Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leo skrev (1 minutt siden):

Helt riktig. NAV forvalter lover og forskrifter. De lager dem ikke. Og derfor spør jeg helt eksakt hvor det du henviser til er fastsatt i lov eller forskrift. Men hvis du ikke vet så lar vi det blir med det. 

Ingen har heller påstått at NAV lager lover og forskrifter. I allefall ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Ingen har heller påstått at NAV lager lover og forskrifter. I allefall ikke her.

Du vet altså ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jo, de ser også på diagnose. Sykdommer som ME og fibromyalgi er i utgangspunktet ikke godkjent hos nav for å søke uføretrygd. Så som du sier må man bevise funksjonsnivå og restarbeidsevne. Men siden nav som hovedregel ikke godtar me/firbromyalgi som har vært 3 år på AAP, er det mange som får avslag uansett og må anke. 
Har man en «godkjent sykdom/skade» er det lettere å få det innvilget.
 

Fels ung uføre gis kun ME-syke som er helt sengeliggende. Mens ung uføre gis til mennesker med andre sykdommer/skader med langt høyere funksjonsnivå. Så de ser absolutt også på diagnose. 

Anonymkode: 2bd28...006


Hvor har du dette fra? I beste fall er det mye du har misforstått, for her sier du mye feil.

ME har vært godkjent som grunn til å søke uføretrygd i minst 20 år. Så lenge har jeg vært syk, og det var blitt godkjent ‘før min tid’.

Men diagnosen alene gir selvfølgelig ingen automatisk rett til uføretrygd - på samme måte som alle andre diagnoser. Folk med samme diagnose kan variere stort i hvor syke og preget de er av sykdommen sin. Derfor skal dette alltid vurderes individuelt, for alle diagnoser. Uansett diagnose skal alltid funksjonsnivå og restarbeidsevne utredes og vurderes, ellers får en direkte avslag. 

Det har versert et NAV-skriv om at ME-syke ikke bør innvilges uføretrygd før etter 3 år. Det er riktig. Begrunnelsen er kun at det for enkelte veldig heldige individer har det funnet sted tilfriskning eller sterk forbedring rundt 2-3 år ut i sykdomsforløpet. Dette er dessverre ikke vanlig, men NAV har lagt seg på linjen at så lenge det finnes en teoretisk sjanse, så bør vedtaket drøye så lenge som mulig. 

At ung uføre kun gis ME-syke som er helt sengeliggende er direkte feil. Men ung uføre-tillegget er generelt vanskelig å få innvilget.

Anonymkode: 683e9...f50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Poenget er at det alltid skrikes høyt om tilpasset jobber,men disse jobbene eksisterer kun i debatt for å kritisere ufør. En tilpasset jobb for veldig mange vil være en jobb hvor man kan komme og gå akkurat som det må matte passe enn ut i fra sine helsemessige utfordringer

Anonymkode: eb55d...92c

Desto større grunn for de uføre å finne på noe selv. Men dette går selvsagt heller ikke.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Man er ferdig avklart når nav mener man er det, samme hva man selv eller fastlegen mener, og samme om man har søkt uføretrygd eller ikke (ikke alle får beskjed av nav at de kan søke uføretrygd).
 

Problemet med nav er at de er bukken ved havresekken. 

Anonymkode: 2bd28...006

Problemet er snarere at om havresekken ikke beskyttes, tenker jeg det er rimelig mange som meget raskt føler seg veldig uføre.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er i alle fall ikke sånn at dette går automatisk for alle. Sjekk feks «nav-spørsmål» eller «aap-aksjonen» på Facebook, mange fortvilte skjebner. 
 

Vet også om en som fikk avslag på uføretrygd og fikk da beskjed at hun hadde mottatt AAP-penger uten å ha krav på det. Hun fikk regning fra nav på 200.000 med krav om tilbakebetaling 😱 Dette var en svært syk dame med borrelia. 

Anonymkode: 2bd28...006

I disse gruppene og fb-sidene er det veldig mange som er overbevist i sitt eget hode om at de er uføre.

Dette stemmer dog ikke alltid med virkeligheten.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Desto større grunn for de uføre å finne på noe selv. Men dette går selvsagt heller ikke.

Anonymkode: 3fa4f...518

Vis meg den arbeidsgiveren som ansetter en person basert på de vilkårene jeg skrev 

Anonymkode: eb55d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vis meg den arbeidsgiveren som ansetter en person basert på de vilkårene jeg skrev 

Anonymkode: eb55d...92c

Om en finner på noe selv, trenger man altså ikke den mye forhatte arbeidsgiveren.

Men som sagt går ikke dette heller.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 22.07):

Dette er mye mer sant enn mange tror. For disse er det klart at trygd er forlokkende.

Anonymkode: 3fa4f...518

Hvorfor er det så forlokkende å leve på en helt ræva inntekt resten av livet? Det er det jeg ikke skjønner. Sitte og snu på hver krone, noen ganger sulte, ikke tåle den minste lille uventede utgift. måtte spare i årevis for å få råd til ny vinterjakke etc.

Det er IKKE noe misunnelsesverdig i å leve på fattigdomsgrensen år etter år, så hva ts er så misunnelig på, fatter jeg ikke. Du har riktignok fri hver dag om du har klart å svindle deg til en uføretrygd, men hva søren hjelper det å ha fri hver dag, når du aldri har råd til å gjøre noe som helst eller gå ut døra, fordi alt (unntatt turgåing og biblioteket) koster penger i dag???

Anonymkode: e5ae7...f44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor er det så forlokkende å leve på en helt ræva inntekt resten av livet? Det er det jeg ikke skjønner. Sitte og snu på hver krone, noen ganger sulte, ikke tåle den minste lille uventede utgift. måtte spare i årevis for å få råd til ny vinterjakke etc.

Det er IKKE noe misunnelsesverdig i å leve på fattigdomsgrensen år etter år, så hva ts er så misunnelig på, fatter jeg ikke. Du har riktignok fri hver dag om du har klart å svindle deg til en uføretrygd, men hva søren hjelper det å ha fri hver dag, når du aldri har råd til å gjøre noe som helst eller gå ut døra, fordi alt (unntatt turgåing og biblioteket) koster penger i dag???

Anonymkode: e5ae7...f44

Ja, jeg skjønner heller ikke hva som er så forlokkende med å miste en tredel av inntekten sin. Hva er vitsen med så mye fritid hvis man ikke har penger til å nyte det ?

Mn klart, hvis livet er å sitte å game 24/7 så.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg skjønner heller ikke hva som er så forlokkende med å miste en tredel av inntekten sin. Hva er vitsen med så mye fritid hvis man ikke har penger til å nyte det ?

Mn klart, hvis livet er å sitte å game 24/7 så.....

Det å ikke ha en som har styringsrett over deg hadde vært verdt mer enn 1/3 av inntekten min. For det første koster det ikke all verden å leve godt, for det andre er det u mange tilfeller slik at tid = penger. Det å ikke være i jobb ville redusert utgiftene mine kraftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Det å ikke ha en som har styringsrett over deg hadde vært verdt mer enn 1/3 av inntekten min. For det første koster det ikke all verden å leve godt, for det andre er det u mange tilfeller slik at tid = penger. Det å ikke være i jobb ville redusert utgiftene mine kraftig.

Det lyser igjennom at du er sååå misunnelig på uføretrygdede folk med helseproblemer. Hva med å bli det selv, om du mener det er så lett.? Du mener at alle snylter.Du er i alle tråder om uføretrygdene for  å shame dem. Djeezez. Vær litt mann da!

Anonymkode: e3ac7...f9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I disse gruppene og fb-sidene er det veldig mange som er overbevist i sitt eget hode om at de er uføre.

Dette stemmer dog ikke alltid med virkeligheten.

Anonymkode: 3fa4f...518

Dette!

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det lyser igjennom at du er sååå misunnelig på uføretrygdede folk med helseproblemer. Hva med å bli det selv, om du mener det er så lett.? Du mener at alle snylter.Du er i alle tråder om uføretrygdene for  å shame dem. Djeezez. Vær litt mann da!

Anonymkode: e3ac7...f9b

Mye jeg gjerne kunne vært uføretrygdet for, men nå er jeg altså ikke noe av det. Da vil trygdesvindel være alternativet, noe jeg er imot og dermed ikke ønsker å bidra til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Mye jeg gjerne kunne vært uføretrygdet for, men nå er jeg altså ikke noe av det. Da vil trygdesvindel være alternativet, noe jeg er imot og dermed ikke ønsker å bidra til.

Så skjerp deg, du sutrer som en unge. Vær litt voksen nå! Skammer meg på dine vegner når jeg leser innleggene dine.

Anonymkode: e3ac7...f9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så skjerp deg, du sutrer som en unge. Vær litt voksen nå! Skammer meg på dine vegner når jeg leser innleggene dine.

Anonymkode: e3ac7...f9b

Nyttig bidrag.

Har jeg skrevet at alle snylter? Hvor?

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så forlokkende å leve på en helt ræva inntekt resten av livet? Det er det jeg ikke skjønner. Sitte og snu på hver krone, noen ganger sulte, ikke tåle den minste lille uventede utgift. måtte spare i årevis for å få råd til ny vinterjakke etc.

Det er IKKE noe misunnelsesverdig i å leve på fattigdomsgrensen år etter år, så hva ts er så misunnelig på, fatter jeg ikke. Du har riktignok fri hver dag om du har klart å svindle deg til en uføretrygd, men hva søren hjelper det å ha fri hver dag, når du aldri har råd til å gjøre noe som helst eller gå ut døra, fordi alt (unntatt turgåing og biblioteket) koster penger i dag???

Anonymkode: e5ae7...f44

Pga at de som planlegger å snylte neppe gir seg til på minstetrygd. Jeg fatter ikke hvorfor de skulle gjort det heller.

Om en planlegger å snylte trygd, regner jeg med de sikrer seg så best de kan.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullehurk skrev (1 time siden):

Ja, jeg skjønner heller ikke hva som er så forlokkende med å miste en tredel av inntekten sin. Hva er vitsen med så mye fritid hvis man ikke har penger til å nyte det ?

Mn klart, hvis livet er å sitte å game 24/7 så.....

Om en må ha mye penger for å nyte fritiden sin, skjønner jeg at du aldri kommer til å forstå dette.

 

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...