Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg igjen, jeg føler meg utenfor


miss_li

Anbefalte innlegg

Stå opp for deg selv. Dette er ikke bra for deg i det lange løpet. Det er bra at du vil at de rundt deg skal ha det bra og at du bruker mye tid på det, men om du ikke prioriterer deg selv først så vil du til slutt ikke ha noe å gi. Og der er der du er på vei nå.

Ut fra det du skriver her mener jeg at det skinner bra igjennom at du blir utnyttet her.

For det første får han noen som er med på å betale ned på huslånet sitt uten at de har noe eierskap. Perfekt.
For det andre får han noen som er med på å betale for utgiftene med ungene som han har med noen andre. Perfekt.
For det tredje får han hushjelp som også fungerer som barnepasser - gratis. Perfekt!
For det fjerde har han klart å overtale vedkommende til å ikke kreve noe. Helt perfekt!

I et forhold mener jeg at det er viktig at begge er med på å gi og ta. Det er ikke alltid en fasit på hva dette betyr i praksis, men som et klart minimum må du kunne stille krav til at du får lov til å bestemme over ditt eget liv og at du ikke utnyttes til hans vinning, og at det økonomiske fordeles rettferdig.

Jeg tror dessverre ikke du kommer noen vei med denne mannen slik du forklarer ting nå. Dere gikk alt for fort fra A til Å med et komfortnivå som tjener han veldig godt, med din fulle aksept. Å nå begynne å stille krav bak dette vil møte veldig mye motstand fra han og jeg mistenker det vil bli mye kranglig på veien mot et rettferdig nivå. Og jeg tror ærlig talt ikke du er sterk nok eller klar for å stille sånne krav nå.

Så oppi det hele er jo spørsmålet om hva du vil. Slik jeg leser innleggene dine så er ikke dette helt klart enda, selv om du har noen ønsker som ikke blir møtt. Kanskje det hadde vært lurt å bo for deg selv ei stund for å finne helt ut av dette?

Hun jeg er sammen med nå bor for seg selv. Dette var en diskusjon vi hadde tidlig i starten da både hun og jeg har barn fra før, og at vi pr nå ikke er der at vi er klar for å flytte sammen. Kanskje vi ikke blir det heller. Men dette har gitt oss et helt annet fokus i starten av forholdet enn hva vi tidligere har erfart med andre kjærester. Og presset med mitt, ditt, våres, tillatelse, aksept er noe helt annet. Kanskje dette kunne vært en ide for deg?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Va" er skrevet flere ganger .. brukt mobiltelefon?

Anonymkode: 3bdca...f24

Nope, men er svensk ^^ der bruker vi "va" veldig mye 🤓 så jar du lært deg det og!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (2 minutter siden):

Stå opp for deg selv. Dette er ikke bra for deg i det lange løpet. Det er bra at du vil at de rundt deg skal ha det bra og at du bruker mye tid på det, men om du ikke prioriterer deg selv først så vil du til slutt ikke ha noe å gi. Og der er der du er på vei nå.

Ut fra det du skriver her mener jeg at det skinner bra igjennom at du blir utnyttet her.

For det første får han noen som er med på å betale ned på huslånet sitt uten at de har noe eierskap. Perfekt.
For det andre får han noen som er med på å betale for utgiftene med ungene som han har med noen andre. Perfekt.
For det tredje får han hushjelp som også fungerer som barnepasser - gratis. Perfekt!
For det fjerde har han klart å overtale vedkommende til å ikke kreve noe. Helt perfekt!

I et forhold mener jeg at det er viktig at begge er med på å gi og ta. Det er ikke alltid en fasit på hva dette betyr i praksis, men som et klart minimum må du kunne stille krav til at du får lov til å bestemme over ditt eget liv og at du ikke utnyttes til hans vinning, og at det økonomiske fordeles rettferdig.

Jeg tror dessverre ikke du kommer noen vei med denne mannen slik du forklarer ting nå. Dere gikk alt for fort fra A til Å med et komfortnivå som tjener han veldig godt, med din fulle aksept. Å nå begynne å stille krav bak dette vil møte veldig mye motstand fra han og jeg mistenker det vil bli mye kranglig på veien mot et rettferdig nivå. Og jeg tror ærlig talt ikke du er sterk nok eller klar for å stille sånne krav nå.

Så oppi det hele er jo spørsmålet om hva du vil. Slik jeg leser innleggene dine så er ikke dette helt klart enda, selv om du har noen ønsker som ikke blir møtt. Kanskje det hadde vært lurt å bo for deg selv ei stund for å finne helt ut av dette?

Hun jeg er sammen med nå bor for seg selv. Dette var en diskusjon vi hadde tidlig i starten da både hun og jeg har barn fra før, og at vi pr nå ikke er der at vi er klar for å flytte sammen. Kanskje vi ikke blir det heller. Men dette har gitt oss et helt annet fokus i starten av forholdet enn hva vi tidligere har erfart med andre kjærester. Og presset med mitt, ditt, våres, tillatelse, aksept er noe helt annet. Kanskje dette kunne vært en ide for deg?

❤️ takk, veldig bra skrevet og oppsummert. Ja, kanskje det hadde kunnet va noe for meg. Er i de tankebanene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen er gift, og han har sagt til meg at jeg er den første og siste han vil gifte seg med. Om jeg går bort, eller om vi blir skilt, så vil han aldri gifte seg igjen. Kun ha forhold. Noen menn og kvinner er bare slik, de ønsker kun å være gift en gang og det må man respektere. Det er også derfor det er så viktig å avklare på forhånd før man går inn i et forhold om man har samme planer i livet.

Anonymkode: 671af...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og mannen er gift, og han har sagt til meg at jeg er den første og siste han vil gifte seg med. Om jeg går bort, eller om vi blir skilt, så vil han aldri gifte seg igjen. Kun ha forhold. Noen menn og kvinner er bare slik, de ønsker kun å være gift en gang og det må man respektere. Det er også derfor det er så viktig å avklare på forhånd før man går inn i et forhold om man har samme planer i livet.

Anonymkode: 671af...54d

Jeg har og vært gift og vil ikke gifte meg igjen.

For min del handler det ikke om at jeg kun vil gi det løfte til en person, men at det ikke gav meg noe annet enn merarbeid. Fra dagen før til dagen etter endrer ikke mine følelser for henne seg noe. Men det kostet oss en god del, krevde mye arbeid og jeg såg ikke at innsatsen eller kostnaden gav noe tilbake. Og der er jeg fortsatt(og nå skilt) :)

For meg var det altså bare en signatur på et papir. Ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke link, men da venninna mi giftet seg så lå hele familien hennes på kne og tigget henne om særeie, ene fetteren hennes var advokat i tilegg. Hun hadde skapt seg en bedrift og stiftet eget firma, hadde fått set mye verdier og penger på hånd. Det er ikke det at noen trodde han fyren skulle ta fra henne noe, men HVIS de skulle kommet ut for en skilsmisse så hadde hun kanskje måtte selge noe veldig vesentlig for å få råd til å betale ham ut. Hun endte med å måtte skrive særeie og spesifikk eierskap på alt, det de har felles er det de har ervervet seg fra dagen de ble gift. Så et eller anna er det der.

Anonymkode: 8c109...514

Har særeie og ektepakt selv jeg, så jeg har sikret meg. Men vi har ikke felles barn, kun særkullsbarn. Og da er det også for å sikre arven til mine barn jeg har gjort dette. Mannen min er uansett sikret på gode forsikringer. 

Men om din venninne jobber hardt i firmaet sitt og mannen passer på hus og hjem, så blir det urettferdig om hun sitter igjen med alt og han ingenting. Viktig at det blir rettferdig fordelt, selv om den ene parten drar inn pengene, er det ikke sikkert den hadde klart det uten hjelp til hus og barn. Sikring er viktig begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miss_li skrev (2 timer siden):

Sa til han (og gjort det før) at når han "forventer" så mye av meg så vil jeg gjerne ha noe tilbake, men da møter jeg en vegg å han sier at det er mitt hus og å mine unger å at vi skal ha hund om 3-5 år 🙄

Han tror jo at du er tilbakestående og legger opp til at du skal være en ekte retard. 

Anonymkode: 70c02...166

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (5 minutter siden):

❤️ takk, veldig bra skrevet og oppsummert. Ja, kanskje det hadde kunnet va noe for meg. Er i de tankebanene nå.

Bra.

Ta og se hva leiligheter ligger på i områdene rundt du kunne tenkt deg å bo i, og vær realistisk mtp hvor mye du har å leie for. Ta med i beregningene at du slipper å betale for utgiftene til hans barn. Tipper det går en del der. Kanskje du og kan kvalifisere til startlån fra kommunen?

Når du da presenterer dette for kjæresten din så har du en reell plan som da faktisk er gjennomførbar. Det tror jeg er viktig for deg.

Samtidig vil du se litt hvor landet ligger når du foreslår dette for kjæresten din. Dersom han er støttende ovenfor ønsket ditt så er det knallbra og jeg vil påstå at mine mistanker om han er feil - gjennomfør allikevel flyttingen.

Men frykten min er at han der og vil gi deg mostand. Sannsynligvis vil han være totalt mot forslaget og komme med argumenter som "kjærester skal bo sammen", "jeg trenger deg her hos meg", "du har ikke råd til å bo alene" eller "det er bortkastede penger å bo alene".

Og derfor må du og være forberedt på disse argumentene. Kjærester trenger ikke bo sammen. Han viser ikke at han trenger deg hos seg, bortsett fra for å dele utgifter og ansvar for hus og barn. Du har allerede satt opp budsjett som viser at du har råd til det, og du har jo gjort det før. Bortkastede penger kan det være, men om det gir deg det du trenger nå så er det ikke bortkastede penger.

Lykke til.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (27 minutter siden):

Bra.

Ta og se hva leiligheter ligger på i områdene rundt du kunne tenkt deg å bo i, og vær realistisk mtp hvor mye du har å leie for. Ta med i beregningene at du slipper å betale for utgiftene til hans barn. Tipper det går en del der. Kanskje du og kan kvalifisere til startlån fra kommunen?

Når du da presenterer dette for kjæresten din så har du en reell plan som da faktisk er gjennomførbar. Det tror jeg er viktig for deg.

Samtidig vil du se litt hvor landet ligger når du foreslår dette for kjæresten din. Dersom han er støttende ovenfor ønsket ditt så er det knallbra og jeg vil påstå at mine mistanker om han er feil - gjennomfør allikevel flyttingen.

Men frykten min er at han der og vil gi deg mostand. Sannsynligvis vil han være totalt mot forslaget og komme med argumenter som "kjærester skal bo sammen", "jeg trenger deg her hos meg", "du har ikke råd til å bo alene" eller "det er bortkastede penger å bo alene".

Og derfor må du og være forberedt på disse argumentene. Kjærester trenger ikke bo sammen. Han viser ikke at han trenger deg hos seg, bortsett fra for å dele utgifter og ansvar for hus og barn. Du har allerede satt opp budsjett som viser at du har råd til det, og du har jo gjort det før. Bortkastede penger kan det være, men om det gir deg det du trenger nå så er det ikke bortkastede penger.

Lykke til.

Takk ❤️ 

Trur mer på det andre alternativet, kommer komma "men jeg vil ha deg her", "jeg vil vi skal være en familie sammen så barna kan se hvor bra det kan være", "du kommer ju va her uansett så det er bortkastede penger" m.m

Men får se hva han sier neste uke 🤞

Føler bare som et nederlag/tap at jeg kanskje må flytte ut for at få det at fungere ^^ trur og det er sånn han kommer se det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (3 timer siden):

Han vil ha hund en dag, han elsker hunder å hatt en før! Men - ekskona fikk dem å skaffe hund sammen å når hun ikke gadd å ta hånd om den etter hvert så var det han som måtte gå tur med den å SÅNN skal han ikke ha det igjen sier han 🙄 så EN dag skal vi skaffe hund, men ikke nå...

Hver gang jeg tar opp dette med forlovelse å at jeg føler meg utenfor så ser jeg han blir irritert at jeg tar det opp. For han så er vi en familie sammen nå, vi trenger ikke noe mer, å han vil jeg skal se dette som mitt hus og mine barn. Så - han er veldig satt i sine meninger. Men han sier og "man vet aldri hva som skjer i fremtiden"

Du skal altså straffes for alt ekskona gjorde feil? 🤔🤷🏼‍♀️
Jeg hadde revurdert dette opplegget.

Anonymkode: a08c7...3b9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest hele tråden så er min umiddelbare tanke at TS blir totalt overkjørt, hennes ønsker er ikke åpne for forhandlinger en gang og alt er på mannens premisser, TS du må ha et meget lavt selvbilde? 

Edit: ønsker å legge til at dårlig selvbilde går det fint an å gjøre noe med, første jeg ville gjort er å kjøpt hund, uansett hva mannen måtte mene.

Endret av Apis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (8 minutter siden):

Takk ❤️ 

Trur mer på det andre alternativet, kommer komma "men jeg vil ha deg her", "jeg vil vi skal være en familie sammen så barna kan se hvor bra det kan være", "du kommer ju va her uansett så det er bortkastede penger" m.m

Men får se hva han sier neste uke 🤞

Føler bare som et nederlag/tap at jeg kanskje må flytte ut for at få det at fungere ^^ trur og det er sånn han kommer se det. 

Er det et nederlag om det gjør at du har det bedre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (2 timer siden):

Han har en kjellerleilighet som og gir han inntekter (ca 8t), han betaler vel 6 eller 7t og jeg betaler 5t i leie å sen deler vi som sagt på alt annet... han betaler tusen kr mer enn meg i mat hver måned.

Dette er jo ikke rett. Du skal ikke forsørge hans barn. Hvor mye er lånet på per mnd? 11-12 000 eller 7000? Du skal ikke leve på han og bo gratis, men han skal heller ikke leve på deg! 

Tre barn spiser for mer enn 1000 kr i uka. Seriøst.

Klart han ville gjerne at du flyttet inn, så han fikk betalt halve lånet, mye av maten, barnevakt og hushjelp. Jeg kjenner ikke ham så vet ikke om utnyttingen er bevisst eller ubevisst. Men du bør betale din rettferdige del, ikke mer, og du må få avklart hva som faktisk er dine rettigheter og plikter. Er du en voksen i huset som er del av et partnerskap, så har du også myndighet til å bestemme ting. Du skal ikke spørre ham om lov som en far eller utleier. 

Anonymkode: 54d51...471

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miss_li skrev (3 timer siden):

Han er ikke like romantisk som meg, men det kan man ikke forlange heller 🤭 så jeg er den som gir komplimenter og gaver, han viser det på sin måte da, som at støtte meg i hverdagen, høre på meg når jeg forteller noe. Men har sagt til han flere ganger at jeg trenger høre fine ord i tillegg, fordi sånn er jeg, men da får jeg tilbake at han ikke er sånn og det visste jeg fra før av fordi det har han sagt. Og når jeg da sier at jeg ønsker at han skal prøve fordi jeg er en person som trenger høre det og så får jeg ikke noe svar eller så sier han bare "hva vil du jeg skal si da?" 🙄

Testamente - nei, samboerkontrakt har vi nå, men der deles alt som det gjorde når som før vi flyttet sammen. Jeg betaler "leie" til han på huset og halvparten av alle fellesutgifter å kommunale avg samt halvparten av mat å sånt. Han sier som de fleste andre sier når det kommer til hvor mye leie jeg skal betale - at det er det samme som om jeg sko ha leiet en annen plass ^^ 

Er dette tull? Han har ordnet seg fint, må jeg si. 

Blir lei meg på dine vegne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (17 minutter siden):

Takk ❤️ 

Trur mer på det andre alternativet, kommer komma "men jeg vil ha deg her", "jeg vil vi skal være en familie sammen så barna kan se hvor bra det kan være", "du kommer ju va her uansett så det er bortkastede penger" m.m

Men får se hva han sier neste uke 🤞

Føler bare som et nederlag/tap at jeg kanskje må flytte ut for at få det at fungere ^^ trur og det er sånn han kommer se det. 

Han kommer garantert til å kjøre på samvittigheten din, si at han trenger deg og vil ha deg og elsker deg osv. Det tror jeg også. 

Og vær så snill mot deg selv at du er sterk oppi dette, stå på ditt og la være å se på det som noe tap eller nederlag. Om du ikek klarer å se at det er gevinst til deg å ta vare på deg selv så må du heller ta det tapet da. Det er jo han som taper. Han taper deg. Han vil jo ikke miste deg, han vil ha deg der fordi det er praktisk og vet at om han sier at han elsker deg, så blir du der. Da blir du myk. Dette vet han. 

Kom tilbake til denne tråden igjen og igjen helt til du føler at du klarer det. Du får masse støtte her. Har du noen rundt deg du kan snakke med også? Ei venninne eller familiemedlem?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (17 minutter siden):

Uten å ha lest hele tråden så er min umiddelbare tanke at TS blir totalt overkjørt, hennes ønsker er ikke åpne for forhandlinger en gang og alt er på mannens premisser, TS du må ha et meget lavt selvbilde? 

Edit: ønsker å legge til at dårlig selvbilde går det fint an å gjøre noe med, første jeg ville gjort er å kjøpt hund, uansett hva mannen måtte mene.

Mjae, jo, jeg har nok det med tanke på at jeg alltid setter andre personer foran meg selv 😬

😅 kan ikke komme hjem med hund en dag bare sånn ut av det blå heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nomore82 skrev (18 minutter siden):

Er det et nederlag om det gjør at du har det bedre?

Nei men føler nok mest at jeg mislyktes i at ha en familie 😥 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er jo ikke rett. Du skal ikke forsørge hans barn. Hvor mye er lånet på per mnd? 11-12 000 eller 7000? Du skal ikke leve på han og bo gratis, men han skal heller ikke leve på deg! 

Tre barn spiser for mer enn 1000 kr i uka. Seriøst.

Klart han ville gjerne at du flyttet inn, så han fikk betalt halve lånet, mye av maten, barnevakt og hushjelp. Jeg kjenner ikke ham så vet ikke om utnyttingen er bevisst eller ubevisst. Men du bør betale din rettferdige del, ikke mer, og du må få avklart hva som faktisk er dine rettigheter og plikter. Er du en voksen i huset som er del av et partnerskap, så har du også myndighet til å bestemme ting. Du skal ikke spørre ham om lov som en far eller utleier. 

Anonymkode: 54d51...471

Trur lånet er på sånn 18t eller noe minst hver måned, så om dem nede betaler 8 og jeg 5 så betaler han 5 selv, men trur han betaler litt mer enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (Akkurat nå):

Nei men føler nok mest at jeg mislyktes i at ha en familie 😥 

Du har ikke noen familie nå. Mannen vil ikke gifte seg, du får ikke eie en del av huset, barna er ikke dine. Blir det slutt ser du dem aldri mer.  Det er ved å gå fra ham at du faktisk kan få deg en familie.

Anonymkode: 817d1...060

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly Ester skrev (8 minutter siden):

Han kommer garantert til å kjøre på samvittigheten din, si at han trenger deg og vil ha deg og elsker deg osv. Det tror jeg også. 

Og vær så snill mot deg selv at du er sterk oppi dette, stå på ditt og la være å se på det som noe tap eller nederlag. Om du ikek klarer å se at det er gevinst til deg å ta vare på deg selv så må du heller ta det tapet da. Det er jo han som taper. Han taper deg. Han vil jo ikke miste deg, han vil ha deg der fordi det er praktisk og vet at om han sier at han elsker deg, så blir du der. Da blir du myk. Dette vet han. 

Kom tilbake til denne tråden igjen og igjen helt til du føler at du klarer det. Du får masse støtte her. Har du noen rundt deg du kan snakke med også? Ei venninne eller familiemedlem?

Føles helt fantastisk at man kan få støtte av et forum ❤️ aldri skrivet her før, kun lest andres ting. Har venninner som jeg skal snakke med om dette og 😊 men dem er alltid på min side da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...