Gå til innhold

Sommerhytta 2021. INGEN SPOILING.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ginny skrev (34 minutter siden):

Det virker som om de har kuttet ned på tilbakemeldingene i år og, jeg ser mindre av dem syns jeg.

Ja, det har jeg lagt merke til også. I går ble bare hammeren delt ut, uten gjennomgang av hvert enkelt prosjekt. Det er jo noe av det som er mest interessant med hele ukesfinalen - tilbakemeldingene og begrunnelsen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har jo tydelig skrevet selv hvem som er dine favorittpar. Et av parene eier jo ikke smak heller ifølge deg selv. Så ikke la dette bli en kaste ball mellom oss to, det er nok avsporinger i denne tråden som det er. Jeg ser gjennom kommentarene dine at du liker å diskutere, men å lage en diskusjon på hvorfor og hvor man nå utdype hvorfor man liker isoleringen av en putekasse hos det ene paret bedre enn resten...det er ikke så innmari mye å diskutere, det kan være så enkelt som at man bare liker dem putekassen bedre. :) :) 

Anonymkode: d9969...53a

Da misforsto jeg, jeg forsto det som at du likte at putekassen var isolert. Jeg har aldri hørt om isolerte putekasser og lurte oppriktig på hva poenget med det var. Kanskje det er lurt med isolerte putekasser uten at jeg vet hvorfor, når man lurer på noe så spør man.

Og jeg forstår ikke helt vitsen med å først påstå jeg har favoritter, for så å klage på at du ikke får svart på innlegget hvor jeg spør deg hvem du mener mine favoritter er fordi jeg redigerte innlegget litt, for så å igjen ikke svare på spørsmålet men heller vie  innlegget til å snakke om avsporing?? Kan du ikke bare si hvem du mener favorittene mine er istedenfor? Hadde du ikke gjemt deg bak anonym bruker kunne vi tatt det på bakrommet, slik jeg har gjort med et par andre fra denne tråden.  

Fordi du ikke vil svare meg kan jeg heller si litt om de tre parene jeg synes burde vinne hytta:

Jeg liker meglerparet som mennesker meget godt. De løfter programmet med sitt gode humør og latter uten å bli slitsomme og de står jo på. Jeg digger den litt søte måten Adrian titter bort på Christine på når han forteller en spøk og ler. Christine virker som en skikkelig allright jente og de to sammen er skikkelig fine. De gjør hverandre godt.  At jeg sier at de ikke eier smak ekskluderer dem ikke som favoritter. Favoritter i Sommerhytta trenger ikke å ha noe med interiør å gjøre (for oss seere, for dommerne burde ikke trynefaktor vært en greie).

Jeg liker ikke måten Anna oppfører seg overfor Jone på, jeg har prøvd å forsvare henne litt i tråden ved å si at programmet blir klippet men nå kan ikke lenger oppførselen forsvares. Det sagt, dama er et råskinn og arbeider minst like hardt som Kurt. Jone er flink han óg, men jeg har lite å si om han. Men det de leverer av ukesprosjekter er veldig bra! At de valgte å lage en trapp heller enn å bade da de var ferdige før tida synes jeg var skikkelig tøft. Jeg mener de har fått for lite uttelling i form av hamre for alt det gode arbeidet de har gjort. 

Hos Kurt og Veronica synes jeg det er lite å hente i form av personlighet, men jeg liker stilen deres best av alle. Det som dessverre ikke kommer så godt frem er om datter blir ekskludert fra snekkerarbeidet av far eller om hun overlater alt arbeidet til han. Eller en god blanding. Men interiøsmessig er det de som har best forståelse synes jeg.  

Så derfor lurer jeg på, hvorfor du mener jeg har favoritter. Jeg har 3 par jeg heier like mye på, men på forskjellige måter. Jeg klarer faktisk ikke velge blant dem.

Jeg liker å diskutere sier du, men jeg vil heller si at jeg liker å svare på ting som er sagt til og mot meg. Svarer man ikke på ting som er rettet mot seg får man ofte høre "ja, så du hadde ikke noe svar på det ser jeg, så da innrømmer du ...". Og da må man svare uansett, så man kan likegodt svare først som sist.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (3 timer siden):

Min mening er:

 problemet er at dømmingen er inkonsekvent. Når dommerne vil at et dårligere lag skal vinne så sier de "best progresjon fortjener en hammer". Neste uke kan de si "det laget med best resultat denne uken får hammer". 

Hadde de bedømt alle likt eller lagt vekt på fremgang, hver gang, så hadde ikke folk reagert. Men de bruker forskjellige begrunnelser for å kåre vinnerne gjennom sesongene og i finalene og da får man som seer en følelse av at TV2 bare styrer spillet slik de ønsker.

Skal man gå for ferdig resultat, progresjon, beste snekkerier, best design, beste uteprosjekt?? Av og til trenger man ikke engang å være ferdig, man får hammer likevel. Aldri hvis man leder konkurransen, bare hvis man ligger bak de andre. Vi som ser på aner ikke hva dommerne vektlegger fra gang til gang. For noen seere er dette bare spennende, men for andre virker det bare veldig urettferdig, eller man får følelsen av at dommerne dømmer etter trynefaktor.

Det vil alltid være et visst innslag av disse tingene i en konkurranse som dette, men i Sommerhytta er det helt ekstremt og reglene virker uklare. Litt som å spille Joker Nord.

Når folk står på i 10 uker og går på personlige økonomiske, fysiske og noen tilfeller psykiske tap så er ikke det greit. Det koster mange av deltakerne mye å være med. Faktisk så mye at TV2 har blitt saksøkt av flere tidligere deltakere som ikke følte at deres opphold var verdt strevet når de opplevde konkurransen som snuskete. Man ser at mange har meldt seg på og vært litt vel godtroende. Det er jo standardfrasen til enkelte her at "deltakerne visste hva de meldte seg på", men saken er at mange ikke gjør det. Og det er ekte mennesker som melder seg på dette her. Folk som har barn og som går glipp av 10 uker av barnas liv, f.eks... 

Det er min begrunnelse for hvorfor jeg "klager og maser" om dette.

Litt som å spille joker nord, ja. Der sa du det.

Kommer helt an på hvilken seier de trenger i konkurransen, hvem som blir vinneren. Selvsagt kamuflert av fortjente seiere her og der, for at det ikke skal bli altfor opplagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (1 time siden):

Da misforsto jeg, jeg forsto det som at du likte at putekassen var isolert. Jeg har aldri hørt om  isolerte putekasser og lurte oppriktig på hva poenget med det var. Kanskje det er lurt med isolerte putekasser uten at jeg vet hvorfor, når man lurer på noe så spør man.

Poenget med at meglerparet kledde putekassen med isopor er at den da ble vanntett. I motsetning til puteskapet til kjæresteparet som ble kledd med plast. Det er ikke vanntett og putene vil bli fuktige.

Du er forøvrig veldig bastant i dine påstander. At du ikke liker stilen til meglerparet er ikke synonymt med at de ikke eier stil. Smaken og stilen man liker er heldigvis forskjellig. Ingenting er riktig eller galt.

Personlig synes jeg meglerne fortjente seieren. Terrassen deres er etter min mening enkelt og fint innredet. De har en gjennomgående stil med hvitt, lilla og grønt som kontrast mot det sorte. Arbeidet var etter hva jeg kunne se fint utført. Det at de velger å ha ting nedempet gjør at naturtomten kommer mer til sin rett.

Kjæresteparet og  far & datter har så absolutt fint utført arbeid, men de treffer ikke meg stilmessig. For meg ble terrassene så prangende at de kunne passet inn i villastrøket på Vettakollen.

Far & datter ble for meg rotete. Likte ikke denne gangbroen til boblebadet. Det så også rart ut med forskjellige farger på gangbroen og plattingen til boblebadet. Leveggen var ustødig. Utskjæringen på plattingen mot berget var ikke pent utført. Miksen av planter ble for mye og uten harmoni etter min smak.

Kjæresteparet hadde for min del en smal og overmøblert terrasse. Boblebadet ble for gigantisk. Det samme sittegruppen.  Det gjorde ikke saken bedre at de felte den store trappen inn i plattingen. Puteskapet var pent, men som tidligere nevnt ikke tett da det bare er kledd med plast. Når det kommer til blomster og dekorering blir den litt "tantete og gammelmodig" i mine øyne.

Tvillingene har som meglerne gått for en enkel og grei terrasse som fremhever naturtomten. Men den fremstår slurvete og halvferdig. Ikke veldig pen levegg og de rosa blomstene i hvite plastpotter på toppen av den var bare merkelig.

Men som sagt min mening, min smak og ingen fasit.

Endret av Oida
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (3 timer siden):

Min mening er:

 problemet er at dømmingen er inkonsekvent. Når dommerne vil at et dårligere lag skal vinne så sier de "best progresjon fortjener en hammer". Neste uke kan de si "det laget med best resultat denne uken får hammer". 

Hadde de bedømt alle likt eller lagt vekt på fremgang, hver gang, så hadde ikke folk reagert. Men de bruker forskjellige begrunnelser for å kåre vinnerne gjennom sesongene og i finalene og da får man som seer en følelse av at TV2 bare styrer spillet slik de ønsker.

Akkurat her er jeg enig med deg og skjønner hva du mener, for det føles nok litt forvirrende akkurat hva som kreves for å vinne et ukesprosjekt. Men de får jo utdelt en oppgavetekst, og første oppgave er iallfall å svare på den. Så blir det jo en skjønnsbedømming utover det, som åpner opp for alle slags problemer såklart. Men jeg vet ikke helt hvordan de kunne gjort det mer håndfast uten at det blir en konkurranse om å tikke av x antall bokser definert i oppgaveteksten 😐 Hvis de hadde bygd akkurat de samme tingene på samme måte hadde det blitt lettere å bedømme, men et kjedelig program...

Vi må også anta at deltagerne får mer grundige tilbakemeldinger enn det vi ser hver uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig til sutring over disse tildelingene av gullhammere. Dette er et tv-program, og det må være en viss spenning mot slutten av et sånt program, i tillegg til at de er avhengige av at ikke enkelte deltakere gir fullstendig faen de siste ukene. Dommerne kan uansett styre det til at de som de synes har vært best totalt sett vinner til slutt.

OG, det er ikke noen -fasit- på hvem som skal vinne fra gang til gang, selv om noen tror de sitter på den. Synes personlig A/J var best denne gangen, men har ingen problemer med å se hvorfor C/A vant den. 

Endret av BrukonymAner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hva Anna og Jone tenkte på da de bygget så smal terrasse. Og så lot de være å sette opp rekkverk når skrenten er stupbratt ned mot dammen. Hvorfor bygget de ikke heller en terrasse som gikk lenger ut? Det ble poengtert flere ganger i episoden at de ikke hadde fått begrensninger, så de kunne bygget akkurat som de ville. 

Anonymkode: a6a37...c9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A+J hadde nok vunnet om terrassen var større og fargen var litt gråere, de gule plankene sto ikke bra til resten av møblene. 

Anonymkode: 17c6e...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fatter ikke hva Anna og Jone tenkte på da de bygget så smal terrasse. Og så lot de være å sette opp rekkverk når skrenten er stupbratt ned mot dammen. Hvorfor bygget de ikke heller en terrasse som gikk lenger ut? Det ble poengtert flere ganger i episoden at de ikke hadde fått begrensninger, så de kunne bygget akkurat som de ville. 

Anonymkode: a6a37...c9e

Jeg personlig ser for meg at de da måtte til med å begynne med ekstra støtte for delen som blir hengende utover, mer jobb, og at de ikke var sikre på at de ville bli ferdig i tide. Er min tanke om det 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg fatter ikke hva Anna og Jone tenkte på da de bygget så smal terrasse. Og så lot de være å sette opp rekkverk når skrenten er stupbratt ned mot dammen. Hvorfor bygget de ikke heller en terrasse som gikk lenger ut? Det ble poengtert flere ganger i episoden at de ikke hadde fått begrensninger, så de kunne bygget akkurat som de ville. 

Anonymkode: a6a37...c9e

De har ikke ubegrenset tid da. Kan godt hende de skal jobbe mer her før de sier seg ferdige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For amatører er det vel ikke en helt enkel jobb å bygge seg trygt utover terrenget, særlig ikke på 4 døgn. 

Anonymkode: 0f85a...4b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For amatører er det vel ikke en helt enkel jobb å bygge seg trygt utover terrenget, særlig ikke på 4 døgn. 

Anonymkode: 0f85a...4b6

Ja, ikke sant. Greit nok at parene ikke hadde begrensninger, men det er noe helt annet å lage terrasse slik deltakerne gjorde det hvor terrassen hvilte på belegningsstein enn at de skulle gå i gang å støpe fundamenter nedover bakken for å få terrassen bredere. På 4 døgn. Av ufaglærte som aldri har gjort det før. Det er praktisk talt umulig. 

Anna og Jones terrasse hadde derfor naturlige begrensninger i bredden pga bakken som gikk ned. De bygde den så bred som det var mulig utifra omgivelsene, og kunne ikke bygge den bredere. Bakken var Anna og Jones begrensninger, mens tvillingene hadde et berg som begrenset deres terrasse. Sånn er det bare. Ingen av de bør få kritikk for det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

For amatører er det vel ikke en helt enkel jobb å bygge seg trygt utover terrenget, særlig ikke på 4 døgn. 

Anonymkode: 0f85a...4b6

Godt poeng, lurer også på om terrasse som er mer enn 50 cm over terrenget var søknadspliktig i fjor?

Anonymkode: 120ea...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/7/2021 at 1:56 PM, Oida said:

Poenget med at meglerparet kledde putekassen med isopor er at den da ble vanntett. I motsetning til puteskapet til kjæresteparet som ble kledd med plast. Det er ikke vanntett og putene vil bli fuktige.

Plast er ikke vannett? Altså, kan være med på at måten A&J plastet puteskapet på nok ikke var perfekt, men hvorfor skulle isolasjonen gjøre en bedre jobb? Med både plast og isolasjon er det vel skjøtene som blir problemet? 

Anonymkode: 120ea...7e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tenkte jeg på at A&C burde ha krykker tilgjengelig på hytta 😄 Var litt redd for at noen skal falle nedi hullene når blomstene ikke er der til vinteren 😄 Mulig jeg har misforstått altså :) 

Ellers liker jeg meglerparet godt, de er blide og har pågangsmot. Det skorter dog på evnene, men det kommer seg!

Tvillingene er artige , men litt slurvete.

Far og datter er koselige og flinke. Ser ikke at V er så sur?

A & J er nok et bedre par enn vi får inntrykk av, vil jeg tro. Virker som de er glade i hverandre . Ikke sikkert A tenker så nøye over hvordan hun sier ting, håper hun endrer det. Litt Besserwisser, men men alt kommer med alder og modning 😄 Tror Jone takler det helt greit.  De er nøye og flinke.

Ingen favoritter har jeg fått enda. 

Enig i at det er litt rart at nivået på deltakerne er så ulike, men vi så i fjor at alle kan vinne . Det er jo bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle forøvrig ønske meg mer av selve arbeidet. Fint når Lars viste hvordan bygge platting rundt steinen . Sånne små innslag innimellom hadde vært ok. Blitt mye fokus på deltakernes privatliv. Men de skal vel ha action på TV, om å gjøre å karikere dem , opplever jeg da.. 

Hvordan de skal få til rettferdige hammere, vet jeg ikke. Snekkerarbeid bør telle mest, men da blir det ikke helt rettferdigst i fra deltakernes forskjellige kompetanse. Kan godt skifte ut noen (2) av dommerne etterhvert... Om tv2 ønsker en finger med i hvem som vinner hytta, hjelper det nok ikke å rullere dommere, de vil nok få beskjed hvordan de skal dømme uansett ...

Spennende program! Men kjedeligste sesongen hittil ..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Plast er ikke vannett? Altså, kan være med på at måten A&J plastet puteskapet på nok ikke var perfekt, men hvorfor skulle isolasjonen gjøre en bedre jobb? Med både plast og isolasjon er det vel skjøtene som blir problemet? 

Anonymkode: 120ea...7e0

Plasten i puteskapet var stiftet eller spikret fast. Når det regner vil vannet pipple fra taket og ned på plasten. Det vil igjen føre til fukt og råte i skapet over tid. Regner det mye over tid vil ikke vannet fordampe, men samle seg som en pytt i plasten i taket. Plasten på vegger og dører gjør ikke saken bedre.

Isoporen var etter hva jeg kunne se ikke skjøtet, den var skåret i hele stykker tilpasset putekassen. Isopor trekker som kjent ikke vann, ergo vil putekassen ikke bli fuktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (15 timer siden):

Selv tenkte jeg på at A&C burde ha krykker tilgjengelig på hytta 😄 Var litt redd for at noen skal falle nedi hullene når blomstene ikke er der til vinteren 😄 Mulig jeg har misforstått altså :) 

Ellers liker jeg meglerparet godt, de er blide og har pågangsmot. Det skorter dog på evnene, men det kommer seg!

Tvillingene er artige , men litt slurvete.

Far og datter er koselige og flinke. Ser ikke at V er så sur?

A & J er nok et bedre par enn vi får inntrykk av, vil jeg tro. Virker som de er glade i hverandre . Ikke sikkert A tenker så nøye over hvordan hun sier ting, håper hun endrer det. Litt Besserwisser, men men alt kommer med alder og modning 😄 Tror Jone takler det helt greit.  De er nøye og flinke.

Ingen favoritter har jeg fått enda. 

Enig i at det er litt rart at nivået på deltakerne er så ulike, men vi så i fjor at alle kan vinne . Det er jo bra!

Krykker hos A og C? Er det noen som burde ha krykker tilgjengelig i hytta så er det A og J, før de får opp et rekkverk!!!

Anonymkode: d9969...53a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnAngel skrev (16 timer siden):

Selv tenkte jeg på at A&C burde ha krykker tilgjengelig på hytta 😄 Var litt redd for at noen skal falle nedi hullene når blomstene ikke er der til vinteren 😄 Mulig jeg har misforstått altså :) 

Det var vel små vintergrønne trær de plantet i hullene. Vil tro tanken er at de skal stå der hele året.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Krykker hos A og C? Er det noen som burde ha krykker tilgjengelig i hytta så er det A og J, før de får opp et rekkverk!!!

Anonymkode: d9969...53a

Ja, kanskje det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...