Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg igjen, jeg føler meg utenfor


miss_li

Anbefalte innlegg

miss_li skrev (4 minutter siden):

Mjae, jo, jeg har nok det med tanke på at jeg alltid setter andre personer foran meg selv 😬

😅 kan ikke komme hjem med hund en dag bare sånn ut av det blå heller

Ikke? Hvorfor ikke? Altså det er jo litt forstått, men hvorfor ikke? Du kan komme hjem med tatoveringer og skalla hode du, han trenger ikke å være enig, men det er deg og ditt liv. Elsker han ikke DEG for den du er, elsker han deg bare for det du kan gjøre for ham?

Anonymkode: 8c109...514

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dævendøtte skrev (2 timer siden):

Man får ikke felleseie på eiendeler man hadde FØR man giftet seg! Jeg hadde med meg fire millioner inn i ekteskapet, de får ikke min man kloa i om vi skilles. 

Dette er ikke alltid riktig, se under, hentet fra jusleksikon på nett:

Et formuesobjekt kan således være eiet fullt ut av den ene ektefellen og likevel være felleseie. Den ektefellen som eier eiendelen vil da også ha rett til å beholde den, men dersom eiendelen er felleseie, skal verdien av den deles likt ved ekteskapet opphør.

Felleseie er standardordningen ved inngåelse av ekteskap og det kreves i utgangspunktet ingen spesiell avtale om dette. Dersom partene ikke ønsker en slik ordning, må der settes opp kontrakt om særeie.

Lovgiver har flere ganger vurdert å erstatte begrepet felleseie fordi det er misvisende. Det kunne for eksempel vært erstattet med begreper som delingsformue eller lignende. Man har imidlertid valgt å beholde begrepet først og fremst fordi det er så innarbeidet i den juridiske terminologi.

Dine sparepenger er en del av felleseie i ekteskapet om dere ikke spesifikt har avtale om annet. 

Anonymkode: 08eee...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (6 minutter siden):

Mjae, jo, jeg har nok det med tanke på at jeg alltid setter andre personer foran meg selv 😬

😅 kan ikke komme hjem med hund en dag bare sånn ut av det blå heller

Nei, selvsagt, først må du gi han beskjed om at i morgen kjøper jeg hund, uten at du inviterer til diskusjon, du har vokst opp med hund, du kan hund, du vet hva det vil si, den vil bli ditt ansvar. Det eneste men her, er at det må være et genuint ønske selvfølgelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (10 minutter siden):

Nei men føler nok mest at jeg mislyktes i at ha en familie 😥 

Seriøst?? Så man mister menneskeverd om man ikke er i en familiekonstellasjon? Koste hva det koste vil?  Ikke på tørre møkka skal man være alene og mislykket. Heller i et dårlig forhold man vantrives i for å kunne utad smykke seg med "Ser dere, jeg har en som vi ha meg!" Jeg har min "flokk", jeg er en del av den. 

Det jeg leser ut av kommentarene dine er at du er i et selvutslettende forhold. Flere her har fortalt deg hva du bør gjøre, mange gode råd, følg dem! 🙏

Flytt, forbered valpetiden, spar opp ferie og kos deg med valp. Dra eventuelt på besøk til mannen og barna, men ha først og fremst ditt eget liv. Lykke til! 💜

Anonymkode: a3b0b...844

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (2 timer siden):

Man får ikke felleseie på eiendeler man hadde FØR man giftet seg! Jeg hadde med meg fire millioner inn i ekteskapet, de får ikke min man kloa i om vi skilles. 

 

Jo det gjør man faktisk, så sant man ikke har ektepakt ved inngåelse av ekteskapet eller særeie er alt man har i ekteskapet felles og skal delse ved en ev skilsmisse hvis du ikke krever skjevdeling, loven er ganske tydelig på det punktet. Det med skjevdeling er heller ikke så rett frem som mange tror desverre. 

 

miss_li skrev (2 timer siden):

Han fortalte i starten at barn er ikke aktuelt, men han sa aldri blankt nei til forlovelse å giftemål. Jeg har og sagt til han at om han allerede vet nå at det ALDRI kommer skje så er det greit, men då må jeg tenke meg litt om så sier han at "alt kan skje, og forlove oss kan vi sikkert gjør en gang i fremtiden".

Jeg er ikke redd for at va aleine (trur ikke det i hvert fall) men jeg er en romantiker og vil ikke gjør feil valg nå.

 

miss_li skrev (2 timer siden):

Det er nok sant, men føles litt rart at komme med krav som "får jeg ikke hund NÅ så flytter jeg ut" 😏 føler meg kravstore. Jeg er av natur en som tar hånd om andre og er veldig nøye på at folk rundt meg har det bra å kommer først...

Jeg mener ikke du skal si hund eller jeg flytter - menjeg tror absolutt at det å tenke over hva som er viktig for deg og ikke nødvendigvis gi etter på alt fordi han vil det er viktig i et forhold også, det handler om en balanse og slik du beskriver det mangler den balansen mellom dere på en måte siden du beskriver han som den standhaftige og bestemte og deg selv som den som lider under dette fordi du ikke får dine behov ivareatatt. Det er ikke lett å leve slik i lengden. 

Endret av Carrot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vinner aldri med slik mann som ts har. Bare livslang ulykke. 

Anonymkode: 70c02...166

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, miss_li said:

Trur lånet er på sånn 18t eller noe minst hver måned, så om dem nede betaler 8 og jeg 5 så betaler han 5 selv, men trur han betaler litt mer enn det...

Vi har et boliglån på 5,5 mill og betaler det samme hver måned, så jeg synes det høres mye ut. Mulig han har veldig dårlige betingelser i banken, men med mindre han tjener veldig bra og dere bor i en av landets største byer, tror jeg han lyver om hvor mye lånet koster ham i måneden. Be om å få se beløpet i nettbanken hans.

Anonymkode: 84b47...82c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange gode tips. 
 

Jeg er redd for at du har en dårlig økonomisk avtale, og i praksis taper på samboerskapet dersom dere skulle gå fra hverandre. 
 

Når det gjelder hva som er «riktig» at du betaler i husleie, mener jeg at  du iallefall ikke skal betale mer enn hva du ville betalt i leie for rom i er kollektiv. Begge parter bør «tjene» på at man bor sammen. Oppfatter at du betaler 5000 kr + fellesutgifter, strøm, abo osv.
 

Det er ikke vanlig å betale fellesutgifter ved leie. Du bør også være obs på at han bør betale en større andel av slike kostnader, både fordi han har barn, men også fordi han alene skal betale den andel av kostnadene som knytter seg til utleieleiligheten. (Leies leiligheten ut inkl. strøm og abonnementer?)

Du kommer jo automatisk i en dårlig posisjon dersom du ikke kan kjøpe deg inn, ettersom din betaling da går til leie. Som andre har vært inne på kan det kanskje være en mulighet å kjøpe seg inn i en viss andel av boligen? F.eks. sånn at du kjøper deg inn i 30 % av boligen, og at din andel finansieres ved lån (som da selvsagt tas opp i ditt navn). Ikke sikkert du i praksis bruker/har behov for så mye mer enn 30 % av den delen av huset dere bor i heller (?) sånn at det sånn sett antakelig er rettferdig. Da får du en eierandel i huset som er lånefinansiert, og i steden for å betale leie betaler du ned på ditt lån. Du skal da også ha en tilsvarende andel i leieinntektene fra leiligheten. (Du må jo regne på om du har råd til å ta opp et slikt lån med renter og avdrag). 
 

Jeg tenker at du bør utfordre han litt for å se handling som viser at han faktisk gir noe også, og ikke bare får, slik at du får en bekreftelse på at han satser på deg. Hans reaksjon på at du kjøper deg inn i boligen vil i så måte være interessant. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (21 timer siden):

Min samboer og kjæreste siden 3,5 år har tre barn som jeg kommer godt overens med. Uansett om dem har sine stunder opp å ned med hvor mye dem setter pris på meg. Av å til er det veldig tøft at va bonusmamma 😩

Men - det denne posten handler om er at han har vært gift før og han sier han aldri vil va det igjen. Han ser rett å slett ikke noen som helst vits med å va forlova eller gift. Ser ikke noen poeng i det å det er heilt unødvendig for han... han sier det er nok for han å va samboer. Og det er meg han vil være med.

😢 Men jeg har alltid ønsker at va forlovet å gifte meg en dag. Jeg er en veldig romantisk person så for meg handler det ikke om at få papirer på noe, jeg vil ha den romantiske biten av det, der vi viser hverandre at det er oss to. At vi er en familie sammen med ungene. Fordi nå føler jeg meg på utsiden, flyttet inn i hans hus med hans unger. Han vil ikke ha flere barn å jeg er helt ok med det. Så dette er egentlig alt jeg "ønsker" meg fra han sin side. For meg hadde det vært en ting som føles at jeg er mer inkludert om det "make sense"

Jeg får heller ikke skaffe kjæledyr fordi det passer ikke nå sier han, fordi han vil ungene skal bli eldre så dem kan gå tur med den... men jeg sier jeg skal ta ansvar for den, da får jeg noe som er "mitt" på en måte, om dere skjønner. Vanskelig at forklare uten å høres teit ut merker jeg 🙄

Hver gang vi snakker om dette at jeg vil at vi skal forlove oss i fremtiden og han sier blankt nei og at det ikke er viktig for han er det som om jeg får en kniv rett i hjertet og jeg begynner grine. Har forklart alt dette for han men han sier han ikke skjønner min side å at det er vel like bra at vi er samboer som om vi er forlovet ettersom det betyr ikke noe, det betyder mer om man bor sammen synes han.

Vi har et veldig godt forhold ellers og han er en veldig fin kjæreste som støtter meg i andre deler av livet mitt, men føler det er på en måte HANS liv vi skal leva... kan noen komme med litt tips å råd om hvordan jeg kan snakke med han om dette? 🤞

 

Dette burde dere vel snakka om før dere flyttet sammen eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til gogutta skrev (6 minutter siden):

Synes du har fått mange gode tips. 
 

Jeg er redd for at du har en dårlig økonomisk avtale, og i praksis taper på samboerskapet dersom dere skulle gå fra hverandre. 
 

Når det gjelder hva som er «riktig» at du betaler i husleie, mener jeg at  du iallefall ikke skal betale mer enn hva du ville betalt i leie for rom i er kollektiv. Begge parter bør «tjene» på at man bor sammen. Oppfatter at du betaler 5000 kr + fellesutgifter, strøm, abo osv.
 

Det er ikke vanlig å betale fellesutgifter ved leie. Du bør også være obs på at han bør betale en større andel av slike kostnader, både fordi han har barn, men også fordi han alene skal betale den andel av kostnadene som knytter seg til utleieleiligheten. (Leies leiligheten ut inkl. strøm og abonnementer?)

Du kommer jo automatisk i en dårlig posisjon dersom du ikke kan kjøpe deg inn, ettersom din betaling da går til leie. Som andre har vært inne på kan det kanskje være en mulighet å kjøpe seg inn i en viss andel av boligen? F.eks. sånn at du kjøper deg inn i 30 % av boligen, og at din andel finansieres ved lån (som da selvsagt tas opp i ditt navn). Ikke sikkert du i praksis bruker/har behov for så mye mer enn 30 % av den delen av huset dere bor i heller (?) sånn at det sånn sett antakelig er rettferdig. Da får du en eierandel i huset som er lånefinansiert, og i steden for å betale leie betaler du ned på ditt lån. Du skal da også ha en tilsvarende andel i leieinntektene fra leiligheten. (Du må jo regne på om du har råd til å ta opp et slikt lån med renter og avdrag). 
 

Jeg tenker at du bør utfordre han litt for å se handling som viser at han faktisk gir noe også, og ikke bare får, slik at du får en bekreftelse på at han satser på deg. Hans reaksjon på at du kjøper deg inn i boligen vil i så måte være interessant. 

Helt enig med denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt nå! Finn en mann du kan gifte deg og få barn med. Om noen år er han lei deg, og da står du der aleine.

Anonymkode: bf5ad...658

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

👏👏👏👏

Husk på å ikke vik fra kravene dine. Du må stå på ditt. Hvis du gir et ultimatum om at du enten skal få hund og eierandel osv. (skriv ned nøyaktig hva du ønsker så du har det klart), ellers så flytter du ut, så må du faktisk flytte ut hvis han ikke går med på det andre. Om ikke så blir det bare en tom trussel og han ser han fremdeles har deg rundt lillefingeren. Legg en plan for hva du skal gjøre om han nekter. Se på Finn.no hva som er av leiligheter. 

Du må vise styrke nå. Du er ferdig med å være dørmatte. Hvis han fortsatt ikke ønsker å møte dine ønsker og behov så er ikke dette en mann du vil gifte deg med. Det finnes andre menn der ute som er mye bedre og som vil behandle deg så mye bedre. Du virker som en genuint snill og god person, og det er trist å se at du blir utnyttet. Men nå er du ferdig med den perioden!

Anonymkode: 3274c...4c5

Alt dette her!

Kan være lurt å alliere seg med en venn eller familie som vet hva som foregår sånn at du i verste fall kan kræsje på noens sofa et par dager :)

Masse lykke til, TS, du fortjener så inderlig mye bedre enn det du tilsynelatende får nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (3 timer siden):

Han har en kjellerleilighet som og gir han inntekter (ca 8t), han betaler vel 6 eller 7t og jeg betaler 5t i leie å sen deler vi som sagt på alt annet... han betaler tusen kr mer enn meg i mat hver måned.

Så du betaler LEIE, i tillegg til kommunale avgifter, mat, strøm og alt annet? Virkelig? Ser du ikke hvor sprøtt det er, å kreve månedlige leieutgifter uten om faste avgifter?

miss_li skrev (3 timer siden):

For han er det viktig at vi deler livet sammen, at vi er en familie sammen. Men ja - skal ta det med hund igjen å sette det som ett krav, han kommer flippe 😅

Men dere deler jo ikke livet sammen, og dere er ikke en familie nå - jeg tror du har så lyst til å være en familie at du lenge har sett gjennom fingrene på hvordan du og dere egentlig har det, at du finner deg i altfor mye. Nå er du dørmatte, leietager, hushjelp og barnevakt - du er IKKE en likeverdig partner som er en del av familien. Da hadde han lyttet til deg, respektert deg og tatt hensyn til dine ønsker. Du har gått rett i kvinnefella, hvor du betaler hans boliglån mot å "få lov til" å passe hans barn og bo i hans hus. Har du fått sette ditt eget preg på huset, med interiør og bilder, eller måtte du selge dette da du flyttet inn? Jeg tror jeg vet hva svaret er....

Denne mannen er giftig og egoistisk, og du mangler evnen til å stå opp for deg selv og sette grenser - fordi du så inderlig gjerne vil være en "familie". Ironisk nok er det det at du holder sammen med denne mannen, som forhindrer deg i å være en familie i et likeverdig forhold med en som elsker deg.

miss_li skrev (2 timer siden):

Takk ❤️ 

Jeg kan få lov å gå tur med andre sine hunder, det syntes han va en god ide.... så "kan jeg få se hvor mye jobb det er med en hund" 🙄 jeg har hatt hund hele oppveksten så jeg vet hvordan det er allerede, men vi er fortsatt ikke på samme plan her nei.

For en nedlatende, bedrevitende løkrull. Hadde min mann snakket sånn til meg, hadde det blitt månelyst her. Hvordan reagerer du når han snakker sånn til deg? Gjør han ofte det?

Dette forholdet blir aldri bra, og du kommer aldri, aldri til å bli lykkelig. Han er urokkelig og rigid og vil aldri komme deg i møte slik at du også får det bra. I stedet dingler han familiegulroten foran deg, og får deg til å tro at det å bo i hans hus og passe hans barn er noe du burde være takknemlig for når du egentlig burde være forbanna.

Anonymkode: 8407e...f82

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miss_li skrev (1 time siden):

Føles helt fantastisk at man kan få støtte av et forum ❤️ aldri skrivet her før, kun lest andres ting. Har venninner som jeg skal snakke med om dette og 😊 men dem er alltid på min side da

Det er klart at venninnene dine er på din side og støtter deg, det trenger du. Du trenger noen som kan stå der sammen med deg når samboeren din trykker deg litt ned dag for dag. 

Du skriver at du ikke bare kan komme med en hund sånn helt uten videre og det har du rett i, dere må være enige. Du må bare få han over på din side. Du må få han til å forstå at du er utenfor, du er ikke en del av hans familie så lenge han behandler deg sånn han gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (21 timer siden):

 ...hund må jeg vente med i sånn 3-5 år... har tatt opp det veldig ofte men da bare får jeg beskjed om at det er uaktuelt nå når ungene ikke kan gå ut med hunden.

Da gjør du undersøkelser angående hvilken rase/type hund du vil ha, og har en valp klar om 2,5 år. Da er den 3 år når det blir snakk om å gå tur. 

Anonymkode: b2f17...247

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må få gjensidig testamente, og du må få kjøpt deg inn i boligen så sant du har økonomi til å betjene lån. 

Anonymkode: b2f17...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

miss_li skrev (3 timer siden):

Okey - så dette er planen min neste uke, skal sette meg ned å snakke med han en gang til om dette;

- Jeg vil ha en hund nå, jeg skal ta ansvar for den.

- Jeg ønsker en konkret plan i om jeg skal kjøpe meg inn i huset

- Jeg vil se på økonomien vår og se hvor mye vi betaler hver på huset 

Og så skal jeg spør han om han syntes det var for raskt at vi flyttet sammen, fordi det synes jeg 😊 og jeg føler meg ikke sett eller hørt akkurat nå.

Dårlig plan.

- Begynn heller stilt og rolig å spare opp det du kan i en konto han ikke vet om. 

Hvorfor?

Det kan være du hurtigere enn du vil tro pr i dag må ut av hans hus, og da kan det være greit å i det minste ha depositumet og penger til møbler/hvitevarer klart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er deg han vil "va" med? Hva mener du?

Anonymkode: 95292...de6

Er det ikke åpenbart at hun er svensk, har bodd i Sverige etc? 🤦‍♂️

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (4 minutter siden):

Dårlig plan.

- Begynn heller stilt og rolig å spare opp det du kan i en konto han ikke vet om. 

Hvorfor?

Det kan være du hurtigere enn du vil tro pr i dag må ut av hans hus, og da kan det være greit å i det minste ha depositumet og penger til møbler/hvitevarer klart.

 

Hvis det blir oppdaget, kan det bety kroken på døra. Risikabelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...