Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg igjen, jeg føler meg utenfor


miss_li

Anbefalte innlegg

Dævendøtte skrev (Akkurat nå):

Dette er definisjonen på felleseie som man får når man inngår et ekteskap uten å skrive noen andre avtaler. 

Det du eier før du gifter deg, har du særeie på. Det går ikke inn i felleseiet. 

 

Nei, du tar feil. Felleseiet inntrer idet man gifter seg, og gjelder alt det ikke avtales særeie på. Det du eier før du gifter deg kan kreves skjevdelt.

https://www.familierettsadvokater.no/skilsmisse/skjevdeling-av-bo-ved-skilsmisse/?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxODcfaiVNNmXGpzSZxe_Fwo960mbyizD_VWSd0QEKuNGwQ245TrAoAaAikkEALw_wcB

Anonymkode: a2bf2...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

miss_li skrev (4 minutter siden):

Takk ❤️ 

Jeg kan få lov å gå tur med andre sine hunder, det syntes han va en god ide.... så "kan jeg få se hvor mye jobb det er med en hund" 🙄 jeg har hatt hund hele oppveksten så jeg vet hvordan det er allerede, men vi er fortsatt ikke på samme plan her nei.

Han behandler deg ikke med respekt og snakker til deg som om du var et barn, hvorfor lar du ham? Du er nødt til å rette opp ryggen her og glemme hva ALLE andre vil. Han bruker godheten din og manipulerer deg med tomme løfter og gir deg dårlig samvittighet. Du bruker også en FORMUE på å bo med dem. Han betaler 1000kr mer i mat enn deg? Så han og de tre ungene hans spiser bare for 1000kr mer enn deg alene? Det tror jeg ingenting på, selv om de bare er der halve tida. 

 

miss_li skrev (49 minutter siden):

Vi er like gamle, men han har mer penger spart enn det jeg har (jeg har bodd aleine lenge å ikke hatt mulighet at spare så mye som jeg hadde hatt lyst til) Men vi tjener omtrent det samme men han eier hus, det gjør ikke jeg.

Han er veldig "sånn her er jeg å sånn er det, det kan jeg ikke endre på" 🙄 og jeg er helt enig i det at han har en historie og en bagasje som er vanskelig, både for han og for meg.

Så nå vet du det, han er selvfokusert og det handler bare om hans og hans. Hans bagasje går veldig hardt utover deg, men hvorfor snakker du som om det er en selvfølge?

Ikke utslett deg selv og unngå å ta deg av dine egne behov for så å ta på deg deres. Ikke brenn ut deg selv for hans skyld, han bryr seg ikke en gang, flytt for deg selv og kjenn på hvordan det er å LEVE

Anonymkode: 8c109...514

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (8 minutter siden):

Jeg kan få lov å gå tur med andre sine hunder,

Du er umyndiggjort av en mann du trygler om å gifte seg med deg. Du bør ta en fot i bakken. Du lever bare en gang. Det å "få lov til å lufte andre sine hunder" er ikke malen på et godt liv.

Anonymkode: c2ba0...676

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du tar feil. Felleseiet inntrer idet man gifter seg, og gjelder alt det ikke avtales særeie på. Det du eier før du gifter deg kan kreves skjevdelt.

https://www.familierettsadvokater.no/skilsmisse/skjevdeling-av-bo-ved-skilsmisse/?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxODcfaiVNNmXGpzSZxe_Fwo960mbyizD_VWSd0QEKuNGwQ245TrAoAaAikkEALw_wcB

Anonymkode: a2bf2...3e1

Og for å sitere fra linken:

For at en eiendel skal kunne skjevdeles, må den klart kunne ”føres tilbake til” midler en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått

Dermed sies det at skjevdelingsreglene gjelder det man hadde da man giftet seg, altså at det inngår i felleseiet.

Anonymkode: a2bf2...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, miss_li said:

samboerkontrakt har vi nå, men der deles alt som det gjorde når som før vi flyttet sammen. Jeg betaler "leie" til han på huset og halvparten av alle fellesutgifter å kommunale avg samt halvparten av mat å sånt.  

Hva står egentlig i denne samboerkontrakten? At du betaler halvparten og ikke eier noe? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du tar feil. Felleseiet inntrer idet man gifter seg, og gjelder alt det ikke avtales særeie på. Det du eier før du gifter deg kan kreves skjevdelt.

https://www.familierettsadvokater.no/skilsmisse/skjevdeling-av-bo-ved-skilsmisse/?gclid=Cj0KCQiArvX_BRCyARIsAKsnTxODcfaiVNNmXGpzSZxe_Fwo960mbyizD_VWSd0QEKuNGwQ245TrAoAaAikkEALw_wcB

Anonymkode: a2bf2...3e1

Ja, men mine fire millioner som jeg tar med inn, har ikke verken mannen min eller hans kreditorer noe krav på eller tilgang til. Disse vil jeg enkelt få med meg ut igjen ved skilsmisse. Det kalles ikke særeie nei, men det er fortsatt mine penger og ingen andres. 

Dør jeg og intet er skrevet, da får han en del av disse. 

Så ja, jeg brukte feil ord, skjevdeling skal det være og ikke særeie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dævendøtte skrev (9 minutter siden):

Har du en link som viser til at det man tar inn i et ekteskap automatisk blir felleseie? Jeg klarer ikke å finne noe som tilsier det. Og nei, verken mannen min eller hans kreditorer kan ta mine penger som jeg hadde før vi giftet oss. 

Jeg har ikke link, men da venninna mi giftet seg så lå hele familien hennes på kne og tigget henne om særeie, ene fetteren hennes var advokat i tilegg. Hun hadde skapt seg en bedrift og stiftet eget firma, hadde fått set mye verdier og penger på hånd. Det er ikke det at noen trodde han fyren skulle ta fra henne noe, men HVIS de skulle kommet ut for en skilsmisse så hadde hun kanskje måtte selge noe veldig vesentlig for å få råd til å betale ham ut. Hun endte med å måtte skrive særeie og spesifikk eierskap på alt, det de har felles er det de har ervervet seg fra dagen de ble gift. Så et eller anna er det der.

Anonymkode: 8c109...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (19 timer siden):

Min samboer og kjæreste siden 3,5 år har tre barn som jeg kommer godt overens med. Uansett om dem har sine stunder opp å ned med hvor mye dem setter pris på meg. Av å til er det veldig tøft at va bonusmamma 😩

 - det denne posten handler om er at han har vært gift før og han sier han aldri vil va det igjen. Han ser rett å slett ikke noen som helst vits med å va forlova eller gift. Ser ikke noen poeng i det å det er heilt unødvendig for han... han sier det er nok for han å va samboer. Og det er meg han vil være med.

😢 Men jeg har alltid ønsker at va forlovet å gifte meg en dag. Jeg er en veldig romantisk person så for meg handler det ikke om at få papirer på noe, jeg vil ha den romantiske biten av det, der vi viser hverandre at det er oss to. At vi er en familie sammen med ungene. Fordi nå føler jeg meg på utsiden, flyttet inn i hans hus med hans unger. Han vil ikke ha flere barn å jeg er helt ok med det. Så dette er egentlig alt jeg "ønsker" meg fra han sin side. For meg hadde det vært en ting som føles at jeg er mer inkludert om det "make sense"

Jeg får heller ikke skaffe kjæledyr fordi det passer ikke nå sier han, fordi han vil ungene skal bli eldre så dem kan gå tur med den... men jeg sier jeg skal ta ansvar for den, da får jeg noe som er "mitt" på en måte, om dere skjønner. Vanskelig at forklare uten å høres teit ut merker jeg 🙄

Hver gang vi snakker om dette at jeg vil at vi skal forlove oss i fremtiden og han sier blankt nei og at det ikke er viktig for han er det som om jeg får en kniv rett i hjertet og jeg begynner grine. Har forklart alt dette for han men han sier han ikke skjønner min side å at det er vel like bra at vi er samboer som om vi er forlovet ettersom det betyr ikke noe, det betyder mer om man bor sammen synes han.

Vi har et veldig godt forhold ellers og han er en veldig fin kjæreste som støtter meg i andre deler av livet mitt, men føler det er på en måte HANS liv vi skal leva... kan noen komme med litt tips å råd om hvordan jeg kan snakke med han om dette? 🤞

 

Uten å ha lest de andre besvarelsene vil jeg si denne fyren gir fanden i deg sånn egentlig. Du er der kun for å hjelpe ham med de tre ungene han allerede har og han unner deg ikke så mye som en kattunge en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og for å sitere fra linken:

For at en eiendel skal kunne skjevdeles, må den klart kunne ”føres tilbake til” midler en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått

Dermed sies det at skjevdelingsreglene gjelder det man hadde da man giftet seg, altså at det inngår i felleseiet.

Anonymkode: a2bf2...3e1

Hvis den ene ektefellen eide bolig, hytte ol kan dette klart tilbakeføres til midler som den ene ektefellen hadde. Det samme gjelder hvis eiendommen er solgt og overskuddet benyttet i ny eiendom. Hvis den ene ektefellen hadde penger i banken eller fond kan dette også klart tilbakeføres. Det er i grunnen ganske mye av større formue som klart kan tilbakeføres til den ene ektefellen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 minutt siden):

Uten å ha lest de andre besvarelsene vil jeg si denne fyren gir fanden i deg sånn egentlig. Du er der kun for å hjelpe ham med de tre ungene han allerede har og han unner deg ikke så mye som en kattunge en gang.

Uten at du har lest de andre svarene så har du faktisk heeeelt rett, basert på tilleggsinformasjonen som kommer ut etterhvert, er han kanskje den verste egoist jeg har hørt om på en stund.

Anonymkode: 8c109...514

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uten at du har lest de andre svarene så har du faktisk heeeelt rett, basert på tilleggsinformasjonen som kommer ut etterhvert, er han kanskje den verste egoist jeg har hørt om på en stund.

Anonymkode: 8c109...514

Huff.

I slike ting hater jeg å ha rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin70 skrev (7 minutter siden):

Hvis den ene ektefellen eide bolig, hytte ol kan dette klart tilbakeføres til midler som den ene ektefellen hadde. Det samme gjelder hvis eiendommen er solgt og overskuddet benyttet i ny eiendom. Hvis den ene ektefellen hadde penger i banken eller fond kan dette også klart tilbakeføres. Det er i grunnen ganske mye av større formue som klart kan tilbakeføres til den ene ektefellen. 

Ja, jeg har aldri sagt noe annet. Men det er likevel felleseie, ikke særeie. Særeie krever avtale.

Anonymkode: a2bf2...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et likeverdig forhold så kan ikke alle avgjørelsene tas av den ene parten. Det kan heller ikke være slik at alle de økonomiske fordelene ved å bo sammen går til den parten. 
 

Du vet alt dette. Spørsmålet er hva du vil gjøre med det, for å ta kontrollen tilbake over ditt eget liv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miss_li skrev (21 minutter siden):

Ikke? 😲 men jeg må ju ha penger for at kunne kjøpe meg inn? Derav så må jeg vel ha en form av egenkapital?

Selvsagt ikke, er du helt.....??? Dere snakker med banken og du tar over en del av lånet mot en tilsvarende andel i boligen. Det er mange som kjøper bolig sammen hvor kun den ene har egenkapital. Da eier vedkommende litt mer av huset. 

TS, du må faktisk bli voksen og ta litt plass her i verden. Hvorfor lar du han bestemme alt? Er du så desperat etter å få en hvilken som helst mann? Det finnes snille gode menn der ute som mer enn gjerne vil ha både ekteskap,  barn og hund  - og som vil lytte til deg og dine ønsker. Du tror du får en "del" i hans familie, men det får du selvsagt ikke. Den dagen han dør eller det blir slutt så står du igjen med  ingenting. Ikke barn, ikke hus, ikke penger. Bare det at han har et så ekstremt konfliktfylt forhold til barnas mor ville vært et stort rødt flagg for min del. Kjære TS, ta ansvar for å skape deg det livet du ønsker deg. Flytt ut. 

Anonymkode: 817d1...060

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (17 minutter siden):

For han er det viktig at vi deler livet sammen, at vi er en familie sammen. Men ja - skal ta det med hund igjen å sette det som ett krav, han kommer flippe 😅

Dere gjør jo ikke det. Deler livet ditt, deler livet hans? Du bor i hans hus, tar deg av hans barn, sponser ham med penger, og må  følge hans ønsker i ett og alt. Til gjengjeld  «får du lov» til å være en del av familien, bortsett fra at det får du ikke: du får ikke gifte deg inn, du får ikke kjøpe deg inn (husleia du betaler burde jo være en del av det å kjøpe deg inn). Du bestemmer ikke at dere skal ha hund, du bestemmer ingen ting. Han utnytter deg grovt, og jeg ser ingen tegn til at «han elsker deg» og vil deg vel. 
Flytt ut. Hvis han elsker deg, ønsker han at du skal ha det bra. Du kan komme på besøk som gjest når han har barna (ikke for å hjelpe til), være med ferier og feiringer og slikt (bli  invitert, ikke arrangere det), og dere kan være mye sammen (hos deg også) når han ikke har barna. 
Hva blir dårlig med denne situasjonen for deg? 
Han får det jo dårligere, nå har han hushjelp, sex, barnevakt og «kone» som til og med gir ham inntekt, du betaler for å hjelpe ham! 
 

Anonymkode: b4aae...522

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey - så dette er planen min neste uke, skal sette meg ned å snakke med han en gang til om dette;

- Jeg vil ha en hund nå, jeg skal ta ansvar for den.

- Jeg ønsker en konkret plan i om jeg skal kjøpe meg inn i huset

- Jeg vil se på økonomien vår og se hvor mye vi betaler hver på huset 

Og så skal jeg spør han om han syntes det var for raskt at vi flyttet sammen, fordi det synes jeg 😊 og jeg føler meg ikke sett eller hørt akkurat nå.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere gjør jo ikke det. Deler livet ditt, deler livet hans? Du bor i hans hus, tar deg av hans barn, sponser ham med penger, og må  følge hans ønsker i ett og alt. Til gjengjeld  «får du lov» til å være en del av familien, bortsett fra at det får du ikke: du får ikke gifte deg inn, du får ikke kjøpe deg inn (husleia du betaler burde jo være en del av det å kjøpe deg inn). Du bestemmer ikke at dere skal ha hund, du bestemmer ingen ting. Han utnytter deg grovt, og jeg ser ingen tegn til at «han elsker deg» og vil deg vel. 
Flytt ut. Hvis han elsker deg, ønsker han at du skal ha det bra. Du kan komme på besøk som gjest når han har barna (ikke for å hjelpe til), være med ferier og feiringer og slikt (bli  invitert, ikke arrangere det), og dere kan være mye sammen (hos deg også) når han ikke har barna. 
Hva blir dårlig med denne situasjonen for deg? 
Han får det jo dårligere, nå har han hushjelp, sex, barnevakt og «kone» som til og med gir ham inntekt, du betaler for å hjelpe ham! 
 

Anonymkode: b4aae...522

Uff - det va faktisk sant alt det der 😩 fml

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss_li skrev (2 minutter siden):

Okey - så dette er planen min neste uke, skal sette meg ned å snakke med han en gang til om dette;

- Jeg vil ha en hund nå, jeg skal ta ansvar for den.

- Jeg ønsker en konkret plan i om jeg skal kjøpe meg inn i huset

- Jeg vil se på økonomien vår og se hvor mye vi betaler hver på huset 

Og så skal jeg spør han om han syntes det var for raskt at vi flyttet sammen, fordi det synes jeg 😊 og jeg føler meg ikke sett eller hørt akkurat nå.

Bra! iKKE la ham rote med hodet ditt og si at i fremtiden blabla, en gang blabla, IKKE la ham manipulere deg til at det er synd på ham eller noe her. Still konkrete spørsmål og si hvordan det blir. Ta PLASS! 

Anonymkode: 8c109...514

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, miss_li said:

Okey - så dette er planen min neste uke, skal sette meg ned å snakke med han en gang til om dette;

- Jeg vil ha en hund nå, jeg skal ta ansvar for den.

- Jeg ønsker en konkret plan i om jeg skal kjøpe meg inn i huset

- Jeg vil se på økonomien vår og se hvor mye vi betaler hver på huset 

Og så skal jeg spør han om han syntes det var for raskt at vi flyttet sammen, fordi det synes jeg 😊 og jeg føler meg ikke sett eller hørt akkurat nå.

👏👏👏👏

Husk på å ikke vik fra kravene dine. Du må stå på ditt. Hvis du gir et ultimatum om at du enten skal få hund og eierandel osv. (skriv ned nøyaktig hva du ønsker så du har det klart), ellers så flytter du ut, så må du faktisk flytte ut hvis han ikke går med på det andre. Om ikke så blir det bare en tom trussel og han ser han fremdeles har deg rundt lillefingeren. Legg en plan for hva du skal gjøre om han nekter. Se på Finn.no hva som er av leiligheter. 

Du må vise styrke nå. Du er ferdig med å være dørmatte. Hvis han fortsatt ikke ønsker å møte dine ønsker og behov så er ikke dette en mann du vil gifte deg med. Det finnes andre menn der ute som er mye bedre og som vil behandle deg så mye bedre. Du virker som en genuint snill og god person, og det er trist å se at du blir utnyttet. Men nå er du ferdig med den perioden!

Anonymkode: 3274c...4c5

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, miss_li said:

Har rettet opp i teksten nå 

"Va" er skrevet flere ganger .. brukt mobiltelefon?

Anonymkode: 3bdca...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...