Gå til innhold

Lærer anmeldes av foreldre etter å ha feilvurdert alvorligheten da en 16 år gammel elev slo hodet i en akeulykke på skolen


In absentia

Anbefalte innlegg

ATLAS6 skrev (3 timer siden):

Det er snakk om sikkerheten til barn og ungdom, og andre arbeidskollegaer.

Man evner å finne tid til et 4-8 timers kurs i løpet av året, om det er i arbeidstiden eller etterpå. 

Det gjør vi så absolutt ikke!

Er du klar over hvor mange arbeidsoppgaver vi lærere har, og ikke minst hvor mange vi må avse? Det er kommunen som bestemmer hva vi skal arbeide med. Og hvorfor tror du lærere vil jobbe overtid etter ordinær arbeidstid? Vi lærere får ikke overtidsbetalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Little Diva skrev (7 timer siden):

Alle skoler og barnehager skal ha en beredskap-/kriseplan dersom det skjer ulykker, katastrofer etc. Der skal det stå spesifisert hvem som har ansvar og hva man skal gjøre i ulike situasjoner. Det skal også skrives skadeskjema ved ulykker. Alle har en individuell ansvar for å sette seg inn i denne og følge prosedyrene, og skolene skal følge opp dette slik at dette blir gjort. Skolene jobber forøvrig tett med kommunens nødetater som skal bistå ved behov.

"Skolen har ansvar for elevenes sikkerhet i hele skoletiden enten de befinner seg på skolens område eller er på turer og utflukter"

 (ref.forskrift til opplæringsloven § 8-4).

 

Her er det avstand mellom forskrift og praksis.  Førstehjelpskursingen rundt omkring gir neppe nok til at vi kan tro at lærere generelt har dette høye nivået inne. Skadeskjema, hallo, lærere, er det noen av dere som har fyllt ut slik skjema noen gang?  Lærerne har stort ansvar, det er sant, men de er neppe opplært til å håndtere dette ansvaret. En annen sak her er at læreren muligens ikke har gjort noe feil i det hele tatt, sett fra hans ståsted i situasjonen med den begrensede kompetansen og vurderingsevnen han har. En elev fikk en smell, og så muligens ganske grei ut gjennom lærerens briller, og ikke verre enn at et par rolige dager hjemme ville sørge for restitusjon. Så kan vi selvfølgelig si at denne vurderingen var feil, og at læreren med sitt ansvar egentlig ikke burde ha ansvar for barn uten minimum en bachelor i sykepleie, eller iallfall vett og vurderingsevne helt oppe på kvinneguiden-nivå. Husk også at lærerne vurdere mange slike episoder i løpet av et år. Noen vurderer de korrekt, men i dette tilfellet ble det altså feil, og den ene gangen man vurderer feil blir det fullt oppstyr med politianmeldelse, pressedekning og debatt på kvinneguiden.

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (22 minutter siden):

Læreren er anmeldt for en straffbar handling. Det er opp til politiet å avgjøre om dette er noe å ta videre. Læreren burde få konsekvenser av arbeidsgiver fordi han ikke gjorde jobben sin ordentlig, men den straffbare delen er det politiet som skal ta seg av. 

Dette var heller ikke en liten misforståelse, læreren valgte bevisst å ikke ringe etter nødvendig helsehjelp fordi han var "usikker på hvem som skulle betale for det". Jeg har også gjort mine feil, og om disse feilene viste seg å være et lovbrudd, så hadde jeg hatt full forståelse for eventuelle konsekvenser. 

Det har ikke skjedd noen straffbar handling. Anmeldelsen er bare en gest fra advokaten for å vise klander. Det sa jo advokaten selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (7 minutter siden):

Det har ikke skjedd noen straffbar handling. Anmeldelsen er bare en gest fra advokaten for å vise klander. Det sa jo advokaten selv. 

Hvor fant du det? I linken fra HI står det: "– Vi ønsker å anmelde fordi læreren i dette tilfellet har valgt å la min klient være i en hjelpeløs tilstand og det er straffbart, sier Sulman Hussain i advokatfirmaet Actio." Om saken skal bli tatt videre eller om den skal henlegges er opp til politiet, men jeg har full forståelse for hvorfor foreldrene ønsker å anmelde. Det gikk heldigvis fint denne gangen, men det kunne gått galt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (21 minutter siden):

Når en person du har ansvar for skader seg og trenger helsehjelp så ringer du ambulansen eller legevakten. Foreldrene skal også bli varslet, men de var ikke tilstedet og kunne ikke gjøre noe. Når læreren ringte faren til eleven så fikk han beskjed om å ringe ambulanse eller taxi, men læreren valgte å ikke gjøre dette fordi han var usikker på hvem regningen ville gå til. Jeg gjentar: han unngikk å skaffe eleven sin nødvendig helsehjelp fordi han ikke hadde de kunnskapene han burde hatt. 

Eleven fikk kraftig hjernerystelse og skaden ble vurdert som alvorlig. Slutt å bagatelliser! 

Jeg stusser veldig på påstanden om at skaden var «alvorlig». Dette er gutten/familiens egne ord, ikke politi eller sykehus. Vanligvis så omtales skader som ikke er permanente som «lettere skader», brudd og store kutt som må sys med mange sting er «skader» og «alvorlig skade» er omfattende og langt sykehusopphold. Alvorlig skadd er vel ikke noe man omtaler hjernerystelse som?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (22 minutter siden):

Hvor fant du det? I linken fra HI står det: "– Vi ønsker å anmelde fordi læreren i dette tilfellet har valgt å la min klient være i en hjelpeløs tilstand og det er straffbart, sier Sulman Hussain i advokatfirmaet Actio." Om saken skal bli tatt videre eller om den skal henlegges er opp til politiet, men jeg har full forståelse for hvorfor foreldrene ønsker å anmelde. Det gikk heldigvis fint denne gangen, men det kunne gått galt.  

Det er tull, og advokaten vet det. I innlegget som som var på dagsrevyen så spurte journalisten hva de håpet å oppnå, og han sa at det var å rette klander. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

In absentia skrev (19 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/shazeb-_16_-skadet-hodet-i-akeulykke-_-na-anmeldes-laereren-for-ikke-a-ha-tilkalt-hjelp-1.15392033

Hva tenker dere om dette? Er det rett og rimelig at læreren anmeldes til politiet, eller er dette bare et påfunn fra familien for å prøve å skvise ut penger/erstatning fra fellesskapet?

Burde læreren klandres for å ha ringt foreldrene i stedet for ambulanse? Og hvorfor kunne ikke 16-åringene ha ringt til ambulanse selv om det var så alvorlig?

 

 

Foreldrene står fritt til å anmelde, så er det opp til politiet å vurdere om h*n har gjort noe straffbart. Jeg vet ingenting om hva foreldrene skal tjene økonomisk på dette, og det gjør vel ikke du heller.

Vi har alle et ansvar for å hjelpe noen som kan være livstruende skadet. Det var tydeligvis alvorlig nok til at læreren valgte å ta kontakt med faren. Jeg er lærer selv, og ville nok reagert hvis rn elev slo seg i hodet og etterpå ikke var kontaktbar og ute sv stand tilnå føre en samtale. Han kunne åpenbart ikke ringe selv i tilstanden slik den er beskrevet. Siden jeg ikke er helsepersonell selv, haddr jeg ringt ambulanse. Det er nemlig dem som skal vurdere om ambulanse er nødvendig eller ikke. Ikke jeg, ikke du og ikke læreren. Videre er det også merkelig at læreren ikke visste at skolen selvfølgelig rekviverer taxi til legevakt når skaden har skjedd i skoletiden. Det er vanskelig å si helt sikkert hva læreren burde gjort,men slik artikkelen fremstår, virker det jo som læreren ikke en gang selv tok en titt på den skadde eleven. Veldig rart! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, koster det penger å ringe ambulansen å få hjelp? 😳

Vet at i USA koster det flesk, men trodde slikt var gratis her i Norge.

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (38 minutter siden):

Her er det avstand mellom forskrift og praksis.  Førstehjelpskursingen rundt omkring gir neppe nok til at vi kan tro at lærere generelt har dette høye nivået inne. Skadeskjema, hallo, lærere, er det noen av dere som har fyllt ut slik skjema noen gang?  Lærerne har stort ansvar, det er sant, men de er neppe opplært til å håndtere dette ansvaret. En annen sak her er at læreren muligens ikke har gjort noe fei i det hele tatt, sett fra hans ståsted i situasjonen med den begrensede kompetansen og vurderingsevnen han har. En elev fikk en smell, og så muligens ganske grei ut gjennom lærerens briller, og ikke verre enn at et par rolige dager hjemme ville sørge for restitusjon. Så kan vi selvfølgelig si at denne vurderingen var feil, og at læreren med sitt ansvar egentlig ikke burde ha ansvar for barn uten minimum en bachelor i sykepleie, eller iallfall vett og vurderingsevne helt oppe på kvinneguiden-nivå. Husk også at lærerne vurdere mange slike episoder i løpet av et år. Noen vurderer de korrekt, men i dette tilfellet ble det altså feil, og den ene gangen man vurderer feil blir det fullt oppstyr med politianmeldelse, pressedekning og debatt på kvinneguiden.

Slike skjema er vanlig rutiner på skoler, og helt vanlig. Enten det er forsikringssaker eller andre ting. Alle barn på skolen er forsikret når de er der. Det høres kanskje for deg veldig rart ut, men det er en del av de daglige rutinene på skolen, og noe skolen er vant til å håndtere. 

Nå gikk det heldigvis bra for denne gutten, men det kunne gått mye verre. Jeg tenker at de fleste som er foreldre selv som har barn som slår hodet sitt så kraftig som denne gutten her gjorde handler ut fra gitte situasjon, og kontakter i det minste legevakta for å få råd. Spesielt dersom man ser endringer i adferd. Det burde ringt ei varsellampe hos denne læreren. Såpass må man kunne forvente av alle med ansvar for barn om man er lærere, foreldre eller har annet ansvar.

Så kan man vurdere hvorvidt det er nødvendig med mediadekning og anmeldelser. I enkelte saker er en anmeldelse og legesjekk nødvendig i henhold til forsikringer, og da om man senere skulle få senvirkninger som påvirker livet til den enkelte. Om det er tilfelle her vet jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (47 minutter siden):

Skadeskjema, hallo, lærere, er det noen av dere som har fyllt ut slik skjema noen gang?  

Ja!! Det fyller vi ut uansett når et barn skader seg på skolen vår! Det er ren rutine. Hvis du er lærer og ikke hverken har førstehjelpskurs eller pleier å fylle ut skadeskjema ved skader, vil jeg påstå at arbeidsplassen din bryter loven. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (10 minutter siden):

Slike skjema er vanlig rutiner på skoler, og helt vanlig. Enten det er forsikringssaker eller andre ting. Alle barn på skolen er forsikret når de er der. Det høres kanskje for deg veldig rart ut, men det er en del av de daglige rutinene på skolen, og noe skolen er vant til å håndtere. 

Nå gikk det heldigvis bra for denne gutten, men det kunne gått mye verre. Jeg tenker at de fleste som er foreldre selv som har barn som slår hodet sitt så kraftig som denne gutten her gjorde handler ut fra gitte situasjon, og kontakter i det minste legevakta for å få råd. Spesielt dersom man ser endringer i adferd. Det burde ringt ei varsellampe hos denne læreren. Såpass må man kunne forvente av alle med ansvar for barn om man er lærere, foreldre eller har annet ansvar.

Så kan man vurdere hvorvidt det er nødvendig med mediadekning og anmeldelser. I enkelte saker er en anmeldelse og legesjekk nødvendig i henhold til forsikringer, og da om man senere skulle få senvirkninger som påvirker livet til den enkelte. Om det er tilfelle her vet jeg ikke.

Vet du at det er vanlig? Eller er det bare noe du tror fordi det står i noen forskrifter? Skulle vært interessant og visst hvor utbredt slike skjemaer er og på hvor stor andel av skadene de brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (14 minutter siden):

Ja!! Det fyller vi ut uansett når et barn skader seg på skolen vår! Det er ren rutine. Hvis du er lærer og ikke hverken har førstehjelpskurs eller pleier å fylle ut skadeskjema ved skader, vil jeg påstå at arbeidsplassen din bryter loven. 

Interresant. Bra at skolen din fungerer :) Hvor ofte har dere førstehjelpskurs? Hvor langvarige er de? Lærer dere sårstell og håndtering av hodeskader?

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Vet du at det er vanlig? Eller er det bare noe du tror fordi det står i noen forskrifter? Skulle vært interessant og visst hvor utbredt slike skjemaer er og på hvor stor andel av skadene de brukes. 

Jeg har fortalt dette nå flere ganger. Også på innlegget du siterte. Det er vanlig, ja..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hvordan det er mulig å være lærer i Norge uten å vite at skolen betaler for taxi til legevakt ved skade eller at ambulanse er gratis. Og uten å vite at man må ringe legevakt eller 113 slik at man får assistanse ved en ulykke, der er det helsepersonell som spør relevante spørsmål og vurderer hva som bør gjøres. Hvis det var en helt uerfaren lærer som ikke hadde fått noen beskjed om hva man gjør ved ulykke så kunne han også tatt en rask telefon til administrasjonen på skolen.

Jeg tror ikke anmeldelse vil føre til noe, men skolen må i det minste redegjøre for hvordan en av deres ansatte kan mangle så viktig informasjon. Om informasjonen er gitt og læreren valgte å overse det eller ikke er smart nok til å ta det inn så bør han ikke få være lærer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Fortauet skrev (1 time siden):

Det gjør vi så absolutt ikke!

Er du klar over hvor mange arbeidsoppgaver vi lærere har, og ikke minst hvor mange vi må avse? Det er kommunen som bestemmer hva vi skal arbeide med. Og hvorfor tror du lærere vil jobbe overtid etter ordinær arbeidstid? Vi lærere får ikke overtidsbetalt. 

4-8 timer har alle lærere tid til å avse i løpet av et år for å lære seg livreddende førstehjelp.

Dette kan skolen arrangere en av arbeidsdagene i ukene før skolestart i august, og kursing er selvsagt lønnet. 

Hva gjør du om en elev setter noe i halsen? Eller mister bevisstheten? Eller en av dine kollegaer får hjertestans? Dette er alle scenarioer du må kunne håndtere, og det er hårreisende og uforsvarlig at ikke skolen har tatt mer ansvar for at du har fått opplæring, og at du har hatt ansvar for barn og ungdom i 20 år uten å ha nødvendig kursing i grunnlegende førstehjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (7 timer siden):

Da er foretaksstraff eller erstatningskrav mot skolen veien å gå. 

Nei ikke hvis du ønsker å sette fokus på saken og sørge for at det aldri skjer igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ariana807 skrev (47 minutter siden):

En ting jeg lurer på, koster det penger å ringe ambulansen å få hjelp? 😳

Vet at i USA koster det flesk, men trodde slikt var gratis her i Norge.

Det er gratis hvis man faktisk har en nødssituasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartfugl skrev (50 minutter siden):

Foreldrene står fritt til å anmelde, så er det opp til politiet å vurdere om h*n har gjort noe straffbart. Jeg vet ingenting om hva foreldrene skal tjene økonomisk på dette, og det gjør vel ikke du heller.

Vi har alle et ansvar for å hjelpe noen som kan være livstruende skadet. Det var tydeligvis alvorlig nok til at læreren valgte å ta kontakt med faren. Jeg er lærer selv, og ville nok reagert hvis rn elev slo seg i hodet og etterpå ikke var kontaktbar og ute sv stand tilnå føre en samtale. Han kunne åpenbart ikke ringe selv i tilstanden slik den er beskrevet. Siden jeg ikke er helsepersonell selv, haddr jeg ringt ambulanse. Det er nemlig dem som skal vurdere om ambulanse er nødvendig eller ikke. Ikke jeg, ikke du og ikke læreren. Videre er det også merkelig at læreren ikke visste at skolen selvfølgelig rekviverer taxi til legevakt når skaden har skjedd i skoletiden. Det er vanskelig å si helt sikkert hva læreren burde gjort,men slik artikkelen fremstår, virker det jo som læreren ikke en gang selv tok en titt på den skadde eleven. Veldig rart! 

Når du sender elever med ambulanse eller taxi til legevakt, fyller du rett etterpå ut et slags personskadeskjema? Blir det rapportert? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, latterliggjøring, avsporinger, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Interresant. Bra at skolen din fungerer :) Hvor ofte har dere førstehjelpskurs? Hvor langvarige er de? Lærer dere sårstell og håndtering av hodeskader?

Vi har førstehjelpskurs en gang i året. Varer  vel ca  4 timer. Vi lærer hva vi skal se etter ved mistanke om hodeskader ja. Lærer også om frie luftveier, hjertekompresjon, hva vi skal gjøre ved mistanke om brudd osv. 

Og  viktigheten av å kontakte nødetatene!! 

Endret av tirben
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...