Gå til innhold

Psykisk sykdom bør kun helt unntaksvis gi grunnlag for uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Psykisk sykdom er som regel kronisk. Det er veldig få som har psykisk sykdom som vi har noen effektiv behandling for.

Mestringsfølelse over eget liv KAN være til hjelp, men det er ofte enklere å bygge ut fra eget handlingsrom enn det området alle andre konkurrerer i. 
Jeg er tilhenger av at psyke skal få hjelp av NAV for å komme i jobb, men det koster mer, både i infrastruktur og kompetanse, så det er ikke rart de overlater folk til uføretrygd og lar folk bygge seg opp selv.

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Godt sakt, helt enig! 😁🙌

Anonymkode: 54217...2dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Noen psykiske sykdommer kan man ha og fortsatt kunne jobbe og andre ikke

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (7 minutter siden):

Psykisk sykdom er som regel kronisk. Det er veldig få som har psykisk sykdom som vi har noen effektiv behandling for.

Mestringsfølelse over eget liv KAN være til hjelp, men det er ofte enklere å bygge ut fra eget handlingsrom enn det området alle andre konkurrerer i. 
Jeg er tilhenger av at psyke skal få hjelp av NAV for å komme i jobb, men det koster mer, både i infrastruktur og kompetanse, så det er ikke rart de overlater folk til uføretrygd og lar folk bygge seg opp selv.

Du kan ikke vite om det er kronisk eller ikke. Synes det blir altfor lett. Jeg har flere psykiske diagnoser, og min psykiater sier noe annet. Det er viktig å få de som er psykisk syke tilbake i arbeid, hvis ikke faller de utenfor. Jeg mener at uføretrygd er skummelt for disse, da dette er å gjøre de en bjørnetjeneste! Virkelig!

Anonymkode: 73090...610

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Psykisk sykdom er aldri kronisk sier du? :ler: Hvor ignorant går det an å bli..

Anonymkode: 5ce57...761

Ja, det er om å gjøre å holde de så kronisk en kan.

Anonymkode: 9953c...af6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er om å gjøre å holde de så kronisk en kan.

Anonymkode: 9953c...af6

Unnskyld meg, men jeg håper det smeller for deg en dag!

Anonymkode: 5ce57...761

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Nå er ikke alle like. Flott at han ene klarte seg bra i jobb, men det gjelder ikke for alle. Noen er rett og slett for syke til å jobbe, mens andre igjen klarer å jobbe. 

Å hvem er du som påstår at det psykisk syke trenger er jobb? 

Anonymkode: fb930...e8e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste med psykisk sykdom får ikke uføretrygd kastet etter seg når de fyller 18. Det er en kamp for de fleste å få uføretrygd. Nav burde høre på brukerene mener du. Mener du da kun de brukene som har klart seg bra? 

Anonymkode: 9f694...985

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uventet bedring skjer av og til for de med somatiske sykdommer også. Så hvis en med somatisk sykdom blir uventet frisk nok til å kunne jobbe og si fra seg uføretrygden, så mener du altså at somatisk sykdom kun helt unntaksvis skal gi grunnlag for uføretrygd?

Anonymkode: 9491d...b6d

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Psykisk sykdom er aldri kronisk sier du? :ler: Hvor ignorant går det an å bli..

Anonymkode: 5ce57...761

Jepp, husker godt byorginalene fra min oppvekst :) Er man tullat, så er man tullat.

Anonymkode: 7509a...3f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror så mange på KG at alle som mottar uføretrygd er 100 % uføre? Det finnes mange som kun er delvis uføre og mottar trygd etter dette, utenom det mottar de lønn i sitt arbeid.

Anonymkode: 8bce4...a10

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Jøss. Så Schizofreni, Bipolar, Ptsd er ikke kroniske lidelser? 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.dn.no/innlegg/sykefravar/uforetrygd/koronadebatt/innlegg-et-arbeidsliv-for-de-utvalgte-fa/2-1-967562

Denne unge mannen forteller at han fikk beskjed om at han hadde en kronisk psykisk sykdom som 18-åring og fikk uføretrygd. Som 26-åring har han klart å motbeviset dette ved å være i full jobb. En jobb som i følge han selv er medisin på sin sykdom.

NAV bør ta denne mannens erfaringer til lærdom og slutte å gi folk uføretrygd. Psykisk sykdom er aldri kronisk. Det de trenger er jobb.

Nå må NAV slutte å gå sin egen vei og heller høre på brukerne. De vil ha jobb som medisin for psykisk sykdom. Ikke uføretrygd.

Anonymkode: 216fa...a04

Foreleser du på medisinstudiet eller? 
enkleste notatene i historien. Sort hvitt og bang bang....

😅

Anonymkode: ac55e...7bd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unnskyld meg, men jeg håper det smeller for deg en dag!

Anonymkode: 5ce57...761

Fordi jeg ikke er forkjemper for den kroniske linjen...?

Anonymkode: 9953c...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vera skrev (3 minutter siden):

Jøss. Så Schizofreni, Bipolar, Ptsd er ikke kroniske lidelser? 

PTSD OG BIPOLAR SYKDOM KAN DU BLI SÅ GODT SOM «KVITT». Jeg har begge sykdommene, og har lært meg å leve normalt med disse. Er så lei av folk som skal fremstille dette som om man aldri kan leve normalt med slike sykdommer. Selv om det kan være kronisk betyr det ikke at du ikke kan jobbe!

Anonymkode: 73090...610

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo arbeidslivet som gjør folk syke. Ikke alle er firkanter men skal puttes ned i puttekassa som firkanter hele gjengen. Gjør plass til sirklene, trekantene og rektanglene også så skal du se flere kan jobbe. Men det koster, et fleksibelt arbeidsliv koster. Produktiviteten og effektiviteten og konkurransedyktigheten går ned. Så det er bare å gi uføretrygd. 

Anonymkode: 75608...bfe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk slutte å tro at alle uføre er samme person. Majoriteten av uføre er GODT VOKSNE FOLK, nær pensjonsalder! som har vært i arbeidslivet i en årrekke og vet utmerket godt hva arbeid gir. 

Anonymkode: 5d742...24b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

PTSD OG BIPOLAR SYKDOM KAN DU BLI SÅ GODT SOM «KVITT». Jeg har begge sykdommene, og har lært meg å leve normalt med disse. Er så lei av folk som skal fremstille dette som om man aldri kan leve normalt med slike sykdommer. Selv om det kan være kronisk betyr det ikke at du ikke kan jobbe!

Anonymkode: 73090...610

Men du skjønner da vel at fordi DU har blitt kvitt noe, så betyr ikke det at alle andre nødvendigvis kan? 

VI ER IKKE LIKE!!

Anonymkode: b87c8...68f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...