Gå til innhold

Termingruppe november/desember 2021


Gullegg

Anbefalte innlegg

Fioritura skrev (2 timer siden):

Hvordan er det med dere og søvn for tiden? Tror jeg har oppnådd ett nytt nivå av trøtthet her (for min del vertfall 🙈)  Noen som har gode tips for å få sove? 😅 

Jeg merker at dagene jeg greier å legge meg noen minutter før jeg egentlig trenger å legge meg, så får jeg den beste søvnen. Unngå å bikke over mot overtrøtt.. I tillegg hjelper bb-hug me-puten meg veldig. Kveldene jeg legger meg godt til rette meg den mellom bena og en arm under så sover jeg stort sett hele natten. De andre nettene er det mange oppvåkninger. Anbefaler også en god kveldsmat en halvtimes tid før du steller deg for natta😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fioritura skrev (6 timer siden):

Hvordan er det med dere og søvn for tiden? Tror jeg har oppnådd ett nytt nivå av trøtthet her (for min del vertfall 🙈)  Noen som har gode tips for å få sove? 😅 

31+0 her og søvnen er veldig varierende.. 

Det kan gå ifra dårlig søvn flere dager på rad, der jeg våkner i 4-5 tiden og ikke får sove igjen.. Prøver da å ikke sove middag for å være trøtt på kvelden, og likevel er jeg ikke trøtt/får ikke sove før nærmere 01-02. 🙄

Andre ganger holder jeg på å sovne kl 23 og plutselig sover jeg helt til kl 09/10 uten oppvåkninger. Heldigvis trenger jeg ikke egentlig å gå på do om natten. Våkner innimellom og føler jeg må tisse, men det er ikke en stor trang. Da kan jeg kanskje sovne igjen uten å gå på do. 

Men hvis jeg er så syndig å går på do om natten, da kan du banne på at jeg ikke får sove igjen 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du er 31 uker på vei nå, @Niny! Nærmer seg nå 😁🙌

Fioritura skrev (8 timer siden):

Hvordan er det med dere og søvn for tiden? Tror jeg har oppnådd ett nytt nivå av trøtthet her (for min del vertfall 🙈)  Noen som har gode tips for å få sove? 😅 

Søvnen har begynt å bli rar her og 🙈🙈 Ikke noe v3ldig ille helt enda, våkner bare flere ganger og er godt våken innen klokka ringer. Forventer at den skal bli mer styrete etterhvert. 

Har forsåvidt samme greia som Niny, med at jeg må på do og har jeg stått opp for å gå på do så er løpet kjørt, og det er bare å stå opp. Sovner inntil videre greit da, så har ingen tips å komme med dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fioritura skrev (15 timer siden):

Hvordan er det med dere og søvn for tiden? Tror jeg har oppnådd ett nytt nivå av trøtthet her (for min del vertfall 🙈)  Noen som har gode tips for å få sove? 😅 

Jeg har fått lov til å flytte på eget rom seks av syv dager i uken, så sover mann og toåringen sammen. Det hjelper meg veldig for da trenger jeg i alle fall ikke bli forstyrret av dem. Sover da faktisk ganske greit. 
Jeg har mer behov for hvile enn så mye søvn, noe som vel er vanligere jo nærmere man nærmer seg termin. 
Så lenge jeg jobber fullt er det heller ikke så aktuelt å ta en dupp på dagen. Prøver å få lagt meg til rundt 21.30-22, og er faktisk ofte oppe rundt 05.00 -05.30 for å få trent litt. Jeg har det mye bedre hvis jeg rekker å være litt fysisk aktiv og tror at det også hjelper på søvnen. 
Men kjenner jeg gleder meg til permisjonen å forhåpentligvis få litt egentid og tid til å hvile på dagtid før han kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også første dose av vaksina i går. Sånn som smitten øker og tiltakene fortsetter å være som de er føler jeg det er tryggere å ta den. Hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter fødsel, men jeg ser hvordan andre begynner å oppføre seg mer "normalt" fordi de regner med at de fleste er vaksinerte. Vanskelig valg det der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk påvist tomme jernlagre og lav blodprosent torsdag. Har tidligere (februar/mars i år) fått jern intravenøst tre ganger da jeg ikke tar opp perorale jerntilskudd. Likevel insisterer fastlegen på jerntilskudd i tablettform (som jeg for øvrig har tatt hele svangerskapet uten at det hjelper). Nå skal jeg ta dobbel dose av det sterkeste tilskuddet som finnes, og jeg får helt ekstreme magesmerter av det. Ligger i en krøll på sofaen store deler av dagen. Er helt utslitt, slapp og svimmel og vil helst bare sove, men det kan jeg ikke med fire unger å ta meg av. Må gå på disse tablettene i fjorten dager og så ta nye blodprøver før jeg kan få jern intravenøst som jeg vet at virker. Det blir to lange uker, kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Princess skrev (På 28.8.2021 den 7.30):

Jeg tok også første dose av vaksina i går. Sånn som smitten øker og tiltakene fortsetter å være som de er føler jeg det er tryggere å ta den. Hadde egentlig bestemt meg for å vente til etter fødsel, men jeg ser hvordan andre begynner å oppføre seg mer "normalt" fordi de regner med at de fleste er vaksinerte. Vanskelig valg det der!

Samme grunn til at jeg valgte å ta. Etterhvert ble jeg mer bekymret for smitte enn for selve vaksinen. 
Fikk du noen bivirkninger?

Jeg merket ikke annet ( foreløpig i alle fall) enn en veldig øm arm i ca 1,5 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 28.8.2021 den 17.36):

Fikk påvist tomme jernlagre og lav blodprosent torsdag. Har tidligere (februar/mars i år) fått jern intravenøst tre ganger da jeg ikke tar opp perorale jerntilskudd. Likevel insisterer fastlegen på jerntilskudd i tablettform (som jeg for øvrig har tatt hele svangerskapet uten at det hjelper). Nå skal jeg ta dobbel dose av det sterkeste tilskuddet som finnes, og jeg får helt ekstreme magesmerter av det. Ligger i en krøll på sofaen store deler av dagen. Er helt utslitt, slapp og svimmel og vil helst bare sove, men det kan jeg ikke med fire unger å ta meg av. Må gå på disse tablettene i fjorten dager og så ta nye blodprøver før jeg kan få jern intravenøst som jeg vet at virker. Det blir to lange uker, kjenner jeg. 

Uff så kjedelig! 
Jeg hadde litt lavt jernnivå en stund og merket hvor mye det påvirket meg, så kan bare forestille meg hvordan det er med tomme. Og med fire barn i tillegg….

Du får ha masse lykke til ❤️😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butter skrev (13 minutter siden):

Uff så kjedelig! 
Jeg hadde litt lavt jernnivå en stund og merket hvor mye det påvirket meg, så kan bare forestille meg hvordan det er med tomme. Og med fire barn i tillegg….

Du får ha masse lykke til ❤️😊.

Takk for det! Hadde ferritin på 85 i svangerskapsuke 13, nå er det nede på 30 og det bare synker. Ikke kritisk lavt i helsepersonells øyne ennå, men veldig merkbart for meg som er født uten jernlagre (prematur) og derfor helst ikke skal under 50 i ferritin. Og jeg ønsker ikke gå inn i fødsel og barseltid med skrapa jernlagre - det gjorde jeg sist og det tok nesten tre uker å få opp melkeproduksjonen skikkelig. 

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Butter said:

Samme grunn til at jeg valgte å ta. Etterhvert ble jeg mer bekymret for smitte enn for selve vaksinen. 
Fikk du noen bivirkninger?

Jeg merket ikke annet ( foreløpig i alle fall) enn en veldig øm arm i ca 1,5 døgn.

Fikk kun en øm arm, merket ikke noe annet 😊 Blir spennende å se når jeg skal ta dose to om noen uker, hører mange får flere bivirkninger da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lille trille vred seg her isted, greide ikke slutte å le når jeg så ned 🙈

Han vrengte navlen min! Den stod sånn i hvertfall gode 5 min før han vred seg videre og navlen gikk inn igjen 😅

IMG_20210910_224431.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2021 at 10:45 PM, Niny said:

Lille trille vred seg her isted, greide ikke slutte å le når jeg så ned 🙈

Han vrengte navlen min! Den stod sånn i hvertfall gode 5 min før han vred seg videre og navlen gikk inn igjen 😅

IMG_20210910_224431.jpg

Så morsomt, @Niny. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med dere, damer?

Jeg gikk inn i uke 28 i går. Bare ei lita uke til 3. trimester, kjære vene! Det har gått unna, dette. Formen er sånn passe grei, litt diffuse vondter her og der, halsbrann og trøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (7 timer siden):

Hvordan er det med dere, damer?

33+4 her idag og synes det er skremmende så fort det nærmer seg! 🙈

Skal få på plass madrass til sprinkelsengen idag, så er det ca bare bilspeil jeg mangler som ikke arves. Fødebagen skal jeg også begynne å pakke på denne uken 😬

Kroppslig har det meste begynt å føles bedre de siste ukene og bekkenet er bare vondt når jeg har gjort for mye fra tidligere å være konstant vondt. Den store vektøkningen har enda latt vente på seg, eneste som plager meg nå fortiden er sporadisk helt grusom halsbrann som da varer i timesvis, gjerne natten igjennom og holder meg våken 🙄

Første babyen i min lokale termingruppe, som er okt-des mammaer fikk sin lille inatt på 3800gr og 50cm 😍 Plutselig så virkelig at ting nærmer seg og kan snart skje når som helst 👶🏻💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, ja nå begynner det virkelig å nærme seg for oss 🥰❤ Blir så spennende å se når de små bestemmer seg for at de er klare for verden 😁

Jeg og er i ganske god form, men trøtt. Kan gjerne sove flere timer om dagen og hele natten 🙈😅 Fått noen kvalmebølger de imsiste dagene, og blir så stressa når det skjer. Får litt tilbakeblikk til hvordan det var tidligere, vil ikke tilbake dit.. Heldigvis har alle kvalmebølgene hittil i 3. Trimester vært forbipasserende 🤞🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, jeg er ny her! 

Babyen min skal bli født i november eller desember. Vi vet ikke sikkert. Det er beregnet for begynnelsen av desember men barnet er allerede stort så datoen ble endret. 

Jeg vil gjerne ha kontakt med andre mødre. Jeg kjenner ikke mange mennesker i Norge. 

Endret av Nazanin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nazanin skrev (På 15.9.2021 den 19.09):

Hei, jeg er ny her! 

Babyen min skal bli født i november eller desember. Vi vet ikke sikkert. Det er beregnet for begynnelsen av desember men barnet er allerede stort så datoen ble endret. 

Jeg vil gjerne ha kontakt med andre mødre. Jeg kjenner ikke mange mennesker i Norge. 

Så hyggelig! Velkommen skal du være i siste innspurt. 
Hvordan er formen nå mot slutten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå går det mot slutten. 34+ 0 i dag og offisielt høygravid om fem dag. Kun 17 arbeidsdager 🤩 igjen! Gleder meg til permisjon og håper jeg får i alle fall en- to uker for meg selv!

Formen er egentlig bra, men kjenner jo at det begynner å bli tyngre. Jobber enda fullt, og med en toåring i tillegg blir det ikke så veldig mye tid til hvile. Men det går greit, men kjenner derfor ekstra på at jeg faktisk får litt av permisjonen for meg selv før han kommer. 
Det verste synes jeg egentlig er følelsen av å få magesekken og tarmer presset opp i halsen når jeg ligger på sofaen i det som er en god stilling for rygg og nakke 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (På 14.9.2021 den 20.34):

Ååh, ja nå begynner det virkelig å nærme seg for oss 🥰❤ Blir så spennende å se når de små bestemmer seg for at de er klare for verden 😁

Jeg og er i ganske god form, men trøtt. Kan gjerne sove flere timer om dagen og hele natten 🙈😅 Fått noen kvalmebølger de imsiste dagene, og blir så stressa når det skjer. Får litt tilbakeblikk til hvordan det var tidligere, vil ikke tilbake dit.. Heldigvis har alle kvalmebølgene hittil i 3. Trimester vært forbipasserende 🤞🤞

Ja, det er endel av det å nærme seg slutten 😳😳. Apropos kvalme, kan være naturlig følge av at fordøyelsessystemet blir så komprimert, men kan også være et tegn på svangerskapsforgiftning (da kombinert med andre symptomer), men regner med du følges opp som normalt hos JM/lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...