Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022

Amatariel

Anbefalte innlegg

Jeg tror heller ikke sykehusene de stenger fødeavdelinger og barselavdelinger for far. Nå har de mer kontroll og oversikt over hvilke tiltak som er nødvendige, og hvilke som skader mer enn de hjelper. Det at barselavdelinger er stengt for andre enn far ser jeg kun som positivt. Da kan vi 3 få bli kjent før vi får "forstyrrelser" fra andre🥰

Det jeg er redd for er at samboer skal bli syk med luftveissymptomer når jeg skal føde, og at han ikke får bli med! Helt forferdelig for oss begge to!🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om det er vanlig at litt av slimproppen faller ut så tidlig? Er 29+6 i dag og har de to siste doturene hatt små, helt gjennomsiktige geléklumper på papiret🙈 Er helt sikker på at dette ikke er vanlig utflod. Det er ikke mye, så er ikke veldig bekymret, men vil ikke at noe skal sette igang😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen 🙃 Hvordan går det med dere?

Jeg er en av de som har termin sist, men føler magen er stappet 🤭 til nå har jeg gått opp 8,5 kg og 4 av de la jeg på meg forrige måned. Så nå prøver jeg og bremse vektoppgangen og har kjøpt inn mye frukt som jeg skal spise istedenfor godteri (i går kveld spiste jeg 4 mandariner). Jeg har også begynt å gå på lengre turer med hunden og føler meg mindre daff enn før heldigvis. 

Jeg merker at jeg mentalt har begynt å forberede meg både på fødsel og livet etter lillebror kommer. Storesøster virker til å skjønne at det kommer en baby, men det blir nok en stor overgang allikevel. Hun er 2 år og syns babyer er veldig interessant og har selv flere dukker, så håper den trenden fortsetter 🤗 Nå har vi begynt å få litt utstyr i huset så håper det synker inn. Hvordan forbereder dere søsken på at det kommer en baby? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint her Elsoo :) Fortsatt 6 uker til termin, og det koser jeg meg med. For meg finnes det en tid før nyttår og en etter nyttår. Og før nyttår er det JUL, først etter BABY :fnise: Så ordner ingenting klart fra loftet av utstyr/klær før kalenderen sier januar.

Flink du er som beveger deg og spiser sunt! Helt motsatt her :rolleyes: Klarer ikke bevege meg mer pga. smerter i lår/symfysen (?), og sjokolade/snacks går ned på høykant her - som en vanlig desember. Men men. Får være en tid for meg også til å være flink senere...

Ang. søsken og forberedelse så ble det litt morsomt her nå. Vi har nemlig et nyfødt søskenbarn i familien! De var hos oss i går, og mitt barn på 6 år fikk holde henne på fanget. Og der ble hun liggende :Knegg: Hun strøk henne på hodet hele kvelden omtrent også. Lille baby.... Så hun har virkelig fått sett og kjent på en baby på nært hold nå. Ser blikket er drømmende og hun sier også "jeg gleder meg til min lillesøster kommer". Så det gjør veldig godt å høre! Var ikke såå bekymret, men hun har altså virket totalt uinteressert i babyer hittil. Både i lek og ellers å snakke om. Dukkevognen har f.eks stått urørt i 3 år på rommet hennes. Og da vi fortalte om babyen i magen for første gang så var det veldig sånn 'heise på skuldrene' og si åja. Men nå virker det som at hun forstår mer at det kommer et lite menneske til oss også snart.

Har ikke så mange erfaringer som er nyttige å høre om ellers, for jeg har jo 6 års aldersforskjell mellom alle mine barn, så de har jo vært veldig modne og forstått godt overgangen egentlig, der og da. Men kan si at vi har fokusert veldig på at det ikke bare "kommer en lillesøster", men at "DU skal bli storebror" o.l. Sette fokuset litt på det store barnet. Har også ordnet storesøsken-gave som de har fått ved fødsel.

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum idé og spise frukt i stedet for godteri, Elsoo! Har litt og lære der…. 

Her er det rett og slett ikke plass til så mye mat, så inntaket stopper litt opp. 
Skulle ønske jeg skulle si at dagene gikk lekende lett, men nå begynner jeg rett og slett og bli litt lei 😅 

Kroppen og helsa er vel generelt grei, men mangelen på søvn har tatt litt overhånd i det siste. 
jeg sliter med vena cava syndrom både når jeg sitter, ligger og står, og den eneste liggestillingen som ikke gir meg blodtrykksfall og kvalme er å ligge på venstre side 😆 Det sier seg selv at man blir litt stiv og støl da… 

Det føles egentlig ut som at jeg ikke har plass i min egen kropp lenger. 😅

Lyspunktet er at det nå bare er 30 dager til termin. 
På onsdag skal jeg på leiekontroll på sykehuset, og da håper jeg på avklaring på  hvordan fødselen skal foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta har også gjort et hopp hos meg de siste 3 ukene bare. Plutselig lagt på meg en del. Gruer meg nesten litt til legetime imorgen, fordi jeg har gått opp 4-5kilo på 3-4 uker. Det føles litt mye ut, men jeg har virkelig fått appetitt, og har spist en del usunt også.. Min mann er nyoperert, så det har vært lettvinte løsninger med mye ferdig mat og mye sjokolade.. Jeg har vel egentlig slått meg til ro med at desember ikke blir en sunn måned for meg. Har spist meg godt ned i kjeksboksene allerede… Jeg får heller prøve å ta bedre valg i januar🙈 Klarer ikke nekte meg søtsaker nå i desember - aldri pleid å gjøre - gravid eller ei 🙈😂 Blir også mindre bevegelse, da det har vært veldig kaldt her og jeg har rett og slett ikke orket gå ut 🤭 

Jeg har ingen andre barn, men slenger meg på å kjøpe en «nå har du blitt storesøster» gave. Gjerne en gave fra babyen. Prøve å gi oppmerksomhet til det andre barnet også, og inkludere så mye som mulig, når babyen er kommet. Det er ofte litt vanskelig, men om dere er to at medforelder kan finne på hyggelig ting med søskenet. Prøve at hverdagen ikke endrer seg for mye. Skryte mye om hun hjelper til, og prøve at fokuset blir positivt «at det er stas» med et nytt familiemedlem. 💕

Nå begynner det virkelig å nærme seg. 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Amatarielså fint det må være å høre at hun gleder seg til å bli storesøster 💕 høres digg ut å bare kose seg med jul nå og først forberede alt i januar :)

@Parv så spennende med bare 30 dager til termin da! Hvordan har baby ligget tidligere? 

@Isabel94 ja for meg føles det også mye å gå opp 1 kg i uken, for fortsetter det slik til termin blir det en del 🤭 Men jeg tror nok det er helt normalt i perioder i svangerskapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo Ja, har selv egentlig hatt et ganske avslappet forhold til vekttallet så langt, men fikk litt sjokk nå når det plutselig økte så veldig. Slet mye med kvalme halvveis ut i svangerskapet, så la nesten ikke på meg før «sent». Jeg har 51 dager igjen til termin, så det blir mange kilo om dette fortsetter.. er jo greit å prøve å begrense litt, men akkurat i romjula så vil jeg kose meg tenker jeg. Får forholde meg mer til vekt etter svangerskapet.. 🙈

Endret av Isabel94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elsoo 

Han ligger i sete, og har gjort det minimum i en mnd allerede 😅 storebroren lå også akkurat likt, og det endte med planlagt KS, så er spent på hva de sier på kontroll nå. 

Angående vekt; jeg la på meg ca 7 kg bare frem til uke 18 😅 Jordmor mente likevel at det var helt normalt, og har faktisk ikke vært oppe på Vekten siden da. Hun mente det ikke var noen grunn til å tenke så mye på det med vekten når man i utgangspunktet var normalvektig, frisk og ikke har hatt noen stor synlig vektøkning siden da. Har også holdt et ok aktivitetsnivå. 
Selv om jeg ikke har veid meg, virker det som at vektoppgangen stagnerte etter det og at det bare er magen som har vokst. 😆 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Parv Godt de følger deg opp, så du snart får en avklaring på hva som skjer. Greit å ha noe å forholde seg til 💕 Ja, veldig ulikt hvordan/når man legger på seg som gravid. Jeg er i utgangspunktet i kategorien overvektig ifølge bmi, selvom vekta fordeler seg veldig jevnt på meg. Legen ble litt overrasket da hun så vekttallet som var mitt utgangspunkt, men tror kanskje jeg har en beinbygning som gjør det.. Er derfor jeg alltid har hatt en litt sånn «vekt er bare et tall» holdning, og heller vært opptatt av balanse mtp mat, bevegelse og å fungere i egen kropp. Siden jeg aldri har følt meg overvektig, eller fått kommentarer på det. Ut fra startvekt skal jeg helst ikke gå opp så mange kilo ifølge nettsidene jeg har vært inne på. 

Ser ut som jeg får de fleste kiloene på slutten nå, men igjen har jeg ikke vært så flink med sukkerinntaket. Var i grei aktivitet før desember måned kom, og temperaturen krøp i det minste 💕Ser også ut som det er magen som har vokst her 💕 Jeg har ikke ville nekte meg ting, da jeg ikke gjør det til vanlig heller. Men, innrømmer at jeg fikk meg en liten tankevekker nå.. men men💕 Jeg skal nyte jula, uten å nekte meg noe i hvert fall, så får jeg se etter den er over 🤭😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Isabel94

Dette er jeg sååå enig i! 🙌  

vekt er et tall, og sier ikke nødvendigvis noe som helst om helsa man har. Man kan være kjernesunn og gjennomtrent med noen kilo ekstra på kroppen. 
Dessverre er det veldig mye fokus på at vekt utelukkende henger sammen med både hvordan man ser ut og hvor sunn man er.. 

Jeg har i mange år drevet med ganske tung styrketrening og crossfit og har av den grunn alltid vært «tung» i forhold til hvordan jeg ser ut. 
For meg er handler det om å ha en kropp som greier det jeg ønsker den skal greie, og at jeg skal kunne løpe fortere, hoppe høyere, løfte litt tyngre  og generelt føle at jeg gjør noe bra med kroppen. 

Synes derfor det er litt tøft nå når kroppen ikke henger helt med meg og det er en utfordring og bare skulle snu seg i senga  eller knyte skoene 😆 

Heldigvis ikke så lenge igjen nå da.. 

Forøvrig opplever jeg at nesten alt jeg spiser renner rett igjennom meg for tiden,  og at nedpresset begynner å bli ganske intenst. 
Storebror kom faktisk i uke 37, så er veldig spent på om det kan nærme seg noe her også allerede. (Tippet uke 36 i går) 😨

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at det begynner å nærme seg termin her nå for flere! 😊 Uke 33 her for meg. Driver og regner som @Amatarielnevner en tid som er før jul og etter jul. Utsetter alt baby relatert til januar😅 

Flinke dere som faktisk fortsatt beveger dere og spiser litt sunt. Kan ikke si jeg gjør noen av delene😜 Gikk opp 20 kg sist og ser ut til å havne der og kanskje litt til denne gangen også. Svært lav startvekt, men spiller ingen rolle så lenge babyen og jeg har det bra🤷‍♀️ Uansett synes jeg vi som går igjennom en graviditet og alt det innebærer av plager og belastning jammen skal unne oss det vi måtte ønske av kos😊 Særlig nå som det er jul🎅 

Kjenner også som flere nevner på kroppen at det begynner å bli trangt og man kanskje blir litt lei nå, men samtidig prøver jeg å nyte og glede meg over og være gravid. Særlig siden det er siste gang for min del. Ta fine  bilder av dere selv med magen foran juletreet og nyt kvelder på sofaen med en hånd på magen for å kjenne spark mens dere ser en klissete julefilm❤️ Dette er en så fin tid som plutselig er over🥰 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sier fastlege at baby går opp i vekt og jeg ned i vekt, men allikevel går jeg å bekymrer meg om vekt, har kanskje noe med att jeg drev å slanket meg før jeg ble gravid.

Får helt fnatt av hvor fort tiden går, kjenner jeg gruver meg en del til fødsel.. noen som har tips om steder å lese, mennesker å ta kontakt med osv for "mild" fødselsangst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun gått opp et par kilo og går inn i uke 30 i morgen. Men er vel fort gjort å gå opp endel kg de siste 10 ukene :) Jeg er ganske overvektig fra før så har prøvd å begrense alt usunt. Har også fått påvist svangerskapsdiabetes så nå prøver jeg å unngå alt usunt. Gruer meg egentlig til julen. Vis jeg spiser noe usunt vil jeg bare uroe meg for om blodsukkeret blir for høyt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnanasPåTaco 

uff, ingen god følelse å gå og være redd og grue seg til fødsel. Det finnes helt sikkert mye lesestoff, men internett er stort og mye man kommer over kan kanskje trigge angsten mer enn det hjelper? Kanskje er jordmor eller føden et godt sted og starte? 

Har du forresten hørt Babyverden sin podcast «Gravid uke for uke»?  Mange gode og informative episoder der. Tror de tar opp temaet der. ☺️ 

@Dame1989

Usj, kjedelig med svangerskapsdiabetes, og kanskje spesielt i julen. Er det sånn at det først og fremst er sukker du skal holde deg unna da, eller er det generelt alt som er «usunt»? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (3 minutter siden):

@AnanasPåTaco 

uff, ingen god følelse å gå og være redd og grue seg til fødsel. Det finnes helt sikkert mye lesestoff, men internett er stort og mye man kommer over kan kanskje trigge angsten mer enn det hjelper? Kanskje er jordmor eller føden et godt sted og starte? 

Har du forresten hørt Babyverden sin podcast «Gravid uke for uke»?  Mange gode og informative episoder der. Tror de tar opp temaet der. ☺️ 

Nei har ikke hørt om den, men skal sjekke ut! Elsker podcast😍 

Er veldig kontrollfreak så går nok å bekymrer meg en del for det ukjente siden jeg aldri har vært gjennom fødsel. Prøver jo å tenke at vi er født til dette, og at har det vært alt for grusomt så har ingen fått flere barn enn ett😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnanasPåTaco skrev (1 minutt siden):

Nei har ikke hørt om den, men skal sjekke ut! Elsker podcast😍 

Er veldig kontrollfreak så går nok å bekymrer meg en del for det ukjente siden jeg aldri har vært gjennom fødsel. Prøver jo å tenke at vi er født til dette, og at har det vært alt for grusomt så har ingen fått flere barn enn ett😂

Ja, det er jo helt naturlig at man kjenner på redselen for å miste kontroll! Man vet jo ikke hvordan fødsel vil bli, men samtidig er det helt merkelig hvordan kroppen responderer når den først starter. 
Når feks riene starter, er det jo som om kroppen står klar for å «ta i mot», om du skjønner 😆 

Uansett er det kanskje viktig at du får pratet om det du går og bekymrer deg for med noen 🥰 snakk med jordmor eller fastlege, så finnes det helt sikkert hjelp å få. Min jordmor snakket i alle fall en del om det med psykisk helse både før og etter fødsel under min forrige kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er nesten sjalu på dere som ikke trenger og "stresse" med fødsel midt i julen. 🙈 

Jeg er 37+3 i dag, så her sitter jeg på vent egentlig bare. Heldigvis ferdig med det meste til jul og alt til babyen tror jeg. 

Kjenner jeg er veldig spent på fødselen, aner jo egentlig ikke hva jeg skal kjenne etter. Har hørt så mye forskjellig og hvordan det kjennes ut at man vet jo ikke hva man skal forvente 😂 har ikke hatt noen kynnere som jeg har tenkt over heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tinapusa skrev (36 minutter siden):

har ikke hatt noen kynnere som jeg har tenkt over heller. 

Tenk så forskjellig vi er, jeg har hatt kynnere i mange uker og får det bare jeg står litt for lenge🥴

Parv skrev (40 minutter siden):

Ja, det er jo helt naturlig at man kjenner på redselen for å miste kontroll! Man vet jo ikke hvordan fødsel vil bli, men samtidig er det helt merkelig hvordan kroppen responderer når den først starter. 
Når feks riene starter, er det jo som om kroppen står klar for å «ta i mot», om du skjønner 😆 

Uansett er det kanskje viktig at du får pratet om det du går og bekymrer deg for med noen 🥰 snakk med jordmor eller fastlege, så finnes det helt sikkert hjelp å få. Min jordmor snakket i alle fall en del om det med psykisk helse både før og etter fødsel under min forrige kontroll. 

Ja skal snakke med fastlegen denne uken om det tenker jeg, føler meg så teit som går å gruver meg til noe jeg ikke har peiling på.. Blir kanskje bedre etter selektering når jeg får vite om jeg får føde 5 minutter unna eller 3 timer unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ParvHvordan man føler seg er absolutt det viktigste, og at man spiser variert og har en balanse i det 💕 Jeg eide ingen vekt her hjemme før graviditeten faktisk, men gikk til innkjøp av en da jeg slet veldig med kvalme over tid i starten - og ønsket å vite så jeg ikke ble skuffa hos legen når jeg så vekta. Var skikkelig vondt å gå ned i vekt som gravid faktisk…. Ellers synes jeg ikke jeg har fokusert noe særlig på vekt til nå, men kan jo være desember som også bringer med seg litt økt fokus… Men, bestemt meg for å prøve å fortsette å forholde meg avslappet til det videre nå 🎄 Tipper mye går av seg selv når jeg skal trille turer med lille 🥰 

Jeg ligger cirka en måned bak deg, og synes magen begynner å bli tyngre - så kan se for meg det. Er på stadiet at jeg må rulle ut av senga 🙈 Våkner derimot hver natt med leggkramper om dagen… holdt på med det den siste uka, og det er SÅ vondt. Skal ta det opp med legen idag… Blir spennende å se når lillebror melder sin ankomst, kan jo være et tidlig tegn. 💕 Er så vanvittig at vi nærmer oss å møte babyene våre nå - synes plutselig tiden gikk fort 💕

Endret av Isabel94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...