Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (30 minutter siden):

Uff så fælt @Parv. Vet hvordan det er! Jeg har opplevd blødning i svangerskap mange ganger før - og det har gått begge veier for min del. Viktig å fokusere her på at det ER veldig vanlig uten at det er noe galt. Skjøre slimhinner eller annet oppi der som avgir litt blod. Jeg hadde en gang en 3 dagers lang blødning der jeg måtte bruke bind hyppig, men spiren klamret seg fast!

Du må absolutt ringe legen i dag, det er det riktige å gjøre når man er så langt som du er, for da kan man sjekke på UL. Det er vanlig å få en henvisning til gyn.pol, forhåpentligvis får du komme inn i dag, kanskje du må vente til i morgen. Men helt enig i at det er alt for lenge å vente til den 11.juni. Masse lykke til! :klem:

Tusen takk for gode ord, @Amatariel ❤️ Jeg ringte til legekontoret nå, og har en avtale om en prat med fastlegen i løpet av dagen. Heldigvis ingen nye blødninger, og alt kjennes vel for så vidt normalt ut ellers. Ingen murringer eller smerter. Jeg bor på et sted der vi ikke har tilgang til gynekolog hver dag, dessverre. Gynekologen er ikke her før i neste uke, så det kan bli lenge å vente om jeg ikke får en henvisning til sykehuset. 

Trøster meg med at det høres ut som at blødninger er veldig vanlig, og at det ofte går bra likevel, men greier naturlig nok ikke å slå meg helt til ro med det før jeg vet at alt er bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parv skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for gode ord, @Amatariel ❤️ Jeg ringte til legekontoret nå, og har en avtale om en prat med fastlegen i løpet av dagen. Heldigvis ingen nye blødninger, og alt kjennes vel for så vidt normalt ut ellers. Ingen murringer eller smerter. Jeg bor på et sted der vi ikke har tilgang til gynekolog hver dag, dessverre. Gynekologen er ikke her før i neste uke, så det kan bli lenge å vente om jeg ikke får en henvisning til sykehuset. 

Trøster meg med at det høres ut som at blødninger er veldig vanlig, og at det ofte går bra likevel, men greier naturlig nok ikke å slå meg helt til ro med det før jeg vet at alt er bra. 

Det er til sykehuset man skal få henvisning hvis man opplever blødning ja. Så her må du bare stå på ditt om fastlegen blir vanskelig. Etter all min erfaring så skal det være nok god grunn at 1) du har opplevd blødning nå 2) du har erfaring tidligere med MA 3) du er veldig bekymret. Jeg har som sagt opplevd dette flere ganger og har alltid fått henvisning på dagen. Har riktignok vært veldig lang ventetid hos gyn.pol, så har brukt noen timer på venterommet der. Men har kommet inn den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Det er til sykehuset man skal få henvisning hvis man opplever blødning ja. Så her må du bare stå på ditt om fastlegen blir vanskelig. Etter all min erfaring så skal det være nok god grunn at 1) du har opplevd blødning nå 2) du har erfaring tidligere med MA 3) du er veldig bekymret. Jeg har som sagt opplevd dette flere ganger og har alltid fått henvisning på dagen. Har riktignok vært veldig lang ventetid hos gyn.pol, så har brukt noen timer på venterommet der. Men har kommet inn den dagen.

Sykehuset er to timer unna, så det er ikke sikkert at jeg får komme inn i dag, dersom hun ikke ringer meg før utpå dagen. Er for øvrig fornøyd dersom jeg får komme inn i morgen.  Håper virkelig fastlegen er grei og tar meg på alvor. Har forøvrig også annen medisinsk årsak til at jeg kanskje kvalifiserer til nærmere oppfølging etter hvert, så velger å tro at dette skal gå greit. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er noen av dere kvalme ennå? Jeg kjenner det veldig av og på nå, og er uke 6+5 (ish...). Men plutselig en dag kjenner jeg meg helt fin 🤔🤔

Vil forresten gjerne vente med å skrive meg på noen liste osv, da jeg synes det er altfor tidlig nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kvalm her ennå nei (7+0). Men vet det kan variere... sist fullgåtte svangerskap var jeg ikke dårlig en dag. Men på de to jeg var skikkelig kvalm så kom det rundt uke 6.

Bare si i fra når du er klar for å stå på listen sammen med oss 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 minutter siden):

Ikke kvalm her ennå nei (7+0). Men vet det kan variere... sist fullgåtte svangerskap var jeg ikke dårlig en dag. Men på de to jeg var skikkelig kvalm så kom det rundt uke 6.

Bare si i fra når du er klar for å stå på listen sammen med oss 😊

Ok, så det er ikke helt unormalt! Lurte på om det kanskje kunne være meg som bare gikk å venta på kvalmen og inbilte meg det :)

Er det noen andre her som skal ta NIPT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/31/2021 at 9:50 AM, Parv said:

Sykehuset er to timer unna, så det er ikke sikkert at jeg får komme inn i dag, dersom hun ikke ringer meg før utpå dagen. Er for øvrig fornøyd dersom jeg får komme inn i morgen.  Håper virkelig fastlegen er grei og tar meg på alvor. Har forøvrig også annen medisinsk årsak til at jeg kanskje kvalifiserer til nærmere oppfølging etter hvert, så velger å tro at dette skal gå greit. 

 

 

Hvordan gikk det med fastlegen i går? ❤️
 

22 minutter siden, Snibelsnabelsnubel said:

Ok, så det er ikke helt unormalt! Lurte på om det kanskje kunne være meg som bare gikk å venta på kvalmen og inbilte meg det :)

Er det noen andre her som skal ta NIPT?

Jeg er ikke kvalm (og priser meg lykkelig for hver dag jeg slipper det), ligger likt som deg i løypa. Kan bli litt uvel om jeg har spist for lite bare, og er ekstra sulten 🐺

Vurderer NIPT-test, ikke helt landa ennå. 

Endret av Solina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snibelsnabelsnubel skrev (22 minutter siden):

Er det noen andre her som skal ta NIPT?

Jeg har lyst, men vet ikke om man får det her til lands nå? Skal snakke med legen min om det etterhvert. Har blitt gravid før med barn med organfeil, og nå er jeg i tillegg mye eldre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt verst når jeg rekker å bli sulten! Prøver å unngå sult, men kan jo ikke spise konstant heller??

Jeg skal bestille NIPT sendeprøve fra Sverige eller Danmark. Tok NIPT ved forrige svangerskap også, men kunne da reise fysisk til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Jeg har lyst, men vet ikke om man får det her til lands nå? Skal snakke med legen min om det etterhvert. Har blitt gravid før med barn med organfeil, og nå er jeg i tillegg mye eldre også.

Fastleger her er sikkert veldig forsiktige med å "anbefale" det, fordi det ikke er innført ennå. Det er fortsatt ulovlig for norsk helsepersonell å ta blodprøve til dette formålet. Selv om jeg vet at mange fastleger heldigvis gjør det likevel (noe jeg støtter fullt og helt!). Mente bare at man ikke nødvendigvis får nøytral info fra fastlegen.

Si fra om du har noen spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solina skrev (5 minutter siden):

Hvordan gikk det med fastlegen i går? ❤️
 

Jeg er ikke kvalm (og priser meg lykkelig for hver dag jeg slipper det), ligger likt som deg i løypa. Kan bli litt uvel om jeg har spist for lite bare, og er ekstra sulten 🐺

Vurderer NIPT-test, ikke helt landa ennå. 

Jeg fikk en prat med fastlegen og fikk henvisning til tidlig UL, som jeg skal på i morgen. Har ikke fått noen sjekk enda, men som sagt har vi ingen gynekolog som kunne gjort undersøkelsen uten at jeg måtte fått henvisning til sykehuset som er to timer unna uansett, så da er det ok å vente til i morgen selv om jeg synes dagene snegler seg av gårde 😅

Er nok litt ekstra bevisst på alt nå, men føler jeg har litt mindre symptomer enn tidligere også. Var veldig sliten og trøtt på lørdag da jeg hadde den lille blødningen, og siden har egentlig formen vært bedre enn før og har ikke vært like uggen og kvalm. Kjenner jeg gruer meg noe voldsomt til UL i morgen i frykt for hva som kommer, men må jo bare prøve å tenke rasjonelt opp i det hele. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lovlig å ta prøvene nå? Det er bare ikke kommet på plass enda? Var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg sjekket med min fastlege. Der kunne jeg ta prøvene for tilsendt NIPT-kit, heldigvis, har skjønt at det varierer litt mellom legekontorene. 
 

15 minutter siden, Snibelsnabelsnubel said:

Ja, det er absolutt verst når jeg rekker å bli sulten! Prøver å unngå sult, men kan jo ikke spise konstant heller??

Jeg prøver å spise heller litt mindre og oftere, og passe på å spise sunt. Fylle på med frukt og grønt, for eksempel. Har heldigvis ingen cravings på usunne ting 🙃 jeg drev med periodisk faste (14-15 timer i døgnet) før graviditet, så det ble en overgang å plutselig skulle spise hele tiden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (1 time siden):

Jeg fikk en prat med fastlegen og fikk henvisning til tidlig UL, som jeg skal på i morgen. Har ikke fått noen sjekk enda, men som sagt har vi ingen gynekolog som kunne gjort undersøkelsen uten at jeg måtte fått henvisning til sykehuset som er to timer unna uansett, så da er det ok å vente til i morgen selv om jeg synes dagene snegler seg av gårde 😅

Godt du fikk en time til i morgen i alle fall! :klem: Skal tenke på deg, og håper du får gode nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Parv said:

Jeg fikk en prat med fastlegen og fikk henvisning til tidlig UL, som jeg skal på i morgen. Har ikke fått noen sjekk enda, men som sagt har vi ingen gynekolog som kunne gjort undersøkelsen uten at jeg måtte fått henvisning til sykehuset som er to timer unna uansett, så da er det ok å vente til i morgen selv om jeg synes dagene snegler seg av gårde 😅

Er nok litt ekstra bevisst på alt nå, men føler jeg har litt mindre symptomer enn tidligere også. Var veldig sliten og trøtt på lørdag da jeg hadde den lille blødningen, og siden har egentlig formen vært bedre enn før og har ikke vært like uggen og kvalm. Kjenner jeg gruer meg noe voldsomt til UL i morgen i frykt for hva som kommer, men må jo bare prøve å tenke rasjonelt opp i det hele. 

 

Masse lykke til i morgen! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (5 timer siden):

Jeg fikk en prat med fastlegen og fikk henvisning til tidlig UL, som jeg skal på i morgen.

 

Masse lykke til imorgen @Parv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (5 timer siden):

Godt du fikk en time til i morgen i alle fall! :klem: Skal tenke på deg, og håper du får gode nyheter.

 

Solina skrev (5 timer siden):

Masse lykke til i morgen! ❤️

 

saloni skrev (1 time siden):

Masse lykke til imorgen @Parv

Tusen takk alle ❤️ Skal bli godt å få det overstått. 
måtte alt være ok, så jeg kan senke skuldrene og slappe av. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann. 

Eg vart nyleg gravid med termin rundt 10.februar 2022. Andre barnet vårt ❤️ Begge er laga med inseminering heima (utan hjelp frå klinikk). 

4+3 idag. 

Har ikkje vore kvalm, trøtt eller dårlig. Har ømme pupper, tunge bryster som har svulma opp. Veldig spent på alt framover :)

Tenkte bestille legetime til kontroll når eg er omtrent sju veker. Tenkte ta det litt med ro denna gongen. Dra på alt av kontroller og ekstrakontroller, leve sundt og ta godt vare på meg sjølv.

Eg skal ikkje ha tidlig UL (tenkjer det nå, ombestemmer meg sikket), nipt, fødselskurs o.s.v 

skal prøve la væra stressa for alt mulig :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stas å se deg her inne etter å ha fulgt deg såpass lenge mammahjarte ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...