Gå til innhold

Psykisk sykdom bør kun helt unntaksvis gi grunnlag for uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ptsd, angst, depresjon og ADHD. Tidligere også anoreksi av og på i 15 år. Fikk ufør i fjor. Vil ikke være ufør. Forsøker å jobbe litt. Typ 12 timer i uka de siste månedene. Og jeg har godt av det. MEN; Jeg har NULL energi til andre ting. Jobb. Trening. Ingenting mer. Får flere oppgaver kastet på meg også nå på jobb til tross for at vi hadde en avtale om at jeg skulle jobbe MAKS 6-10 timer i uka. Forsøker å si nei men da blir det sure miner eller kommentarer om at jeg jo alltid virker så energisk og glad. Hadde folk bare sett meg utenfor de få timene jeg er i jobb...

 

Poenget mitt er vel bare at selv om jeg DEFINITIVT har det bedre når jeg utretter noe, har en hensikt og mening i hverdagen så er det som å balansere på en meget tynn line mtp hvor mye jeg faktisk er i stand til å arbeide uten å bli dårligere m, både fysisk og psykisk. Å bli møtt med forståelse og oppmuntring i starten av arbeidsforholdet til nå å bli møtt med press og forventninger utover det vi var enige om ødelegger veldig og gjør at jeg må vurderer om jeg skal fortsette 

Anonymkode: f3d1d...ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er irriterende er at uføre har energi til så mye på fritiden..

Anonymkode: 26629...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som er irriterende er at uføre har energi til så mye på fritiden..

Anonymkode: 26629...cd2

Hvilken fritid? 

Snakker du om uføre generelt eller de som er ufør pga psykiske lidelser?

Jeg er pga noe fysisk. Jeg vet ikke hva fritid er lenger. Hadde vært digg å hatt det!

Anonymkode: 12d75...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/23/2021 at 6:43 PM, AnonymBruker said:

De aller, aller fleste klarer å jobbe litt!

Det er alt for lett å få uføretrygd, sitte hjemme og bare nyte latskapen.

Kan ikke dra alle over én kam, men de uføre jeg kjenner har både helse og energi nok til å være i minst 50% jobb. Men de gidder ikke.

Vi vanlige mennesker har det ganske slitsomt uten å håve inn penger på det! Som meg: jeg jobber 100%. Etter jobb er det rett hjem. Kvelden bruker jeg på å slappe av for å klare neste arbeidsdag.

Jeg har ALDRI overskudd til venner, fritidsaktiviteter eller annet i uka. Aldri!

I helgene er jeg utslitt etter en lang uke, prøver å ta vare på meg selv for å klare ny uke. Fest, venner, shopping, kafé? Ikke mulighet! Er for sliten!

Men jobbe må jeg. De uføre har mulighet og ork til å være sosiale FORDI de ikke jobber.

Jeg som jobber lever kun for jobben! For noe annet har jeg ikke mulighet til? Men uføretrygd? Nei, jeg er visst ikke syk nok..!

Så jeg sitter hjemme etter jobb, helt utslitt, mens mine skattepenger betaler for latskapen til de uføre!!!

 

Anonymkode: 454ef...1e0

🤣🤣🤣🤣

Endret av Inkludering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/23/2021 at 6:09 PM, AnonymBruker said:

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Du kjenner ikke alle som mottar uføretrygd så jeg tror ikke du skal komme med pekefinger på hvem som blir friske og ikke. Ingen er like. Skjerp deg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 19.26):

Joda. Men omskolering får man ikke om man ikke er sykemeldt fra jobben over lang tid. Så da holder man ut da. Som enkelte uføre fint kan klare hvis de gidder.

Anonymkode: 454ef...1e0

Merkelig at du som klager over at syke får inntekt fra det offentlige, selv sitter du og mener at du ikke kan omskolere deg med mindre det offentlige betaler for det? Omskolering kan du fint ordne selv, ta studielån som normale folk og ha en ekstrajobb ved siden av. 

Du virker rimelig tafatt der du sitter og rakker ned på uføre fordi de får penger av det offentlige, mens du selv rekker frem begge henda og forventer det samme for å omskolere deg. Men får du ikke pengene som dekker omskolering for deg av NAV, så skjer det ikke noe, liksom.

Snakk om å skyte seg selv i foten.

Anonymkode: 92351...283

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 18.09):Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Jeg tror ikke det er NAV som er problemet her. 

Anonymkode: 8c89a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene, men vil si følgende om noen myter som er skrevet i denne tråden:

noen med psykiske lidelser sliter så mye at de ikke kan være i jobb

 Noen strever betydelig i alle år. Det er dessverre ikke alle vi klarer å hjelpe til bedre helse og fungering

Noen med betydelig psykisk sykdom kan fungere i tilrettelagt arbeid. Flere blir bedre av det, fordi de får et fellesskap, rutiner i hverdagen, føler seg betydningsfulle og får brukt sitt potensiale. Det er sunt

noen med alvorlige psykiske lidelser blir friske, også av eksempelvis schizofreni

noen med alvorlige psykiske lidelser fungerer godt når de får rett behandling

mange med lettere psykiske lidelser kan fungere helt supert i jobb, kanskje med tilretteleggelse

noen med milde psykiske lidelser klarer ikke jobb. De har kanskje familie å ta seg av, og strekker ikke til til mer enn det

Hilsen psykolog som har tro på pasientene, og som ser ressurser i mange 

Anonymkode: 0520b...284

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2/23/2021 den 18.09):

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Arbeidslivet er ikke inkluderende. Når så mange står utenfor er det fordi dette er en villet politikk. Perfekte mennesker får lov å jobbe, alle andre må gå på trygd. Det finnes imidlertid måter hvor folk i dag kan jobbe hjemmefra over nett, eller på andre måter som lar dem  bruke det de har av evner. Det som mangler er ansettelsesforhold og søkeprosesser som slipper til de som trenger denne formen for arbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke lest alle svarene, men vil si følgende om noen myter som er skrevet i denne tråden:

noen med psykiske lidelser sliter så mye at de ikke kan være i jobb

Dette er ikke en mye, og at du som psykolog mener noe annet er ganske vanskelig å skjønne. Noen med psykiske lidelser sliter så mye at de ikke kan være i jobb, fordi arbeidslivet ikke er tilrettelagt for dem. Og det kommer det heller ikke til å bli, så frem til noen gjør noe med arbeidslivet, så er det mange med psykiske lidelser som er for syke til å stå i jobb. 

 Noen strever betydelig i alle år. Det er dessverre ikke alle vi klarer å hjelpe til bedre helse og fungering

Her er du jo uenig med deg selv i forrige punkt. Kan du hjelpe alle til å fungere i jobb, eller ikke?

Noen med betydelig psykisk sykdom kan fungere i tilrettelagt arbeid. Flere blir bedre av det, fordi de får et fellesskap, rutiner i hverdagen, føler seg betydningsfulle og får brukt sitt potensiale. Det er sunt

Her er vi enige, problemet er som nevnt, at jobber tilrettelagt for mennesker med ulike psykiske lidelser er det få eller ingen av, og det som finnes er det fryktelig vanskelig å få. 

noen med alvorlige psykiske lidelser blir friske, også av eksempelvis schizofreni

Man blir ikke frisk, men man kan komme i remisjon, som er det folk kaller frisk. Symptomer og tilbakefall er fortsatt vanlig, selv om man kan leve symptomfritt i mange år!

noen med alvorlige psykiske lidelser fungerer godt når de får rett behandling

De fleste med alvorlige psykiske lidelser kan fungere godt med riktig behandling, men da må behandligen være tilgjengelig, tilpasset og langvarig. Regjeringens pakkeforløp på 10 uker er ingen av delene. Hjelpen må være der når man trenger den, ikke når det egentlig er for seint. 

mange med lettere psykiske lidelser kan fungere helt supert i jobb, kanskje med tilretteleggelse

noen med milde psykiske lidelser klarer ikke jobb. De har kanskje familie å ta seg av, og strekker ikke til til mer enn det

Her sier du det mange andre sier, at ja, mange kan fungere I jobb, med tilretteleggelse, men mange kan det ikke fordi de også har andre forpliktelser som krever så mye av dem at å kombinere begge ikke går. 

Hilsen psykolog som har tro på pasientene, og som ser ressurser i mange 

Veldig bra at du har tro på pasientene og som ser ressurser I mange. Det er viktig å ha noen som tror på en, men det er også viktig å ha noen som ser hvor vanskelig det kan være, og som støtter en i de vanskelige avgjørelsene det er å for eksempel være sykemeldt en stund på grunn av psykiske lidelser, eller innse at man dessverre ikke klarer å stå i jobb, slik som arbeidslivet er i dagens samfunn. 

Anonymkode: 0520b...284

 

Anonymkode: eb23e...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange triste skjebner her 😥 Stor medfølelse til dere ❤ Jeg priser meg lykkelig for min gode, omsorgsfulle oppvekst og for hver en dag jeg har helsa i behold og kan sjonglere fulle arbeidsdager, familie,  omsorg for barn og hus, tid til trening - selv om jeg mang en kveld er sliten av dette. Håper Norge beholder et system som tar økonomisk vare på de som trenger det. Plutselig sitter man der selv og trenger hjelp. Jeg betaler skatt med glede.

Anonymkode: 7fa9d...7de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte hjemme på ræva og kaste bort livet blir man i hvert fall psykisk syk av.

Anonymkode: 22994...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 18.09):

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

For noe tøys! Psykisk sykdom  er like variert som fysisk sykdom.

Jeg har et nært familiemedlem som har fått diagnosen schizofreni. Hen har aldri klart å stå i jobb. Klarer seg greit i en vanlig hverdag, men med ujevne mellomrom blir hen veldig psykotisk og må på skjermet avdeling for opp til flere måneder.

2 kolleger har fått brystkreft og måtte begge ha cellegift og stråling. En var raskt tilbake på jobb, den andre fikk store problemer med fatigue.

Sykdom er individuelt og det gjelder både psykisk og fysisk sykdom.

Anonymkode: 6ca36...06b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 19.04):

Jeg har hatt det slik i årevis! Så får jeg en uke eller to med sykemelding når jeg møter veggen, deretter er det tilbake i jobb.

Hvorfor skal noen skjerpe seg, mens andre får ufør??

Anonymkode: 454ef...1e0

Prøv og bli så psykisk syk at du blir tvangsinnlagt neste gang, da kan du ikke skjerpe deg og gå på jobb for du får ikke lov. 

hvis du kan skjerpe de frisk er du jo ikke syk, så hva er problemet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 19.37):

Uh.. det er stor forskjell innen psykisk sykdom. Her er både de med lett angst og de som forsøker drepe andre mennesker fordi de tror de er aliens. Og alt innimellom

Anonymkode: 6fd7c...62e

Nettopp, og hadde vært interessant og vite hvor mange av de som er imot uføretrygd kunne tenkt seg en kollega i siste kategori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (1 time siden):

Nettopp, og hadde vært interessant og vite hvor mange av de som er imot uføretrygd kunne tenkt seg en kollega i siste kategori. 

Jeg ser ikke noe problem med å arbeide med de symptomene som brukeren du siterer beskriver. Man kan til og med bli valgt inn i nasjonalforsamlinger, Taylor-Greene etc. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det som er irriterende er at uføre har energi til så mye på fritiden..

Anonymkode: 26629...cd2

Hvilken fritid snakker du om? Jeg har ingen fritid, alle døgnets våkne timer går til å holde hodet over vannet, gjøre det jeg kan for å holde smertenivået nede og ja, selvfølgelig spise. I tillegg må jeg jo gjøre husarbeid, men det har jeg sjelden energi til, så det går i en evig loop hvor jeg egentlig aldri kommer i mål...

Anonymkode: 6a8eb...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

 

Anonymkode: eb23e...7ca

Hei, innlegget mitt ble skrevet litt raskt og jeg ser det ble upresist og fører til misforståelser. Beklager det. 

Anonymkode: 0520b...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er ufør pga psykisk sykdom, og jeg har høy utdannelse og har hatt en såkalt karriere. Av og på i flere år, før jeg endelig ble ufør. Jeg er i perioder temmelig frisk, men så blir jeg brått ganske så dårlig. Hvem tror du vil gi fast ansettelse til en som meg som kanskje er på topp i jobb i 3 måneder, for så å få en 5 måneder sykemelding. Eller frisk i 2 uker, så syk i 3 uker. Osv. 

Ingen tjener på å ansette en slik som meg. Hverken jeg eller arbeidsgiver, eller NAV. Jeg kunne selvsagt jobbet i en vekstbedrift og kommet og gått som jeg ville, men hverken NAV eller jeg mener det er verdig at jeg med høy utdannelse og masse ledererfaring skal stå og smøre brødskiver i en offentlig kantine under veiledning. 

 

Anonymkode: 9a1b1...342

Så det blir uverdig å jobbe under utdanningen sin altså, skjønner. Herregud

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du skal skje med oss som blir erklært for syk for behandling? Jeg sliter psykisk, panikk angst, sosial angst, fobi for diverse, spiseforstyrrelse, kompleks pts og 2 personlighetsforstyrrelser. Jeg kan ikke få mer hjelp siden jeg helsa mi ikke tillater å møte opp fast 1 dag i uka i terapi. Jeg sliter med en enorm utmattelse, jeg kan ikke få barn fordi jeg vet jeg ikke kan fungere. Jeg sover 2/3 deler av livet mitt. «Kom deg opp å begynn å tren» er ting jeg hører ofte. De tror muligens jeg har ME, men ME er vanskelig å skille fra psykisk sykdom da utmattelse kan komme fra psykisk sykdom. Jeg skulle byttet alt i hele verden for å kunne orke å gå ut, om så bare noen timer hver dag. Jeg har ikke noe liv. Så hva skal skje med meg hvis du mener jeg ikke bør ha rett til uføre? Jeg er 29 år å har hatt det sånn her siden jeg var 12 år gammel etter kysse syka. Har ikke gått på skole omtrent siden 8. klasse. Fraværet mitt er skyhøyt. 

Anonymkode: 83132...57b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...