Gå til innhold

Babydrømmen 2021


EXB1987

Anbefalte innlegg

Lykke til med timen i dag! Håper vi får en positiv oppdatering fra deg snart! 🥰

Jeg fikk blinkende smiley på el-monitoren i dag og spent på gyn. timen senere i dag! Du har forbered deg mye bedre enn meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HannaNO skrev (8 minutter siden):

Lykke til med timen i dag! Håper vi får en positiv oppdatering fra deg snart! 🥰

Jeg fikk blinkende smiley på el-monitoren i dag og spent på gyn. timen senere i dag! Du har forbered deg mye bedre enn meg 😅

Lykke til til dere også @HannaNO @Atticmess! Gleder meg til oppdatering fra dere! 😊 

Skjemaet jeg har laget er etter inspirasjon fra @Amatariel 😁 

Testet eggløsning på morgenurin i dag, den var ikke positiv i dag heller. Men ser det har begynt å komme EL-slim, så da er den vel like rundt hjørnet 😁 Håååper derfor gynekologen kan se et fint, stort gullegg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXB1987 skrev (2 timer siden):

Skjemaet jeg har laget er etter inspirasjon fra @Amatariel 😁 

Jeg skulle akkurat til å kommentere at et sånt skjema lagde jeg også! Og gynekologen min så en del på det og skrev ivrig på pc'n sin. Så er nok nyttig å vite litt mer syklushistorikk.

Kjempespent på rapport etter i dag! Håper det ligger et egg temmelig klart. Og gøy med strimmeltesting!! Jeg syns det er best (og billigst), og så bruker jeg kun digital når jeg er veldig i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 12 - PP4

Sånn - da var gyn-timen overstått. Han tok seg gooood tid, og jeg var faktisk der inne i nesten 1 time. 

Vi startet med å snakke om formålet med undersøkelsen (fra min side) og gikk deretter gjennom syklus og mange andre rutinespørsmål. Jeg oppfatter jo meg selv som frisk som en fisk og relativt sunn og sprek/aktiv, så jeg har ingen underliggende helseproblem som skal være til hinder for å bli gravid. 

Deretter begynte han med selve undersøkelsen, først ved å bruke noen instrumenter, så kjente han med fingrene, deretter innvendig ultralyd. Alt så veldig bra ut, bortsett fra at han tror jeg kan ha noe som heter adenomyose, dvs kjertler fra livmorslimhinnen som sitter i livmorveggen. Jeg har aldri hørt om dette før. Dette kan ha innvirkning på graviditet, men det trenger ikke å ha det. Jeg har ingen andre symptomer på adenomyose enn at han kunne se noen flekker på den innvendige ultralyden. Jeg har jo regelmessig og normal syklus og menstruasjon, ingen smerter ved mensen, osv. Og han var veldig på det at hvis vi ønsket å utrede videre så kunne vi sette igang med det ganske umiddelbart. Da blir det hormonutredning først, deretter henvisning til sykehus for å sjekke eggledere osv. Og deretter prøverør hvis nødvendig.. Men vi er altså ikke der enda! Vi har jo bare vært aktive prøvere i 4 mnd, og det er altfor kort tid. Han ville vente til sommeren før vi gjorde noe mer. Og det er jeg enig i. Ellers så kunne hans se et stort egg på høyre eggstokk, men han trodde ikke det ville slippe helt enda, det var på ca 13 mm. Jeg måtte derfor regne med at dette blir en lang syklus (jeg varierer jo fra 25-28 dager-ish, så denne blir nok å havne i det øverste sjiktet hva gjelder antall dager). Andre ting som ble sagt: han telte 6-7 follikler på høyre side og 12-14 på venstre side. 

Kjenner jeg må google en del senere i dag, for jeg skjønner ikke så mye av det han har snakket om. Men det viktigste av alt er i alle fall at det aller meste ser bra ut, så får vi se om adenomyosen vil skape trøbbel eller ikke. Vi må bare fortsette prøvingen en stund til 😊

Om noen her inne har erfaring med adenomyose, eller kan noe om follikler og størrelse på egg så skriiik ut! 😁 

Hvordan går det gått med resten av gyn-gjengen i dag? @Atticmess @HannaNO

Endret av EXB1987
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innholdsrik rapport! Har tenkt på deg i dag :hug:

Alt i alt så høres dette bra ut. Jeg har aldri hørt om adenomyose selv, men det høres jo ikke særlig vesentlig ut sånn i forhold til prøvingen. Om du ikke har noen plager, symptomer og gyn. mener det ikke trenger å ha innvirkning på graviditet. Men selvfølgelig kjekt å få det sjekket og bare vite om det. Sånn hvis det skulle bli et problem senere.

Kjempebra i alle fall å vite at det ikke er noe galt :heiajente: Satser på EL om noen dager da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt med gjennomført gyn-time! Høres ut som han gikk grundig til verks! Har heller aldri hørt om adenomyose, var dette noe han trodde du hadde som eventuelt må bekreftes med andre undersøkelser/blodprøve? Syns det høres ut som en god plan å prøve litt til før videre undersøkelser! Høres jo ut som om det meste skulle være i orden, så da er det bare for soldaten å finne gullegget 😊

Gikk veldig bra hos gyn, alt så bra ut hos meg og spermanalysen til samboer var fin, så da er det bare å fortsette å prøve da 😁 Jeg og ble anbefalt å komme tilbake til sommeren om det ikke har klaffet for å sjekke eggledere etc.

Håper vi begge sitter og ruger på en liten spire før den tid 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amatariel @Atticmess Jeg har heller aldri hørt om adenomyose, men faktisk så har 20% av alle kvinner denne tilstanden. Det er jo mange! 70% av de med tilstanden har store smerter og kraftige blødninger, og de resterende 30% har ingen symptomer. Så jeg er nok definitivt av de "heldige" 30%. Jeg har aldri smerter (kanskje bare litt ubehag første mensdag) og blør veldig lite, så jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i beskrivelsen som gis på nett. Jeg forstod det slik at hormontester vil vise om det er adenomyose, ja. Vi får bare se hvordan det går fremover.. Jeg er fortsatt positiv til at vi skal greie dette på egenhånd bare vi tar tiden til hjelp, men det kan jo bli litt demotiverende etter hvert. Men jeg MÅ bare huske på at vi fortsatt "bare" er i PP4, og at det er ca 20% sjanse til å bli gravid ved hver eggløsning. 

Så bra at alt så bra ut hos deg, @Atticmess! 😊 Vi får bare smøre oss med tålmodighet og håpe det blir vår tur snart! 🤞🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, såpass vanlig ja! Nesten rart man ikke har hørt om det før 🙈 Men så vet man jo sjeldent om typiske kvinnesykdommer, lærte først om endometriose for noen få år siden.. 😅 

Jeg har stor tro på at dere klarer dette 😁 Vår tur kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, EXB1987 said:

Åååå, jeg trodde du var en av de som skulle i morgen, men jeg blander deg visst med @Atticmess tror jeg 😉  Føler vi er en stor gjeng som er på omtrent samme CD nå, blir spennende når g-testingen skal begynne om et par uker! 

Takk for svar angående lutealfasen min🙏 Jeg tror også den er innenfor normalen, bortsett fra den siste syklusen kanskje. Den var på bare 24 dager, aldri hatt så kort syklus.. Jaja, får se hva han sier i morgen😊

Hahah, fort gjort!

Og ja, enig! Mange som ligger likt i løypa. Må le litt- holdt på å skrive at mange tropper opp soldatene i disse dager (ser det livlig for meg), blir jo helt skada av prøverforumet. "Første mann til gullegget" 🏆 Uansett, spennende dager i vente! ❤️ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og så godt å høre om gyn.timen! ❤️ Høres ut som han tok seg god tid, og gikk grundig til verks. Er noe med å føle seg sett og få sjekket ting litt ordentlig 🙌 

Jeg har hørt om adenomyose, uten at jeg har noe bedre kjennskap til dette annet enn alt som blir nevnt over. Ettersom du ikke kjenner til noen symptomer ville jeg ikke vært særlig bekymret for dette (høres ut som du tar det ganske kuler'n 👍). Og hvis det skulle by på utfordringer, så har du jo allerede nå fått tilbud om utredning/oppfølging osv- det er jo supert :) 

Satser på EL ganske snart!  😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at gyn tok seg god tid og spurte deg om ting og ikke bare gjorde undersøkelsen og hev deg ut :) Føler det er mange som gjør det. Jeg har hørt om adenomyose ettersom moren min har det (hun er blant de 70% som er helt forferdelig) men jeg har det ikke, så det har ingen påvirkning på fertiliteten (sånn som mange sier), vi er 4 søsken så ikke tenk så mye på det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (2 timer siden):

Så bra at gyn tok seg god tid og spurte deg om ting og ikke bare gjorde undersøkelsen og hev deg ut :) Føler det er mange som gjør det. Jeg har hørt om adenomyose ettersom moren min har det (hun er blant de 70% som er helt forferdelig) men jeg har det ikke, så det har ingen påvirkning på fertiliteten (sånn som mange sier), vi er 4 søsken så ikke tenk så mye på det 😁

Forferdelig at hun er blant de 70%! Jeg har aldri vært plaget med store blødninger eller smerter, så det kom litt overraskende på at jeg kanskje kan ha adenomyose. Men, han kunne ikke være helt sikker på dette uten å ta hormonprøver, så vet jo ikke med sikkerhet at det er det. Men jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over dette, jeg merker jo ingenting til det, også vil jo tiden vise om det skaper trøbbel mtp fertiliteten. 

Glad på dine vegne nå!!! Tenk at du er gravid! 🥳🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 14 - PP4

Nå tror jeg EL begynner å nærme seg! Monitoren viser fortsatt bare høy, noe den har gjort i flere dager nå. Men må si det er gøy å teste med strimler også, for da er det jo lett å se at noe er på gang! 😊 Her er strimmeltestene jeg har tatt siden CD11 og frem til i dag (CD11 øverst og CD14 nederst). 

God helg, alle sammen! 

20210213_093704.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt noe på gang her ja. Snart hopper den nok til positiv, og det er så morsomt å se 😄
(men husk at LH-nivået er høyest på ettermiddagen, så jeg ville nok tatt en test da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@AmatarielJa, kanskje det er lurt å teste igjen i ettermiddag ja🤔 Er det slik at jeg bør unngå å drikke mye/tisse i timene før, eller har ikke det noe å si når det er el-test? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, EXB1987 said:

@AmatarielJa, kanskje det er lurt å teste igjen i ettermiddag ja🤔 Er det slik at jeg bør unngå å drikke mye/tisse i timene før, eller har ikke det noe å si når det er el-test? 

Jeg prøver alltid å unngå å tisse/drikke i sånn 3 timer før jeg tester på ettermiddag. Pleier å funker greit for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXB1987 skrev (3 timer siden):

@AmatarielJa, kanskje det er lurt å teste igjen i ettermiddag ja🤔 Er det slik at jeg bør unngå å drikke mye/tisse i timene før, eller har ikke det noe å si når det er el-test? 

Ja du må ikke gå på do ca. 3 timer før testingen, og drikk minimalt på den tiden. Jeg tester kun på ettermiddagen etter at jeg lærte dette med LH-nivå. Og har testet teorien mange ganger, der jeg ofte har negativ på morgen, positiv på ettermiddag og negativ neste morgen igjen. Noen har bare kort LH-topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde rett, @Amatariel! Testet igjen nå, og nå er den vel positiv!! (Nederste strimmelen) 

Måtte vise kjæresten også, og han lurte på hva dette betydde 😅 Betyr det at egget slipper nå..? Eller innen 24-36 timer? Blir spennende å teste igjen i morgen tidlig! 

20210213_160901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...