Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg igjen, jeg føler meg utenfor


miss_li

Anbefalte innlegg

Polly Ester skrev (23 minutter siden):

Jeg syns du har all rett til å klage, men enda bedre hadde det vært om du hadde sagt til mannen din det jeg sa i første innlegget mitt her: jeg får egentlig ikke så mye ut av dette forholdet, jeg vil ha hund, det vil ikke du. Det beste er nok om vi bor hver for oss. 

Bare si at du vil ha hund nå og det er et valg du har tatt og hvis det ikke passer han så passer det best at dere bor hver for dere. 

Jeg skjønner at han har dårlige erfaringer med ekskona si og ikke ønsker å gifte seg, men han sammenligner deg og henne, han er redd du skal være som henne og så blir han unødig hard. Det gjør det allikevel ikke greit at han sier at "sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være"

Har du noen stemmerett overfor noenting i heimen der?

 

Og det at eksen ga han ansvaret for en hund han ikke ville ha er ikke ditt ansvar. 

 

Har en følelse av at han er flinke på å gi meg dårlig samvittighet om jeg ber om noe mer enn det vi har idag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du trenger selvsagt ikke å spare opp til egenkapital for å kjøpe deg inn i huset hans, du forstår vel det?

På meg virker det som om dette med ekteskap er det minste problemet i forholdet deres.

Anonymkode: 817d1...060

Ikke? 😲 men jeg må ju ha penger for at kunne kjøpe meg inn? Derav så må jeg vel ha en form av egenkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Carrot skrev (1 time siden):

Ikke alltid, når man gifter seg får mani utgangspunkteet felleseie på alt så lenge det ikke er skrevet spesifikt særeie på noe, men man kan be om skjevdeling ved skilsmisse om man møter gitte forutsetninger og kan dokumentere osv osv.. 

Man får ikke felleseie på eiendeler man hadde FØR man giftet seg! Jeg hadde med meg fire millioner inn i ekteskapet, de får ikke min man kloa i om vi skilles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (22 minutter siden):

Helt greit å kjenne seg selv og å være åpen om det, mennår man velger å dele livet med noen velger man også å legge seg selv litt til side i enkelte sammenhenger, uansett hvem man er, det å dele livet med noen handler om å finne en felles vei videre, kanskje partneren din har vanskelig for å se deg, dine behov og dine ønsker som like viktige som sine? Da er det greit å minne han på at dere faktisk er like viktige og at hvis han vil ha deg i livet sitt slik du vil ha han må det en balanse på plass. Det er fint at man i starten er "firkantet" med tanke på særkullsbarn vs hund osv, men det betyr ikke at man alltid skal være den parten som må gi og aldri den som får. 
Greit nok, han har vært helt åpen på det med giftermål og barn, er det viktig for deg må du velge en annen en han, men - når det gjelder andre ting som er viktige for deg må du ha en følelse av å bli dett og hørt, har du ikke det er det ikke liv laget i lengden tenker jeg, så sant du ikke er helt tilfreds med å spille annenfiolin, noe denne tråden kan tyde på du ikke er.
Da må du finne ut hva som er viktigst for deg, redselen for å være alene eller ønsket om å ha det bra? 

Han fortalte i starten at barn er ikke aktuelt, men han sa aldri blankt nei til forlovelse å giftemål. Jeg har og sagt til han at om han allerede vet nå at det ALDRI kommer skje så er det greit, men då må jeg tenke meg litt om så sier han at "alt kan skje, og forlove oss kan vi sikkert gjør en gang i fremtiden".

Jeg er ikke redd for at va aleine (trur ikke det i hvert fall) men jeg er en romantiker og vil ikke gjør feil valg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (4 minutter siden):

Har en følelse av at han er flinke på å gi meg dårlig samvittighet om jeg ber om noe mer enn det vi har idag...

Ja, det har jeg en følelse av at han gjør også. 

miss_li skrev (3 minutter siden):

Ikke? 😲 men jeg må ju ha penger for at kunne kjøpe meg inn? Derav så må jeg vel ha en form av egenkapital?

Du bør ikke kjøpe deg inn, og det er ikke sikkert han lar deg få lov heller. Han passer på at du betaler så mye som du gjør nå - slik at du ikke får råd til å kjøpe deg inn.

Om du hadde snakket med han nå om at du får lån i banken til å kjøpe deg inn, hva tror du han hadde svart?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

Man får ikke felleseie på eiendeler man hadde FØR man giftet seg! Jeg hadde med meg fire millioner inn i ekteskapet, de får ikke min man kloa i om vi skilles. 

Jo, det gjør man. Men om dere skilles kan du kreve skjevdeling av felleseiet.

TS, jeg reagerer på at han ikke vil fordi det ikke betyr noe for ham. Hvis det ikke betyr noe, koster det vel da heller ingenting å gjøre det, så lenge det betyr noe for deg?

Anonymkode: a2bf2...3e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (22 minutter siden):

Unnskyld meg men du får lov å være en del av hans familie og liv? 

Newsflash finingen, han får også lov å være en del av ditt liv, din omsorg og din varme så han er minst like heldig, og det ser ikke ut til å stanse han når han sier ting som går i retning av  "mitt hjem mine regler" ?? 

Du er snill, jeg skjlnner det, du liker han, jeg skjønner det også - men er du sikker på at du ikke er den som elsker mest i dette forholdet og at du med fordel kan stå litt mer opp for deg selv? 

Det er nok sant, men føles litt rart at komme med krav som "får jeg ikke hund NÅ så flytter jeg ut" 😏 føler meg kravstore. Jeg er av natur en som tar hånd om andre og er veldig nøye på at folk rundt meg har det bra å kommer først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (1 minutt siden):

Han fortalte i starten at barn er ikke aktuelt, men han sa aldri blankt nei til forlovelse å giftemål. Jeg har og sagt til han at om han allerede vet nå at det ALDRI kommer skje så er det greit, men då må jeg tenke meg litt om så sier han at "alt kan skje, og forlove oss kan vi sikkert gjør en gang i fremtiden".

Jeg er ikke redd for at va aleine (trur ikke det i hvert fall) men jeg er en romantiker og vil ikke gjør feil valg nå.

Han holder deg på gress ved å si at ting kan skje i framtiden. Han pusher bare framover. Fremtiden endres hele tiden og dyttes framover. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det gjør man. Men om dere skilles kan du kreve skjevdeling av felleseiet.

TS, jeg reagerer på at han ikke vil fordi det ikke betyr noe for ham. Hvis det ikke betyr noe, koster det vel da heller ingenting å gjøre det, så lenge det betyr noe for deg?

Anonymkode: a2bf2...3e1

Nei, han har ingen tilgang på disse pengene overhodet. Hvordan i alle dager kan det bli felleseie da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes han er urettferdig. Greit nok at han ikke vil gifte seg, det er en økonomisk forpliktelse mye mer enn romantisk faktisk. Men du burde ikke sitte med mye ansvar for unger og hus som ikke er ditt, og bli nektet hund hvis du tar deg av alt med den.

Du kan jo si at du vil ha hund nå, og du vil ta deg av alt med den. Han har unger som han tar seg av i forholdet deres, en hund tar mindre oppmerksomhet og plass. (Indirelte sier du da at han får stelle ungene mer selv, fordi du vil bruke tiden din på hund også)

Anonymkode: 54d51...471

For han er det viktig at vi deler livet sammen, at vi er en familie sammen. Men ja - skal ta det med hund igjen å sette det som ett krav, han kommer flippe 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere var i to ulike faser når dere ble sammen og flyttet sammen. Klart, når en velger å flytte sammen med en som har 3 barn, så blir jo det livet en del av ditt. Men... han må også GI, du gir jo opp muligheten for egne barn.

En ting som er sikkert. Jo mer du griner og snakker om hvor viktig det er for deg å gifte deg, jo mindre vil han gjøre det. Du må tenke MER på deg selv faktisk. Hva VIL du? Nå virker det som at alt er på hans premisser. Du er gått inn som den "perfekte bonus mamma" som stiller opp, med tid, kjærlighet, penger... Dette er jo helt supert for han... Men hva med deg?

Anonymkode: 34e5d...c41

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (Akkurat nå):

For han er det viktig at vi deler livet sammen, at vi er en familie sammen. Men ja - skal ta det med hund igjen å sette det som ett krav, han kommer flippe 😅

Det han ser på som viktig ift familie er at du deler familien hans, men han bryr seg dessverre ikke like mye om deg og dine ønsker. 

Jeg håper du setter litt mer krav framover. :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Nei, han har ingen tilgang på disse pengene overhodet. Hvordan i alle dager kan det bli felleseie da? 

 

Alt man eier er felleseie når man er gift, hvis det ikke er tinglyst særeie. Sånn blir det felleseie. Det betyr ikke at han har rett til å disponere pengene, men det kan bety at hans kreditorer kan ta dem.

Anonymkode: a2bf2...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, miss_li said:

Ikke? 😲 men jeg må ju ha penger for at kunne kjøpe meg inn? Derav så må jeg vel ha en form av egenkapital?

Gjør det på samme måte som alle andre - med boliglån. ;) Hvis du kjøper deg inn ved å bli medeier og medansvarlig for lånet hans trenger du ikke egenkapital. Dette burde dere jo ha en konkret plan på? Hva er planen? Hvor mye betaler du nå?

Du bør uansett ikke kjøpe deg inn før du har funnet ut hva du faktisk vil med forholdet fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke helt rett om du betaler det samme på lånet som han. Du eier ikke boligen, det han betaler ned på boliglånet øker jo han sin formue. Så sånn sett kan ikke dette direkte sammenliknes med en annen boutgift som strøm etc. Rentene på lånet derimot er det nok naturlig å se som en boutgift. Så jeg personlig ville ikke likt å betale ned på lånet uten å få igjen noe av det. Hvis han setter av disse pengene håper jeg de går til din egenkapital, slik at du eventuelt får kjøpt deg inn i boligen om du fortsatt ønsker det.

Får litt vondt av at han begrenser deg såpass mye i å leve det livet du ønsker. Har forståelse for at barn, vanskelig skillsmisse osv. gjør at man må prioritere litt slik han gjør, men syns det er feil av han å forvente at du skal ta såpass mye ansvar i det hele. Ut i fra det du skriver høres det ikke ut som han tar deg og dine ønsker på alvor, det minste han kan gjøre er  å lytte og prøve å finne løsninger.

Det finnes dessuten mange fine omplasseringshunder, som omplasseres pga sykdom hos eier eller annet som gjør at de ikke kan ha hunden lengre. Går an å høre litt rundt å be folk/oppdrettere// ta kontakt om en barnevandt, rolig omplasseringshund dukker opp. Da vet du hva du får, og slipper mye styr og ekstra uro rundt valpetiden. 

Ønsker deg masse lykke til! Håper du finner en løsning som ivaretar deg og lar deg leve det livet du ønsker ❤️

Anonymkode: bbcd6...119

Takk ❤️ 

Jeg kan få lov å gå tur med andre sine hunder, det syntes han va en god ide.... så "kan jeg få se hvor mye jobb det er med en hund" 🙄 jeg har hatt hund hele oppveksten så jeg vet hvordan det er allerede, men vi er fortsatt ikke på samme plan her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt man eier er felleseie når man er gift, hvis det ikke er tinglyst særeie. Sånn blir det felleseie. Det betyr ikke at han har rett til å disponere pengene, men det kan bety at hans kreditorer kan ta dem.

Anonymkode: a2bf2...3e1

Har du en link som viser til at det man tar inn i et ekteskap automatisk blir felleseie? Jeg klarer ikke å finne noe som tilsier det. Og nei, verken mannen min eller hans kreditorer kan ta mine penger som jeg hadde før vi giftet oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dævendøtte skrev (1 minutt siden):

Har du en link som viser til at det man tar inn i et ekteskap automatisk blir felleseie? Jeg klarer ikke å finne noe som tilsier det. Og nei, verken mannen min eller hans kreditorer kan ta mine penger som jeg hadde før vi giftet oss. 

https://jusleksikon.no/wiki/Felleseie
 

 

Anonymkode: a2bf2...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (1 minutt siden):

Takk ❤️ 

Jeg kan få lov å gå tur med andre sine hunder, det syntes han va en god ide.... så "kan jeg få se hvor mye jobb det er med en hund" 🙄 jeg har hatt hund hele oppveksten så jeg vet hvordan det er allerede, men vi er fortsatt ikke på samme plan her nei.

Han behandler deg jo som et barn! 

Jeg håper du sa det til han, at du vet hva det innebærer å ha hund fordi du er vant med det? (Så sier han vel at "det er forskjell på å ha hund når du er voksen og bor for deg selv og da du var barn og foreldrene dine tok mesteparten av ansvaret")

Du er jo voksen, du har jobb og tjener penger etc. Han burde stole mer på deg at du klarer å ta deg av en hund. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (3 minutter siden):

Takk ❤️ 

Jeg kan få lov å gå tur med andre sine hunder, det syntes han va en god ide.... så "kan jeg få se hvor mye jobb det er med en hund" 🙄 jeg har hatt hund hele oppveksten så jeg vet hvordan det er allerede, men vi er fortsatt ikke på samme plan her nei.

What??? Du er et voksent menneske kvinne! Stå opp for deg selv❤️

Anonymkode: a5f22...de2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://jusleksikon.no/wiki/Felleseie
 

 

Anonymkode: a2bf2...3e1

Dette er definisjonen på felleseie som man får når man inngår et ekteskap uten å skrive noen andre avtaler. 

Det du eier før du gifter deg, har du særeie på. Det går ikke inn i felleseiet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...