Gå til innhold

Wit sin vei til bedre helse


Wit

Anbefalte innlegg

KaBom skrev (10 timer siden):

Velkommen tilbake fra ferie! 😄 Synes det er veldig motiverende å lese at du både har kost deg i ferien, samtidig som du holder progresjonen på både vekt og trim. 

Har forresten samme erfaring som deg angående mål av kroppen. Synes det sitter seigt rundt både mage og liv. Men jeg ser jo tydelig at det er en del ekstra fett der, så på ett tidspunkt må det jo løsne litt, så lenge jeg fortsetter. 😅

Tusen takk @KaBom 😊

Ja, jeg tror jeg trengte denne ferien. Sluttresultatet er jo ned i forhold til hva jeg veide før ferien, så jeg er godt fornøyd. Hadde et lavere tall midt i ferien, men da hadde jeg jo vært på fjelltopper og levd ganske aktivt. Sånn var det ikke like mye av i slutten av ferien. Da skeiet jeg nok litt mer ut med tanke på mat også.

Jeg lærte også mye av dette for det er faktisk ikke så mye som skal til for å unngå en vektøkning 😉 Sånn jeg spiste og levde i slutten av ferien vil aldri bli en del av min vanlige hverdag, så det er fullt mulig å klare seg gjennom hverdagene senere uten å bli tyngre igjen.

Og ja, dette magefettet driver meg vanvidd...... Jeg ser jo at det har blitt mindre av det, men er fortsatt alt for mye 🤪 Syns faktisk det er letter å se at lårene har blitt betydelig mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dundre skrev (2 minutter siden):

Godt jobba (igjen) 👏🏼👏🏼👏🏼

Takk @Dundre selv om det var litt opp fra midt i ferien 😉 Men jeg klarte målet mitt som var å ikke gå opp mer enn et par kilo gjennom ferien 😂 Jeg gikk faktisk ned totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å komme over 20 kg 🥳 Tenk det er vekten av to 10-litersbøtter full av vann, det er ganske villt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (Akkurat nå):

Gratulerer med å komme over 20 kg 🥳 Tenk det er vekten av to 10-litersbøtter full av vann, det er ganske villt!

Ja, det er ganske mye vekt som er borte 😁

Jeg skjønner nesten ikke hvordan jeg klarte å gå turer tidligere. Ikke søren om jeg nå hadde orket å gå de samme turene daglig med 20 kg ekstra på ryggen. Eller hadde orket, men det hadde vært tungt 🤪

I det daglige så merker jeg jo at jeg har blitt lettere. Spretter lettere opp av sofaen nå, og kan løpe opp og ned trappene i huset uten å puste og pese. Det er nesten sånn at jeg har glemt hvordan det var, og aldri skal jeg oppleve det igjen heller 👌

Og enda skal jeg mer ned, så lettere skal det bli.

Tidligere var det flere ting jeg unnlot å gjøre på grunn av vektbegrensninger. Var vektbegrensningen f eks 120 kg så var jeg redd for at jeg kunne være for tung (selv om jeg veide litt under). Nå tenker jeg ikke på det lenger og er ikke redd for at f eks hengekøya skal ryke 😁

Nå er det et stykke opp faktisk til 3-sifret tall på vekta og jeg ser 8-tallet nærme seg med stormskritt. Startet med en BMI på 41 og nå er den 33,6 (var nede på 33,4 men.....). Jeg nærmer meg stedet der jeg "bare" er overvektig og ikke lenger i fedme-kategorien. Jeg husker nesten ikke sist jeg veide så lite, det er i såfall ganske mange år siden. 

Så når jeg ser på reisen som helhet og ikke bare vektnedgangen den siste måneden (må jo tenke positivt), så må jeg klappe meg selv på skulderen. Jeg har ikke drevet med intens slanking, men prøvd å gjøre en livsstilsendring. Det er lov å kose seg litt ekstra en dag i helga, og i sommerferien har jeg virkelig skeiet ut (men selvsagt har jeg også tenkt på HVA jeg faktisk spiste og hvor mye). Jeg spiser mye mindre snacks enn tidligere og de gangen jeg gjør det spiser jeg det med minst kalorier (har byttet ut peanøtter med popcorn i helga). 

Oppsummeringen av "reisen" så langt må være at det har vært tøft til tider, og jeg har flere ganger tenkt at nå gir jeg bare opp. MEN, det å skrive dagboka her og kunne lese meg tilbake har gjort at jeg har klart å fortsette. Dette skal også gi meg den "boosten" jeg trenger for å fortsette til målet mitt (som jeg enda ikke helt har bestemt). Tror det første virkelige målet mitt nå er å komme i kategorien "overvektig" (har selvsagt flere delmål før det), og så ser jeg hvor det går derfra.

Skulle jo ikke skrive så mye som kommentar på kommentaren din @Bokdamen men når jeg først startet, så ble det bare sånn 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kg!😱 Gratulerer, det er knallbra jobba! Jeg tror nok også at uskjeiinger i ferier og høytider ikke er det som gjør at man er for tung, men det man gjør i hverdagen:) Og mens man går ned skal man jo også ha mindre enn når man bare skal holde ved like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen er over, og ny uke har startet. Ble lite turer i helga av forskjellige grunner, men satser på at denne uka blir bra allikevel 😊

Idag er jeg fysisk på jobb, og det er ikke ofte jeg har vært det siste 1 1/2 året. Siden det skal regne litt senere idag ble det tog og ikke el-sykkel. Da kunne jeg også ta på meg en av de nye sommerkjolene mine som passer perfekt.

På lørdag kunne jeg også for første gang bruke den nye buksa jeg har skrevet om tidligere her og som var alt for trang. Nå passer den og jeg tok endelig av merkelappene 😁 Det har vært et mål for meg å komme inn i den buksa, og endelig var jeg der. Må innrømme at jeg ikke trodde det ville være mulig første gang jeg prøvde den og ikke fikk den over rompa en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig når klærne passer! 😄

Jeg gikk litt amok her på slutten av sommeren og kjøpte en hel haug nye sommerkjoler. Disse med a-fasong er jo superdeilige å gå i, og det gjør ikke noe om man har litt mage. ;) Den ene fikk jeg akkurat på meg nå, men den er trang over brystet. Håper den passer fint til neste sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (15 timer siden):

Så deilig når klærne passer! 😄

Jeg gikk litt amok her på slutten av sommeren og kjøpte en hel haug nye sommerkjoler. Disse med a-fasong er jo superdeilige å gå i, og det gjør ikke noe om man har litt mage. ;) Den ene fikk jeg akkurat på meg nå, men den er trang over brystet. Håper den passer fint til neste sommer. :)

Ja, den buksa har vært et viktig mål for meg 🤪 Den er slim-fit (noe jeg ikke oppdaget før jeg fikk den i posten 😜), så den har litt trang passform. MEN, nå gikk den på.

Jeg har også hatt mye a-fasong kjoler tidligere, men i år har jeg kjøpt meg en ny kjole som sitter inntil. Den sitter faktisk veldig fint, og jeg føler meg ganske så OK i den 😊 Moten i år gjorde at jeg faktisk sleit litt med å finne en kjole som hadde denne fasongen. Det var mye "baggy" kjoler i butikkene, og i år ønsket jeg for første gang IKKE det 😎a

Håper kjolene dine passer neste år @Luka_S, eller kanskje de er alt for store da 😉 Og så er det jo mulig å gå med kjoler litt utover høsten også hvis været blir bra, så den passer nok snart perfekt 👌

Idag er det hjemmekontor igjen. Får prøve å komme meg en tur i skogen igjen idag. Kan ikke bli helt sløv her....... Sliter med litt smerter i en legg. Har ikke peiling på hvorfor, men håper det går over. Er heldigvis ikke verre enn at jeg klarer å gå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kom jeg meg ut på en liten tur i skogen sammen med datteren min. Det var skogbrann like ved huset vårt i helga, så vi måtte opp og se hvor mye det var som hadde brent. Utrolig glad for at de klarte å unngå mer spredning, for da hadde ikke vi hatt noe hus lenger.....

I dag fant jeg ut at jeg skulle dra fysisk på jobb, og syklet på el-sykkelen min. Begynner å bli litt tryggere på syklingen, så nå går det raskere nedover. Bruker faktisk kortere tid enn med bil og tog, så det er jo en enkel, rask og billig måte å komme seg på jobb.

Matregimet fungerer veldig greit for tiden. Jeg spiser det jeg skal og magen er mett. Det virker egentlig bare som at noen uker med litt utskeielser i sommer har gjort at jeg har klart å stabilisere vektnedgangen, og kroppen higer ikke etter usunn mat når ferien var over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (16 timer siden):

Uff, så utrivelig med skogbrann! Bra det ikke gikk verre!

Ja, det er faktisk ganske utrolig at det ikke gikk verre. Var en ny tur der i går sammen med ei venninne som også ønsket å se området.

Så i går hadde jeg en aktiv dag. Først syklet jeg på el-sykkelen til og fra jobb (litt over en mil hver vei) og så gikk jeg en tur i skogen om kvelden med ei venninne 👍 Det siste var kjempekoselig for da fikk vi tid til å skravle litt også etter at vi var ferdig med turen.

Jeg har bestemt meg for å sykle til jobben de dagene været er OK. Det sparer jeg penger på, og jeg bruker ikke lenger tid enn om jeg jeg kjører og bruker tog (kan ikke kjøre helt til jobb pga parkering). Siden veien er mye nedover til jobb så blir jeg heller ikke så svett når jeg kommer frem. Hjemveien er mer utfordrende og jeg kjenner det i beina når jeg kommer hjem etter alle oppoverbakkene. Har blitt tøffere på sykkelen også nå, så da går det litt raskere enn i starten.

Hadde jeg ikke hatt el-sykkel hadde jeg nok ikke syklet så veldig ofte, for det er tunge bakker på hjemveien. Nå får jeg litt hjelp av el-motoren og gjør det overkommelig å sykle uten å bruke så veldig lang tid.

Har vært flink med mat denne uka også, så håper på fine tall i morgen med nedgang på vekta. Prøver nå å justere meg inn til å gå ned i et "passe" tempo fremover. Håper det hjelper kroppen å akseptere ny vekt uten at jeg så enkelt legger på meg igjen. Prøver også å finne nye vaner som jeg kan leve med i mange år. For det er jo dette som skal bli min nye hverdag. Sunne og bra valg som gjør at jeg klarer å holde vekta på et helsemessig fornuftig nivå. En hverdag som er preget av sunn og mettende mat med økt hverdagsaktivitet. Så kan jeg heller gjøre andre ting i helgene nå som det etterhvert åpner opp igjen. Håper også å fortsette med turer sammen med mannen i helgene sånn at en litt usunn kveld med venner oppveies av at aktivitetsnivået mitt er økt. Nå har jeg klart dette uten problemer i over et halvt år, og jeg kjenner jo at dette er en livsstil som er mye sunnere for meg. Jeg føler meg bedre, og kroppen klarer mer enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet med syklingen 💪🚴‍♀️👏

Jeg sykler også til jobb og det er pga elsykkel. Har samme som deg med nedover til og oppover hjem, og ville ikke gjennomført det med vanlig sykkel, da hadde jeg tatt buss. Har gjerne en annen T-skjorte på om morgenen, for kan bli litt klam selv med nedoverbakke og el. Jeg har lenge syklet nesten bare på turbo (maks hjelp), men har siden ferien hatt fokus på å ikke bruke den for å få mer trening ut av turen. Kommer kun i bruk om jeg er helt mør fra trening dagen før og er litt sent ute 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (30 minutter siden):

Godt jobbet med syklingen 💪🚴‍♀️👏

Jeg sykler også til jobb og det er pga elsykkel. Har samme som deg med nedover til og oppover hjem, og ville ikke gjennomført det med vanlig sykkel, da hadde jeg tatt buss. Har gjerne en annen T-skjorte på om morgenen, for kan bli litt klam selv med nedoverbakke og el. Jeg har lenge syklet nesten bare på turbo (maks hjelp), men har siden ferien hatt fokus på å ikke bruke den for å få mer trening ut av turen. Kommer kun i bruk om jeg er helt mør fra trening dagen før og er litt sent ute 😅

Takk 😊

Nedover sykler jeg bare på "Eco" eller "Normal". Men må innrømme at jeg hjemover bruker "High" i de verste oppoverbakkene..... Prøver på hjemturen å ta litt i også for å få opp pulsen. Etter at jeg startet dette prosjektet må jeg jobbe litt mer for å få en puls som er høy nok til å være skikkelig effektiv 😉

Tidligere ble jeg svett av bare små anstrengelser, men etter hvert som kiloene forsvant er jeg blitt en "frysepinne" og må jobbe mer for å bli svett. Derfor går det helt fint til jobb med nedover og bortover. Det verste er egentlig "hjelmsveisen", men det løser seg med en liten hestehale 😁

Føler også at jeg våkner skikkelig av en halvtime ute i frisk luft. Drar såpass tidlig til jobb så det er lite andre folk ute og går eller sykler da. Har endelig begynt å få dreisen på dette og tør sykle litt raskere enn jeg gjorde i starten. I starten gikk det nesten raskere hjem enn til jobb 😂 Nå bruker jeg i underkant av 5 min mer hjem enn til og er kjempefornøyd med det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiedagen var her igjen, og da var vekta på vei ned igjen 😊 Kun 800 gram, men ned er jo ned. Har vel mer eller mindre akseptert at det er rundt her jeg vil ligge fremover pr uke. Alt over en halv kilo bør være OK 👍 Om et par uker håper jeg å se 8-tallet først på vekta. Det blir et stort mål i seg selv 👍

10.02.2021 - 112,9 kg.
19.02.2021 - 111,3 kg. 
24.02.2021 - 110,5 kg.

03.03.2021 - 110,1 kg. 
11.03.2021 - 108,1 kg. 
16.03.2021 - 107,3 kg. 
06.04.2021 - 104,9 kg. 
11.04.2021 - 103,0 kg
20.04.2021 - 102,4 kg
28.04.2021 - 100,9 kg
21.05.2021 - 99,2 kg
28.05.2021 - 98,1 kg
04.06.2021 - 96,6 kg
11.06.2021 - 96,2 kg
18.06.2021 - 95,4 kg
25.06.2021 - 94,5 kg
02.07.2021 - 93,4 kg
09.07.2021 - 93,4 kg
13.08.2021 - 92,7 kg
20.08.2021 - 91,9 kg

Totalt ned så langt 21 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 kg, så utrolig bra, @Wit!

Det å se et nytt ti-tall på vekta er veldig gøy, ja, det er nok ikke lenge til du er der. 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk @Luka_S og @Bokdamen 😊

Det er deilig å se at vekta fortsatt går nedover. Prøver nå å finne en måte jeg går ned på som jeg kan leve med over lang tid. Det skjer jo hele tiden ting, og jeg ønsker ikke å sette hele livet på vent til målet er nådd. Jeg skal kunne unne meg noen utskeielser innimellom, men samtidig må jeg holde fokus på riktig kosthold og trening. Og mye av det har jeg gjort med kostholdet og volum av matinntak skal jeg jo leve på resten av livet. Dette er jo et langtidsprosjekt siden det er såpass mange kilo som skal av, og jeg prøver å la kroppen venne seg til nedgangen etterhvert som kiloen forsvinner.

Mye av prosessen sitter også i hodet mitt. Det å "lære" seg nye måter å forholde seg til mat på er komplisert og jeg kjenner det tar tid. Samtidig skal jeg ikke få "skyldfølelse" hvis jeg en gang spiser noe som ikke er innenfor det jeg har bestemt meg for at kostholdet mitt skal bestå av. Det er ingen sprekk hvis jeg ikke fortsetter med dette over tid og skeier helt ut igjen.

Fordelen er at jeg jo nå blir mye fortere mett enn jeg ble tidligere, så matinntaket begrenser seg litt helt av seg selv. Innimellom har jeg lyst å bare fråtse i en stor cheesburger og masse pommes frites, men jeg vet jo at det ikke er lurt. Alt må være med måte, og spiser jeg en liten burger en dag med litt pommes frites må jeg passe på hva jeg spiser resten av dagen, og gjerne kombinere med trening for å ikke få et kalorioverskudd fra mat den dagen.

Det samme gjelder det å kunne kose seg med et glass vin en lørdagskveld. Det gjør jeg med god samvittighet de gangen det blir sånn. For det er viktig for meg å ikke nekte meg absolutt alt som ikke er like sunt.

Ble mange tanker dette, men for meg har det i hele prosessen vært viktig å sette ord på hva jeg tenker og føler for å lettere forstå hva jeg skal gjøre videre fremover.

Og som sagt, så lenge vekta går nedover så gjør jeg de riktige tingene 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba @Wit 🎉🎉

Det er fantastisk å gå inn i helga med fine tall på vekta. Og nå er det også like før du ser 8’eren. Fantastisk 👏🏼👏🏼

Jeg tror det er viktig dette du skriver om at en må leve livet, selv på diett/mindre mat. Enkelte som skader seg fysisk må jo f.eks lære å gå igjen - vi må lære å spise normalt. Og det samtidig som vi lever livet også. Reisen mot målet er også viktig og skal være hyggelig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra, Wit! :) 

Tror det er lurt å justere ned forventningene til hva et "bra" tall skal være, ja. Du er jo ganske mye mindre nå enn da du startet, så hvis man tenker i prosent av total kroppsvekt er jo 800 gram et ganske høyt tall. 

Håper du får en fin helg! 🌸

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...