Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

monroe927 skrev (17 minutter siden):

Nå høres jeg sikkert helt tullerusk ut for dere her, men er det «normen» i dag at alle tar tidlig ultralyd? Altså allerede i uke 6-12? 

Er det «grunner» for at dere tar - som blødning ol. eller for nysgjerrighetens skyld? 
Har liksom ikke vært inne på tanken selv enda, og hadde ingen andre UL enn den ordinære med førstemann. 
 

Kan man i det hele tatt se noe «særlig» så tidlig eller helst hjerteslag? 
 

Kan være litt farget av at jeg er oppdratt i en «lege-familie», der man ikke undersøker før man tenker noe er galt 🤷‍♀️
Når man har en lege som far hører man ofte under oppveksten at man «ikke må kjenne så godt etter» 😂

For min del ønsker jeg tidlig ultralyd pga tidligere SA + min medisinske tilstand. Får jo ikke stoppet en SA, men det er noe med å vite at ting er i orden før man f.eks gleder andre med nyheten. Det er hvert fall min tankegang. Blant mine venninner som har barn så har ca 50/50 hatt tidlig ultralyd og ikke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Solina said:

Velkommen @mammahjarte

Det høres ut som en fornuftig tilnærming. Jeg skulle ønske jeg klarte å være like avslappet 🙈

Eg prøver :)

13 hours ago, Amatariel said:

Så stas å se deg her inne etter å ha fulgt deg såpass lenge mammahjarte ❤️

Deg og 😄 ❤️

13 hours ago, Fhuzzy said:

Masse lykke til i dag @Parv!:blomst: Og hjertelig velkommen @mammahjarte:blomst: Så koselig at skravletråden vokser!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (59 minutter siden):

Nå høres jeg sikkert helt tullerusk ut for dere her, men er det «normen» i dag at alle tar tidlig ultralyd? Altså allerede i uke 6-12? 

Er det «grunner» for at dere tar - som blødning ol. eller for nysgjerrighetens skyld? 
Har liksom ikke vært inne på tanken selv enda, og hadde ingen andre UL enn den ordinære med førstemann. 
 

Kan man i det hele tatt se noe «særlig» så tidlig eller helst hjerteslag? 
 

Kan være litt farget av at jeg er oppdratt i en «lege-familie», der man ikke undersøker før man tenker noe er galt 🤷‍♀️
Når man har en lege som far hører man ofte under oppveksten at man «ikke må kjenne så godt etter» 😂

Legen som ønsket at jeg skulle ta, da jeg ikke hadde hatt menstruasjon på 2 år fra når jeg ble gravid og jeg ikke var sikker på eggløsning. Altså for å finne svangerskapslengde 🙂 mange årsaker til det! Tenker at når en har muligheten og lyst, hvorfor ikke benytte seg av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (58 minutter siden):

Nå høres jeg sikkert helt tullerusk ut for dere her, men er det «normen» i dag at alle tar tidlig ultralyd? Altså allerede i uke 6-12? 

Er det «grunner» for at dere tar - som blødning ol. eller for nysgjerrighetens skyld? 
Har liksom ikke vært inne på tanken selv enda, og hadde ingen andre UL enn den ordinære med førstemann. 
 

Kan man i det hele tatt se noe «særlig» så tidlig eller helst hjerteslag? 
 

Kan være litt farget av at jeg er oppdratt i en «lege-familie», der man ikke undersøker før man tenker noe er galt 🤷‍♀️
Når man har en lege som far hører man ofte under oppveksten at man «ikke må kjenne så godt etter» 😂

For min del er det det at jeg ønsker noe konkret å forholde meg til. Selv om jeg ikke får mensen og har fått to positive tester, så klarer jeg ikke helt å tro på at jeg er gravid 😂

Det er veldig vanlig i min venninnegjeng med tidlig ultralyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (2 timer siden):

Hadde legetime i dag (planlagt fra før) og legen henviste meg til TUL grunnet tidligere SA og mitt sterke ønske om det. Såå, til spm: jeg har allerede bestilt en tidlig TUL når jeg er 7+0. Jeg hadde tenkt å ta den + en når jeg er 12+0. Denne nye tidlige ultralyden som jeg har fått (fikk sms kort tid etter legetimen) er når jeg er 7+5.  Syns 7+5 virker sååå mye lenger til enn 7+0, spesielt med natten friskt i minne. Hva ville dere gjort? Beholdt 7+0 (privat) og spurt om å utsette den offentlige litt. Vil ikke kunne utsette den til 12+0, for da har de stengt (fellesferie). MEN 🤪, den private har ledig 12+0. 🤯😅

Jeg tror jeg hadde valgt den på 7+5. Rett og slett fordi man ser et litt større embryo (vokser mye hver dag), og ser man hjerteslag da så er man nærmere målet. Men jeg forstår det er vanskelig. Jeg har nettopp selv ringt og utsatt min time fra 8+1 til 8+6. Jeg som syns det var lenge og vente i utgangspunktet *bah* Men det føltes likevel mest riktig. Får holde ut de ekstra fem dagene.

Smillykke skrev (1 time siden):

Hei alle sammen! Hopper inn her. 6-7 uker på vei med nr 2 (jordmor var usikker) og har fått bekreftet et slående hjerte i magen på TUL, for en lettelse ❤️ Termin foreløpig  28. Januar 🎉 

Velkommen! :smilyblomst:

monroe927 skrev (53 minutter siden):

Nå høres jeg sikkert helt tullerusk ut for dere her, men er det «normen» i dag at alle tar tidlig ultralyd? Altså allerede i uke 6-12? 

Er det «grunner» for at dere tar - som blødning ol. eller for nysgjerrighetens skyld? 
Har liksom ikke vært inne på tanken selv enda, og hadde ingen andre UL enn den ordinære med førstemann. 
 

Kan man i det hele tatt se noe «særlig» så tidlig eller helst hjerteslag? 

Det har kanskje blitt litt normen i dag ja. Tror årsaken er at det rett og slett er tilgjengelig og mulig. Koster ikke mye for en privat TUL, og man er gravid såpass få ganger i livet at å oppleve en så unik hendelse som å se den lille i magen er noe de aller fleste ønsker. Og så tror jeg mange er bekymret/redd for at det skal være noe galt. Årsaken til dèt er nok bevissthet og kunnskap. At abort ikke er et så tabu tema som det var før, og man er klar over nå at dette er en ganske vanlig ting å oppleve. Det er ikke mange år siden man var ganske uopplyst. Da jeg var gravid på tidig 2000-tallet var det utenkelig med TUL - det var det ingen som gjorde. Men det er altså mye mer tilgjengelig nå.

Og folk vil gjerne ha en bekreftelse på at det er liv før man f.eks begynner å fortelle folk. En av de tingene jeg angrer på mest i livet mitt er at jeg fortalte mine barn om baby i magen i uke 12. Trodde det var ok da TUL uke 9 var fin, og jeg hadde hørt hjertelyd i uke 12. Men i uke 13 på ny TUL var det ikke bra, jeg hadde abort og måtte fortelle barna at det ikke kom baby likevel. Det var hjerteskjærende, og jeg skulle gjort alt for å kunne ta bort den smerten og den gråten de hadde i forbindelse med det. Og for mange er det lenge å vente på OUL for bekreftelsen på at alt er bra. Jeg har nå opplevd 4 aborter, og for at psyken min skal være oppegående så er jeg helt nødt til å ha flere TUL i dette svangerskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå fantastisk at alt sto bra til med den lille @Parv! Nå ble jeg glad på dine vegne :hug:. Så greit at du også fikk ny time i uke 12! Håper du får senket skuldrene litt nå, så er det jo ikke altfor lenge til ny UL!

 

@Pippien Ang. det med fødsel før termin: Venninnen min har tvillinger, og hun passerte akkurat 35+0 da hun fødte! To helt nydelige tvillinger kom til verden :klem:. Blir spennende å følge deg videre!

 

@Magenta Jeg var på TUL 7+3, og jeg hadde utvendig ultralyd. Så tror man praktiserer det forskjellig kanskje 😅 Jeg har kjent mye på symptomene som deg, men har nå avtatt noe. Hadde mer strekk-smerter i starten enn det jeg har nå. Nå får jeg det som regel om jeg nyser eller strekker meg brått ol. Til info har jeg omtrent ikke hatt ømme bryster i det hele tatt, så det var en stressfaktor for meg før UL da som du sier, at det er typiske tidlige graviditetstegn...🙈

 

@monroe927 For min del var det for å kunne senke skuldrene litt mer med å bekrefte liv med hjerteslag, og svært nysgjerrig på å se om det kanskje var tvillinger. Så hadde jeg smerter på hø. side ved lysken og var redd for at det var exu... Leste på nettet at det er det gule legemet som sender ut hormoner (?) og forårsaker smertene og ubehaget, men tenker det verste og trodde det kanskje kunne være en exu... Jeg kunne se et bittelite foster, plommesekken og se og høre hjerteslag på UL-en :rolleyes: Jeg mener faktisk å ha lest at man fra 2022 skal begynne å tidlig ultralyd som en del av programmet, altså ultralyd i første trimester (https://www.babyverden.no/gravid/svangerskapskontroller/tidlig-ultralyd-for-alle-gravide-forst-i-2022/     https://www.nrk.no/norge/tidlig-ultralyd-for-alle-gravide-forst-i-2022-1.15249257)

Endret av saloni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

monroe927 skrev (12 timer siden):

Nå høres jeg sikkert helt tullerusk ut for dere her, men er det «normen» i dag at alle tar tidlig ultralyd? Altså allerede i uke 6-12? 

Er det «grunner» for at dere tar - som blødning ol. eller for nysgjerrighetens skyld? 
Har liksom ikke vært inne på tanken selv enda, og hadde ingen andre UL enn den ordinære med førstemann. 
 

Kan man i det hele tatt se noe «særlig» så tidlig eller helst hjerteslag? 
 

Kan være litt farget av at jeg er oppdratt i en «lege-familie», der man ikke undersøker før man tenker noe er galt 🤷‍♀️
Når man har en lege som far hører man ofte under oppveksten at man «ikke må kjenne så godt etter» 😂

Jeg syntes også det var unødvendig med tidlig ultralyd de to første svangerskapene mine. Første svangerskap foregikk uten problemer av noe slag og babyen kom til termin. Også andre gang forløp alt normalt, men ved ordinær UL hadde babyens hjerte stoppet. Det ble oppdaget at jeg har en anormalitet i livmoren, som kan bety økt fare for komplikasjoner, og jeg må derfor følges ekstra nøye opp denne gangen.  Første ultralyd skulle nok i utgangspunktet vært i uke 12/13, men jeg fikk også en sjekk nå i uke 8 pga en liten blødning som gjorde meg veldig bekymret.  

Synes det er en veldig god innstilling du har, og jeg er veldig enig; man skal ikke kjenne så godt etter at man kjenner ting som ikke er der. ❤️ I de aller fleste tilfeller går jo tingene som de skal. 

 Hadde jeg ikke visst det jeg vet, hadde jeg nok greid å slappet av og hadde nok heller ikke kjent på behovet for en tidlig ultralyd. Samtidig synes jeg det er en fin tanke å ta med partneren for å få sett på babyen litt før den ordinære ultralyden for å inkludere ham i prosessen også. Det er vel mer eller mindre vedtatt at alle gravide skal kunne få tilbud om ultralyd ved uke 12 gjennom det offentlige, men dette er vel ikke klart før til neste år, så vidt jeg har skjønt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monroe927 skrev (13 timer siden):

Nå høres jeg sikkert helt tullerusk ut for dere her, men er det «normen» i dag at alle tar tidlig ultralyd? Altså allerede i uke 6-12? 

Er det «grunner» for at dere tar - som blødning ol. eller for nysgjerrighetens skyld? 
Har liksom ikke vært inne på tanken selv enda, og hadde ingen andre UL enn den ordinære med førstemann. 
 

Kan man i det hele tatt se noe «særlig» så tidlig eller helst hjerteslag? 
 

Kan være litt farget av at jeg er oppdratt i en «lege-familie», der man ikke undersøker før man tenker noe er galt 🤷‍♀️
Når man har en lege som far hører man ofte under oppveksten at man «ikke må kjenne så godt etter» 😂

Hei!

På tidlig ultralyd i uke 10-12 ser man de fleste anatomiske strukturer, og kan på den måten finne avvik tidligere (og da også ofte mens man fortsatt er innenfor abortgrensa). I tillegg er det lettere å vurdere tvillinger (delt morkake eller ikke, etc) på dette tidspunktet enn i uke 18. Dette er nok grunnen til at det skal innføres gratis offentlig ultralyd til alle gravide i uke 12 i Norge nå.

Ultralyd i uke 6 (ish) viser ikke noe annet enn evt hjerteslag og om det er flere enn ett foster, men hvis man har mange dårligere erfaringer er jo kanskje det grunn nok til å ta det. Jeg tror likevel at mange opplever en slags falsk trygghet vet å få beskjed om at "alt er normalt" ved denne ultralyden, når man ikke kan vurdere anatomi, og det fortsatt er ganske vanlig med spontanabort etter dette. Men mener ikke å dømme folk som tar ultralyd så tidlig! Har selv vært inne på tanken av ren utålmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg skal definitivt ta ultralyd i uke 10-12 i tillegg til NIPT. (siden jeg er så heldig å ha råd og muligheten til det) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forhånd beklager for megapessimistisk innlegg...

Jeg prøver å la være å tenke på det, men kjenner nå at jeg er ekstremt bekymret og redd. Har så og si ingen symptomer lengre.. Hvis man opplever MA, forsvinner da symptomene også? Noen som vet? Nå ble det plutselig utrolig lenge til mandag. Jeg har bare lyst å legge meg ned å gråte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (1 time siden):

På forhånd beklager for megapessimistisk innlegg...

Jeg prøver å la være å tenke på det, men kjenner nå at jeg er ekstremt bekymret og redd. Har så og si ingen symptomer lengre.. Hvis man opplever MA, forsvinner da symptomene også? Noen som vet? Nå ble det plutselig utrolig lenge til mandag. Jeg har bare lyst å legge meg ned å gråte..

Tror vi alle kjenner på hvor skummel denne tiden er. Det er lov å være bekymret og skrive om det... Er ikke alt man kanskje burde øse på mannen ;) Men ja, symptomer kommer og går! Er helt normalt å plutselig ikke være kvalm mer, ikke ha ømme brystene o.l. Ingen fasitsvar på dette med MA og symptomer. Noen mister dem, andre ikke. Jeg ble veldig overrasket på UL ifjor da jeg fikk beskjed om MA. Følte meg absolutt gravid, og ikke så rart for symptomer trigges av hcg. Og så sant man ikke blør masse så har man fortsatt masse hcg. Gjør noe hyggelig i helgen, slapp av og så vil du helt sikkert bli beroliget på TUL :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (9 timer siden):

På forhånd beklager for megapessimistisk innlegg...

Jeg prøver å la være å tenke på det, men kjenner nå at jeg er ekstremt bekymret og redd. Har så og si ingen symptomer lengre.. Hvis man opplever MA, forsvinner da symptomene også? Noen som vet? Nå ble det plutselig utrolig lenge til mandag. Jeg har bare lyst å legge meg ned å gråte..

Tror ikke jeg kan berolige noe mer enn Amatariel, men jeg opplever i alle fall at mine symptomer også plutselig kan bli helt borte. Jeg har jo veldig lite sånn i utgangspunktet, men jeg blir bekymret når de få jeg har, plutselig ikke er der mer. Ble veldig beroliget på TUL i går :hug:  Prøv å nyte helgen, finn på alt som er gøy for å få tiden til gå fort :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saloni skrev (10 timer siden):

På forhånd beklager for megapessimistisk innlegg...

Jeg prøver å la være å tenke på det, men kjenner nå at jeg er ekstremt bekymret og redd. Har så og si ingen symptomer lengre.. Hvis man opplever MA, forsvinner da symptomene også? Noen som vet? Nå ble det plutselig utrolig lenge til mandag. Jeg har bare lyst å legge meg ned å gråte..

Jeg kjenner på de samme følelsene selv. Når har det gått så mange dager siden positiv test (hele 2,5 dager! 🤭) at jeg ikke tror på det lengre. Jeg tenkte å berolige meg selv med en digital test i morgen tidlig. Da er jeg 4+6tror jeg. Hva kan jeg forvente av en digital test med ukesindikator da? 2-3 eller 3+? Det er vel kanskje helt på grensen mellom de to? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

saloni skrev (11 timer siden):

På forhånd beklager for megapessimistisk innlegg...

Jeg prøver å la være å tenke på det, men kjenner nå at jeg er ekstremt bekymret og redd. Har så og si ingen symptomer lengre.. Hvis man opplever MA, forsvinner da symptomene også? Noen som vet? Nå ble det plutselig utrolig lenge til mandag. Jeg har bare lyst å legge meg ned å gråte..

Huff, det er så vondt å ha det på den måten. ❤️ Jeg hadde det sånn selv etter blødning og  før jeg fikk sjekket at alt var ok i forrige uke. 

Tror det kan hjelpe å skrive om det og lufte tankene rundt det. Og så kan jeg jo også skrive under på at symptomene kommer og går litt fra dag til dag. Jeg hadde tre dager denne uka hvor kvalmen plutselig var forduftet og puppene plutselig ikke var like ømme lenger. Dette gjorde meg overbevist om at det ikke lenger var liv i magen. Men så fikk jeg jo bekreftet det motsatte likevel, og kvalmen kom plutselig tilbake. 

prøv å ikke kjenn for mye etter og overanalyser alt, selv om det er veldig lett å si for andre. Dessuten - sjansen for at det går bra er mye større enn at det går dårlig ❤️ 

Prøv å ta vare på deg selv i helgen og gjør noe hyggelig med dem du er glad i, så er plutselig mandagen der. Sender deg gode klemmer og og tanker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (58 minutter siden):

Jeg kjenner på de samme følelsene selv. Når har det gått så mange dager siden positiv test (hele 2,5 dager! 🤭) at jeg ikke tror på det lengre. Jeg tenkte å berolige meg selv med en digital test i morgen tidlig. Da er jeg 4+6tror jeg. Hva kan jeg forvente av en digital test med ukesindikator da? 2-3 eller 3+? Det er vel kanskje helt på grensen mellom de to? 

Det er for tidlig med 3+ da. Det får man ikke før man er rundt 5 uker på vei. Jeg fikk 2-3 på 4+2, men jeg fikk fortsatt 2-3 på 5+1. Ble skuffet da, men det var heldigvis bare akkurat for tidlig. For dagen etterpå på 5+3 fikk jeg 3+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 minutter siden):

Det er for tidlig med 3+ da. Det får man ikke før man er rundt 5 uker på vei. Jeg fikk 2-3 på 4+2, men jeg fikk fortsatt 2-3 på 5+1. Ble skuffet da, men det var heldigvis bare akkurat for tidlig. For dagen etterpå på 5+3 fikk jeg 3+ :)

Ja jeg tenkte jeg måtte være rundt 5 uker for å få 3+, men det er jeg jo på 4+6? Men, da skal jeg i alle fall ikke bli skuffet av 2-3😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er veldig forskjellig når man får 3+ på Clearblue Digital siden HCG-nivåene kan variere veldig fra graviditet til graviditet. 

Jeg fikk 3+ da jeg var 5+0, så det er vel mulig å få det også dagen før (4+6), men helt vanlig å måtte vente litt till også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tenkte jeg måtte være rundt 5 uker for å få 3+, men det er jeg jo på 4+6? Men, da skal jeg i alle fall ikke bli skuffet av 2-3😊

Det kan jo skje, men er riktig som malani skriver over her. Mengde hcg vi produserer er såå forskjellig. Noen snegler seg jo oppover, mens andre får skikkelig mye med èn gang. Og dette reagerer jo testene på, og det kan bli mye differanse på når vi får utslag på de digitale testene. Det er jo bare å prøve om man ønsker (og har råd, hehe). Men viktig å ikke bli skuffet som du sier om man ikke får den økningen. Jeg ble jo sååå lei meg, men så var jeg bare èn dag for tidlig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg med 😃 foreløpig termin er 14 februar, så er 4 uker på vei idag ifølge preglife 😊 er mitt andre barn❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Magenta said:

Ja jeg tenkte jeg måtte være rundt 5 uker for å få 3+, men det er jeg jo på 4+6? Men, da skal jeg i alle fall ikke bli skuffet av 2-3😊

Jeg fikk 2-3 på både 4+3 og 5+3. Tok en siste på 6+1 som ble 3+, men aner jo ikke når den ville ha bikka over i mellomtiden 🙃

Velkommen @Jadasikkert29! 😍

@saloni håper du klarer å slappe godt av i helgen (og det ER lov å gråte..!) ❤️ Jeg har også utrolig varierende symptomer fra dag til dag. Kjenner jeg er litt sliten i hodet av at kroppen er så uforutsigbar 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...