Gå til innhold

Lærer anmeldes av foreldre etter å ha feilvurdert alvorligheten da en 16 år gammel elev slo hodet i en akeulykke på skolen


In absentia

Anbefalte innlegg

Humle Brumle skrev (8 timer siden):

Øh jeg tror nok ambulansepersonellet kan fint ta med gutten alene altså. Hvorfor skal læreren sitte på med ambulansen? Den kommer jo fortere en de foresatte så problemet med å forlate de andre elevene blir jo borte raskere hvis de ringer ambulanse. Og dette er 15-16åringer de klarer fint å passe på seg selv så ja han kunne ha forlatt de andre elevene om han absolutt trengte det.

De kan jo tydeligvis ikke passe på seg selv, siden de fleste her faktisk mener at læreren skal i fengsel for å ha ringt foreldrene i stedet for å bestille ambulanse. Hva skjer om noen andre skader seg mens han er borte? Blir det dødsstraff? Folk her inne snakker som om disse 16-åringene var hjelpeløse 6-åringer.  

Endret av In absentia
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bølle skrev (6 timer siden):

Det koster jo ingenting å ringe 113... Var læreren kanskje amerikansk? Kanskje han ikke er vant til at vi har gratis helsehjelp i Norge? 

En 16-åring er jo barn og var jo også hjelpeløs tilstand. Det var veldig uansvarlig av læreren å ikke gripe inn og ordne opp. 

I vårt globaliserte land er det ikke usannsynlig at læreren var fra et annet land og ikke visste hvordan ambulanse fungerer her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (9 timer siden):

Tenk hvis folk skulle ringt etter ambulanse for den minste ting da. Da hadde jo ikke de som virkelig trengte det fått ambulanse, for linjen ville vært full. Det vanlige er å ta taxi for egen regning med mindre man er så dårlig at det står om minutter.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for en lekperson å vurdere. Vi vet heller ikke hvordan symptomene var da læreren ringte foreldrene. Politianmeldelse virker ganske drøyt, spør du meg.

Den minste ting? 🤔 En mulig hodeskade er virkelig ikke en liten ting uansett. De som tar imot samtalen sender ikke ambulanse tvert, de gjør en vurdering av situasjonen som beskrives. Her hadde ambulanse blitt sendt.

Det jeg leser er at når det er en ungdom med utenlandske foreldre så er det plutselig et spørsmål om «hvem som skal betale regningen»...?
Ikke greit av lærer å problematisere økonomi i en situasjon der noen har skadet seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda28 skrev (8 timer siden):

Vi vet jo ikke om læreren fikk med seg disse symptomene, eller om det er andre elever som har fortalt om de i ettertid. Det var først i bilen han begynte å kaste opp. Lærer har antageligvis ikke sett på hendelsen som så alvorlig at han trengte å ringe ambulanse. Han har neppe gjort dette med vilje. 

Men argumentet til læreren var ikke jeg «tror ikke vi trenger ambulanse», men «hvem skal betale for den?» veldig merkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (6 minutter siden):

I vårt globaliserte land er det ikke usannsynlig at læreren var fra et annet land og ikke visste hvordan ambulanse fungerer her.

For det MÅ ha noe med håpløse utlendinger å gjøre? 🙈 

Enten er det faren eller så er det læreren? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (21 minutter siden):

De kan jo tydeligvis ikke passe på seg selv, siden de fleste her faktisk mener at læreren skal i fengsel for ikke å ha ringt foreldrene i stedet for å bestille ambulanse. Hva skjer om noen andre skader seg mens han er borte? Blir det dødsstraff? Folk her inne snakker som om disse 16-åringene var hjelpeløse 6-åringer.  

Det er det voksne som har ansvaret på skolen. 
Ingen her har sagt at læreren skal i fengsel, men han eller hun har forsømt seg og det kan være nyttig å adressere hva som forventes av offentlig ansatte i slike situasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (39 minutter siden):

Vi kan nok gå ut fra at de aller fleste lærere vet dette. Men det vil alltid være noen som ikke henger med. Derfor er personskadekurs utrolig viktig å få gjennomført for skolepersonale, såpass viktig at jeg betviler at det var korrekt å avlyse alle førstehjelpskursene som ble avlyst det siste året pga korona.

En annen sak er førstehjelpskursenes fokus. Jeg tror de handler mest om hjertelungeredning og sånt, med mindre fokus på sår, brudd og hodeskader. 

Jeg liker at du har logikken på plass, og oppfordrer deg til å ta lærerutdannelse. Vi trenger flere oppegående lærere.

Jeg var på førstehjelpskurs for noen år tilbake, og det kurset fokuserte utelukkende på de mest alvorlige skadene. Drukning, forgiftning, kraftige blødninger, store brannskader, hjerteinfarkt osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (32 minutter siden):

De kan jo tydeligvis ikke passe på seg selv, siden de fleste her faktisk mener at læreren skal i fengsel for ikke å ha ringt foreldrene i stedet for å bestille ambulanse. Hva skjer om noen andre skader seg mens han er borte? Blir det dødsstraff? Folk her inne snakker som om disse 16-åringene var hjelpeløse 6-åringer.  

En alvorlig skadet 16 åring er svært hjelpesløs og er nok akkurat like hjelpesløs hvis ikke mer hjelpesløs enn en seksåring. Det er ikke sikkert det blir fengsel det får dommen bestemme. Læreren ble bare annmeldt ikke satt i fengsel. Jeg bare mener at de hadde sin fulle rett til å anmelde. Jeg skal ikke uttale meg om hva slags straff det blir. Og du vet veldig godt at dødsstraff ikke finnes i Norge. Og nei hvis noen skader seg mens lærer er borte har hen ikke skyld. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalila skrev (15 minutter siden):

Det er det voksne som har ansvaret på skolen. 
Ingen her har sagt at læreren skal i fengsel, men han eller hun har forsømt seg og det kan være nyttig å adressere hva som forventes av offentlig ansatte i slike situasjoner.

Les tråden en gang til. De aller fleste mener at politiet er rett instans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Det burde nok anmeldes, ja, selv om læreren skulle være amerikansk eller hva. Vi skal vite at barna og ungdommen blir tatt vare på når de går på skolen. Og alle lærere skal vite at de skal ringe umiddelbart etter legehjelp når det skjer noe. Det er minimum. De kunne evt anmelde skolen om de mener det er skolens ansvar å lære opp lærerne, men det er ganske fjernt at man ikke forstår at man ringer hjelp med en gang. 

16-åringene vil høre på læreren, det er naturlig. Om en voksen sier at dette går bra, så vil ungdommene som regel anta at den voksne har vært bort i lignende situasjon før og vet hva som skal gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (2 minutter siden):

En alvorlig skadet 16 åring er svært hjelpesløs og er nok akkurat like hjelpesløs hvis ikke mer hjelpesløs enn en seksåring. Det er ikke sikkert det blir fengsel det får dommen bestemme. Læreren ble bare annmeldt ikke satt i fengsel. Jeg bare mener at de hadde sin fulle rett til å anmelde. Jeg skal ikke uttale meg om hva slags straff det blir. Og du vet veldig godt at dødsstraff ikke finnes i Norge. Og nei hvis noen skader seg mens lærer er borte har hen ikke skyld. 

Saken kommer ikke en gang opp i retten. Politiet kommer ikke til å ta ut tiltale. Det var helt useriøst av advokaten å anmelde.

Forutsatt at advokaten vet noe som helst om strafferett, så antar jeg at det han egentlig mente var at det å bli anmeldt er et signal/en straff i seg selv, og at de skulle statuere et eksempel i form av det selv om det ikke bil føre noe sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

Saken kommer ikke en gang opp i retten. Politiet kommer ikke til å ta ut tiltale. Det var helt useriøst av advokaten å anmelde.

Forutsatt at advokaten vet noe som helst om strafferett, så antar jeg at det han egentlig mente var at det å bli anmeldt er et signal/en straff i seg selv, og at de skulle statuere et eksempel i form av det selv om det ikke bil føre noe sted.

Da er det vel ingen som blir fengslet eller får dødsstraff da? Hva er det du da klager på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (6 minutter siden):

En alvorlig skadet 16 åring er svært hjelpesløs og er nok akkurat like hjelpesløs hvis ikke mer hjelpesløs enn en seksåring. Det er ikke sikkert det blir fengsel det får dommen bestemme. Læreren ble bare annmeldt ikke satt i fengsel. Jeg bare mener at de hadde sin fulle rett til å anmelde. Jeg skal ikke uttale meg om hva slags straff det blir. Og du vet veldig godt at dødsstraff ikke finnes i Norge. Og nei hvis noen skader seg mens lærer er borte har hen ikke skyld. 

Det er da mye mer klanderverdig å forlate en masse «barn» som man har «ansvar for» enn å gjøre en oppriktig feilvurdering? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

In absentia skrev (9 timer siden):

Jeg hadde ikke visst når det var naturlig å ringe ambulanse. Føler at vi lærte i førstehjelp på skolen at det bare er aktuelt hvis noen er bokstavlig talt døden nær og ikke kan vente en time på helsehjelp. Ellers så tar man taxi eller skaffer annen skyss. Skal læreren virkelig settes i fengsel for ikke å vite det? Han er lærer, ikke lege og da kan feilvurderinger skje. 

Da ringer du 113 og snakker med de .. så hjelper de deg med vurderingen ..    dette her styrker min følelse at noen lærere er så tafatte ..  blir helt matt ..., vær litt løsningsorientert ... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått lærerens versjon av saken. Og forklaringen læreren ga til faren høres så merkelig ut, at jeg tror det må ha vært en misforståelse. 
 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

Det er da mye mer klanderverdig å forlate en masse «barn» som man har «ansvar for» enn å gjøre en oppriktig feilvurdering? 

Men når har jeg sagt at han skal forlate barna? Bare ring 113 ambulansepersonell får han oppå båra også gir du en klapp på skuldra og sier lykke til. Så kjører ambulansen av gåre. Hen trenger ikke å være med i ambulansen, hvorfor tror du det? Dessuten var jo far kontaktet så han møter jo sønnen på sykehus.

Men 16 åringer hadde faktisk klart å gå til skolen selv. Barn går jo i grupper til skolen helt fra barneskolen av så det hadde gått helt fint. Så hvis lærer på død og liv måtte være med av en grunn så blir ikke lærer straffet for å prioritere en alvorlig skadet 16 åring som ikke vet hvor han er enn en hel gjeng med friske 16 åringer. Du vet at 16åringer kan øvelseskjøre? Ta fly alene? Er helsemessig myndige? Her er det gjort en grov feil og alle disse unnskyldningene blir bare tynne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

cattleya skrev (57 minutter siden):

Han burde ringt ambulansen og latt gutten kjøre alene i ambulanse. Og hvorfor i all verden snakker han om «hvem som skal betale?» dette er da Norge? 16 åringer må ikke betale for ambulanse, kanskje det er en egenandel for voksne, men ikke for barn. 

Gratis for voksne og btw. Synes det er menneskerett med gratis ambulanse. Har sett videoer av folk i foreksempel USA der de trygler og ber om å ikke ringe ambulanse fordi det koster så mye. Også ser du jo tydlig at personen er så syk og skadet at de virkelig trenger den ambulansen. Helt forferdelig at folk er redd for penger når det gjelder liv og helse. Stress vil jo forverre situasjonen også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (1 minutt siden):

Men når har jeg sagt at han skal forlate barna? Bare ring 113 ambulansepersonell får han oppå båra også gir du en klapp på skuldra og sier lykke til. Så kjører ambulansen av gåre. Hen trenger ikke å være med i ambulansen, hvorfor tror du det? Dessuten var jo far kontaktet så han møter jo sønnen på sykehus.

Men 16 åringer hadde faktisk klart å gå til skolen selv. Barn går jo i grupper til skolen helt fra barneskolen av så det hadde gått helt fint. Så hvis lærer på død og liv måtte være med av en grunn så blir ikke lærer straffet for å prioritere en alvorlig skadet 16 åring som ikke vet hvor han er enn en hel gjeng med friske 16 åringer. Du vet at 16åringer kan øvelseskjøre? Ta fly alene? Er helsemessig myndige? Her er det gjort en grov feil og alle disse unnskyldningene blir bare tynne.

Veldig merkelig. Litt tidligere i tråden så var 16-åringer såpass hjelpeløse at det å ikke ringe ambulanse med en gang og la den som hadde fått seg en trøkk være med en gjeng andre 16-åringer til foreldrene kom var «å hensette noen i hjelpeløs tilstand» (som å gå fra et spebarn alene). 16-åringene kunne ikke forventes å bruke smarttelefonene sine dersom de så situasjonen forverre seg. Den syke var «hensatt» som om han var alene. 

Men nå er 16-åringer plutselig ganske så voksne likevel og kan passe på seg selv uten tilsyn. Bestem deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (59 minutter siden):

De kan jo tydeligvis ikke passe på seg selv, siden de fleste her faktisk mener at læreren skal i fengsel for å ha ringt foreldrene i stedet for å bestille ambulanse. Hva skjer om noen andre skader seg mens han er borte? Blir det dødsstraff? Folk her inne snakker som om disse 16-åringene var hjelpeløse 6-åringer.  

Ingen snakker vel om fengsel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (4 minutter siden):

Gratis for voksne og btw. Synes det er menneskerett med gratis ambulanse. Har sett videoer av folk i foreksempel USA der de trygler og ber om å ikke ringe ambulanse fordi det koster så mye. Også ser du jo tydlig at personen er så syk og skadet at de virkelig trenger den ambulansen. Helt forferdelig at folk er redd for penger når det gjelder liv og helse. Stress vil jo forverre situasjonen også.

Det er bare gratis hvis man faktisk trenger det. Dersom man fikk ambulansen til å komme for en tulleting/hypokondri som man skulle brukt taxi til så må man betale. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...