Gå til innhold

Lærer anmeldes av foreldre etter å ha feilvurdert alvorligheten da en 16 år gammel elev slo hodet i en akeulykke på skolen


In absentia

Anbefalte innlegg

In absentia skrev (20 minutter siden):

Saken kommer ikke en gang opp i retten. Politiet kommer ikke til å ta ut tiltale. Det var helt useriøst av advokaten å anmelde.

Forutsatt at advokaten vet noe som helst om strafferett, så antar jeg at det han egentlig mente var at det å bli anmeldt er et signal/en straff i seg selv, og at de skulle statuere et eksempel i form av det selv om det ikke bil føre noe sted.

Det vet nok advokaten godt, derfor går de også til media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In absentia skrev (31 minutter siden):

Les tråden en gang til. De aller fleste mener at politiet er rett instans. 

Ja, men at noe meldes som politisak betyr ikke at noen må i fengsel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (11 minutter siden):

Det er bare gratis hvis man faktisk trenger det. Dersom man fikk ambulansen til å komme for en tulleting/hypokondri som man skulle brukt taxi til så må man betale. 

Kan du dokumentere tilfeller der dette har skjedd etter ulykker med trauma mot hode? At folk har fått regning på ambulanse? 🤔

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalila skrev (12 minutter siden):

Ja, men at noe meldes som politisak betyr ikke at noen må i fengsel.

Ganske teit å kaste vekk politiets tid på å anmelde noe som åpenbart ikke er en sak for politiet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (47 minutter siden):

Jeg var på førstehjelpskurs for noen år tilbake, og det kurset fokuserte utelukkende på de mest alvorlige skadene. Drukning, forgiftning, kraftige blødninger, store brannskader, hjerteinfarkt osv. 

Jeg tror stell av sår er veldig viktig, og at det aller meste av skader er fallskader.  Andre aktuelle og farlige ting er allergi mot f.eks. veps og nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren burde ha tilkalt ambulanse!

Men ... Læreren ringte guttens far. Hvorfor i all verden ringte ikke HAN etter ambulanse???

Tafatt av BÅDE lærer og far dette!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

In absentia skrev (13 minutter siden):

Ganske teit å kaste vekk politiets tid på å anmelde noe som åpenbart ikke er en sak for politiet. 

Det er jo veldig lurt hvis målet ditt er at denne læreren og denne skolen ikke skal finne på å gjøre en så grov feil igjen. Tipper de har fått en oppvåkning. 
 

eller tenk om denne læreren/skolen har gjort slik før? Eller gjør det igjen og noen anmelder igjen. Kanskje én sånn sak ikke er nok tomat politiet tar det seriøst, men kommer det et par anmeldelser til så blir det vanskelig å ignorere. 

Endret av cattleya
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (37 minutter siden):

Veldig merkelig. Litt tidligere i tråden så var 16-åringer såpass hjelpeløse at det å ikke ringe ambulanse med en gang og la den som hadde fått seg en trøkk være med en gjeng andre 16-åringer til foreldrene kom var «å hensette noen i hjelpeløs tilstand» (som å gå fra et spebarn alene). 16-åringene kunne ikke forventes å bruke smarttelefonene sine dersom de så situasjonen forverre seg. Den syke var «hensatt» som om han var alene. 

Men nå er 16-åringer plutselig ganske så voksne likevel og kan passe på seg selv uten tilsyn. Bestem deg.

Det er forskjell på å passe på seg selv når man er frisk og passe andre skadde mennesker. Når lærer er der og bestemmer at ambulanse ikke er nødvendig vil 15-16 åringer ta det som god fisk. Det er helt utrolig at du mener at elvene har ansvaret her. Lærer er voksen og får betalt for å veilede og være der for barna ergo læreren sitt ansvar uansett hvor gamle elevene er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
FruRosa skrev (21 minutter siden):

Læreren burde ha tilkalt ambulanse!

Men ... Læreren ringte guttens far. Hvorfor i all verden ringte ikke HAN etter ambulanse???

Tafatt av BÅDE lærer og far dette!

Kopierer hva jeg svarte tidligere til en som stilte samme spørsmål. 

ATLAS6 skrev (9 timer siden):

Far kunne ringt ambulansen, men hvor skal han dirigere ambulansen til? Er de på høyre side av bakken, venstre, på toppen, midt på? Hva slags klær har de på seg, eller andre kjennemerker ambulansen kan se etter for å komme raskest mulig til pasienten? Hvordan er helsetilstanden til eleven der og da osv.

Dette er jo spørsmål far ikke kan svare på fordi han ikke er tilstedet. Far kunne ringt ambulansen, men jeg vil tro at eleven/sønnen fikk raskere helsehjelp av at far fikk tak i storebror som kunne frakte han til legevakten og i verste fall kunne kontakte ambulansen når han ankom stedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Fortauet skrev (3 timer siden):

Lærere har ikke automatisk førstehjelpskurs. Jeg har vært lærer i snart 20 år, og jeg har det ikke.

Det er utrolig graverende at din arbeidsgiver har latt deg ha ansvar for barn og/eller ungdom i 20 år og ikke har kurset deg i grunnleggende førstehjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (45 minutter siden):

Det er jo veldig lurt hvis målet ditt er at denne læreren og denne skolen ikke skal finne på å gjøre en så grov feil igjen. Tipper de har fått en oppvåkning. 
 

eller tenk om denne læreren/skolen har gjort slik før? Eller gjør det igjen og noen anmelder igjen. Kanskje én sånn sak ikke er nok tomat politiet tar det seriøst, men kommer det et par anmeldelser til så blir det vanskelig å ignorere. 

Da er foretaksstraff eller erstatningskrav mot skolen veien å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (44 minutter siden):

Det er forskjell på å passe på seg selv når man er frisk og passe andre skadde mennesker. Når lærer er der og bestemmer at ambulanse ikke er nødvendig vil 15-16 åringer ta det som god fisk. Det er helt utrolig at du mener at elvene har ansvaret her. Lærer er voksen og får betalt for å veilede og være der for barna ergo læreren sitt ansvar uansett hvor gamle elevene er.

Jeg mener ikke at elevene har ansvaret. Jeg mener heller ikke at læreren gjorde noen god vurdering av situasjonen. Jeg mener at læreren ikke har «hensatt» eleven i en hjelpeløs situasjon slik det påstås, og at læreren dermed ikke kan straffeforfølges for noe i denne saken. Den skadde var ikke «hensatt». Både lærer og medelever var jo der, og hjelp i form av foreldre ble tilkalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
In absentia skrev (4 minutter siden):

Jeg mener ikke at elevene har ansvaret. Jeg mener heller ikke at læreren gjorde noen god vurdering av situasjonen. Jeg mener at læreren ikke har «hensatt» eleven i en hjelpeløs situasjon slik det påstås, og at læreren dermed ikke kan straffeforfølges for noe i denne saken. Den skadde var ikke «hensatt». Både lærer og medelever var jo der, og hjelp i form av foreldre ble tilkalt.

Det er ikke opp til deg å vurdere, og vi får stole på at politiet og rettsvesenet innhenter alle opplysninger og tar en kyndig vurdering. 

Vi vet ikke hvor lang tid det tok før læreren varslet faren eller hvordan eleven ble ivaretatt før storebror kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest byråkrati
11 minutter siden, In absentia said:

Men en enkelt lærer skal plutselig personlig straffeforfølges for å ha gjort en feil? 

Jepp. Dette er såpass enkel feil at det burde den. En yrkessjåfør som kjører på noen og kjører videre slipper ikke unna fordi jobben hans er stressende eller vanskelig. Nei, han blir straffeforfulgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

En huskeregel er at man ringer 113 hvis man er usikker på om man burde gjøre det. De som sitter og tar imot samtaler er rågode på å vurdere om de skal sende ambulanse.

Vanlige folk er ikke trent i å ta de vurderingene og skal derfor heller ikke gjøre det. Man får bare bot hvis man åpenbart tulleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er:

Påstander om at læreren har «hensatt» eleven i hjelpeløs tilstand. 

Eleven ble ikke hensatt. Læreren og resten av klassen var der fortsatt, og læreren skaffet jo faktisk hjelp. Til tross for at hjelpen ikke var idéell, så er det absolutt ikke å «hensette» noen.

Påstander om at læreren «hindret» eleven i å få hjelp.

1) Læreren hjalp ham jo. Han ringte foreldrene og sørget for at eleven ble tatt til legevakten.

2) Han har ikke aktivt hindret noe som helst. Han stod vel ikke akkurat og fysisk hindret andre fra å ringe eller hjelpe ham. Han hjalp faktisk eleven, men på feil måte.

Dette prioriterte de på Dagsrevyen.

Vi står midt i en pandemi, næringslivet ligger med brukken rygg, og Oslo skal til å stenge ned igjen. Vi kunne trengt kloke og gravende analyser i konsekvenser av den nye nedstegningen, diskusjon av alternative strategier, samt oversikter over regjeringens prioriteringer i pengebruk under pandemien. Det er også hundrevis av viktige konflikter ig tema i verden de burde snakket om. De bruker i stedet tiden på en enkeltsak med 0 konsekvenser for andre. Saken er vinklet og ensidig fremstilt, med intervjuer som viser kun en side av saken. Heldigvis klarte journalisten å gjøre jobben sin litt ved å spørre advokaten hva de håpet å oppnå med anmeldelse. Det er nemlig ingenting å oppnå med anmeldelse av læreren, med mindre de mener han gjorde det med overlegg. I så fall burde det vært temaet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

byråkrati skrev (10 minutter siden):

Jepp. Dette er såpass enkel feil at det burde den. En yrkessjåfør som kjører på noen og kjører videre slipper ikke unna fordi jobben hans er stressende eller vanskelig. Nei, han blir straffeforfulgt

Læreren har da ikke kjørt på noen? At man ikke kan gjøre fra en trafikkulykke uten å undersøke og evt. tilkalle hjelp er dessuten lovfestet. Det kan ikke sammenliknes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

little fairy skrev (9 timer siden):

Læreren er ikke helsepersonell. Går utifra de har rutiner for å melde? Spesielt ved slag mot hodet. "Alle" vet det kan gi hjernerystelse eller være mer alvorlig. Har man ikke kompetansen så ringer man legevakten for rådgivning.

Nei, det er ikke normalt at lærere ringer 113 hver gang noen dunker hodet. Ingen min slo ut fire tenner en hang i barnehagen. Dette ble oppdaget ved henting, mange timer senere. Jeg klaget selvsagt, men like selvsagt kastet jeg ikke vekk politiets resurser med en anmeldelse. En annen gang fikk ungen hjernerystelse på skole etter et spark i hodet. Ungen var kvalm, kastet opp og hadde veldig vondt i hodet fra jeg hentet på skole, så neste morgen ringte jeg og sa at den ble hjemme pga hodepine. «Åh, kan det kanskje være etter sparket i hodet i går?» Etter et oar dager uten bedring ble jeg bekymret, så da ble det å dra på legevakta, og så inn på sykehuset. Ble nesten 14 dager hjemme. Men anmeldelse? Ærlig talt. Ingen gjorde noe med vilje. Ingen forlot ungen liggende ute alene og døende. Jeg skjønte heller ikke alvoret, enda både jeg og mannen har medisinsk bakgrunn, så hvorfor skulle en lærer ha gjort det? Det gikk bra. Og det gikk helt bra med gutten i artikkelen også. Send gjerne inn en klage for bedring av rutiner. Men ikke gå ut i media og hyl.

For fremtiden blir det vel nå rutinemessig ringt ambulanse hver gang et barn får en kul i hodet. Det er jo forøvrig en selvfølge i følge mange som svarer i denne tråden. Jeg NEKTER å tro at dere seriøst ringer 113 hver gang en unge får seg en kakk i hodet.

theTitanic skrev (3 timer siden):

Men vett har du håper jeg? 

Går jeg tur og ser en kutt kjøre inn i ett tre og ligge livløs, så lar jeg han jo ikke bli liggende der fordi jeg ikke har noe KURS??

Hvor ser du at han lå livløs? Det er absolutt ikke hva jeg leser. Tvert i mot «fryktet han det verste» fordi han hadde vondt i hode, bakke etc. Mao var han bevisst. 

cattleya skrev (2 timer siden):

Men argumentet til læreren var ikke jeg «tror ikke vi trenger ambulanse», men «hvem skal betale for den?» veldig merkelig.

Men vi vet ikke om kommentaren om hvem som skulle betale var myntet på ambulanse, eller bare på taxien.

Miss Pink skrev (2 timer siden):

Da ringer du 113 og snakker med de .. så hjelper de deg med vurderingen ..    dette her styrker min følelse at noen lærere er så tafatte ..  blir helt matt ..., vær litt løsningsorientert ... 

Det kan også anses som tafatt å måtte ringe 113 hver gang en unge slår seg.

 

Altså. Det skjedde helt klart en feilvurdering her. Men dere får det jo til å høres ut som ungen lå der døende mens læreren bare blåste i det. Læreren ringte foreldrene. Og gutten lå et døgn til overvåkning, that’s it. Det gikk helt fint. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
22 minutter siden, In absentia said:

Læreren har da ikke kjørt på noen? At man ikke kan gjøre fra en trafikkulykke uten å undersøke og evt. tilkalle hjelp er dessuten lovfestet. Det kan ikke sammenliknes.

Ok, da. Læreren er ute og går på vei hjem fra jobb, ser en kjøre på noen og stikke av. Han fortsetter gå uten å ringe. Straffbart selv om han ikke er på jobb

Du flisespikker på irrelevante detaljer. Å bruke hammer på en skrue gjør det ikke mer riktig, du bare ødelegger skrue og veggen. Du har ikke mer rett av å flisespikke. Faktisk gjør det argumentene dine svakere og svakere. Du har ikke noe brukbart å komme med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
Just now, velociraptor said:

Nei, det er ikke normalt at lærere ringer 113 hver gang noen dunker hodet.

Man trenger ikke ringe 113 en gang, man kan ringe legevakten og spørre om symptomene krever nærmere undersøkelse. Kjempelett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...