Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022

Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt kynnere siden uke 21 eller noe.. men de gjør heldigvis ikke vondt ennå, bare litt ubehagelig når magen strammer. Om det kynnerne blir regelmessige over en tid og ikke gir seg når man hviler så tror jeg man skal ringe føden og spørre? Høres kanskje ut som du burde gjøre det for sikkerhetsskyld, eller ringe jordmor i morgen, om det har vart hele dagen? Har du mulighet til å hvile ekstra? Jeg får det hittil nesten kun ved aktivitet eller stress (men er kortere på vei enn deg så vet ikke helt hva som er vanlig senere i svangerskapet, håper noen andre her gir deg bedre svar :)). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parv skrev (6 minutter siden):

Hva slags erfaringer har dere med kynnere? Har hatt ganske vonde kynnere gjennom hele dagen i dag. Minner om kraftige menssmerter både nederst i magen og bak i ryggen. 
Kjennes også at det presser nedover i underlivet. 

Jeg har mye kynnere, men de har ikke vært så veldig vonde og det skal de vel ikke være heller, såvidt jeg har skjønt. Jeg ville ha ringt føden for sikkerhetsskyld og spurt dem. Spesielt siden du skriver at du har smerter både i mage og i rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må nok kontakte jordmor dersom det blir vondere eller hyppigere.  De kommer ikke regelmessig med faste intervaller, så er ikke redd det skal være rier sånn sett. 
Har roet seg nå når jeg har fått lagt meg på sofaen 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun Mammutdama burde få en brosjyre med info om nærmeste bibliotek, så kunne hun lest bøkene gratis istedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (På 13.11.2021 den 16.49):

Hva slags erfaringer har dere med kynnere? Har hatt ganske vonde kynnere gjennom hele dagen i dag. Minner om kraftige menssmerter både nederst i magen og bak i ryggen. 
Kjennes også at det presser nedover i underlivet.

Jeg har det jeg tror er kynnere typ hver dag. Magen strammer seg og jeg kjenner det trykker på blæren. Må ofte stoppe opp siden det er ubehagelig å bevege seg, men gjør ikke vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen opplevd forandret bevegelsesmønster rundt uke 26? Jeg kjenner ikke like mye av de tydelige sparkene, men mer åling. Tror hun ligger med ryggen ut nå. Og så kan jeg kjenne bevegelse når jeg trykker ned på magen og holder trykket, men kjenner det ikke vis jeg ikke holder på magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dame1989 skrev (1 minutt siden):

Har noen opplevd forandret bevegelsesmønster rundt uke 26? Jeg kjenner ikke like mye av de tydelige sparkene, men mer åling. Tror hun ligger med ryggen ut nå. Og så kan jeg kjenne bevegelse når jeg trykker ned på magen og holder trykket, men kjenner det ikke vis jeg ikke holder på magen :)

Ja, syntes det forandret seg litt rundt den tiden. Fra å være mest «rykking» og dunking, ble bevegelsene mer glidende, som du beskriver. ☺️

jeg er i uke 32 nå og merker at baby begynner å ta stor plass 🙈 hele magen flytter på seg når han snur på seg. 

Er dessuten veldig overbevist om at han har lagt seg godt til rette med rumpa ned sånn som storebror gjorde. Han har ligget sånn i snart to uker nå 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (11 minutter siden):

Jeg har merket forskjell den siste uken, er 26+2 i dag. Egentlig akkurat som deg, kjente mer spark før, mens nå kjennes bevegelsen mest som romstering på en måte, uten tydelige spark.

Har vært litt bekymra, men lest mye rundt og funnet ut at det er mange som opplever forandring rundt uke 26. Har sikkert noe med at babyen begynner å fylle rommet den har😄

Har begynt å kjenne tegn til hikking også🙊 2-3 ganger på rad kjenner jeg at det rister😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (33 minutter siden):

Merket også forandret bevegelsesmønster rundt uke 26😁

Sullamitt skrev (15 minutter siden):

Har begynt å kjenne tegn til hikking også🙊 2-3 ganger på rad kjenner jeg at det rister😍

Har også kjent hikke, men jeg har kjent det typ 80-90 ganger på rad før det roer seg, er det normalt tro? Skal på kontroll på fredag så da får jeg høre😁 

Ellers er det 90 dager igjen her og samboeren er også begynt å få sånn smått panikk over at det er 3 mnd +/- til gutten er her, ikke har vi kjøpt vogn, bilstol, babycall og ikke blitt enig om navn😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (23 minutter siden):

Har også kjent hikke, men jeg har kjent det typ 80-90 ganger på rad før det roer seg, er det normalt tro? Skal på kontroll på fredag så da får jeg høre😁 

Oj haha, det var voldsomt til hikking😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sullamitt skrev (11 minutter siden):

Oj haha, det var voldsomt til hikking😂

Ja det var helt ekstremt😅 var første gangen jeg kjente det så gikk inn på preglife appen og la inn en hikke som en rie, når han omsider sluttet så måtte jo hver «rie» slettes en etter en, da angret jeg plutselig på at jeg gjorde det😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere har kjent en forandring på bevegelsene rundt uke 26 :)

@Parv Får håpe han flytter på seg snart da :)

@Sullamitt Så morro med hikking :) Jeg har ikke kjent noe hikking enda, men er "bare" 25+5 i dag :)

@AnanasPåTaco Jeg har 103 dager igjen og vi mangler mye! Tror jeg må se over etter jul og kjøpe det meste da 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg hostet i 3 dager, noe som har gått utover nattesøvnen😫 Var hos legen i dag, og vi ble enige om minste dose cosylan, i 2 dager. Jeg håper det hjelper🤞 

Når det gjelder babytøy, har vi bare arvetøy fra mine tantebarn. Så jeg tenker at jeg ikke orker å ta full kokvask😆 Noen av plaggene er tross alt 14 år gamle😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Pippien

Krysser fingrene for at hostesaft hjelper raskt! hoste er grusomt. 

Jeg vasker verken nye klær eller sengetøy særlig hardt. Synes det er voldsomt å koke rene, nye babyklær. Brukt sengetøy blir jo også rent på 60 grader.

Ulla vasket jeg på 30% ullvask og bomullsplaggene på vanlig 40 graders finvask sammen med annet skittentøy.

Det er jo ikke som om at de nye babyklærne er infisert i bakterier og kjemikalier😅 Det går vel mest på å få skylt ut overflødig farge og stoffer som brukes i klesproduksjon for at plaggene skal se penest mulig ut i butikkene. Alt jeg har bestilt fra nett har jo dessuten kommet i lukket plast fra produsent, så det er jo ingen som har tatt på plaggene.

Her har egentlig mangelen på søvn vært konstant de siste månedene og den siste uka har vært ganske ille med kun et par timer sammenhengende søvn i løpet av nettene. Kroppen begynner å bli riimelig tynnslitt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her! Men jeg er inne og leser ofte, fint å lese om dere andre som er i samme boble som meg, det er mye igjenkjenbart i det dere skriver, og det er beroligende på en måte 🙂

Her har vi mye på plass, selv med hele 81 dager til termin. Jeg liker prosjekter, og forberedelse til baby er på en måte et prosjekt 🙂 Vi har arvet mye klær, kjøpt en del på finn, og fått en del nytt i gave av familie. Alt er vasket (men ikke kokt! Blir det ikke ødelagt da?), og er på plass i klesskapet.  Mesteparten av utstyret er også på plass nå. Og det er egentlig greit, for nå begynner formen å bli ganske dårlig.

Jeg er delvis sykemeldt pga bekkensmerter, og jeg tror kanskje jeg må øke sykemelding snart. Legg til at jeg er trøtt og sur og inni mellom søvnproblemer, og har masse kynnere, så vel konklusjonen at jeg ikke liker å gå gravid. I hvert fall når jeg legger til kvalmen og svimmelheten i starten. Og ennå har jeg ikke kommet til den verste perioden sannsynligvis. Men det er vel verdt det til slutt 🥰

Kynnere ja, jeg har masse! Både dersom jeg er aktiv, eller dersom babyen er aktiv! De er heldigvis ikke vonde da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Magenta jeg har også hatt problemer med bekken, trøtthet og kynnere og jobber kun litt hjemmefra nå. Kjeder meg og føler meg ikke noe bra som gravid denne gangen. Men som du sier,  det er verdt det til slutt. 

Jeg har også nylig hatt bihulebetennelse og fikk ikke antibiotika siden jeg er gravid, så brukte nesten 2 uker på å bli bedre. Nå viser det seg at mannen har covid-19 :sprettoy: jeg er heldigvis vaksinert men tror nok at jeg også har det siden formen er dårlig og jeg er forkjølet enda. Har tatt en test I dag så vi får se om jeg også er positiv. Jeg skulle egentlig på vektkontroll (ultralyd) hos jordmor i morgen men det er jo selvfølgelig avlyst🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager om dette blir TMI, men jeg bare lurer på om hvordan legevakt/føden stiller seg til urinveisinfeksjon hos gravide? Spesielt når jeg ikke har symptomer, men har utslag på sånn stix? Vil de gjøre noe med det på en lørdag eller må jeg vente til mandag og ringe legekontoret? Er også usikker på hvem jeg skal ringe, legevakt eller føden🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brimi skrev (3 timer siden):

Beklager om dette blir TMI, men jeg bare lurer på om hvordan legevakt/føden stiller seg til urinveisinfeksjon hos gravide? Spesielt når jeg ikke har symptomer, men har utslag på sånn stix? Vil de gjøre noe med det på en lørdag eller må jeg vente til mandag og ringe legekontoret? Er også usikker på hvem jeg skal ringe, legevakt eller føden🙈 

Dette står på nhi.no: "Uten behandling kan urinveisinfeksjon hos gravide føre til for tidlig fødsel og fosterskader." Så jeg vil tro og håpe at legevakten tar det alvorlig. (Ikke meningen å skremme deg, dette er nok unntakene.) Det at du ikke har symptomer er vel typisk for gravide. Jeg hadde ringt til legevakten og ikke føden, siden dette er noe som ikke gjelder graviditeten direkte.

Endret av Magenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magenta skrev (31 minutter siden):

Dette står på nhi.no: "Uten behandling kan urinveisinfeksjon hos gravide føre til for tidlig fødsel og fosterskader." Så jeg vil tro og håpe at legevakten tar det alvorlig. (Ikke meningen å skremme deg, dette er nok unntakene.) Det at du ikke har symptomer er vel typisk for gravide. Jeg hadde ringt til legevakten og ikke føden, siden dette er noe som ikke gjelder graviditeten direkte.

Takk for svar :) Skal ringe legevakt. Jeg hadde ikke stort utslag, men det kan jo forandre seg fort🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakt ville ha meg inn. Hadde ikke utslag på nitritt, men utslag på leukocytter og litt blod. Det var jo ikke morgenurin, så legen valgte å sette meg på behandling og sende prøven til dyrking for å se akkurat hva det er :) Blir spennende å se om det er noe utslag på morgenurin når jeg skal til jordmor på mandag og om det er UVI eller noe annet😅 Hater å ta piller, så kommer til å bli gøy å måtte ta piller 3 ganger om dagen😂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...