Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse


Wit

Anbefalte innlegg

Høres veldig deilig ut å få tatt en runde i klesskapet 😄 Og enig i at det er fint å ha utstyr til å gå på tur med. Riktig utstyr er en god strategi for å få senket terskelen for å gå på tur. 

Og enig i at årets sommermote er håpløs for oss som har gått ned i vekt. 😅 Hvor var denne trenden det året jeg gikk gravid, lurer jeg på. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KaBom skrev (14 timer siden):

Høres veldig deilig ut å få tatt en runde i klesskapet 😄 Og enig i at det er fint å ha utstyr til å gå på tur med. Riktig utstyr er en god strategi for å få senket terskelen for å gå på tur. 

Og enig i at årets sommermote er håpløs for oss som har gått ned i vekt. 😅 Hvor var denne trenden det året jeg gikk gravid, lurer jeg på. :P 

Ja, årets mote hadde passet meg veldig godt tidligere år 😂 Men akkurat i år skulle jeg ønske den hadde vært en litt annen 😂 Men, er det ikke sånn det alltid er da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg tatt en ny runde i skogen her. Og dette var faktisk trim/treningsøkt nr. 100 i år 👍 Så mye aktivitet har jeg nok ikke vært i siden jeg var veldig veldig ung. Og året er jo bare halvveis. Flesteparten av disse øktene er tatt fra februar og til nå. Så vi får se hva årets tall blir. Er morsomt å følge med på fitbit appen hvordan utviklingen har vært på tiden jeg bruker, puls under turen og beregnede kcal forbruk. Det som er litt "dumt" er at kcal forbruket og max pulsen faktisk går ned nå når jeg veier nesten 20 kg mindre enn før. Jeg må "slite" mer for å komme opp i de samme tall jeg hadde for 5 måneder siden.

Jeg har bra tempo på turene mine, og med mye stigning så blir jeg ganske andpusten. Jeg kjenner at pulsen øker og jeg blir rimelig varm. Så de er nok effektive, og jeg får trent lår og rumpe ganske bra. I skogen er det også mye røtter og ujevnt underlag, så balansen min har bedret seg mye denne perioden.

Det er fortsatt vått på stiene etter mye nedbør de siste dagene, så nye gore-tex sko er et "must" for ikke å bli gjennomvåt på beina når jeg går.

Jeg hører nå på "Den savnede søsteren" på øret når jeg går, så turen går seg nesten selv 😅 Har funnet ut at lydbok fungerer bedre for meg enn musikk. Da er det litt spennende og turen går unna uten at jeg nesten tenker på at jeg går.

I morgen er det ny veiedag, og jeg allerede at sommermålet på 95 kg er nådd. Har begynt å tenke litt på langt ned jeg faktisk ønsker å gå, men har ikke helt bestemt meg enda. Tror fortsatt at jeg holder på mindre delmål, så tar jeg det litt som det kommer. I sommerferien vet jeg at jeg nok går opp noen kilo siden det da blir annen mat, mer vin og muligens litt mindre aktivitet (her skal jeg prøve å være så flink som mulig). MEN, det er bare å kose seg litt nå, og fortsette som før når ferien er over. Kanskje har kroppen min litt godt av en liten "pause" fra et strengt kostregime. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (43 minutter siden):

Kanskje har kroppen min litt godt av en liten "pause" fra et strengt kostregime. 

Spennende! Jeg har vært innom samme tanke selv. Nå har på ingen måte oversikt over all forskning om temaet (vet det finnes mange temaer innenfor vekttap som ekspertene strider om), men synes dette høres interessant ut: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170918222235.htm

Fra eget perspektiv høres det også logisk ut. Jeg merker at jeg kan bli litt sliten av å gå ned mye på kort tid, samtidig synes jeg det er litt skummelt å skulle legge om når man har kommet inn i gode rutiner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (1 time siden):

Spennende! Jeg har vært innom samme tanke selv. Nå har på ingen måte oversikt over all forskning om temaet (vet det finnes mange temaer innenfor vekttap som ekspertene strider om), men synes dette høres interessant ut: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/09/170918222235.htm

Fra eget perspektiv høres det også logisk ut. Jeg merker at jeg kan bli litt sliten av å gå ned mye på kort tid, samtidig synes jeg det er litt skummelt å skulle legge om når man har kommet inn i gode rutiner også. 

Jeg snakket med legen min om dette vedr. sommer/jul osv. Hun mente at det var ikke slanking i seg selv jeg skulle gjøre, men en livsstilsendring. Dette betydde at det i kortere perioder gjennom året ville være situasjoner der matregimet var litt mer "løst" og at dette er en del av livsstilsendringen. Det viktigste er at dette ikke blir den nye "normalen", og at jeg selvsagt ikke spiser/fråtser helt vilt. MEN, det kan bli noen glass vin, litt annen mat (på restaurant osv) og ikke like jevnt treningsnivå. Dette mente hun at egentlig bare kunne være litt sunt, så lenge sommeren ikke ble for lang, og at jeg ikke tok helt av. Jeg tror dette også vil gi meg motivasjonen jeg trenger for å fortsette ut over høsten.

Ellers var linken din interessant selv om jeg tror at det ville vært litt vanskelig for meg å opprettholde. Jeg er litt sånn enten eller 😅

I mitt tilfelle er det litt over en uke jeg er på reise rundt i Norge, da blir maten litt anderledes og aktivitetsnivået litt ujevnt. Uka etter er jeg hjemme og får stabilisert ting litt før jeg er på hytta siste uka. Den siste uka blir det mye turer i skogen, og jeg kan spise mer "normalt". MEN, jeg skal også ha lov til å kose meg litt hvis jeg vil det.

Når ferien er over håper jeg å ikke ha gått opp veldig mye (max et par kilo) og så er jeg tilbake til hverdagen igjen. Det er jo sånn verden min vil bli når jeg er ferdig med vektreduksjonen også. Innimellom må det være lov å kose seg litt, men periodene må ikke bli evigvarende ;) 

Om dette fungerer eller ikke vet jeg i august 👍

Endret av Wit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke over og veiingen måtte gjøres:

10.02.2021 - 112,9 kg.

13.02.2021 - 112,1 kg. 

16.02.2021 - 111,8 kg

19.02.2021 - 111,3 kg. 

24.02.2021 - 110,5 kg.

03.03.2021 - 110,1 kg. 

11.03.2021 - 108,1 kg. 

16.03.2021 - 107,3 kg. 

06.04.2021 - 104,9 kg. 

09.04.2021 - 104,5 kg.

11.04.2021 - 103,0 kg

15.04.2021 - 102,6 kg

20.04.2021 - 102,4 kg

23.04.2021 - 101,6 kg. 

28.04.2021 - 100,9 kg

21.05.2021 - 99,2 kg

28.05.2021 - 98,1 kg

04.06.2021 - 96,6 kg

11.06.2021 - 96,2 kg

18.06.2021 - 95,4 kg

25.06.2021 - 94,5 kg

Totalt ned så langt 18,6 kg

 

Nå går det ikke nedover i samme tempo lenger som i starten. Men ned 0,9 kg denne uka er jo bra selv om jeg er veldig utålmodig og gjerne skulle rast ned 2 kg hver uke 😂

I går fikk jeg gått meg en tur i skogen igjen. Jeg sliter veldig med gresspollen allergi for tiden, og er litt tett, men det er viktig å komme seg ut allikevel.

Ha en fin helg 😎

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

0,9 kg er kjempemye etter så mange uker med nedgang og snart 20 kilo borte. Gratulerer så mye! Veldig inspirerende å følge deg på veien, @Wit. 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (17 timer siden):

0,9 kg er kjempemye etter så mange uker med nedgang og snart 20 kilo borte. Gratulerer så mye! Veldig inspirerende å følge deg på veien, @Wit. 😄 

Tusen takk 😊 Joda, jeg vet at det er bra, men hodet mitt ønsker å gå så mye mer ned.

Nå i helga har jeg vært og gått meg en lang og fin tur i skogen her. Det ble 1 time og 40 minutter ute på rask tur med mye stigning. Var veldig vått enkelte steder, men hadde gode sko, så da gikk det bra.

Jeg var også på en bursdagsfeiring på lørdag, så da ble det litt spekemat og øl/vin. Håper allikevel denne uka blir bra. 2 uker igjen så er det ferie, så jeg prøver å gå ned så mye som mulig før det. Ønsker å gå ned totalt 20 kg før ferien, og det skal egentlig gå hvis det fortsetter sånn. Mangler bare 1,2 kg på det.

I ferien blir det nok litt vektoppgang igjen, men det er bare å  stå på igjen når ferien er over. Skal prøve å få gått meg noen turer og være flink med mat, men jeg vet at det kan bli litt ekstra disse ukene.

Merker nå godt på kroppen at jeg har gått ned en del. Det er lettere å gå disse turene, og matvanene begynner nå å bli en vane. Spiser jo ikke så mye som tidligere, og blir god og mett av det jeg spiser. 

I morgen er planen å sykle til jobb og tilbake. Jeg har jo stort sett bare vært på hjemmekontor, men har lyst til å ta meg en tur fysisk innom sånn at jeg får hilst på noen kollegaer som fortsatt ikke har gått i ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ny turbukse i posten i dag. Den jeg kjøpte tidligere var blitt litt stor, så jeg måtte bruke belte på den. Det var ikke så veldig behagelig egentlig når jeg går i skogen.

Denne nye var skikkelig fin med gode strammestropper i livet (borrelås som faktisk virket). Den satt som et skudd og var utrolig behagelig å ha på. I tillegg var den ikke så lang i beina som de jeg har hatt tidligere.

Og når størrelsen nå var 44 (istedenfor 50 før jeg startet denne "reisen"), så føler jeg dette går riktig vei 👍 Er litt mer å velge i også nå som jeg faktisk bruker "vanlige" størrelser. Litt dumt egentlig at det er så vanskelig å finne turklær som passer når du er litt stor. Du har jo også da bruk for klær for å komme deg ut sånn at du kan komme i bedre form. MEN, de klærne er sjeldnere på salg og buksene er ofte veldig lange i beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gjorde jeg endelig det jeg har planlagt lenge. Jeg syklet til jobben på den nye el-sykkelen min. Gikk faktisk raskere enn om jeg skulle kjørt til toget og tatt det til jobb, så har ingen unnskyldninger for å være lat. Ble ikke så veldig svett heller, men antar det kanskje blir litt annerledes på vei hjem siden jeg da bare har oppoverbakker 🤪

Men, det var en fin tur, og jeg våknet jo før jeg kom frem da. Har sykkelparkering på jobben også, så nå er det bare å ta seg sammen de dagene jeg skal fysisk på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg veiedag igjen, og håper det fortsetter i riktig retning.

Fikk gått tur i skogen i går. Deilig med frisk luft, men det var ganske varmt. Sliter med pollenallergi også, og er er ganske tett for tiden. Ikke helt ideelt nå med korona, men så lenge jeg vet hvorfor det er sånn går det greit ;)

Solen skinner her i dag også. Usikker på om jeg kommer meg på tur idag eller ikke. Får se hva jeg orker og får til når jeg er ferdig med jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å sykle til jobben! 😄 Føler at man våkner skikkelig, som du sier ja. Hodet får seg en boost til å komme i gang. Høres veldig deilig ut med elsykkel. Da får man jo plutselig større radius uten å nødvendigvis måtte dusje etterpå. 

Jeg er også ganske tett for tiden. Og synes det er litt vel slitsomt med denne varmen. Men skal vel ikke klage. Plutselig er det mørkt og glatt igjen :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaBom skrev (1 minutt siden):

Jeg elsker å sykle til jobben! 😄 Føler at man våkner skikkelig, som du sier ja. Hodet får seg en boost til å komme i gang. Høres veldig deilig ut med elsykkel. Da får man jo plutselig større radius uten å nødvendigvis måtte dusje etterpå. 

Jeg er også ganske tett for tiden. Og synes det er litt vel slitsomt med denne varmen. Men skal vel ikke klage. Plutselig er det mørkt og glatt igjen :P 

Ja, nei jeg klager ikke 😄 Liker varme og overlever pollen. Så lenge jeg faktisk kommer meg ut på tur, så er jo det aller viktigst.

Det var et "must" med el-sykkel hvis jeg skulle kunne sykle til og fra jobb. Det er ca en mil hver vei, og jeg har ikke mulighet til å dusje når jeg kommer på jobb. Til jobb er det mye bortover og nedover, så det går helt fint nå. Hjemover er det veldig mye oppover, så uten el-sykkel hadde jeg ikke orket dette. Må jo faktisk bruke energi på den sykkelen også, så det er ikke helt som bil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det fredag igjen og min vanlige veiedag :) Nå nærmer jeg meg skikkelig 20 kg ned totalt. Håper å komme under dette før ferien min starter.

Vet faren er stor for at jeg går opp en kilo eller to i ferien, men skal selvsagt jobbe for det motsatte. Eller ihvertfall prøve å holde vekta stabil. Uansett, kan ikke tenke på det enda 😎 Her er dagens tall:

 

10.02.2021 - 112,9 kg.

13.02.2021 - 112,1 kg. 

16.02.2021 - 111,8 kg

19.02.2021 - 111,3 kg. 

24.02.2021 - 110,5 kg.

03.03.2021 - 110,1 kg. 

11.03.2021 - 108,1 kg. 

16.03.2021 - 107,3 kg. 

06.04.2021 - 104,9 kg. 

09.04.2021 - 104,5 kg.

11.04.2021 - 103,0 kg

15.04.2021 - 102,6 kg

20.04.2021 - 102,4 kg

23.04.2021 - 101,6 kg. 

28.04.2021 - 100,9 kg

21.05.2021 - 99,2 kg

28.05.2021 - 98,1 kg

04.06.2021 - 96,6 kg

11.06.2021 - 96,2 kg

18.06.2021 - 95,4 kg

25.06.2021 - 94,5 kg

02.07.2021 - 93,4 kg

Totalt ned så langt 19,5 kg (tror jeg regnet litt feil forrige uke siden jeg skrev 18,6 kg, korrekt da var 18,4 kg).

Veldig fornøyd med 1,1 kg ned denne uka. Særlig så langt ut i prosessen. Ser jo at det krever mer av meg for å gå ned etterhvert som jeg blir lettere. Men nå har jeg bare 0,5 kg igjen før jeg har nådd 20 kilo i reduksjon 😎 

God sommer alle sammen 🌞😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho 🎉 Skikkelig godt jobba! 
Det skal bli godt med ferie nå, samtidig litt ‘spennende’ også. Hvordan spise uten å gå opp i vekt? For det er jo det mange normalvektige gjør(selv om et par feriekilo også er vanlig), så da er det jo mulig for oss også… 

God ferie! Nyt dagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dundre skrev (1 minutt siden):

Woho 🎉 Skikkelig godt jobba! 
Det skal bli godt med ferie nå, samtidig litt ‘spennende’ også. Hvordan spise uten å gå opp i vekt? For det er jo det mange normalvektige gjør(selv om et par feriekilo også er vanlig), så da er det jo mulig for oss også… 

God ferie! Nyt dagene!

Takk @Dundre :klem:

Ja, jeg vet at normalvektige ofte går opp et par kilo og fikser det igjen etter sommeren. For meg vil vel det føles som å "gå litt tilbake" samtidig som hodet mitt sier at det går helt fint. Jeg skal reise litt rundt i Norge en uke, og vet at det da blir mye "ute spising". Må prøve å finne sunne alternativer som gjør at jeg ikke ødelegger helt for reisen min videre. I tillegg blir det nok mer alkohol noe som også gjør noe med vekta.

Skal prøve å få rørt meg litt gjennom ferien, men med lange dager i bil er ikke det heller alltid like enkelt......

Nei, jeg har bestemt meg for å skru av disse tankene litt i ferien, så får vi se hvordan det går :) Dette har jeg jo allerede snakket med legen min om, og hun sa at jeg skulle slappe av og leve litt normalt disse ukene før jeg tar grep igjen når jeg er tilbake i hverdagen. Har en hel uke igjen + noen dager før jeg starter ferie, så får gjøre det jeg kan før dette. I ferien får målet være max 2 kg opp......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka blir nok ikke en uke med stor vektnedgang. Til det så skeiet jeg litt for mye ut i helga. Var på hyttetur med gode venner, og da ble det mer mat og drikke enn ellers. Men pytt, pytt. Det er endel av hverdagen min, så det er greit nok :) Har også gått såpass mye ned i vekt at jeg tenker det er greit med litt stabilisering innimellom.

Har heller ikke fått gått noe særlig med turer, for ryggen min har slått seg skikkelig vrang. Har kjempevondt, og sliter med å bevege meg så mye. Håper det går fort over, for sånn skal det ikke være. Det er slitsomt nok å sitte på en stol med hjemmekontor hele dagen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at dette blir en tung uke. Motivasjonen er ikke på topp, ryggen er vond og vekta har stoppa litt opp. Syns med andre ord skikkelig synd på meg selv 😂

Er også litt lei av hjemmekontor, og syns livet er litt pyton akkurat nå. Det er store krav til hva jeg skal levere på jobb, og jeg må ta meg selv skikkelig i nakken for å fortsatt levere på det nivået jeg bruker. Er veldig glad for at det snart er ferie, for jeg trenger litt avkobling og å kunne tenke på litt andre ting snart.

Vel nok sutring for idag, men sånn er det. Alle uker er ikke like 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! Snart 20 kg jo!! Det er jo fantastisk! :hoppe:

Håper ikke uka ble så tung som du trodde, og i morgen er det fredag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...