Gå til innhold

Prøverør 2021

hjema

Anbefalte innlegg

DNX skrev (53 minutter siden):

Har ikke sjekket det, men jeg tipper det er fordi de vil være sikre på at kroppen ikke slipper et egg i tillegg til det som settes inn, så man ikke risikerer å bli gravid både naturlig og pga. innsett? 🤷‍♀️ Leste om ei dame som hadde fått toeggede tvillinger etter innsett av kun ett egg 😅

Ja, jeg har også tenkt at det sikkert har noe å gjøre med eggløsning. Men her er det mannlig faktor og 0 % sjanse for naturlig befruktning, så i vårt tilfelle burde det ikke bli avbrutt pga. det 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marmorape skrev (1 time siden):

Hehe, skjønner. Man må vel noen ganger det i denne prosessen!

Lykke til med forsøket, forresten! 🤞

Det høres jo fornuftig ut, men jeg tenkte at siden de noen ganger setter inn to embryo så var det rart at de var såå forsiktige med det. Man kan jo bare la være å ha sex de dagene også. Personlig hadde jeg mye heller tatt tvillinger enn avbrutte forsøk!

Ja, enig med deg! Vi skal ha fryseforsøk og kan sette inn to ett hvis begge overlever (siden det er noe lavere sjanse for å lykkes med tint embryo, sier de), hvis vi ønsker det. Hvis ikke fryser de ned igjen den ene. Så om man har utviklet folikkel og man bare setter inn ett, så er det jo i praksis samme risiko for tvillinger.. For meg virker det som det offentlige ofte har regler som de bruker på alle fremfor å vurdere hver enkelt situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (3 timer siden):

Ja, jeg har også tenkt at det sikkert har noe å gjøre med eggløsning. Men her er det mannlig faktor og 0 % sjanse for naturlig befruktning, så i vårt tilfelle burde det ikke bli avbrutt pga. det 🤔

Hadde vært interessant å vite! Og sykt kjipt med avbrutt forsøk 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (1 minutt siden):

Hadde vært interessant å vite! Og sykt kjipt med avbrutt forsøk 😒

Ja, krysser fingrene for at det går veien denne gangen da! Var på kontroll i går og planlagt innsett fredag, så bare å holde seg frisk og satse på at alt holder seg som det skal noen dager til😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (12 minutter siden):

Ja, krysser fingrene for at det går veien denne gangen da! Var på kontroll i går og planlagt innsett fredag, så bare å holde seg frisk og satse på at alt holder seg som det skal noen dager til😅

Lykke til 😊 Spennende tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (19 timer siden):

Lykke til! 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på sprøytedag 7, og har begynt med fyremadel i tillegg til menopur. Tar begge i magen, og leste etter første fyremadel-sprøyte at de ikke skulle settes på samme sted. Så fra i dag setter jeg menopur på høyre og fyremadel på venstre side. Holder det med å sette de på hver sin side av magen? 🤔 

skal på kontroll på fredag, som er dag 9. er veldig spent 🙌🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille fjasa skrev (23 minutter siden):

Jeg er på sprøytedag 7, og har begynt med fyremadel i tillegg til menopur. Tar begge i magen, og leste etter første fyremadel-sprøyte at de ikke skulle settes på samme sted. Så fra i dag setter jeg menopur på høyre og fyremadel på venstre side. Holder det med å sette de på hver sin side av magen? 🤔 

skal på kontroll på fredag, som er dag 9. er veldig spent 🙌🏼 

Det holder å sette de slik du gjør nå 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNX skrev (På 9.3.2021 den 13.30):

Lykke til 😊 Spennende tider!

Marmorape skrev (10 timer siden):

Lykke til! 😊

Tusen takk dere😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lengre tids pause fra IVF-behandling har jeg nå sendt melding til både Fertilitetsklinikken og Klinikk Hausken. Egentlig skulle vi vært i Danmark for IVF-behandling der sommeren 2020, men så kom jo koronaen, og det passet seg ikke. Nå ser vi oss nødt til å prøve i Norge.

Jeg er veldig spent på hvordan det blir. Etter mine dårlige og vanskelige opplevelser med Riksen, har jeg allerede i første epost skrevet at fokus på vekt har vært så ødeleggende for prosessen og at det er viktig dette ikke blir et tema. Jeg har gått ned nesten 90 kg nå, jeg orker ikke at dette skal bli en greie, slik det var på Riksen. Det medførte at jeg gruet meg veldig og stresset mye og unødvendig. Jeg tror det overhodet ikke var bra for prosessen den gang.

Nå har jeg hatt en lengre pause, og det har i grunn vært godt. Det har kroppen trengt. 

Samtidig gruer jeg meg også, for det er en krevende prosess. Jeg har jo allerede vært gjennom 3 ferskforsøk og 3 frysforsøk, så jeg vet jo hvor vanskelig det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (6 timer siden):

Etter lengre tids pause fra IVF-behandling har jeg nå sendt melding til både Fertilitetsklinikken og Klinikk Hausken. Egentlig skulle vi vært i Danmark for IVF-behandling der sommeren 2020, men så kom jo koronaen, og det passet seg ikke. Nå ser vi oss nødt til å prøve i Norge.

Jeg er veldig spent på hvordan det blir. Etter mine dårlige og vanskelige opplevelser med Riksen, har jeg allerede i første epost skrevet at fokus på vekt har vært så ødeleggende for prosessen og at det er viktig dette ikke blir et tema. Jeg har gått ned nesten 90 kg nå, jeg orker ikke at dette skal bli en greie, slik det var på Riksen. Det medførte at jeg gruet meg veldig og stresset mye og unødvendig. Jeg tror det overhodet ikke var bra for prosessen den gang.

Nå har jeg hatt en lengre pause, og det har i grunn vært godt. Det har kroppen trengt. 

Samtidig gruer jeg meg også, for det er en krevende prosess. Jeg har jo allerede vært gjennom 3 ferskforsøk og 3 frysforsøk, så jeg vet jo hvor vanskelig det kan være.

Huff. Velkommen hit. Det høres vondt og vanskelig ut. Skal man måtte tenke på det mellom hvert forsøk i tillegg. Noen legger jo på seg mye mellom hver forsøk også, ene og alene pga hormonene😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å bytte fra offentlig til privag, etter å ha følt på et ubehag over hele samlebåndet i det offentlige en god stund. Hadde en veldig fin samtale med Spiren i går, og vi vurderer nå å kjøre neste forsøk der..☺️  noen som vet hvordan man går frem for å få overflyttet journalene våre fra offentlig sykehus til Spiren, eller er dette noe de på Spiren ordner med?

Anonymkode: 2e7e3...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsprøvene skrev (15 timer siden):

Huff. Velkommen hit. Det høres vondt og vanskelig ut. Skal man måtte tenke på det mellom hvert forsøk i tillegg. Noen legger jo på seg mye mellom hver forsøk også, ene og alene pga hormonene😵

Ja, det var vanskelig. Nå gikk ikke jeg egentlig noe særlig opp i vekt, men hadde litt mer vann i kroppen. Uansett gikk jeg alltid noe ned mellom forsøkene. Det var et unødvendig fokus, rett og slett.

Men, hatt veldig hyggelig kontakt med Fertilitetsklinikken i dag, de var positive og virket som de ikke hadde noe problem med min vekt ihvertfall. Og så sa hun det at det var veldig fint jeg tok det opp, for da skulle de være litt vare på det. Det er greit å ha samtalen, og vekt er greit man snakker om, men jeg orker ikke et konstant mas rundt det.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi vurderer å bytte fra offentlig til privag, etter å ha følt på et ubehag over hele samlebåndet i det offentlige en god stund. Hadde en veldig fin samtale med Spiren i går, og vi vurderer nå å kjøre neste forsøk der..☺️  noen som vet hvordan man går frem for å få overflyttet journalene våre fra offentlig sykehus til Spiren, eller er dette noe de på Spiren ordner med?

Anonymkode: 2e7e3...01b

Jeg måtte be om journalen min fra Riksen, og så fikk jeg den tilsendt i papirform. Deretter måtte jeg scanne inn selv/ta den med til ny klinikk.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som venter på å komme inn på riksen nå? For førstegangs samtale? Har de estimert noe ventetid? 

Anonymkode: b2fff...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som venter på å komme inn på riksen nå? For førstegangs samtale? Har de estimert noe ventetid? 

Anonymkode: b2fff...d78

Jeg gjør 😊 (holder på med et forsøk privat mens vi venter). Vi ble ferdig utredet 19.02, og regner med papirene ble sendt inn ila en ukes tid etter det. Har ikke hørt noe enda, men kan oppdatere når jeg får svar. Sjekker helsenorge jevnlig, men antar det kommer per post. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer 🥰 
Oppdatering fra meg! Har i dag vært på kontroll. Legen fant 10-12 eggposer på hver side, og jeg skal hente ut egg på tirsdag. Jeg har PCO, og gått på 150 Menopur. Derimot var hun redd for overstimulering, så enten blir det kun frys eller forhåpentligvis innsett neste fredag. Jeg håper såklart på innsett....! Og siden Google er min beste venn for tiden, har jeg lest om andre som har fått ut flere egg enn det, og likevel fått innsett selv om de er overstimulert. Det kommer vel an på hvordan kroppen er etter uttak, antar jeg? Praksisen virker så forskjellig - men jeg forstår selvsagt at det er helt individuelt, og at jeg ikke får vite noe før etter tirsdag. Håper kroppen og forholdene er tilrette for fersk innsett 🥺 
Leser også at flere har lykkes med graviditet når de har fått innsett ved overstimulering. Ikke vet jeg om det er noe sannhet i det, men når man er desperat tar man all info man kan få 😅

Og legen sa ikke at jeg var overstimulert nå, men at det var viktig å nevne at det kunne skje, og at de måtte gjøre det som var rett for meg og min kropp. 

Har fått Gonapeptyl ved siden av Ovitrelle.
Edit. Forstår nå at jeg har fått halv dose Ovitrelle og to doser Gonapeptyl for å forebygge overstimulering. Håper det hjelper på 🤞

Vel, det er vel bare å vente og se. Ovitrelle og Gonapeptyl settes søndag og mandag er sprøytefri 💜 Jeg er spent! 

Et spørsmål til. Hvis jeg har uttak tirsdag, og innsett fredag, blir det da et 3-dagers eller 4-dagers? Regnes uttaksdagen som dag 1, eller er det dagen etter? 

Endret av Lille fjasa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lille fjasa skrev (1 time siden):

Hei damer 🥰 
Oppdatering fra meg! Har i dag vært på kontroll. Legen fant 10-12 eggposer på hver side, og jeg skal hente ut egg på tirsdag. Jeg har PCO, og gått på 150 Menopur. Derimot var hun redd for overstimulering, så enten blir det kun frys eller forhåpentligvis innsett neste fredag. Jeg håper såklart på innsett....! Og siden Google er min beste venn for tiden, har jeg lest om andre som har fått ut flere egg enn det, og likevel fått innsett selv om de er overstimulert. Det kommer vel an på hvordan kroppen er etter uttak, antar jeg? Praksisen virker så forskjellig - men jeg forstår selvsagt at det er helt individuelt, og at jeg ikke får vite noe før etter tirsdag. Håper kroppen og forholdene er tilrette for fersk innsett 🥺 
Leser også at flere har lykkes med graviditet når de har fått innsett ved overstimulering. Ikke vet jeg om det er noe sannhet i det, men når man er desperat tar man all info man kan få 😅

Og legen sa ikke at jeg var overstimulert nå, men at det var viktig å nevne at det kunne skje, og at de måtte gjøre det som var rett for meg og min kropp. 

Har fått Gonapeptyl ved siden av Ovitrelle.
Edit. Forstår nå at jeg har fått halv dose Ovitrelle og to doser Gonapeptyl for å forebygge overstimulering. Håper det hjelper på 🤞

Vel, det er vel bare å vente og se. Ovitrelle og Gonapeptyl settes søndag og mandag er sprøytefri 💜 Jeg er spent! 

Et spørsmål til. Hvis jeg har uttak tirsdag, og innsett fredag, blir det da et 3-dagers eller 4-dagers? Regnes uttaksdagen som dag 1, eller er det dagen etter? 

Så spennende! Jeg hadde noen få symptomer på overstimulering selv (har ikke pco(s) altså, så er nok ikke 100% sammenlignbart), men det var ikke så alvorlig at legen frarådet innsett. De tok en UL rett før innsett for å måle eggstokkene, den ene var litt større enn ønsket. Slik jeg har skjønt det vil en graviditet forverre overstimuleringen, og det er jo gode grunner til å unngå det, men de setter ikke inn hvis de mener det er risikofylt. Så det betyr vel at setter de inn er det greit. Jeg hadde uttak en mandag og satte inn onsdag, og det sa de var 2 dagers. Så da er vel fredag for deg 3 dagers😊

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (25 minutter siden):

Så spennende! Jeg hadde noen få symptomer på overstimulering selv (har ikke pco(s) altså, så er nok ikke 100% sammenlignbart), men det var ikke så alvorlig at legen frarådet innsett. De tok en UL rett før innsett for å måle eggstokkene, den ene var litt større enn ønsket. Slik jeg har skjønt det vil en graviditet forverre overstimuleringen, og det er jo gode grunner til å unngå det, men de setter ikke inn hvis de mener det er risikofylt. Så det betyr vel at setter de inn er det greit. Jeg hadde uttak en mandag og satte inn onsdag, og det sa de var 2 dagers. Så da er vel fredag for deg 3 dagers😊

Tusen takk for svar ☺️ Regner med de skal gjøre det samme med meg da, sjekke med UL mellom uttak og innsett, om det forsvarlig med innsett 🤞🏼 Håper på det beste, men stoler så klart på at legene vet best. Bare så kjipt med ekstra venting... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære fine folk!

Nå har jeg nettopp lest hvert eneste innlegg i hele tråden. Dette er en helt ny verden for oss. Vi fikk den triste beskjeden denne uken og jeg har aldri i hele mitt liv forestilt meg at vi må vurdere dette. 
Føler at dette er en sorg og en lang prosess.

Vi har fått tilbudet om IVF men har mange tanker og følelser rundt det. Har derfor noen spørsmål til dere som har gått gjennom dette allerede:

1. Hvor mange egg fikk du ut ved uttak?

2. Hvor mange av disse var utviklet til et embryo som kan brukes, inkludert de på frys?

Vi har fått tilbud på St. Olavs. Men har enda ikke fått vurdert eller tenkt lenge nok. Hos meg er foreløpig alt fint, men kvaliteten hos min kjære mann er lav.

Legger også ved et dikt som traff meg. Ingen kan noensinne forestille seg hvor tøft dette er, med mindre man går gjennom det selv. Så takk for at dere er her og takk for at dere deler ❤️

C1AD55F6-7C0C-4C15-8E91-6A5A68D0115C.webp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ne11iker skrev (1 time siden):

Hei kjære fine folk!

Nå har jeg nettopp lest hvert eneste innlegg i hele tråden. Dette er en helt ny verden for oss. Vi fikk den triste beskjeden denne uken og jeg har aldri i hele mitt liv forestilt meg at vi må vurdere dette. 
Føler at dette er en sorg og en lang prosess.

Vi har fått tilbudet om IVF men har mange tanker og følelser rundt det. Har derfor noen spørsmål til dere som har gått gjennom dette allerede:

1. Hvor mange egg fikk du ut ved uttak?

2. Hvor mange av disse var utviklet til et embryo som kan brukes, inkludert de på frys?

Vi har fått tilbud på St. Olavs. Men har enda ikke fått vurdert eller tenkt lenge nok. Hos meg er foreløpig alt fint, men kvaliteten hos min kjære mann er lav.

Legger også ved et dikt som traff meg. Ingen kan noensinne forestille seg hvor tøft dette er, med mindre man går gjennom det selv. Så takk for at dere er her og takk for at dere deler ❤️

C1AD55F6-7C0C-4C15-8E91-6A5A68D0115C.webp 34 kB · 4 Nedlastninger

Hei, og velkommen hit! Jeg har hatt stor nytte av denne tråden selv. Hos oss var det ikke noe alternativ da det er mannlig faktor, og han har frosset ned sæd og er 100 % steril. Har hatt ett uttak. 

1. Vi fikk ut 12 egg. Eggstokken på venstre side hadde utviklet seg mye mer enn på høyre (eller omvendt, husker ikke helt). 

2. Av de 12 var 8 modne, 6 ble befruktet og 3 var gode nok for innsett. Første innsett (fersk) lyktes ikke, men i dag har vi fått satt tilbake de to andre som ble frosset ned. De er satt inn sammen❤️

Endret av Ellepelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...