Gå til innhold

Lærer anmeldes av foreldre etter å ha feilvurdert alvorligheten da en 16 år gammel elev slo hodet i en akeulykke på skolen


In absentia

Anbefalte innlegg

Absolutt riktig med politianmeldelse. Idiotisk av læreren. Når jeg var i den alderen på skidag med skolen skjedde samme med en elev(akeulykke). Det var nok langt i fra så alvorlig som dette mtp tilstanden etter ulykken, men det ble ringt etter ambulanse med en gang. Ikke noen som helst tanke på eventuelle kostnader! Hva i all verden? Vi bor da i Norge, småkostnader som dette, betyr vel ingen verdens ting når noen har skadet seg? Sjokkerende! 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In absentia skrev (7 minutter siden):

Vet vi egentlig det? De fleste dør ikke av hjernerystelse. Dette er dessuten familien som anmelder sin versjon av saken. Vi vet ikke om det var så åpenbart som de sier. Hjernerystelse er uansett en skade dom utvikler seg over tid. Det er ikke sikkert symptomene på tidspunktet før han ble hentet tilsa noe alvorlig. Når han begynte å kaste opp i bilen var det grunn til bekymring. 

Å kverulere bare for å kverulere er det ingen poeng i. I åpningsinnlegget begynner du allerede å tillegge faren for motiver. Give me a break. Her dreit læreren seg ut og det er godt det får konsekvenser. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 minutt siden):

Det er på tide at du kommer deg på et nytt førstehjelpskurs hvis dette er holdningen du har. 

Tenk hvis folk skulle ringt etter ambulanse for den minste ting da. Da hadde jo ikke de som virkelig trengte det fått ambulanse, for linjen ville vært full. Det vanlige er å ta taxi for egen regning med mindre man er så dårlig at det står om minutter.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for en lekperson å vurdere. Vi vet heller ikke hvordan symptomene var da læreren ringte foreldrene. Politianmeldelse virker ganske drøyt, spør du meg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catliner skrev (6 minutter siden):

Å kverulere bare for å kverulere er det ingen poeng i. I åpningsinnlegget begynner du allerede å tillegge faren for motiver. Give me a break. Her dreit læreren seg ut og det er godt det får konsekvenser. 

I form av politianmeldelse? Hadde skjønt tilsnakk fra sjefen og kanskje en undersøkelse av skolens interne rutiner. Anmeldelse som om han gjorde feilen med vilje?

For det første gjorde læreren en ærlig feil. Det er ikke akkurat sånn at han hadde en hensikt om å la gutten vente på hjelp ha faktisk viste seg å trenge.

For det andre. Det er bare tull at gutten ble «hensatt i hjelpeløs tilstand», noe som er straffbart. Læreren skaffet jo hjelp i form av å ringe foreldrene. Hensettelse i hjelpeløs tilstand ville vært om han ignorerte hele greia, eller han tok med resten av klassen dro fra gutten liggende bevisstløs.

Endret av In absentia
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (Akkurat nå):

Tenk hvis folk skulle ringt etter ambulanse for den minste ting da. Da hadde jo ikke de som virkelig trengte det fått ambulanse, for linjen ville vært full. Det vanlige er å ta taxi for egen regning med mindre man er så dårlig at det står om minutter.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for en lekperson å vurdere. Vi vet heller ikke hvordan symptomene var da læreren ringte foreldrene. Politianmeldelse virker ganske drøyt, spør du meg.

Det er en annen diskusjon hvorvidt folk ringer ambulansen for den minste ting. Denne situasjonen er ikke "den minste ting". Dette er en hodeskade etter en ulykke, hvor eleven har alvorlige symptomer inkl. vansker for å holde øyekontakt og føre en samtale. Dette er ikke opp til læreren å vurdere om det er nødvendig med ambulanse eller ei, eller læreren vurderte jo egentlig ikke alvorlighetsgraden men kostnaden, og her har læreren feilet grovt. 

Eleven beskriver symptomene han fikk etter ulykken. Læreren hadde vel ikke ringt foreldrene hvis det ikke var noen symptomer, for hva skulle han ringe for da? 

Politianmeldelsen er på sin plass. Dette kunne fått alvorlige konsekvenser for eleven fordi læreren var mer fokusert på kostnadene enn å ta vare på elevens helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo bare merkelig ut. At læreren ikke visste hvem som skulle betale. Det var betalingen det sto på, liksom. Læreren fortjener definitivt en skrape her, altså. At et voksent menneske ikke forstår at hodeskader kan være alvorlig, er oppsiktsvekkende. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trynefaktor skrev (10 minutter siden):

Jeg har et liknende yrke. Om de tingene gutten og foreldrene stemmer, synes jeg ikke det er tvil om hvor man skal ringe.
 

Vi har kjørt barn til legevakten der jeg jobber fordi vi ikke har hatt tid til å vente på foreldrene. Vi er heller ikke leger, men vi klarer da å identifisere en skade og så ta opp telefonen og ringe legevakt eller 113.

Læreren settes neppe i fengsel. 

Nei, saken vil ikke en gang komme opp i retten. Det har ikke skjedd noen hensettelse i hjelpeløs tilstand, slik denne tulleadvokaten påstår. Skjønner ikke hensikten med anmeldelsen, og skjønner heller ikke hvorfor saken er tema på dagsrevyen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (1 time siden):

"Læreren ringer faren og forteller at sønnen har skadet seg. Pappa Iftikhar Mohammed ber så læreren ringe ambulanse eller taxi slik at sønnen kan få helsehjelp, men læreren skal ha svart at han ikke vet om han kan det, fordi han ikke vet hvem som skal betale for det."

Her er det læreren som ikke tar ansvaret og skulle ha ringt til ambulansen. Du kan ikke klandre 16-åringer for å ikke klare å vurdere situasjonen ordentlig, men en voksen lærer skal ha den kunnskapen. Synes det absolutt er på sin plass at læreren anmeldes. 

Læreren tok ansvar og ringte far. Far kunne ha ringt ambulanse eller taxi. Læreren vurderte feil. Han er ikke lege. Barn faller og slår seg hver dag, og det er vanskelig for ukyndige å vurdere riktig hver gang. Å straffe læreren er helt feil, med mindre han dømmes til et par dagers førstehjelpskurs. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
In absentia skrev (1 minutt siden):

Nei, saken vil ikke en gang komme opp i retten. Det har ikke skjedd noen hensettelse i hjelpeløs tilstand, slik denne tulleadvokaten påstår. Skjønner ikke hensikten med anmeldelsen, og skjønner heller ikke hvorfor saken er tema på dagsrevyen. 

Nei, støyen rundt saken i media forstår ikke jeg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (5 minutter siden):

Dette hørtes jo bare merkelig ut. At læreren ikke visste hvem som skulle betale. Det var betalingen det sto på, liksom. Læreren fortjener definitivt en skrape her, altså. At et voksent menneske ikke forstår at hodeskader kan være alvorlig, er oppsiktsvekkende. 

Jeg er enig i at det høres merkelig ut. Antar at egenandel for ambulanse betales av brukeren selv per faktura? Gutten hadde ikke penger til taxi, antar jeg, men kunne ikke foreldrene kjapt ha ordnet det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 minutter siden):

Læreren tok ansvar og ringte far. Far kunne ha ringt ambulanse eller taxi. Læreren vurderte feil. Han er ikke lege. Barn faller og slår seg hver dag, og det er vanskelig for ukyndige å vurdere riktig hver gang. Å straffe læreren er helt feil, med mindre han dømmes til et par dagers førstehjelpskurs. 

Læreren skulle ha ringt ambulanse før og i hvert fall etter å ha kontaktet far. Det er læreren som er tilstedet i situasjonen og kan dirigerer nødetaten til riktig sted. Det er vanskelig for far som ikke er tilstedet. "Barn faller og slår seg hver dag", ja det er helt sant, men her har ungdommen hatt en ulykke hvor han har kræsjet inn i et tre og ikke har klart å ha øyekontakt og føre en samtale. Man skal ikke ha mange timer med førstehjelp før man forstår at man tilkaller ambulanse eller i det minste legevakten. 

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (14 minutter siden):

Tenk hvis folk skulle ringt etter ambulanse for den minste ting da. Da hadde jo ikke de som virkelig trengte det fått ambulanse, for linjen ville vært full. Det vanlige er å ta taxi for egen regning med mindre man er så dårlig at det står om minutter.

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for en lekperson å vurdere. Vi vet heller ikke hvordan symptomene var da læreren ringte foreldrene. Politianmeldelse virker ganske drøyt, spør du meg.

Det står jo veldig klart at gutten ikke responderte da han ble snakket til. Og evnet ikke å øyekontakt. Og deretter ringer læreren faren. En merkelig prioritering, syns jeg. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (57 minutter siden):

Ja, læreren hindret eleven helsehjelp ved å ikke kontakte ambulansen først og så ved å ikke kontakte ambulansen når den foresatte ba om det.

"Shazeb Iftikhar klarte ikke å ha øyekontakt eller en samtale med noen av de rundt seg. 16-åringens tilstand var uavklar etter det brutale møtet med treet i akebakken. Han fryktet det verste da han kjente smerter i panna, bakhodet, nakken og ryggen."

Dette er alvorlige symptomer som burde ringe en varselbjelle hos de aller fleste. Lærere har også førstehjelpskurs, og hen burde forstått alvorlighetsgraden og ringt ambulansen,.

Du vet selv at det ikke er nødvendig for læreren å være med i ambulansen, og om det så var så kunne 29 16-åringer klart å finne veien tilbake til skolen selv. Det var nok også flere lærere tilstedet.

Den siste kommentaren fra deg er unødvendig. Hva er problemet ditt i denne saken? Hva mener du skulle skjedd her?

Lærere har førstehjelpskurs? Hvor har du dette fra egentlig? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærer burde enten ha ringt 113 eller i det minste ringt legevakt.  Men angående anmeldelse er jeg usikker. Dette burde vel heller ledelsen ta opp med gjeldende lærer og ha klarere retningslinjer for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (19 minutter siden):

Eleven har slått hodet, og klarer ikke å ha øyekontakt og føre en samtale. Det er en absolutt indikasjon på en alvorlig hodeskade, og er en åpenbar grunn og bekymring for å tilkalle ambulansen. Symptomer på hjernerystelse kan komme raskt, det er anpå alvorlighetsgraden. Her har læreren feilet eleven grovt.

Man kan selvfølgelig kritisere nivået på læreres helse, anatomi og førstehjelpskunnskaper, men å angripe en enkeltlærer for udugelighet i det feltet blir helt feil. Se heller på systemet , utdanning og kurs. På førstehjelpskurs lærer man sjelden om hjernerystelse og vurdering av dette. Man lærer munn til munn metoden, stabilt sideleie og kanskje hjertestarter. Læreren er muligens ikke mer kompetent enn de flinkeste elevene i klassen, som faktisk er 16 år. Å tro at lærere kan alt, og fikser alt er ikke i tråd med virkeligheten. ALLE vi her på KG forstår at læreren vurderte feil, og ALLE vi hadde gjort det rette og ringt 113, men allikevel. Lærere er ikke helsepersonell. De er helt vanlige folk og det er veldig mye de ikke har peiling på. Samtidig finner du lærere som forstår seg på skader. Jeg har hørt om noen som jobber på SFO. Der er det en avdeling med fem personell, hvorav den ene har kampsporterfaring og forstår seg på slike skader, mens de andre ikke har peiling. Selvfølgelig ikke bra , men da er det jo arbeidsgiver, stat eller kommune som må inn med kursing. Jeg har forresten hørt om avlyste førstehjelpskurs nylig, grunnet koronarestriksjoner. Hvis denne hendelsen får konsekvenser, så håper jeg at konsekvensen blir førstehjelpskurs for lærere og sfo-personell med særskilt fokus på sårbehandling, brudd, og hodeskader, samt fokus på å ringe etter hjelp.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Vet ikke om straffeansvar, men slik saken fremstår i media så virker det ikke som om læreren har dømmekraften til å kunne ha ansvar for barn og ungdom. Læreren skjønner åpenbart at noe er alvorlig  galt for han ringer foreldrene til eleven, men læreren gjør det utelukkende for å forsøke å fri seg selv fra ansvaret med å skaffe eleven legehjelp. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ATLAS6 skrev (13 minutter siden):

Læreren skulle ha ringt ambulanse før og i hvert fall etter å ha kontaktet far. Det er læreren som er tilstedet i situasjonen og kan dirigerer nødetaten til riktig sted. Det er vanskelig for far som ikke er tilstedet. "Barn faller og slår seg hver dag", ja det er helt sant, men her har ungdommen hatt en ulykke hvor han har kræsjet inn i et tre og ikke har klart å ha øyekontakt og føre en samtale. Man skal ikke ha mange timer med førstehjelp før man forstår at man tilkaller ambulanse eller i det minste legevakten. 

Enig i det utvidete, og denne saken peker på et stort behov for førstehjelpsopplæring på skolene. Lærerne er som regel de første voksne som finner et skadet barn.

Jeg er også enig i at læreren skulle ha ringt etter ambulanse.

Samtidig er det lett å forstå at læreren har undervurdert skaden. Det burde ikke ha skjedd, men slik var lærerens vurdering der og da, ut ifra hans begrensede vurderingsevne og kompetanse. Ønsketenkning kan ha spilt inn som bagatelliserende faktor.

Hvis man stiller like høye krav til lærere som du gjør, så ser jeg bare en god løsning, nemlig den løsningen jeg selv ønsker, og det er seriøs og skikkelig kursing av lærere, sfo-personell og skoleledelse.  Skolene bør utarbeide klare prosedyrer ved skadehendelser,

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (9 minutter siden):

Enig i det utvidete, og denne saken peker på et stort behov for førstehjelpsopplæring på skolene. Lærerne er som regel de første voksne som finner et skadet barn.

Jeg er også enig i at læreren skulle ha ringt etter ambulanse.

Samtidig er det lett å forstå at læreren har undervurdert skaden. Det burde ikke ha skjedd, men slik var lærerens vurdering der og da, ut ifra hans begrensede vurderingsevne og kompetanse. Ønsketenkning kan ha spilt inn som bagatelliserende faktor.

Hvis man stiller like høye krav til lærere som du gjør, så ser jeg bare en god løsning, nemlig den løsningen jeg selv ønsker, og det er seriøs og skikkelig kursing av lærere, sfo-personell og skoleledelse.  Skolene bør utarbeide klare prosedyrer ved skadehendelser,

 

I følge helsedirektorates miljø og helse i skolen så skal alle ansatte i skolen ha nødvendig kunnskap i førstehjelp. Foreldrene har også meldt inn skolen til statsforvalteren som nok vil påse at skolen tar tak i manglende rutiner. 

Jeg reagerer på tre ting i denne situasjonen. 

1) Læreren skulle ha hatt kunnskap nok til å tilkalle ambulanse eller i det minste kontakte legevakten

2) Læreren er mer opptatt av kostnadene enn elevens helsetilstand.

3) Læreren har nok drøftet symptomer med far, siden samtalen tar plass, og hvis far også ber læreren om å kontakte ambulansen så burde læreren ha gjort det. Læreren velger derfor å overkjøre fars vurdering av elevens helsetilstand. 

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezinchaleft skrev (På 28.2.2021 den 23.52):

Lærere har førstehjelpskurs? Hvor har du dette fra egentlig? 

Det har vi i hvertfall!  Jobber på barneskole,  og en gang i året har vi førstehjelpskurs. 

Endret av tirben
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (32 minutter siden):

Det står jo veldig klart at gutten ikke responderte da han ble snakket til. Og evnet ikke å øyekontakt. Og deretter ringer læreren faren. En merkelig prioritering, syns jeg. 

Vi vet jo ikke om læreren fikk med seg disse symptomene, eller om det er andre elever som har fortalt om de i ettertid. Det var først i bilen han begynte å kaste opp. Lærer har antageligvis ikke sett på hendelsen som så alvorlig at han trengte å ringe ambulanse. Han har neppe gjort dette med vilje. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...