Gå til innhold

Lærer anmeldes av foreldre etter å ha feilvurdert alvorligheten da en 16 år gammel elev slo hodet i en akeulykke på skolen


In absentia

Anbefalte innlegg

Amanda28 skrev (1 minutt siden):

Vi vet jo ikke om læreren fikk med seg disse symptomene, eller om det er andre elever som har fortalt om de i ettertid. Det var først i bilen han begynte å kaste opp. Lærer har antageligvis ikke sett på hendelsen som så alvorlig at han trengte å ringe ambulanse. Han har neppe gjort dette med vilje. 

Om læreren ikke har tilsett eleven etter ulykken så er saken enda grovere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helsepersonell, men jeg trodde faktisk det var allmennkunnskap at hodeskader alltid skal tas alvorlig, minimum legevakt. Heller én gang for mye, og i hvert fall når det ikke er ditt eget barn (som man gjerne bedre vet hvordan reagerer ved skade).

Om anmeldelse er det rette vet jeg ikke, men jeg har forståelse for at familien vil forsikre seg om at skolen tar saken på alvor.

Og at 16-åringen kunne ringt selv; virkelig!? Hvis du faller på isen og slår hodet så du ikke er deg selv på en stund så er det helt greit at forbipasserende sier «ring selv» om du føler du burde hatt legetilsyn?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (3 minutter siden):

Om læreren ikke har tilsett eleven etter ulykken så er saken enda grovere. 

En lærer kan aldri få med seg "alle" ulykker i en skolegård. Gutten kan ha hatt slike symptomer i minutter før læreren kom til evt. Vi vet ikke hva som skjedde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke visst når det var naturlig å ringe ambulanse. Føler at vi lærte i førstehjelp på skolen at det bare er aktuelt hvis noen er bokstavlig talt døden nær og ikke kan vente en time på helsehjelp. Ellers så tar man taxi eller skaffer annen skyss. Skal læreren virkelig settes i fengsel for ikke å vite det? Han er lærer, ikke lege og da kan feilvurderinger skje. 

Når man ringer ambulansen, så forklarer man situasjonen og ambulansen tar en avgjørelse på om de skal bruke sine ressurser på å komme. Man står ikke i veien for noen andre syke ved å ringe, de har et hav av folk på sentralbordet som svarer på telefonene og tar vurderinger. Til hverdags er det også nok ambulanser. Man skal ikke ta noen sjanser, eller tenke på at andre kan dø fordi man har tatt en plass unødvendig, for det skjer ikke. Man ringer om man er i det minste tvil 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke visst når det var naturlig å ringe ambulanse. Føler at vi lærte i førstehjelp på skolen at det bare er aktuelt hvis noen er bokstavlig talt døden nær og ikke kan vente en time på helsehjelp. Ellers så tar man taxi eller skaffer annen skyss. Skal læreren virkelig settes i fengsel for ikke å vite det? Han er lærer, ikke lege og da kan feilvurderinger skje. 

Det er ingen som forventer at noen skal ha medisinsk kunnskap til å vurdere alvorligheten i en skade og sette en diagnose. Derfor er man pliktet til å ringe 113 når det oppstår ulykker. Hodetraumer er svært alvorlige, og det kan være snakk om minutter før det går alvorlig galt uten nødvendig helsehjelp. Selv om man ikke kan se ytre skader, kan det oppstå indre blødninger som forverrer tilstanden veldig raskt. 

Alle som jobber med barn vet dette, og da skal det heller ikke være tvil om hva man skal gjøre. Så får man heller ta byråkratiet i etterkant. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (2 minutter siden):

I følge helsedirektorates miljø og helse i skolen så skal alle ansatte i skolen ha nødvendig kunnskap i førstehjelp. Foreldrene har også meldt inn skolen til statsforvalteren som nok vil påse at skolen tar tak i manglende rutiner. 

Jeg reagerer på tre ting i denne situasjonen. 

1) Læreren skulle ha hatt kunnskap nok til å tilkalle ambulanse eller i det minste kontakte legevakten

2) Læreren er mer opptatt av kostnadene enn elevens helsetilstand.

3) Læreren har nok drøftet symptomer med far, siden samtalen tar plass, og hvis far også ber læreren om å kontakte ambulansen så burde læreren ha gjort det. Læreren velger derfor å overkjøre fars vurdering av elevens helsetilstand. 

Lærerne er ikke ansatt i helsedirektoratet og de har ikke kontroll på førstehjelpskursing. Det er skolens ledelse, begrenset av budsjett, som bestiller slike kurs. Kurs som har blitt avlyst i stor stil pga koronarestriksjoner. Behovet for bra førstehjelpskursing er enormt, og da snakker jeg om mye mer enn tre timer i gymsalen. Jeg håper virkelig gode og tunge kurs kommer på plass, selv om det koster mye penger.

1) Enig.

2) Ikke bra. Skolen trenger klarere retningslinjer. Lærere bør ikke være redde for å ringe nødnummerene.

3) At lærer overkjører far er jo logisk. Ja den bygger på en inkompetent vurdering, men det er likefullt lærerens situasjonsoppfatning der og da. Det er læreren (ikke far)som har sett den skadde, og det er hans vurdering at smellen ikke var så alvorlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved hodeskader sånn som det så ringer man uansett, og så er det opp til den som tar i mot nødsamtalen og vurdere. 

Trodde virkelig at lærere hadde mer kunskap enn dette når det kom til førstehjelp. Å forstår at foreldrene anmelder her. Hvem som skal betale er siste man tenker på! 

Jeg jobber i barnehage, og vi har førstehjelpskurs hvert år. Da går det i typiske skader som små barn kan oppleve.

Når noen slår hode, så er første ting å se på hvordan barnet reagerer, og allmenntilstand. Er vi i tvil ringer vi legevakt, og vi ringer alltid foreldrene uansett hva de på legevakt sier. For foreldrene skal selv kunne velge om de vil ta barnet til en sjekk. 

Om vi ser at alt har gått bra og det ikke er noe å ringe foreldrene for, så får foreldrene uansett beskjed ved henting. For ting kan utvikle seg lenge etterpå, og da er det viktig at foreldrene vet hva som har hendt (dette fikk vi klar beskjed om på førstehjelps kurs) 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som forventer at noen skal ha medisinsk kunnskap til å vurdere alvorligheten i en skade og sette en diagnose. Derfor er man pliktet til å ringe 113 når det oppstår ulykker. Hodetraumer er svært alvorlige, og det kan være snakk om minutter før det går alvorlig galt uten nødvendig helsehjelp. Selv om man ikke kan se ytre skader, kan det oppstå indre blødninger som forverrer tilstanden veldig raskt. 

Alle som jobber med barn vet dette, og da skal det heller ikke være tvil om hva man skal gjøre. Så får man heller ta byråkratiet i etterkant. 

Ok, takk for oppklaringen.

Men skal læreren fengsles/bøtlegges for å ikke vite dette? Burde ikke kritikken heller rettes mot skolens opplæringsrutiner for ansatte? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda28 skrev (7 minutter siden):

Vi vet jo ikke om læreren fikk med seg disse symptomene, eller om det er andre elever som har fortalt om de i ettertid. Det var først i bilen han begynte å kaste opp. Lærer har antageligvis ikke sett på hendelsen som så alvorlig at han trengte å ringe ambulanse. Han har neppe gjort dette med vilje. 

Det gikk heldigvis bra og han fikk rask hjelp. Greit med en klage til skolen for å innprente bedre rutiner, men en anmeldelse av læreren virker litt overdrevent.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (2 minutter siden):

Ok, takk for oppklaringen.

Men skal læreren fengsles/bøtlegges for å ikke vite dette? Burde ikke kritikken heller rettes mot skolens opplæringsrutiner for ansatte? 

Kritikken rettes mot begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (15 minutter siden):

Det er ingen som forventer at noen skal ha medisinsk kunnskap til å vurdere alvorligheten i en skade og sette en diagnose. Derfor er man pliktet til å ringe 113 når det oppstår ulykker. Hodetraumer er svært alvorlige, og det kan være snakk om minutter før det går alvorlig galt uten nødvendig helsehjelp. Selv om man ikke kan se ytre skader, kan det oppstå indre blødninger som forverrer tilstanden veldig raskt. 

Alle som jobber med barn vet dette, og da skal det heller ikke være tvil om hva man skal gjøre. Så får man heller ta byråkratiet i etterkant. 

Hvor har du det fra at alle som jobber med barn vet dette? Pensum på lærerstudiet? Forskningsrapporter?

Jeg mener at alle som jobber med barn bør vite dette, men tror dessverre at det er  avstand mellom det man bør vite og det man faktisk vet og etterlever. 

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for oppklaringen.

Men skal læreren fengsles/bøtlegges for å ikke vite dette? Burde ikke kritikken heller rettes mot skolens opplæringsrutiner for ansatte? 

Hva som skjer i etterkant av dette er det politiet som avgjør.

Den enkelte ansatte har et individuelt ansvar ved slike hendelser,  men skolen vil uansett måtte ta tak i sine interne rutiner og passe på at slike hendelser ikke skjer igjen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (5 minutter siden):

Kritikken rettes mot begge. 

Og kritikk i form av refs fra arbeidsgiver er ikke nok?

Noen ganger gjør leger eller sykepleiere på sykehus feil som faktisk koster folk livet. De blir ikke anmeldt av den grunn, med mindre det var gjort så og si med vilje... men denne læreren skal straffes av rettsvesnet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at læreren gjorde en grov feil. Eleven som var skadet var ikke kontaktbar, hadde truffet med hodet og kastet opp.

Hvis læreren var i tvil så kunne han uansett rådført seg med 113. Og så fulgt deres anbefaling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (3 minutter siden):

Og kritikk i form av refs fra arbeidsgiver er ikke nok?

Noen ganger gjør leger eller sykepleiere på sykehus feil som faktisk koster folk livet. De blir ikke anmeldt av den grunn, med mindre det var gjort så og si med vilje... men denne læreren skal straffes av rettsvesnet?

Nei, det er ikke nok med tilsnakk i dette tilfelle. Hadde ungen min fått hodeskade, besvimte, var kontakløs og på toppen av det hele en total uansvarlig lærer som kaster bort tid på ringe meg istedenfor å ringe etter ambulanse. Hadde  jeg sørget for at vedkommende ikke kunne jobbet med barn. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Læreren tok ansvar og ringte far. Far kunne ha ringt ambulanse eller taxi. Læreren vurderte feil. Han er ikke lege. Barn faller og slår seg hver dag, og det er vanskelig for ukyndige å vurdere riktig hver gang. Å straffe læreren er helt feil, med mindre han dømmes til et par dagers førstehjelpskurs. 

Ærlig talt, skal ansvaret legges over på foreldre som ikke engang var tilstede? Nei, det er lærerne som har ansvaret for elevene sine i skoletiden. Skjønner heller ikke hva du mener med "vurderte feil"? Det står jo at han valgte å ikke ringe ambulanse fordi han ikke visste hvem som måtte betale for det, ikke fordi han ikke mente skadene var alvorlige nok. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Catliner skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke nok med tilsnakk i dette tilfelle. Hadde ungen min fått hodeskade, besvimte, var kontakløs og på toppen av det hele en total uansvarlig lærer som kaster bort tid på ringe meg istedenfor å ringe etter ambulanse. Hadde  jeg sørget for at vedkommende ikke kunne jobbet med barn. 

Så en grov feilvurdering er nok til at vedkommende aldri mer kan jobbe som lærer, i dine øyne? Dette er skolens ansvar i hovedsak, da læreren tydeligvis ikke hadde nok kunnskap om slike situasjoner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (27 minutter siden):

Ok, takk for oppklaringen.

Men skal læreren fengsles/bøtlegges for å ikke vite dette? Burde ikke kritikken heller rettes mot skolens opplæringsrutiner for ansatte? 

Skal vi straffe foreldrene til kriminelle for mangel på oppdragelse også? Her gjorde læreren en grov feil, og han skal ikke unnslippe straff bare fordi skolen kanskje har dårlige rutiner. Det blir ansvarsfraskrivelse. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (2 timer siden):

Men gjorde han nå egentlig det? Han sørget for å kontakte de foresatte slik at de fikk ham til legen. Da har han jo tvert i mot sørget for at noen tok seg av gutten.

Hva skulle han ellers gjort? Forlatt de 29 andre elevene for å bli med i ambulanse selv?

Øh jeg tror nok ambulansepersonellet kan fint ta med gutten alene altså. Hvorfor skal læreren sitte på med ambulansen? Den kommer jo fortere en de foresatte så problemet med å forlate de andre elevene blir jo borte raskere hvis de ringer ambulanse. Og dette er 15-16åringer de klarer fint å passe på seg selv så ja han kunne ha forlatt de andre elevene om han absolutt trengte det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (19 minutter siden):

Og kritikk i form av refs fra arbeidsgiver er ikke nok?

Noen ganger gjør leger eller sykepleiere på sykehus feil som faktisk koster folk livet. De blir ikke anmeldt av den grunn, med mindre det var gjort så og si med vilje... men denne læreren skal straffes av rettsvesnet?

Ulykker er jo aldri med vilje. Men likevel så må jo grove vurderingsfeil få konsekvenser.  Husker du hun barnehageansatte, som lot en flaske med avløpsrens stå tilgjengelig, ved vasken der barna vasket seg? En 2-åring drakk denne etsende væsken og ble skadet for livet.  Et par stykker jeg kjenner syns syns på den ansatte. For hun gjorde det jo ikke med vilje. 

Ja, det var et ekstremt eksempel.  Men hvor skal man trekke grensene, for hvem som skal stilles til ansvar når slike ulykker skjer? Folk vil alltid ha en syndebukk..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...