Gå til innhold

Termingruppe november/desember 2021


Gullegg

Anbefalte innlegg

Syns det er så hyggelig å føle på den ekstra nytelsen av barnløstiden nå, slik du hadde det og @Butter 🥰 Kommer sikkert til å tenke likedan med nummer to som du gjør og 🙈

Og så bra at formen er fin 😁 Håper magen ikke krangler for mye 🤞 

Butter skrev (12 timer siden):

Bra du har fått noen øvelser som forhåpentligvis hjelper. Er du vant med å løpe fra før av/til vanlig?

Som oftest er jeg en sporadisk løper, og løper innimellom når jeg føler for det, men går absolutt mest tur (som også har gjort kroppen kranglete nå..). Men har og typisk en litt mer ordentlig løpesesong om våren og sommeren, hvor jeg trener meg opp gradvis til å løpe ca 1mil. Syns det er veldig kos å kunne løpe litt lengre turer på våren/sommeren. Fulgt løpeprogrammer og slikt tidligere, så har ok kontroll på hvordan gradvis trene meg opp og tåle belastningen uten skader. Men kroppen tåler noe helt annet nå, det merkes jo 🙈

Imponerende at du klarte å holde på løpingen så lenge sist! Og nå egentlig, jeg har jo ikke klart å bevege meg omtrent de siste mndene, så var kanskje litt overmodig å prøve seg på jogging 😅 Må sjekke ut de kanalene du nevner, hatt veldig lyst til å finne noe gravidyoga, hørt veldig mye positivt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer meg enda uten medikamenter fra apoteket. Men samtidig føler jeg at jeg gumler svisker i ett sett, og at bare jeg en dag spiser noe med hvitt mel fremfor grovt, er det krise i mange dager fremover. Foretrekker uansett grovt, men er ikke alltid like lett på besøk eller restaurant. 
 

Selv om du er litt sporadisk løper, er du jo likevel relativt erfaren. Men litt over halvveis i en graviditet er jo artig oppstartstidspunkt da 👍😂. Ja, klart det er nle helt annet nå! 
Ja, veldig glad jeg klarte å løpe så lenge sist, og litt skuffet over st det ikke gikk like lenge denne gangen. Skyldes nok at graviditet nr 2 kanskje er litt tøffere for kroppen i utgp, og i tillegg at det medfører mere slitasje på kroppen å skulle ta seg av en toåring samtidig. Men glad så lenge jeg kan trene noe i alle fall. Både pga at fødsel og gravidet da blir lettere, samt tiden etterpå og for den generelle helsen.

Ser jeg fornorsket navnet litt vel mye på den kanalen 😂. Er en kanal som heter pregnancy and postpartum. 
Ellers har jeg funnet noen greie videoer sånn rundt forbi på andre kanaler også, men liker denne godt fordi det er så Mye forskjellig der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med legen om det, @Butter? Høres ut som det kan være en fordel å gi magen litt støtte så du kan spise mer normalt. Er jo kjedelig å slite med magen i lengden..

 

Haha, jaa, tror jeg var litt overmodig som tenkte dette var tidspunktet å løpe litt på 🙈🙈 Følte meg bare så mye bedre enn før sommeren, så føltes på en måte rart å ikke bruke den energien til å komme seg i litt løpeform mens været enda er så fint 😅 Det er absolutt en luksus å kunne trene og sånn sett forberede kroppen både på fødsel og tiden etterpå, så får være takknemmelig for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden sagt at jeg vil avvente med vaksine til vesla er ute, men nå som FHI har kommet med nye anbefalinger blir man jo usikker igjen.. 😕 Hva velger dere andre å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk håpet at det skulle komme anbefaling om å ta vaksinen, så jeg kjenner meg letter og kommer til å ta. Hadde samfunnet generelt skulle fortsette med strenge tiltak, avstand og mange begrensninger ville jeg ikke følt samme behov, men når det ligger an til å lette betydelig, og de sier "enten blir du vaksinert eller smittet", så har jeg kjent meg mer usikker på å gå rundt uvaksinert i et åpent samfunn, enn å ta vaksinen. Men likevel har jeg ønsket å vente på anbefaling da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melie skrev (3 timer siden):

Jeg har hele tiden sagt at jeg vil avvente med vaksine til vesla er ute, men nå som FHI har kommet med nye anbefalinger blir man jo usikker igjen.. 😕 Hva velger dere andre å gjøre? 

Jeg har takket nei. Tar ingen sjanser og man vet for lite om bivirkningene, både for mor og foster. Vet om flere ammende som har tatt den og mistet brystmelken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er utrolig usikker ang vaksinen selv, bor på ett sted med lite smitte. Men samtidig er det såpass lenge til termin at ting kan forandre seg veldig til den tid.  Var til jordmor idag før jeg hadde fått med meg dette, så fikk ikke diskutert det med henne heller 🙄 veldig vanskelig syns jeg, som @Lorieensier så vet en jo ikke noe om langtidsvirkningen dette kan ha på barnet, det syns jeg er litt skummelt 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 24 nå, føles som uke 34 forrige svangerskap omtrent 🙈😅 mye kynnere, vondt i bekkenet og sliter med å gå lengre strekninger. Skal på kontroll neste uke, så tror kanskje jeg skal spørre legen hva han tenker om å sykemelde meg noen prosent. Er helt gåen på slutten av dagen når toåringen har lagt seg, og kjenner at jeg ikke har noe tid til å «komme meg» fra dag til dag. Og huset ser ikke ut 🤣

 

Kjenner at det plutselig føles ganske kort til mini skal ut. Spent på hvordan fødselen blir sammenliknet med sist. Det gikk raskt og skjedde i uke 37+3 - så er litt forberedt på at det kan være det samme nå. Usikker på hvordan jeg vil takle det dersom det blir en lang fødsel. Man vet jo aldri!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (På 18.8.2021 den 15.00):

Jeg har faktisk håpet at det skulle komme anbefaling om å ta vaksinen, så jeg kjenner meg letter og kommer til å ta. Hadde samfunnet generelt skulle fortsette med strenge tiltak, avstand og mange begrensninger ville jeg ikke følt samme behov, men når det ligger an til å lette betydelig, og de sier "enten blir du vaksinert eller smittet", så har jeg kjent meg mer usikker på å gå rundt uvaksinert i et åpent samfunn, enn å ta vaksinen. Men likevel har jeg ønsket å vente på anbefaling da😊

Jeg er også veldig glad for det kom en ny anbefaling. Jeg begynte mer og mer å helle mot å ta uansett, men var veldig i tvil - for vil jo ikke risikere noe på enten den ene eller andre måten. Så jeg regner nå med å ta. Skal til JM til mandag, så tenkte først å snakke med henne. Men lander nok på å ta uansett nå. 
Jwg har også håpet på en endelig anbefaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Butter said:

Jeg er også veldig glad for det kom en ny anbefaling. Jeg begynte mer og mer å helle mot å ta uansett, men var veldig i tvil - for vil jo ikke risikere noe på enten den ene eller andre måten. Så jeg regner nå med å ta. Skal til JM til mandag, så tenkte først å snakke med henne. Men lander nok på å ta uansett nå. 
Jwg har også håpet på en endelig anbefaling. 

Jeg har tatt begge dosene, fikk det tydelig anbefalt fra fastlegen min siden jeg møter folk på jobb hver dag og bor i et høyrisiko-område som har hatt høyt smittetrykk hele koronatiden. Må innrømme at jeg ikke hadde noen særlig tvil eller tanker rundt det, men deilig at det kom tydelige anbefalinger nå 🙂 kan hende jeg hadde tenkt annerledes om jeg hadde bodd et annet sted og kunne ha hjemmekontor hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt oss nytt hus 😱🙈 Haha, nå blir ventetiden hvertfall kort, så mye å gjøre de neste månedene med flytting og hussalg 😅 Men når vi først hadde bestemt oss så er det jo utrolig deilig å bli ferdige med flyttingen til frøkna kommer. Heldigvis et hus vi kan flytte rett inn i uten noe særlig oppussing. Så blir mest å gjøre med det vi skal selge 😅

Angående vaksina så tenker jeg at jeg melder meg opp. Er mer engstelig for hva som skjer om jeg får covid. Ei jeg kjenner ble smittet her om dagen uten å ane åssen/hvor, og får vell takke husskjøpet for at jeg måtte utsette en avtale om å treffes. Hun er heldigvis fullvaksinert og har et mildt forløp, men det var en ok påminnelse om at smitten stadig vandrer rundt i samfunnet.. Blir vell ikke fullvaksinert før nærmere permisjon da, så må vell uansett tre varsomt i månedene som kommer og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (1 time siden):

Vi har kjøpt oss nytt hus 😱🙈 Haha, nå blir ventetiden hvertfall kort, så mye å gjøre de neste månedene med flytting og hussalg 😅 Men når vi først hadde bestemt oss så er det jo utrolig deilig å bli ferdige med flyttingen til frøkna kommer. Heldigvis et hus vi kan flytte rett inn i uten noe særlig oppussing. Så blir mest å gjøre med det vi skal selge 😅

Angående vaksina så tenker jeg at jeg melder meg opp. Er mer engstelig for hva som skjer om jeg får covid. Ei jeg kjenner ble smittet her om dagen uten å ane åssen/hvor, og får vell takke husskjøpet for at jeg måtte utsette en avtale om å treffes. Hun er heldigvis fullvaksinert og har et mildt forløp, men det var en ok påminnelse om at smitten stadig vandrer rundt i samfunnet.. Blir vell ikke fullvaksinert før nærmere permisjon da, så må vell uansett tre varsomt i månedene som kommer og.

Gratulerer med huskjøp! Ja, blir vel travelt fremover, men bedre å flytte nå enn midt i nyfødtperidoen.

Ja, covid er skummelt synes jeg. Man vet jo aldri om man er av de heldige som nesten ikke merker noe, eller en av de mer uheldig. Synes også det er skummelt at de vet lite om hvordan fostre blir påvirket. Selvom det jo har gått bra med mange også.

Apropos fordøyelsen, nei, har ikke fått pratet med lege. Har kjøpt et reseptfritt legemiddel på apoteket, og skal til JM på mandag. Har funket sånn noenlunde. Men jeg kan ikke gå på det i mer enn maks 14 dager, så jwf får se hva som skjer da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (2 timer siden):

Vi har kjøpt oss nytt hus 😱🙈 Haha, nå blir ventetiden hvertfall kort, så mye å gjøre de neste månedene med flytting og hussalg 😅 Men når vi først hadde bestemt oss så er det jo utrolig deilig å bli ferdige med flyttingen til frøkna kommer. Heldigvis et hus vi kan flytte rett inn i uten noe særlig oppussing. Så blir mest å gjøre med det vi skal selge 😅

Gratulerer så masse med huskjøp! 🎉😄

Åååh så glad du skal være for at du endelig har fått energi osv tilbake, for jeg havnet raskt i sofaen når vi kjøpte i vinter. Har jo selv sett på kalenderen at vi kjøpte hus, tok bilder, hadde visning, solgte, og jeg hadde EL jeg ble gravid på med bare dagers mellomrom 😬 Så ved overtakelse fungerte jeg ca første helgen og siden har jeg lagt langflat 😂

Krysser alt jeg har for at formen din holder seg oppe og at alt går som på skinner fremover! 🥰🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk ❤

Niny skrev (2 minutter siden):

Åååh så glad du skal være for at du endelig har fått energi osv tilbake, for jeg havnet raskt i sofaen når vi kjøpte i vinter. Har jo selv sett på kalenderen at vi kjøpte hus, tok bilder, hadde visning, solgte, og jeg hadde EL jeg ble gravid på med bare dagers mellomrom 😬 Så ved overtakelse fungerte jeg ca første helgen og siden har jeg lagt langflat

Haha, jaa, uendelig glad for at formen er bedre 🙈 Nå blir det mest å huske på å begrense seg litt og ikke løfte for mye og for tungt 😅

Ja, utrolig imponert over dere som flyttet mitt i de værste plagene tidlig i svangerskapet altså. Men må jo være utrolig deilig nå som det er gjort 😁

Butter skrev (1 time siden):

Ja, covid er skummelt synes jeg. Man vet jo aldri om man er av de heldige som nesten ikke merker noe, eller en av de mer uheldig. Synes også det er skummelt at de vet lite om hvordan fostre blir påvirket. Selvom det jo har gått bra med mange også.

Apropos fordøyelsen, nei, har ikke fått pratet med lege. Har kjøpt et reseptfritt legemiddel på apoteket, og skal til JM på mandag. Har funket sånn noenlunde. Men jeg kan ikke gå på det i mer enn maks 14 dager, så jwf får se hva som skjer da…

Absolutt vanskelig med coviden.. Får håpe vi alle slipper unna 🤞🤞 Har ikke akkurat lyst til å teste hva slags påvirkning det vil ha på min gravide kropp eller lille frøkna, så får håpe vi klarer å skjerme oss nok og unngå smitte. Siste innspurt nå 😊

Så bra det reseptfrie legemiddelet hjelper noe. Får håpe kanskje jordmor har noen tips for noe mer varig ut svangerskapet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melie skrev (På 18.8.2021 den 12.13):

Jeg har hele tiden sagt at jeg vil avvente med vaksine til vesla er ute, men nå som FHI har kommet med nye anbefalinger blir man jo usikker igjen.. 😕 Hva velger dere andre å gjøre? 

Har tatt den for en god stund sia, det var en lettelse for meg. Har ikke mulighet til å unngå kontakt med mennesker + reiser i høst, så leste de undersøkelsene som lå ute, og følte meg beroliga, særlig nå med deltavarianten. Det at de ikke fant noen anomalier i morkaka hos de vaksinerte, men derimot hos 30% av de som hadde fått sykdommen gjorde også sitt. "Hjalp litt på" at jeg veit om ei som blei smitta i åttende måned og endte opp med å føde før tida og blei veldig syk. Da jeg fikk telefon om at jeg var nærkontakt tidligere i sommer, var det også en lettelse å være fullvaksinert. 

Kjenner flere andre gravide som har tatt den. Alt er bra med mødre og barn så langt :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har vært ute for å hente de ulike gratispakkene fra rema, kiwi og apotek? Er det noe grense hvor tidlig de kan hentes? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fioritura skrev (Akkurat nå):

Trur de fleste har en grense på 3 mnd før fødsel og 3 mnd etter @Godis😄

Takk 😊 Da er det ikke lenge til jeg kan hente 👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gradert sykmeldt i dag, etter litt over en uke i ny jobb. Litt kjipt, men mest en lettelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere og søvn for tiden? Tror jeg har oppnådd ett nytt nivå av trøtthet her (for min del vertfall 🙈)  Noen som har gode tips for å få sove? 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...