Gå til innhold

Babydrømmen 2021


EXB1987

Anbefalte innlegg

2 hours ago, EXB1987 said:

Dritt altså... Dette ble CD 1, mensen kom nå... Det kan se ut som jeg har lutealfase på 10 dager-12 dager, og det kan være litt kort. Denne syklusen var den på 10 dager. Skal bli greit å få en sjekk hos gynekolog i alle fall. 

Hva hjelper mot kort lutealfase? Er det noe som kan bli et stort problem i målet mot baby? 

Jaja, PP4 - here we go! 👊👊

Ah det var synd. lykke til med PP4 :)

Det kan bli eit problem men det trenger ikkje å væra det. Veit at man kan måla kor mykje
progesteron man har i blodet og få behandling med progestron støtte sånn at egget rekker å ha sjanse til å festa seg. Det er noko med at egget kan festa seg, men det hjelper ikkje om livmoren rett etterpå får "beskjed" om å blø. Eg har til tider korte syklusar også, det varierer enormt alt frå 21-36 dagar. Men trur ikkje det er noko galt med meg, eg har og eit barn frå før og vart gravid på PP3 med ho. Bra du skal til gynekolog :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folkens! 

Jeg trenger påfyll av EL-tester! Er det trygt å handle fra billige-tester.no? Hvor handler dere fra? Vurderer å kjøpe strimmeltester også i tillegg til de digitale til monitoren, bare som en ekstrasjekk liksom.. 😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper EL-tester kun fra Babyplan/billige-tester.no (er samme). Går relativt raskt i postgangen også. Tror det tok 2-3 dager sist jeg bestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Jeg kjøper EL-tester kun fra Babyplan/billige-tester.no (er samme). Går relativt raskt i postgangen også. Tror det tok 2-3 dager sist jeg bestilte.

Takk for raskt svar! Da ble det kveldsshopping hos billige-tester 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 2 - PP4

Hurra hurra! Jeg har fått time hos gynekolog torsdag 11.februar, altså på CD 12! Da er det forhåpentligvis midt i, eller like før eggløsning! 🥳 Egentlig hadde han ikke ledig før tirsdag 16.februar, men jeg fikk lurt meg inn likevel. Fikk beskjed på sms, og det står faktisk at det er videokonsultasjon, men at jeg kan møte opp hvis jeg må. Såååå, tror jeg møter opp for å si det sånn 😂 

Ellers så har mannen også bestilt time for å levere sædprøve allerede på fredag, det blir også veldig spennende! Jeg hadde aldri trodd han ville gå med på det, spesielt siden vi ikke har vært aktive prøvere så veldig lenge, men det var ikke noe problem, gitt 😉

Jeg er fortsatt positiv, og gleder meg til å få en ordentlig prat med gynekologen. Jeg har ikke vært hos gynekolog annet enn for å sette inn og ta ut spiralen, så det blir en interessant opplevelse. Håper viiirkelig at han finner fine egg og at han kan gi meg gode tilbakemeldinger 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra så bra! Jeg er CD12 i dag og var hos gynekolog i morges og han sa det var perfekt å komme inn nå. Der ventet jammen et modent egg. Håper på det samme for deg 🤗 Er ikke alle videokonsultasjoner som er like enkle å få gjennomført i denne prosessen nei. En resept - ja takk. En innvendig UL... neeeej :fnise:

Lykke til til mannen din! Skulle til å si at jeg skal tenke på han - men så hørtes det plutselig veldig feil ut :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (1 time siden):

Lykke til til mannen din! Skulle til å si at jeg skal tenke på han - men så hørtes det plutselig veldig feil ut :icon_lol:

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, hurra for gyn.time rundt eggløsningstida! 😄 Og at mannen får levert sædprøve så snart! 😄 Blir spennende å høre hvordan det står til og om alt ligger tilrette for at det skal klaffe, og det bare er et spørsmål om tid (noe vi jo må gå ut ifra) ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi gyn time samme dag, morsomt 🙈 Fikk såvidt overtalt min kjære til å levere sædprøve og . Rart at sånt skal sitte langt inne, gjør ikke akkurat vondt for dem 😅

Håper dere får gode nyheter og at alt er i tipp topp stand 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk time rundt EL. Håper alt går bra hos gyn og at han finner mange fine egg eller iallfall gullegget ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 5 - PP4

Det skjer så lite i den fasen jeg er i akkurat nå; dagene mellom mens og EL. I dag mottok jeg en pakke i posten med el-tester til fertilitetsmonitoren og strimmeltester. Gleder meg til å prøve strimmeltestene! 😊  Monitoren vil at jeg skal begynne å teste på lørdag.

Kjæresten skal levere sædprøve i morgen, det blir også veldig spennende 😊

Det er kanskje litt rart dette her, for på den ene siden så ønsker jeg meg barn, men på den andre siden så har vi det så innmari bra nå uten! Vi elsker jobbene våre og jobber ganske mye begge to, vi er på tur så ofte vi kan, vi har det romslig økonomisk og vi gjør akkurat som vi vil, hver eneste dag. Hvordan blir det når vi får barn? Må vi gi opp alt vi gjør nå? Slike tanker skremmer meg, og jeg er så redd for å angre.. Men samtidig så vil vi jo begge to at livet skal inneholde noe mer etter hvert. Noen andre som tenker slik? Eller som har barn og vil fortelle litt om hvordan livet har blitt kontra slik det var? Blir man lykkeligere av å få barn? Jeg synes liksom jeg bare får høre så mye negativt fra venninnene mine som er småbarnsmødre nå; lite søvn, krangling, lite tid til egne hobbyer og aktiviteter, etc.. Jeg vil ikke bli en sånn som ofrer alt jeg har nå, vil ikke miste meg selv i småbarnstilværelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med de samme tankene om hvordan livet kommer til å bli. Tror nok at jeg tenker på det mer enn mannen, han har ett litt sterkere ønske om barn enn meg. Kjenner at jeg kan leve ett fint liv uten barn. Tror at dette kanskje hjelper til viss vi ikke får dette til. Nå har jeg vert gravid en gang tidligere, så vi vet jo at ting fungerer, men en vet jo aldri 🤷‍♀️ tenker at vi bare må nyte tiden vi er i nå, for er det en ting som er helt sikkert så er det jo at ting forandrer seg når det kommer en baby. Men forhåpentligvis blir det mest positivt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men jeg kan love deg at det blir som man gjør det til selv - og uansett er det absolutt en berikelse med barn. Klart at den aller første tiden er man preget av lite søvn, men i løpet av et liv så er det så lite, så det kommer man seg igjennom.

Jeg har ei venninne med fire barn, og hun er skikkelig friluftsmenneske. Hennes barn var ikke mange ukene gammel før de ble med på turer altså. I høst her var mannen hennes bortreist en helg og hun lurte litt på hva hun skulle gjøre når helgen nærmet seg. Helt spontant pakket hun tursekk en fredags ettermiddag og dro på fjelltur! Med overnatting. Med alle fire barna alene, og alle er under 10 år. Nuuuull stress for henne det. Man må bare innlemme barna i sine interesser. Og finnes jo familier som stadig vekk reiser jorden rundt.

Nå trenger man jo ikke gå så ekstremt til verks da, men dere er jo to om ansvaret og for bare ett barn. Det bør ikke være noe problem at den ene f.eks tar seg en friettermiddag hjemmefra og heller drar på skitur etter jobb en dag. Eller at man får seg en shoppetur på kvelden. Hver gang vi har blitt foreldre så har vi i alle fall vært veldig klar på at dette er et samarbeid med like stor "jobbprosent". Jeg har venninner som har påtatt seg nesten alt (tar all bleieskift, all nattevåk, all legging osv.) og det skaper bare problemer for fremtiden. Plutselig er ungen 1 år, pappa får ikke legge og mamma får aldri kommet seg ut.

Bruk av barnevakt er også noe jeg applauderer. Vi har vært tidlig ute med det (og det til tross at vi nesten ikke har familie i byen vi bor i). Men vi har ikke vært redd for å få venner, naboer, tenåringsjenter osv. til å komme å sitte barnevakt mens vi har dratt på kino/restaurant o.l. Dette har gjort at vi som par har utviklet oss og fått kjærestetid uten å være foreldre, samtidig som ungen lærer seg at å sove hos andre, bli passet av andre osv. er veldig greit. Også her har jeg venninner som har skapt litt problemer for seg selv. De ville ikke sende ungen til barnevakt før den har vært 4 år gammel, noe som har resultert i at ungen har blitt utrygg og foreldrene sitter på nåler når de først er ute.

Man må selvfølgelig føle seg frem til hvordan man skal gjøre ting og hva som er best for dere. Men dette var noen tanker fra meg. Min erfaring er at det er SVÆRT få ting man ikke kan gjøre med barn. Eneste hinderet jeg kan huske vi har hatt på de 17 årene vi har vært foreldre er en gang vi var i USA. Da ville vi gjerne besøke Universal Studios, men med en 10-åring og en 4-åring så gikk ikke det (6 års aldersgrense). Vi kunne delt oss slik at èn av oss dro med den eldste, men da droppet vi det heller og tenker at vi kan dra tilbake en annen gang :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også tenkt mye på @EXB1987. Vi og har jo et veldig fint liv uten barn, og jeg har så mange ting som beriker livet mitt. Vi var en god stund i tenkebobla på om vi ville ha barn. Hadde vell 2-3 år hvor jeg bastant sa nei når folk spurte, men det ble påenmåte en motreaksjon på at babymaset fra kjente og familie startet 🙈 Og det var i samme perioden hvor jeg vurderte hvilket liv jeg ønsket, om jeg ville fulldyrke hobbyer/karriere og leve barnløst eller å gå inn i familielivet. Har jo visst fra jeg var ung at jeg ønsket barn, men usikker på om det var det livet jeg ville leve, om det gir mening?  For jeg har virkelig lyst til å gå all-in i familielivet hvis det skjer. Kanskje noen vil se på det som at jeg mister meg selv litt da, men jeg vet ikke jeg, jeg har alltid vært sånn at jeg liker å gå all-in når jeg bestemmer meg for noe. Endre seg gjør man jo hele livet uansett, så om jeg har noen år hvor barn står høyt på lista så er vell det muligens bare flott? 

For meg så påvirker dette litt prøvertilværelsen, for vi kommer til å gå igjennom den samme vurderingen om det viser seg at vi ikke får til dette naturlig. Da kan det hende vi velger å heller leve livet barnløst. Det tærer litt på å vite at vi har brukt så mye tid og ressurser og energi på å glede oss til en tilværelse som vi kanskje ikke ender opp med å ha, men så har jeg stor tro på at livet blir utrolig fantastisk uansett!

Men tviler ikke på at det kan bli temmelig slitsomt i småbarnsperioden heller 🙈 

Veldig kjekt å lese din erfaring, både egen og bekjente sin, @Amatariel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg også veldig igjen i det du skriver. Man blir så utrolig opphengt i om man klarer å LAGE barn. Deretter blir sikkert fokuset flyttet til det å være gravid og plutselig så sitter man der, da😂 Men jeg har allikevel en ide om at når man først sitter der, så vil man sjeldent angre. Jeg tenker også mye på at jeg vil ikke alltid være i min beste alder med behov for å bestige topper og karriere, det må ligge noe mer i livet i bunn, liksom.. Om det lager mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg også godt igjen i tankene dine. Jeg vet jeg vil ha barn, og det har jeg alltid ønsket. Men innimellom tar tankene veien mot "kanskje vi skulle droppet barn, når vi uansett ikke blir gravide. Vi har det tross alt fint". Men disse tankene forsvinner alltid, og ønsket om barn overdøver. Jeg og samboer hadde en samtale her en dag, hvor vi begge to kjente på glede over trygg økonomi, frihet til å styre fritiden i akkurat den retningen vi ønsker, og muligheten til å være spontan. Samtalen endte med at ettersom disse tingene er til glede for oss begge, får vi heller ha som felles mål at livet med barn skal preges av de samme verdiene. Spontanitet, frihet, glede og trygg økonomi. Så får vi droppe å kjøpe det dyreste huset og droppe å melde barna på mange fritidsaktiviteter hver, og heller ta valg fra periode til periode om hva som føles rett for oss. Og det er godt å ha snakket om og landet på. 

Samtidig tror jeg tilfredshet over aktuell livssituasjon er et stor pluss i perioden hvor man prøver på graviditet. Det er litt lettere å takle negative tester og motgang når livet egentlig er veldig bra fra før. Jeg har i alle fall hatt stor nytte og glede av det, når prøvingen har hatt tid. Det er lettere å akseptere at situasjonen er som den er. Og den dagen barnet kommer skal vi vel lett omstille oss til at livet ble oppgradert til en nyere og bedre oppdatering ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Fioritura @Amatariel @Atticmess @HannaNO @Godis TAKK for så gode ord! 🙏🙏 Det er godt å lese at vi er flere som tenker det samme! Det er vel normale tanker tenker jeg. For min egen del vet jeg hvor godt jeg har det nå, men aner jo ikke hvordan livet blir med barn.. Men jeg skal ta med meg det du skriver @Godis om å ta med seg de verdiene man har nå og som man setter pris på videre dersom det skulle komme barn ❤For jeg ser virkelig for meg alt det gøye jeg skal ta med meg et barn på. Jeg trenger jo ikke å endre verdiene mine selv om jeg kanskje blir mamma 😊 

I dag var kjæresten og leverte sædprøve (jeg håper du ikke glemte å tenke på han @Amatariel😂😂) og prøven var heeeelt normal, ingenting å bekymre seg for! Han fikk til og med bli med inn på laben for å se prøven + filme 😅 Så jeg fikk tilsendt en video av mange sprellende sædceller - artig 😁

Det er så godt å kunne skrive her inne og få så mange gode og fine tilbakemeldinger! Setter umåtelig stor på hver og en av dere! 💕 Ønsker dere alle en strålende helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult at dere fikk se sædprøven i lupen, gøy! Og veldig fint at alt er normalt👍

Ja, ta verdiene med videre i livet. Det er en grunn til at dere har det fint her og nå, og deres lykke vil smitte over på barnet. Jeg ser mange familier hvor foreldrene legger egne interesser og behov helt på hylla til barna nærmer seg mange, mange år, og fra utsiden ser det ut til å være de familiene som stresser mest, og hvor foreldre og barn har minst tid sammen. Legg alltid til rette for å ha det godt, både alene og sammen i familien 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...