Gå til innhold

Lærer anmeldes av foreldre etter å ha feilvurdert alvorligheten da en 16 år gammel elev slo hodet i en akeulykke på skolen


In absentia

Anbefalte innlegg

Lisa Rowe skrev (28 minutter siden):

Ærlig talt, skal ansvaret legges over på foreldre som ikke engang var tilstede? Nei, det er lærerne som har ansvaret for elevene sine i skoletiden. Skjønner heller ikke hva du mener med "vurderte feil"? Det står jo at han valgte å ikke ringe ambulanse fordi han ikke visste hvem som måtte betale for det, ikke fordi han ikke mente skadene var alvorlige nok. 

Det tror jeg ikke noe på.  Har han sagt at han mente skadene var så alvorlige at det var behov for ambulanse?  Det er egentlig rart at han ikke visste at ambulanse er betalt av det offentlige, men det eneste som er selvfølgelig er at ingenting er en selvfølge. Det kan tenkes at læreren egentlig oppfattet situasjonens alvor og ble fullstendig handlingslammet. Handlingslammelse skjer med noen når de får panikk.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting jeg også lurer på er hvorfor faren ikke ringte ambulansen. Det går vel an det og? Sånn ringe om en ulykke fra et annet sted en ulykken tar plass? Men igjen så klarte jo ikke far å se situasjonen og siden lærer ringer han så tenkte han sikkert ikke at det var så alvorlig. Det er bare helt utrolig at ambulansen ikke ble ringt og han ikke fikk hjelp med en gang når vi bor i Norge med så mange ressuser. Det er helt utrolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg ikke noe på.  Har han sagt at han mente skadene var så alvorlige at det var behov for ambulanse?  Det er egentlig rart at han ikke visste at ambulanse er betalt av det offentlige, men det eneste som er selvfølgelig er at ingenting er en selvfølge. Det kan tenkes at læreren egentlig oppfattet situsjonens alvor og ble fullstendig handlingslammet. Handlingslammelse skjer med noen når de får panikk.

Det med å betale gjaldt jo garantert taxi. Sånn jeg tolker det mente læreren at det ikke var alvorlig nok til ambulanse, og han ville ikke ringe taxi pga uklarhet rundt hvem som i så fall måtte betale den, og han tenkte vel at han personlig ville bli ansvarlig for taxi-regningen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Humle Brumle skrev (3 minutter siden):

En ting jeg også lurer på er hvorfor faren ikke ringte ambulansen. Det går vel an det og? Sånn ringe om en ulykke fra et annet sted en ulykken tar plass? Men igjen så klarte jo ikke far å se situasjonen og siden lærer ringer han så tenkte han sikkert ikke at det var så alvorlig. Det er bare helt utrolig at ambulansen ikke ble ringt og han ikke fikk hjelp med en gang når vi bor i Norge med så mange ressuser. Det er helt utrolig.

Far kunne ringt ambulansen, men hvor skal han dirigere ambulansen til? Er de på høyre side av bakken, venstre, på toppen, midt på? Hva slags klær har de på seg, eller andre kjennemerker ambulansen kan se etter for å komme raskest mulig til pasienten? Hvordan er helsetilstanden til eleven der og da osv.

Dette er jo spørsmål far ikke kan svare på fordi han ikke er tilstedet. Far kunne ringt ambulansen, men jeg vil tro at eleven/sønnen fikk raskere helsehjelp av at far fikk tak i storebror som kunne frakte han til legevakten og i verste fall kunne kontakte ambulansen når han ankom stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på.  Har han sagt at han mente skadene var så alvorlige at det var behov for ambulanse?  Det er egentlig rart at han ikke visste at ambulanse er betalt av det offentlige, men det eneste som er selvfølgelig er at ingenting er en selvfølge. Det kan tenkes at læreren egentlig oppfattet situsjonens alvor og ble fullstendig handlingslammet. Handlingslammelse skjer med noen når de får panikk.

Jeg forholder meg til det som ble fortalt av de som faktisk var tilstedet når dette skjedde. Om læreren ble handlingslammet eller om han bevisst valgte å ikke ringe etter hjelp på grunn av underliggende fordommer vet vi ingenting om, og jeg ser ikke hensikten i å spekulere rundt det heller.

Jeg vet ikke om dette med kostnader gjaldt ambulansen eller taxien, men det er vel irrelevant. Han valgte å pådra seg ansvaret for disse elevene, og det innebærer å ha kunnskaper om hva man skal gjøre i en slik situasjon. Om det er snakk om misforståelser angående alvorlighetsgraden så kunne læreren ringt 113 og bedt om veiledning. Dette er vel å anse som allmennkunnskap, men kanskje spesielt når man jobber med og har ansvar for andre mennesker. Læreren var inkompetent og skal stilles ansvarlig for det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (16 minutter siden):

Det med å betale gjaldt jo garantert taxi. Sånn jeg tolker det mente læreren at det ikke var alvorlig nok til ambulanse, og han ville ikke ringe taxi pga uklarhet rundt hvem som i så fall måtte betale den, og han tenkte vel at han personlig ville bli ansvarlig for taxi-regningen. 

Dette er logisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren er ikke helsepersonell. Går utifra de har rutiner for å melde? Spesielt ved slag mot hodet. "Alle" vet det kan gi hjernerystelse eller være mer alvorlig. Har man ikke kompetansen så ringer man legevakten for rådgivning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (3 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/shazeb-_16_-skadet-hodet-i-akeulykke-_-na-anmeldes-laereren-for-ikke-a-ha-tilkalt-hjelp-1.15392033

Hva tenker dere om dette? Er det rett og rimelig at læreren anmeldes til politiet, eller er dette bare et påfunn fra familien for å prøve å skvise ut penger/erstatning fra fellesskapet?

Burde læreren klandres for å ha ringt foreldrene i stedet for ambulanse? Og hvorfor kunne ikke 16-åringene ha ringt til ambulanse selv om det var så alvorlig?

 

 

Det koster jo ingenting å ringe 113... Var læreren kanskje amerikansk? Kanskje han ikke er vant til at vi har gratis helsehjelp i Norge? 

En 16-åring er jo barn og var jo også hjelpeløs tilstand. Det var veldig uansvarlig av læreren å ikke gripe inn og ordne opp. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig dårlig håndtert! Her skulle lærer helt klart tatt kontakt med helsehjelp umiddelbart.

Viser hvor utrolig viktig det er og ha en plan i tilfelle det skjer noe, så man unngår slike situasjoner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandlove skrev (8 timer siden):

Jeg synest det var særdeles uansvarlig av læren ! En 16 åring skulle ringe ambulanse selv etter ulykke? Hallo?! Hører du deg selv hva du sier?  Hadde jeg sett en slik ulykke, hadde jeg ringt ambulansen med en gang! Det hadde skjedd at noen død av slik ulykke. 
 

synes det var usmakelig å mistenke faren å prøve å få erstatning.  Hva ville du ha følt dersom det var ditt barn? 

Står ikke at han skulle ringt selv, men evt en medelev. Les.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
In absentia skrev (9 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/shazeb-_16_-skadet-hodet-i-akeulykke-_-na-anmeldes-laereren-for-ikke-a-ha-tilkalt-hjelp-1.15392033

Hva tenker dere om dette? Er det rett og rimelig at læreren anmeldes til politiet, eller er dette bare et påfunn fra familien for å prøve å skvise ut penger/erstatning fra fellesskapet?

Burde læreren klandres for å ha ringt foreldrene i stedet for ambulanse? Og hvorfor kunne ikke 16-åringene ha ringt til ambulanse selv om det var så alvorlig?

 

 

Her har læreren ikke gjort jobben sin, og det virker som om det finnes null omtanke for elevene. Håper da barn i skolen får hjelp om de kommer utfor ulykker. At lærerne sjekker tilstanden, øyekontakt, og helt normale ting når noen slår seg. Man trenger ikke kurs for å vite dette. Det er vanlig vett. En person som ikke vet når han skal ringe ambulanse har ingenting som ansatt i skolen å gjøre. Til og med barna lærer dette av barne tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tessa12 said:

Står ikke at han skulle ringt selv, men evt en medelev. Les.

Å ja, det var en viktig detalj! Takk for value-adding bidra i diskusjonen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært snakk om en femåring, hadde det vært annerledes. Men dette var en gjeng 16-åringer. De er gamle nok til å ha sex, kjøre traktor og moped. Hadde dette umiddelbart syntes veldig alvorlig, ville de vært i stand til å skjønne det. Lærere kommer veldig ofte til steder der noen har skadet seg, eller får høre at andre elever at noen har skadet seg, og man har gjerne ikke sett situasjonen. Hvis 16-åringer da avdramatiserer det som har skjedd, eller ikke virker spesielt opprørte, kan jeg skjønne at læreren ikke forsto at han burde ringt ambulanse. Det er ikke sikkert han var nært på da det skjedde, men at han ble kontaktet av en av kompisene. Det er ikke sikkert han da skjønte at det var snakk om hodeskade. Synes anmeldelse virker helt drøyt, selv om det er klart i ettertid at læreren feilvurderte. Det er ofte barn slår hodet sitt på skolen, men mer vanlig å be foreldrene hente barnet, enn å ringe ambulanse.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

In absentia skrev (8 timer siden):

Vet vi egentlig det? De fleste dør ikke av hjernerystelse. Dette er dessuten familien som anmelder sin versjon av saken. Vi vet ikke om det var så åpenbart som de sier. Hjernerystelse er uansett en skade dom utvikler seg over tid. Det er ikke sikkert symptomene på tidspunktet før han ble hentet tilsa noe alvorlig. Når han begynte å kaste opp i bilen var det grunn til bekymring. 

Det er jo direkte feil. Hvis vedkommende slår seg så hardt i hodet at han ikke klarer å holde bevisstheten eller en samtale så er sannsynligvheten for en hjerneskade (ja, hjernerystelse er en hjerneskade) stor. Problemet med en kraftig hjernerystelse er at det er umulig å vurdere om det er det hjerneblødning eller hjernehinneblødning hvis man ikke tar ct. Hjernen kan også svelle og kan kan bli varig skadet. Hadde han blitt hentet av ambulanse så er det ikke sikkert han hadde kastet opp, der er et resultat av bevegelse. 

 

Ja, læreren burde anmeldels. Hadde fet vært snakk om en bilulykke og vedkommende ikke hadde ringt nødetater så hadde vedkommende blitt anmeldt. I dette tilfellet hadde læreren i tillegg ansvaret. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (7 timer siden):

Hvor har du det fra at alle som jobber med barn vet dette? Pensum på lærerstudiet? Forskningsrapporter?

Jeg mener at alle som jobber med barn bør vite dette, men tror dessverre at det er  avstand mellom det man bør vite og det man faktisk vet og etterlever. 

Dette er vel strengt talt noe alle burde vite, ikke bare de som jobber med barn. 

Man bør ikke trenge opplæring i at man ringer kyndig personell når det oppstår farlige hendelser og den som gikk gjennom hendelsen opplever symptomer som tilsier at det kan ha oppstått skade. 

I mitt hode er det logikk, og ikke noe jeg trenger å minnes på en gang i året. 

Litt det samme med mantraet: er man usikker, så ring en gang for mye enn en gang for lite. Helsevesenet er der for at vi skal bruke det. 

At læreren skylder på økonomi, gjør saken bare enda verre. Skulle trodd det her var i Amerika og ikke Norge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sinsiew skrev (3 minutter siden):

Dette er vel strengt talt noe alle burde vite, ikke bare de som jobber med barn. 

Man bør ikke trenge opplæring i at man ringer kyndig personell når det oppstår farlige hendelser og den som gikk gjennom hendelsen opplever symptomer som tilsier at det kan ha oppstått skade. 

I mitt hode er det logikk, og ikke noe jeg trenger å minnes på en gang i året. 

Litt det samme med mantraet: er man usikker, så ring en gang for mye enn en gang for lite. Helsevesenet er der for at vi skal bruke det. 

At læreren skylder på økonomi, gjør saken bare enda verre. Skulle trodd det her var i Amerika og ikke Norge. 

Vi kan nok gå ut fra at de aller fleste lærere vet dette. Men det vil alltid være noen som ikke henger med. Derfor er personskadekurs utrolig viktig å få gjennomført for skolepersonale, såpass viktig at jeg betviler at det var korrekt å avlyse alle førstehjelpskursene som ble avlyst det siste året pga korona.

En annen sak er førstehjelpskursenes fokus. Jeg tror de handler mest om hjertelungeredning og sånt, med mindre fokus på sår, brudd og hodeskader. 

Jeg liker at du har logikken på plass, og oppfordrer deg til å ta lærerutdannelse. Vi trenger flere oppegående lærere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (9 timer siden):

Men gjorde han nå egentlig det? Han sørget for å kontakte de foresatte slik at de fikk ham til legen. Da har han jo tvert i mot sørget for at noen tok seg av gutten.

Hva skulle han ellers gjort? Forlatt de 29 andre elevene for å bli med i ambulanse selv?

Han burde ringt ambulansen og latt gutten kjøre alene i ambulanse. Og hvorfor i all verden snakker han om «hvem som skal betale?» dette er da Norge? 16 åringer må ikke betale for ambulanse, kanskje det er en egenandel for voksne, men ikke for barn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa Rowe skrev (7 timer siden):

Skal vi straffe foreldrene til kriminelle for mangel på oppdragelse også? Her gjorde læreren en grov feil, og han skal ikke unnslippe straff bare fordi skolen kanskje har dårlige rutiner. Det blir ansvarsfraskrivelse. 

Jeg mener at foreldrene til mindreårige bør betale 100% økonomisk erstatning for skade ungen gjør med vilje f.eks vold eller hærverk (det må de vel allerede).

Men læreren straffes? Han gjorde det ikke med vilje. Han vil jo få refs på jobben, kanskje også en advarsel som vil føre til oppsigelse dersom han oppfører seg skjødesløst i fremtiden. Jeg tror ikke du vet hvor grove feil i yrkesutøvelse som vanligvis må til for at noen straffes av rettsvesnet. Jeg kan si såpass at anmeldelsen vil ikke føre noe sted. Det er ingen lærer som noen gang har blitt straffet for å feilvurdere en skade som denne (aner du hvor ofte det skjer?). Lærere feilvurderer skader hele tiden. Det ble ikke en gang tatt ut anmeldelse i 2019 da et barn DØDE i barnehagen grunnet en feilvurdering fra en ansatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (9 timer siden):

Men gjorde han nå egentlig det? Han sørget for å kontakte de foresatte slik at de fikk ham til legen. Da har han jo tvert i mot sørget for at noen tok seg av gutten.

Hva skulle han ellers gjort? Forlatt de 29 andre elevene for å bli med i ambulanse selv?

De er 16 år. De klarer seg. 

"gutten din slo hodet kraftig og ligger og blør, jeg ser det, han svarer ikke, men dere må ringe ambulanse.. Vi er i skibakken ved skolen, si det", bare se for deg 😂.. Det er da for pokker ikke foreldrenes ansvar.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...