Gå til innhold

Sommerhytta 2021. INGEN SPOILING.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest loveli
Lass4r skrev (12 minutter siden):

Så hvis 1 par vinner 3 ganger så er det for å skape spenning, hvis 3 par vinner 1 hammer hver så er det også et kynisk spill for å skape spenning. Hvordan mener du de kan gjøre det for å ikke skape spenning da?

Det er jo ikke spennende å ha ett lag som dominerer, men de våget å dømme det den veien alikevel. Jo det er et diskusjonsforum, men du går langt i å hevde det er en konspirasjon fordi det ble dømmet annerledes enn du synes...

1 par har vunnet greit rettferdig 3 ganger. Dette har aldri skjedd før og man tjener rått på slike overraskelser i TV. 

1 par har vunnet ufortjent 1 gang.

Hvorfor jeg mener det? Fordi som Ctrl skriver så ville aldri far og datter eller Anna og Jone vunnet med det samme produktet. Det er der det ligger, ikke i antall hamre i seg selv. 

Hva jeg synes? Jeg har jo skrevet at jeg ikke likte spesielt godt noen av uteplassene, jeg har til og med skrevet at jeg synes far og datter sitt område var rotete. Likevel ser jeg at det er bedre kvalitet både på snekringen og designet enn hos vennene. Design er et eget fag, det er faktisk til en viss grad objektivt.

Så du på Sommerhytta i fjor? Aina snakket mye mer da om hvilke elementer, komposisjoner og farger man ser etter i en sammenheng for å vurdere et resultat.

Det begynte med en spennende åpning fordi far og datter håvet inn hamre, noe som aldri har skjedd før og som satte en støkk i både seere og deltakere. Og så fortsetter de spenningen ved å jevne ut konkurransen. Det er slike enkle triks som holder på seerne. 

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

loveli skrev (8 minutter siden):

1 par har vunnet greit rettferdig 3 ganger. Dette har aldri skjedd før og man tjener rått på slike overraskelser i TV. 

1 par har vunnet ufortjent 1 gang.

Hvorfor jeg mener det? Fordi som Ctrl skriver så ville aldri far og datter eller Anna og Jone vunnet med det samme produktet. Det er der det ligger, ikke i antall hamre i seg selv. 

Hva jeg synes? Jeg har jo skrevet at jeg ikke likte spesielt godt noen av uteplassen, jeg har til og med skrevet at jeg synes far og datter sitt område var rotete. Likevel ser jeg at det er bedre kvalitet både på snekringen og designet enn hos vennene. Design er et eget fag, det er faktisk til en viss grad objektivt.

Så du på Sommerhytta i fjor? Aina snakket mye mer da om hvilke elementer, komposisjoner og farger man ser etter i en sammenheng for å vurdere et resultat.

Det begynte med en spennende åpning fordi far og datter håvet inn hamre, noe som aldri har skjedd før og som satte en støkk i både seere og deltakere. Og så fortsetter de spenningen ved å jevne ut konkurransen. Det er slike enkle triks som holder på seerne. 

Jeg mener at du kan argumentere for at det er en grad av styring uansett hvilket utfall det blir. Hvilket jeg syns du gjør når du argumenterer for at det var spennende at 1 lag fikk alle de 3 første hamrene. Men det understreker poenget om at det knapt går an å fordele disse hammerne på en måte som ikke kan oppfattes som urettferdig eller styrt på et eller annet vis. 

Er forøvrig uenig i at Kurt&Veronica ikke kunne vunnet med Chr&Adrian sin terasse, det kunne de nok :) Så på Sommerhytta delvis i fjor, som i år egentlig, bare lar meg provosere litt av sånne bombastiske påstander du kommer med :P Opplevde ikke at vinneren hadde dårlig design heller, føltes vel harmonisk og fin den terassen? Jeg hadde nok valgt Chr&Adrian sin terasse selv, men hadde ikke tenkt det var fikset om dommerne hadde valgt en annen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Lass4r skrev (14 minutter siden):

Jeg mener at du kan argumentere for at det er en grad av styring uansett hvilket utfall det blir. Hvilket jeg syns du gjør når du argumenterer for at det var spennende at 1 lag fikk alle de 3 første hamrene. Men det understreker poenget om at det knapt går an å fordele disse hammerne på en måte som ikke kan oppfattes som urettferdig eller styrt på et eller annet vis. 

Er forøvrig uenig i at Kurt&Veronica ikke kunne vunnet med Chr&Adrian sin terasse, det kunne de nok :) Så på Sommerhytta delvis i fjor, som i år egentlig, bare lar meg provosere litt av sånne bombastiske påstander du kommer med :P Opplevde ikke at vinneren hadde dårlig design heller, føltes vel harmonisk og fin den terassen? Jeg hadde nok valgt Chr&Adrian sin terasse selv, men hadde ikke tenkt det var fikset om dommerne hadde valgt en annen.

Jeg ordlegger meg nok også for bombastisk enn jeg hadde trengt. Jeg mener jo egentlig bare å legge frem meningen min. Men, jeg mener jo det jeg gjør fordi jeg mener jeg har rett, det gjør vel de fleste som mener noe om noe? 😛

Tja, tror nok du tenker jeg legger noe annet i ordet spennende enn det jeg gjør også. For MEG er ikke dette spennende, men jeg ser jo hvilke "triks" fra bacheloren i medievitenskap TV-produksjonen bruker.

Og så tror jeg folk tror at jeg har noen favoritter og at jeg bare blir sur fordi de ikke vinner. Men jeg har ikke nevnt noen favoritter én gang, fordi jeg ikke har noen. Føler meg ganske objektiv i forhold til hvem jeg mener burde vinne, men selvfølgelig er også min objektivitet bygget på min subjektive mening og da er vi kanskje like langt...  😛

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det i bunn og grunn det blir feil å alltid velge det paret som har snekret best osv. Programmet søker deltakere med diverse erfaringer, og noen par der vil jo ikke på så kort tid kunne like mye som faren til Veronica. Syns dommerne skal bedømme ut ifra hva deltakerne kan fra før og hvordan de utvikler seg underveis. Hadde jeg meldt meg på og det var noen som var flinke på snekring, og det ble bedømt kun ut ifra det beste arbeidet teknisk, så hadde jeg sagt «see you never»! 
Syns C & A fortjente hammer denne gangen, for fy søren så mye de har utviklet seg og leverte et veldig bra ukesresultat! 

Anonymkode: bfea3...c8d

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken blir det tydelig at hos K+V kan de stole nok på at far klarer nesten all bygging alene slik at V har fokus på alt annet. De hadde rukket dobbelt så mye som mange andre.  Hadde de ikke hatt boblebadet og følt seg tvunget til å ha planker bort dit og at plankene som de selv ikke hadde valgt som var i standardplank.

Må fortsette å nagge om A+J. Hun er som vanlig kritisk, han sier at han alltid må gi seg i diskusjoner, orker ikke krangel- så A utnytter nok at hun alltid får viljen sin. Materislet for terrassen passet ikke med møblene og som andre skriver så terrassen liten ut. 

vinnende lag, vinner fordi det blir renere og mindre.  Hadde gjerne sett K+V vinne- fordi de er ambisiøse.

Anonymkode: 17c6e...9da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du likte isoleringen av putekassa? Hva er poenget med det? Spør oppriktig. 

Du sier du ikke har noen favoritter, men det tror jeg bare er bull. Du virker så kvass i mot argumentene dine bare noen påpeker noe lite hos et av parene. Likte vel kanskje bare måten isoleringen var gjort på hos det paret enn hos de andre da. 

Anonymkode: d9969...53a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Syns det i bunn og grunn det blir feil å alltid velge det paret som har snekret best osv. Programmet søker deltakere med diverse erfaringer, og noen par der vil jo ikke på så kort tid kunne like mye som faren til Veronica. Syns dommerne skal bedømme ut ifra hva deltakerne kan fra før og hvordan de utvikler seg underveis. Hadde jeg meldt meg på og det var noen som var flinke på snekring, og det ble bedømt kun ut ifra det beste arbeidet teknisk, så hadde jeg sagt «see you never»! 
Syns C & A fortjente hammer denne gangen, for fy søren så mye de har utviklet seg og leverte et veldig bra ukesresultat! 

Anonymkode: bfea3...c8d

Da hadde jo ikke V&K og A&J trengt å være med i konkurransen. Det er jo grenser for hvor mye de skal utvikle seg uten at det blir verdsatt. De vil aldri komme ned på nivået til meglerne og tvillingene. 

Anonymkode: 6b5f0...bd3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier du ikke har noen favoritter, men det tror jeg bare er bull. Du virker så kvass i mot argumentene dine bare noen påpeker noe lite hos et av parene. Likte vel kanskje bare måten isoleringen var gjort på hos det paret enn hos de andre da. 

Hvem mener du er favorittene mine da?

Hva lite har jeg reagert kvasst på? Tviler ikke på min reaksjon, men er spent på hva som var "lite".

Edit: de eneste jeg ikke takler så bra er tvillingene, så ja, jeg har 3 favorittpar.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (30 minutter siden):

Hvem mener du er favorittene mine da?

Hva lite har jeg reagert kvasst på? Tviler ikke på min reaksjon, men er spent på hva som var "lite".

Edit: de eneste jeg ikke takler så bra er tvillingene, så ja, jeg har 3 favorittpar.

Er du ferdig med å endre kommentaren din nå? Litt vanskelig å gi et svar når du endrer og legger til spørsmål.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt A og C sitt var det fineste igår, så synes seieren var veldig fortjent! Synes de hadde et balansert og ryddig resultat, fint med det hvite og det grønne mot det sorte, og elsket hullene med planter i. De andre var fine de og, og de hadde gjort en god jobb, men synes flere av dem ble litt rotete. Og jeg er designer, bare så det er sagt, siden det ble gjort et poeng av tidligere her. 😅 

Anonymkode: bbd2f...f6b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A og C leverte ikke det beste resultatet denne uka. Men for å bevare en viss spenning og ikke ta fra de motet fullstendig, så måtte det bli en seier denne uka. 

Mange her skriver jo at det er urettferdig, siden deltakerne har så ulikt utgangspunkt. F eks at Leif er så god til å snekre. Da blir vel denne uken rettferdig, siden dommerne går ut i fra deltakernes erfaring fra start? 🤔 

Alt blir visst feil uansett. Tenker at deltakerne vet at det er fritt frem for alle å melde seg på. Noen har mye og lang erfaring, andre lite eller ingenting. Bør ikke komme som en overraskelse etter på mange sesonger. 

Likte best Anna og Jones uteplass denne uken. Nøye og ryddig. Gøy med puteskap og mye ekstra jobb i den store blomsterkassen, og spesielt trappa. 

Adrian og Christine sin uteplass er fargeløs og kjedelig. Er så lei alt det sorte. Det ga meg null inspirasjon og uteglede. 

Endret av Irja
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du ferdig med å endre kommentaren din nå? Litt vanskelig å gi et svar når du endrer og legger til spørsmål.

Anonymkode: 

Det jeg la til endrer jo ikke mitt spørsmål til deg... Hvem mener du at jeg har som favorittpar? Når du påstår noe sånt synes jeg du skal begrunne svaret ditt, eller i det minste fortelle hvem du mener det er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (26 minutter siden):

A og C leverte ikke det beste resultatet denne uka. Men for å bevare en viss spenning og ikke ta fra de motet fullstendig, så måtte det bli en seier denne uka. 

Mange her skriver jo at det er urettferdig, siden deltakerne har så ulikt utgangspunkt. F eks at Leif er så god til å snekre. Da blir vel denne uken rettferdig, siden dommerne går ut i fra deltakernes erfaring fra start? 🤔 

Alt blir visst feil uansett. Tenker at deltakerne vet at det er fritt frem for alle å melde seg på. Noen har mye og lang erfaring, andre lite eller ingenting. Bør ikke komme som en overraskelse etter på mange sesonger. 

Likte best Anna og Jones uteplass denne uken. Nøye og ryddig. Gøy med puteskap og mye ekstra jobb i den store blomsterkassen, og spesielt trappa. 

Adrian og Christine sin uteplass er fargeløs og kjedelig. Er så lei alt det sorte. Det ga meg null inspirasjon og uteglede. 

Jeg mener å ha lest at fagfolk (type snekkere ol.)  ikke har lov til å melde seg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ariana807 skrev (8 minutter siden):

Jeg mener å ha lest at fagfolk (type snekkere ol.)  ikke har lov til å melde seg på.

Ja, det er helt sikkert sant. Man er ikke snekker selvom man er handy. 

Anonymkode: 21590...0bb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Irja skrev (33 minutter siden):

Min mening er:

problemet er at dømmingen er inkonsekvent. Når dommerne vil at et dårligere lag skal vinne så sier de "best progresjon fortjener en hammer". Neste uke kan de si "det laget med best resultat denne uken får hammer". 

Hadde de bedømt alle likt eller lagt vekt på fremgang, hver gang, så hadde ikke folk reagert. Men de bruker forskjellige begrunnelser for å kåre vinnerne gjennom sesongene og i finalene og da får man som seer en følelse av at TV2 bare styrer spillet slik de ønsker.

Skal man gå for ferdig resultat, progresjon, beste snekkerier, best design, beste uteprosjekt?? Av og til trenger man ikke engang å være ferdig, man får hammer likevel. Aldri hvis man leder konkurransen, bare hvis man ligger bak de andre. Vi som ser på aner ikke hva dommerne vektlegger fra gang til gang. For noen seere er dette bare spennende, men for andre virker det bare veldig urettferdig, eller man får følelsen av at dommerne dømmer etter trynefaktor.

Det vil alltid være et visst innslag av disse tingene i en konkurranse som dette, men i Sommerhytta er det helt ekstremt og reglene virker uklare. Litt som å spille Joker Nord.

Når folk står på i 10 uker og går på personlige økonomiske, fysiske og noen tilfeller psykiske tap så er ikke det greit. Det koster mange av deltakerne mye å være med. Faktisk så mye at TV2 har blitt saksøkt av flere tidligere deltakere som ikke følte at deres opphold var verdt strevet når de opplevde konkurransen som snuskete. Man ser at mange har meldt seg på og vært litt vel godtroende. Det er jo standardfrasen til enkelte her at "deltakerne visste hva de meldte seg på", men saken er at mange ikke gjør det. Og det er ekte mennesker som melder seg på dette her. Folk som har barn og som går glipp av 10 uker av barnas liv, f.eks... 

Det er min begrunnelse for hvorfor jeg "klager og maser" om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ariana807 skrev (24 minutter siden):

"Produksjonen er på jakt etter nye deltakere til en ny sesong av Sommerhytta. Sesongen skal spilles inn i løpet av ti uker, med oppstart i midten av april og varer til begynnelsen av juli neste år.

Familie, kjærestepar eller gode venner kan delta – i alle varianter og aldre.

Er du og din makker det Sommerhytta leter etter? Meld dere på her!

For å sikre en rettferdig konkurranse, er profesjonelle håndverkere, interiøreksperter, gartnere, eller personer med mye erfaring innenfor oppussing og/eller hagearbeid, dessverre diskvalifisert fra å søke deltakelse i Sommerhytta.

Vinnerparet får hytta de de selv har pusset opp til odel og eie, og hvert deltakerpar vil bli kompensert med en fast sum for å være tilgjengelig hele opptaksperioden."

Anonymkode: 0f85a...4b6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
loveli skrev (44 minutter siden):

Når folk står på i 10 uker og går personlige økonomiske, fysiske noen tilfeller psykiske tap så er ikke det greit. Det koster mange av deltakerne mye å være med. Faktisk så mye at TV2 har blitt saksøkt av flere tidligere deltakere som ikke følte at deres opphold var verdt strevet når de opplevde konkurransen som snuskete. Man ser at mange har meldt seg på og vært litt vel godtroende. Det er jo standardfrasen til enkelte her at "deltakerne visste hva de meldte seg på", men saken er at mange ikke gjør det. Og det er ekte mennesker som melder seg på dette her. Folk som har barn og som går går glipp av 10 uker av barnas liv, f.eks... 

Det er min begrunnelse for hvorfor jeg "klager og maser" om dette.

Så du tenker at deltakerne blir tvunget til å være med på dette programmet? Eller at det er fullstendig ukjent for deltakerne at det er fysisk slitsomt å pusse opp? Kanskje totalt overraskende at deltakelsen går over ti uker og at de dermed får mindre tid med barna? Du tror ikke at de får opplyst dette når de møter til casting? Nå har dette programmet i tillegg gått x antall sesonger så jeg tviler på at det ukjent for deltakerne hva som venter dem.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
Oida skrev (4 minutter siden):

Så du tenker at deltakerne blir tvunget til å være med på dette programmet? Eller at det er fullstendig ukjent for deltakerne at det er fysisk slitsomt å pusse opp? Kanskje totalt overraskende at deltakelsen går over ti uker og at de dermed får mindre tid med barna? Du tror ikke at de får opplyst dette når de møter til casting? Nå har dette programmet i tillegg gått x antall sesonger så jeg tviler på at det ukjent for deltakerne hva som venter dem.

Nei.

Nei.

Nei.

Vet ikke.

Men det har det da altså vært. Ikke for de tingene du spør om, men fordi bedømmingen oppleves som urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro at for å vinne en gullhammer så finnes det et visst grunnivå de må oppnå først. Som at et rom kan ikke vinne hvis ikke snekkerarbeidet er minst så så bra, og at det må ha visse interiørmessige aspekter. Ute må det være plantet noe, og det må se greit ut. Det burde ikke være et eget snekkernivå for Kurt og Veronica. Alle burde ha en reell sjanse til å vinne. Det var vel hovedargumentet til taperne i sesong 3, de følte aldri at de hadde en sjanse mot KK når de fikk lov til diverse. Det virker som om de har kuttet ned på tilbakemeldingene i år og, jeg ser mindre av dem syns jeg. 

Sommerhytta skal ha for at de Lars viste noen teknikker denne uka, og at de har fjerna den irriterende lyden i introen. Jeg føler de har hørt på meg 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (2 timer siden):

Det jeg la til endrer jo ikke mitt spørsmål til deg... Hvem mener du at jeg har som favorittpar? Når du påstår noe sånt synes jeg du skal begrunne svaret ditt, eller i det minste fortelle hvem du mener det er.  

Du har jo tydelig skrevet selv hvem som er dine favorittpar. Et av parene eier jo ikke smak heller ifølge deg selv. Så ikke la dette bli en kaste ball mellom oss to, det er nok avsporinger i denne tråden som det er. Jeg ser gjennom kommentarene dine at du liker å diskutere, men å lage en diskusjon på hvorfor og hvor man nå utdype hvorfor man liker isoleringen av en putekasse hos det ene paret bedre enn resten...det er ikke så innmari mye å diskutere, det kan være så enkelt som at man bare liker dem putekassen bedre. :) :) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...