelig ingen fasitsvar. Alle svangerskapene til mine 3 barn har vært forskjellige. På sistnevnte hadde jeg ikke et eneste graviditetssymptom før uke 16...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel @Parv Nå ble jeg plutselig litt redd for at jeg har hørt min egen hjertelyd...? 🥺😔 Det kan jo godt hende at jeg har gjort feil... Jeg måtte plassere apparatet helt nede ved lysken mot høyre side hvertfall for å hjerteslagene. 🙈🥺 Kommer egen hjertelyd derfra kanskje? Bruker bortimot 5-10 min på å finne hjertelyden. Har tatt opp hjerteslagene på video også.

@Parv Jeg kjøpte brukt! 🌸 Men fant en link til den jeg har:

https://www.med24.no/angelsounds-hjerteslag-monitor 

Funket linken? Den skal være fra uke 12🥰👏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører sin egen hjertelyd nede fra lysken også ja. Men det er ganske stor forskjell på ens egen og et emryos hjerteslag. Sistnevnte raser jo veldig fort.

Det er akkurat en slik angelsound jeg har brukt i to svangerskap :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Skjønner deg så godt! Men disse følelsene er nok helt naturlige, derfor helt normalt og egentlig ikke noe å bekymre seg for. Men skjønner man gjør det uansett :troest: Jeg har blitt gravid 8 ganger og symptomer er virkelig ikke noe "å sette sin lit til". Jeg har vært dårlig i svangerskap som har gått dårlig, og ikke kjent noe i svangerskap som har gått fint. Og noen omvendt. Er virkelig ingen fasitsvar. Alle svangerskapene til mine 3 barn har vært forskjellige. På sistnevnte hadde jeg ikke et eneste graviditetssymptom før uke 16...

Tusen takk, det gjorde ting litt lettere ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brukte doppler sist svangerskap hørte jeg både egen hjertelyd og babyens, men som @Amatarielsier er babyens slag mye raskere enn dine egne. Så det er lurt å telle slagene for å finne ut om det er babyens😊 et voksent menneske har gj. snitt 60-100 slag i minuttet, mens en baby rundt 130-160

Kjenner meg igjen i det du skriver @24aa. Ingen symptomer ennå her heller og bekymrer meg litt over at jeg ikke føler meg gravid😊 men på den annen side vet jeg hvordan morgenkvalme, bekkenløsning, ryggsmerter osv osv er, så egentlig bør vi bare nyte at man slipper dette inntil videre🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Amatariel Takk for svar! @Påske-eggetDa jeg var hos jordmor fikk jeg beskjed om at det var 117 slag i minuttet (og at dette var innenfor normalen). Men at fra 9+0 vil hjerteslagene pr minutt øke drastisk. Det er det hun har fortalt i alle fall😅😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (1 minutt siden):

@Amatariel Takk for svar! @Påske-eggetDa jeg var hos jordmor fikk jeg beskjed om at det var 117 slag i minuttet (og at dette var innenfor normalen). Men at fra 9+0 vil hjerteslagene pr minutt øke drastisk. Det er det hun har fortalt i alle fall😅😇

Ah, sorry ikke meningen å spre feilinformasjon, jeg tok bare et kjapt Google søk på antall hjerteslag 🤪 jeg brukte også doppler senere så da slo nok hjertet raskere enn for deg såpass tidlig😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påske-egget skrev (9 minutter siden):

Ah, sorry ikke meningen å spre feilinformasjon, jeg tok bare et kjapt Google søk på antall hjerteslag 🤪 jeg brukte også doppler senere så da slo nok hjertet raskere enn for deg såpass tidlig😊 

Ikke noe å si unnskyld for! Setter bare pris på mer nyttig informasjon! Er ikke nødvendigvis feilinformasjon heller, for det stemmer nok med gjennomsnittet🥰 

Endret av saloni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, 24aa said:

Merker egentlig veldig lite symptomer, og det stresser meg sykt. Er 5+4 i dag, men det jeg merker mest er ømme pupper(noe de har vært siden jeg tok ut egg, ivf). Har hatt en del mensmurringer, men de kjenner jeg nesten ikke noe til lengre. Stikker litt her og der i livmoren. Blir bekymret for om alt er som det skal. Ingen blødninger.

Jeg er litt i samme båt, har dager hvor jeg knapt merker noen ting (bortsett fra ømme bryster, de er ganske konstant). Litt ekstra trøtt og sulten, litt murring her og der, men i det store og det hele lite. Har hatt tanker om at det hadde vært fint å være litt mer dårlig, så jeg hadde følt meg mer gravid, men samtidig priser jeg meg lykkelig for hver dag jeg slipper å være kvalm 🙏🏻
Jeg velger å håpe at du bare er heldig som slipper unna kjipe plager ❤️ Det er størst sannsynlighet for at ting går fint, og vet om flere som knapt har merket noen ting hele svangerskapet ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (4 timer siden):

Jeg er litt i samme båt, har dager hvor jeg knapt merker noen ting (bortsett fra ømme bryster, de er ganske konstant). Litt ekstra trøtt og sulten, litt murring her og der, men i det store og det hele lite. Har hatt tanker om at det hadde vært fint å være litt mer dårlig, så jeg hadde følt meg mer gravid, men samtidig priser jeg meg lykkelig for hver dag jeg slipper å være kvalm 🙏🏻
Jeg velger å håpe at du bare er heldig som slipper unna kjipe plager ❤️ Det er størst sannsynlighet for at ting går fint, og vet om flere som knapt har merket noen ting hele svangerskapet ☺️

Tusen takk. Det hjelper sååå å høre at andre føler det samme, da vet jeg at det ikke bare er jeg som har det slik. Kanskje vi bare er heldige, kanskje vi får fæle symptomer i morgen. Man får vel bare nyte at man ikke er kvalm 😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg glaaad! Jobben har avlyst sommerfesten vi skulle hatt i juni! :danser:
Det er jammen første gang jeg har blitt glad for en avlysning :Knegg: Jeg er nemlig veldig glad når det skjer sosiale ting, for det er egentlig en sjeldenhet. Ikke bare pga. covid-19, men ellers også. Og jeg ble utroolig skuffet da f.eks julebordet i fjor ble avlyst, for da trengte jeg virkelig en fest (prøving som gikk dårlig). Men nå har jeg jo blitt gravid, og det var kun ÈN sosial happening som jeg anså som vanskelig (ikke umulig, men utfordrende) når det gjaldt å holde graviditeten skjult.

Jeg drikker aldri for 'kos', altså type ta vin eller øl hjemme i helgene. Og dette vet alle jeg kjenner, så om jeg skulle treffe en venn en kveld så er det ingenting rart med at jeg drikker brus. Og slike sammenkomster skjer jo egentlig aldri i disse tider lenger heller. Men årets sommerfest på jobb er noe helt annet. Det er vel en av to ganger i året jeg virkelig liker å ta den litt ut. Ettersom jeg er litt sær på drikke, så pleier komitèen å kjøpe særskilt inn det jeg ønsker meg også. Så jeg har gått og smågruet meg litt for hvordan jeg skulle gripe denne festen fatt i år. Jeg vet jeg kan klare det, men det er litt styr. Jeg har vært gravid maange ganger, også under spesielle anledninger. Bl.a min egen 30-årsfeiring! Klarte å fake at jeg drakk til omtrent alle gjestene (hadde kun gardert meg med to stk). Fikk kommentar fra en gjest noen dager senere at jeg var godt i farta :fnise: Så ja, jeg kan hvis jeg må. Men det er litt jobb med det, spesielt hvis det ikke er jeg som arrangerer festen. SÅ det var egentlig veldig godt å få denne avlysningen nå! Nå får jeg bare håpe at det går bra på TUL, for den er dagen før sommerfesten skulle vært...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles litt rart å skulle si «så bra!», til en avlyst fest, men så bra for deg @Amatariel! 😅🥳 deilig å slippe å tenke på det.!

Jeg har sagt siden vi begynte å prøve at jeg kommer sikkert til å bli gravid akkurat i det det åpner opp igjen, og det fikk jeg jo rett i. Helt personlig kunne det godt vært lockdown en stund til 🙈 jeg begynte i ny jobb rett før jul, og har vært på hjemmekontor i hele år så har knapt møtt noen av kollegene mine. Nå er det åpning igjen, og planlagt opptil flere (i hvert fall to) samlinger før sommeren. De kjenner meg jo ikke, så sånn sett kan jeg jo «være hvem jeg vil», men jeg har ikke akkurat gitt uttrykk for at jeg ikke drikker (sørget for spørsmål om både vin og whisky da jeg lagde en quiz, for eksempel). Så det kan bli spennende 🤔😏

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt irriterende ja Solina. Jeg har hatt mange av de tankene selv... vi begynte prøvingen i mai i fjor, og det var jo sååå mange måneder jeg ønsket hardt å bli gravid!! Hele den grusomme høsten/vinteren... pinte meg igjennom den. Kjedelig uten noe sosialt, ingen reiser/planer. Det hadde virkelig vært et lyspunkt å kunne bruke disse månedene til å vente på baby.

Men jeg tenker at det er positivt at jeg i alle fall ble gravid nå sånn her på tampen til overgangen. Ting er jo ikke helt åpent her ennå. Vi har f.eks fortsatt 50% hjemmekontor, og det skal vi nok ha frem til sommerferien. Man er forsiktig med å gå så mye ut egentlig, fortsatt unngår man restauranter o.l her. Og sommerfest på jobb som sagt avlyst. Så jeg anser meg likevel heldig, som fikk "benyttet" covid-19 en del likevel som gravid. Hvis vi i tillegg får med oss åpning mot siste halvdel av svangerskap som betyr at partner kan få være med på OUL og fødsel så blir det perfekt. Og julebord! 😂  Jeg har veldig lyst til å delta på julebordet i desember, så da måå vel ting være mer normalt igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var også skikkelig utålmodig i vinter, det var jo ingenting annet å finne på uansett, hadde vært så perfekt. Men spiren vår var ikke så gira på det! Og jeg trøster meg også med det, at partner sannsynligvis kan bli med på OUL (der jeg har tenkt å ta TUL får partner faktisk være med nå også 🥰) og større del av fødsel og barsel, og at det vil være et litt bedre tilbud av barselaktiviteter som vel har vært litt begrenset nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (12 minutter siden):

og at det vil være et litt bedre tilbud av barselaktiviteter som vel har vært litt begrenset nå. 

Ja det er veldig sant! Hadde nesten glemt det. Med mine tre barn har jeg vært veldig aktiv i barselklubb. Både arrangert via helsestasjon og egenfunnet på internett. Har faktisk fått noen virkelig gode venninner for livet via dem. Så det hadde vært veldig synd om det ble vanskelig å møte folk etter fødsel... å sitte hjemme i permisjon kun alene med baby er virkelig ikke noe jeg ønsker. Babysang, reise rundt til familie og venner o.l er noe jeg har verdsatt høyt i mine permisjoner før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med avlyst sommerfest, @Amatariel! For min del blev det litt utfordrende på Eurovisionfest på lørdag hos svigermor, trodde aldrig hun skulle by på vin siden hun vet vi er prøvere og venter på utredning 😅 Men neidå, vinen skulle frem og siden jeg aldri takker nei sa jeg ja takk og mannen stakkar fikk drikke for to 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der snakker vi flaks ja Amatariel! :fnise: Det er jo veldig trist i utgangspunktet at sosiale happenings må avlyses gang på gang, men noen ganger passer det rett og slett helt ypperlig. Vi skal snart ha en samling på jobben, bare avdelingen min, så typ 15 personer, men jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå 🙈 Har alliert meg med en kollega, så vi må stikke hodene sammen og komme opp med en slagplan. Trolig må vi snakke med kjøkkenet og personalet i baren, så dette kan bli en real challenge! Vi skal nemlig prøvesmake bankettmenyen med tilhørende vinpakke og drinker.... Drømmeaften for meg om jeg ikke hadde vært gravid :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid vanskelig den tiden før man offentliggjør garviditeten😅 Det er jo slik at å si nei til alkohol idag er omtrent det samme som å si "jeg er gravid" 😂 Vanskelig å unngå i sosiale settinger. Jeg har da brukt den unnskyldingen at jeg kjører bil da, for den er vanskelig å argumentere mot. 

Er ellers glad samfunnet åpner opp igjen nå. Tenker både oppfølgingen underveis og tiden etter babyen har kommet blir hyggeligere post-corona. Usikker på hvordan det blir med vaksinen da. Leser jo at man nå som gravid kan få den. Håper det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege anbefalte meg å vente med vaksine til etter fødsel, så det er mitt utgangspunkt foreløpig. Så får det heller bli å være ekstra forsiktig et halvt år ekstra. 

Åå @Fhuzzy det hørtes jo veldig stas ut - som ugravid! Lykke til med å finne en løsning! Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal håndtere mine jobb-tilstelninger. Er jo ikke sikkert folk legger så mye i det, men jeg vet jo også hvordan damer på +/- 30 er når det kommer til å spotte den som ikke drikker 🧐 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...