Gå til innhold

Psykisk sykdom bør kun helt unntaksvis gi grunnlag for uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det stemmer. PTSD blir flertallet friske av, og du kan bli stabil og klare å forebygge bipolare sykdomsperioder med terapi og eventuelle medisiner.

Anonymkode: 8780a...f62

Stemmer det. 

Siden datteren min først fikk psykose, og det er en del av bildet, så har vi vært på en familiegruppe med TIPS. Det er veldig gode prognoser på schizofreni- hvis det blir behandlet tidlig. Vi ser jo også hvordan disse ungdommene blomstrer etterhvert, hvilke planer de har, og hvor sterk de har blitt! Alle er i skole og utdanning og vi foreldre har nær kontakt og er hverandres støtte. Det er inspirerende. 

Jeg tenker jo at det å være på skolen- vi hadde jo et veldig tilpasset opplegg første årene, med hjemmeskole noen dager osv. Det tok vel egentlig 2 år før hun virkelig kom seg. Det er viktig. Det er veldig viktig at de kommer seg ut. Hun hadde ingen krefter til å begynne med- de første årene, men nå har hun vært ute hele sommeren, skatet og fått seg venner. Begynt på skolen hun ville gå på. ...og hun stråler. Jeg sier ikke at problemene er over. Men hun er sterkere, og har behandling, medisiner og greier å være hele skoledager. Jeg er så glad. Jeg er så lettet og sikker på at hun får drømmen sin oppfylt. 

Så var jeg hjemme med henne det første året. Hun kom fra sykehuset og flyktet inn i senga mi fordi hun så edderkopper over hele senga, døde menneske osv. Vi måtte låse alle knivene inne og gjemme alle piller. Hun hadde stemmer i hodet som sa at hun måtte dø. Det var vel det tøffeste året i mitt liv. Det første året der. Selvskading og sykehus og jeg trodde livet var over. Både mitt og hennes... 

Den tøffe jenta mi måtte jeg sitte og synge vuggesanger til i to måneder mens hun bare lå der. Angst er bare forbokstaven av hva jeg selv kjente, og jeg kan ikke fatte hvordan hun hadde det.. Jeg skriver alt dette fordi jeg blir litt oppgitt hvis folk ikke gjør noe med livet sitt hvis de har ADHD. Seriøst? Det er bare trist. Ikke først og fremst for samfunnet, men for den personen som fortjener å leve et fullverdig liv. 

Men hva vet jeg? Vi er alle veldig ulike. Noen har store ressurser i seg på tross av alt annet. Ikke ment å være fordømmende, men bare - ikke gi opp livet deres fordi dere har en diagnose.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ikke lyv, du har ikke "(C)-PTSD" som hoveddiagnose. I Norge bruker vi ICD-10. Kompleks PTSD, C-ptsd eller hvordan du nå vil beskrive det finnes ikke i ICD-10! 

Anonymkode: 690f7...771

Oj, sinna? Jeg har også c-ptsd i mine papirer fra dps.

Anonymkode: 508a2...1dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (På 2021-2-23 den 19.33):

Hvordan en person påvirkes av en psykisk lidelse er som regel individuelt fra person til person. Det er derfor ikke diagnosen i seg selv som gir uføretrygd, men funksjonsnivået. Og i de aller fleste tilfeller der uføretrygd blir utfallet er lidelsen kronisk og påvirker funksjonsnivået i svært stor grad. Har selv en bipolar lidelse, men klarer fint å stå i 100 prosent jobb. Jobber med alvorlig psykisk lidelse og følger feks opp en som har samme diagnose meg, men er uføretrygdet på grunn av dette. Kan med hånden på hjertet si at denne personen aldri vil kunne stå i jobb.

At veien til uføretrygd er kort som artikkelen sier, kjenner jeg meg på ingen måte igjen i. Min opplevelse er at alt skal prøves alle veier før uføretrygd innvilges. Min erfaring er at dette tar flere år. De fleste av de jeg følger opp benytter seg av fontenehuset, Frelsesarmeen sin «jobben», Kirkens bymisjon sin «I jobb» som personen i artikkelen skryter av som viktig for å komme tilbake i jobb, men det er det de klarer. Tenker at denne personen hadde noen ressurser som majoriteten av de som er uføretrygdet med en alvorlig psykisk lidelse ikke har. Men! Jeg er «all for» flere svært tilrettelagte arbeidsplasser, men dessverre er det dyrere med slike arbeidsplasser enn at en person bare forblir uføretrygdet. 

Han var virkelig alvorlig psykisk syk i lang tid, og en som behandlere og konsulenter som deg ikke trodde at noensinne ville kunne klare jobb Men det klarte han. 

Ikke si med hånden på hjertet at personen du følger opp aldri vil kunne komme i jobb.

 Jeg har en nevø som var ung da han fikk diagnosen schizofreni. Alle anbefaler ham uføretrygd, men han vil jobbe, og i sine bedre perioder har han mye å bidra med. Han er dyktig på sitt felt og har drevet egen bedrift innen det.

Anonymkode: 8780a...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er kun bipolar lidelse, og selv der er friske perioder normalen. 

Sjokkerende å se hvor vanvittig lavt kunnskapsnivå folk her inne har... 

Kan man bli frisk av schizofreni? | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Posttraumatisk stresslidelse - NHI.no

Anonymkode: 8780a...f62

Leser du i det hele tatt det du legger ut..?

«Imidlertid er det viktig å understreke at selv om de fleste personer med schizofreni er uten psykotiske symptomer mesteparten av tiden, vil en del være preget av følelsesmatthet og apati, og de fleste vil i stor grad bevare sin sårbarhet. Det kan gi seg utslag i en viss rigiditet, lav stresstoleranse og begrenset utholdenhet. De vil fortsatt ha lav toleranse for uklare og kompliserte situasjoner, og vil ha særlig store problemer med å tåle følelsesmessige spenninger og kritikk. Det vil komplisere samspillet med andre mennesker og gi problemer med å etablere nye kontakter. Derfor er de sårbare for kontaktbrudd, og har behov for trygge, stabile kontakter, ikke minst innen helsevesenet. En del vil greie seg uten medikamenter, men for mange kan det se ut som om livslang antipsykotikabehandling er vesentlig. De fleste vil ha spesifikke varselssymptomer som tegn på et truende tilbakefall. Det er viktig at den enkelte lærer å kjenne sine varselsignaler, og får muligheter for å redusere stimulusmengden. I tillegg vil det være aktuelt å trappe opp vedlikeholdsbehandling med antipsykotika, eller å restarte slik behandling.» (Fra din egen artikkel)

Man blir ikke frisk av Schizofreni, man blir «frisk» - dvs; man er avhengig av behandling for å stabilisere symptombildet. Og, som det skrives i artikkelen - det er ikke særlig store forandringer som skal til før man får endringer i symptombildet sitt. Det anbefales antipsykotika enten som livslang behandling, eller behandling i perioder hvor symptomer blir fremtredende. 
 

Samme prinsipp ved posttraumatisk stresslidelse. Man må dempe symptombildet, gjerne hele livet - enten gjennom terapeutisk behandling eller medikamentbehandling. Forandringer (stress, påkjenninger osv) vil kunne trigge sykdomsperioder. 
 

Før du kaller andre kunnskapsløse, er det kanskje en tanke i hvert fall å prøve og fremstå som man har lest det man slår i bordet med..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det betyr at symptomene har forsvunnet eller blitt så redusert at de ikke lengre kvalifiserer for en diagnose, men er innenfor det som regnes som normalt.

Anonymkode: 8780a...f62

Jeg har også en kronisk lidelse (fysisk) - hvor symptomene forsvinner i lange perioder. Betyr det at jeg ikke har en kronisk lidelse altså? Jøss, det må jeg fortelle spesialistene mine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (På 19.8.2021 den 17.50):

Så det blir uverdig å jobbe under utdanningen sin altså, skjønner. Herregud

Jeg hadde jo blitt like syk/frisk i en tilrettelagt jobb. Men heldigvis er NAV såpass ålreite at de ikke setter en høyt utdannet, voksen og tidligere toppleder til å smøre bagetter sammen med mennesker som behøver veiledning. Høres sikkert hovent ut, men ja, det handler og verdig behandling. 

Anonymkode: 9a1b1...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde jo blitt like syk/frisk i en tilrettelagt jobb. Men heldigvis er NAV såpass ålreite at de ikke setter en høyt utdannet, voksen og tidligere toppleder til å smøre bagetter sammen med mennesker som behøver veiledning. Høres sikkert hovent ut, men ja, det handler og verdig behandling. 

Anonymkode: 9a1b1...342

Nei, hvor høyt du er utdannet spiller ingen rolle. Hvis det du kan bidra med er å smøre baguetter ja da skulle du fanken meg gjort det. Makan til holdning som vi andre skal betale for 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (3 timer siden):

Nei, hvor høyt du er utdannet spiller ingen rolle. Hvis det du kan bidra med er å smøre baguetter ja da skulle du fanken meg gjort det. Makan til holdning som vi andre skal betale for 

Jeg har betalt skatt i over 30 år, og er en del av velferdssamfunnet. Dette må du tåle og forholde deg litt mer pragmatisk til. Jeg føler meg ikke som en snylter, jeg savner å jobbe, men samtidig er den beste løsningen for meg og min helse å være ufør.

Anonymkode: 9a1b1...342

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har betalt skatt i over 30 år, og er en del av velferdssamfunnet. Dette må du tåle og forholde deg litt mer pragmatisk til. Jeg føler meg ikke som en snylter, jeg savner å jobbe, men samtidig er den beste løsningen for meg og min helse å være ufør.

Anonymkode: 9a1b1...342

Ja dessverre og slike er det mange av, godt for alle dem at ikke jeg styrer landet for da hadde det blitt sentralbord, lagerjobber, vasking osv osv samme om de var kongen av Danmark eller jørgen hattemaker. Alle skulle bidratt med noe som de kunne selv om det føltes uverdig😃 eneste uverdige her er folk som ser ned på andres jobber spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capybara skrev (På 23.2.2021 den 18.42):

Du er ikke skuffens skarpeste kniv, eller hva, ts?

Signerer. Ingenting er mer irriterende enn dumme mennesker

Anonymkode: f2ac2...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 18.22):

Godt sakt, helt enig! 😁🙌

Anonymkode: 54217...2dd

Sakt? Hva betyr det?

Anonymkode: 85cec...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sakt? Hva betyr det?

Anonymkode: 85cec...4e1

Hva tror du det kan bety, mtp måten det er brukt på her?

Anonymkode: 9953c...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2021-8-18 den 18.45):

Jeg er ufør pga psykisk sykdom, og jeg har høy utdannelse og har hatt en såkalt karriere. Av og på i flere år, før jeg endelig ble ufør. Jeg er i perioder temmelig frisk, men så blir jeg brått ganske så dårlig. Hvem tror du vil gi fast ansettelse til en som meg som kanskje er på topp i jobb i 3 måneder, for så å få en 5 måneder sykemelding. Eller frisk i 2 uker, så syk i 3 uker. Osv. 

Ingen tjener på å ansette en slik som meg. Hverken jeg eller arbeidsgiver, eller NAV. Jeg kunne selvsagt jobbet i en vekstbedrift og kommet og gått som jeg ville, men hverken NAV eller jeg mener det er verdig at jeg med høy utdannelse og masse ledererfaring skal stå og smøre brødskiver i en offentlig kantine under veiledning. 

 

Anonymkode: 9a1b1...342

Jeg tenker at du ikke skal tenke så mye på det. Nav kan gi ordninger, slik at de tar kostnadene på sykmelding. Også tenker jeg at det kanskje er bedre å jobbe ekstra hjelp. Jeg er uføre og tåler dårlig aktivitet over tid. Men jobber som Tilkallingsvakt i en litt rolig butikk. Så har 3-4 timer annenhver lørdag og jobber litt mer av og til når jeg ber om mer. Så hvis du sliter med å jobbe mye over tid. Kan det være fint å ha bittelitt, som du kan bygge deg opp på over tid. Da har du også en jobb du vet er der. Mange ønsker å ha noen å kontakte på kort varsel, feks ved sykdom eller i perioder med ekstra trykk. Så om du ikke klarer så mye over tid nå, kan det være bedre å ha litt nå og da. Så kanskje løsner det for deg en dag. Evnt kan du få ordning hos nav at de tar på seg sykmeldingskostnadene. 

Anonymkode: 4af10...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...