Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye å missunne, et grusomt liv med sykdom og plager 24/7 ja vær så god du. Jeg missunner folk som er friske og jobber.

Anonymkode: f15e3...b00

Jeg misunner også de som er friske og jobber, er jo en grunn for at jeg nå blir utredet på nav, har i hele litt liv egentlig vært for syk til å jobbe, så har aldri klart å holde på en jobb. Men jeg har vært bestemt på at jeg skal klare det, men har innsett nå at det ikke går med de skadene og fysiske plagene jeg har :(

Anonymkode: e2108...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):


Hvor har du dette fra? I beste fall er det mye du har misforstått, for her sier du mye feil.

ME har vært godkjent som grunn til å søke uføretrygd i minst 20 år. Så lenge har jeg vært syk, og det var blitt godkjent ‘før min tid’.

Men diagnosen alene gir selvfølgelig ingen automatisk rett til uføretrygd - på samme måte som alle andre diagnoser. Folk med samme diagnose kan variere stort i hvor syke og preget de er av sykdommen sin. Derfor skal dette alltid vurderes individuelt, for alle diagnoser. Uansett diagnose skal alltid funksjonsnivå og restarbeidsevne utredes og vurderes, ellers får en direkte avslag. 

Det har versert et NAV-skriv om at ME-syke ikke bør innvilges uføretrygd før etter 3 år. Det er riktig. Begrunnelsen er kun at det for enkelte veldig heldige individer har det funnet sted tilfriskning eller sterk forbedring rundt 2-3 år ut i sykdomsforløpet. Dette er dessverre ikke vanlig, men NAV har lagt seg på linjen at så lenge det finnes en teoretisk sjanse, så bør vedtaket drøye så lenge som mulig. 

At ung uføre kun gis ME-syke som er helt sengeliggende er direkte feil. Men ung uføre-tillegget er generelt vanskelig å få innvilget.

Anonymkode: 683e9...f50

Dette lærte vi av en tidligere NAV-ansatt på et mestringskurs for ME-pasienter for ett par år siden.

"Det har versert et NAV-skriv om at ME-syke ikke bør innvilges uføretrygd før etter 3 år."  Vi lærte at man måtte være syk av ME i minst 7 år for å få det godjent av NAV. Ikke offisielt, men han sa det var sånn det var i realiteten.

For ME-syke er jo uansett 3 år på AAP egentig for kort for å få en ME-diagnose. Siden ting stresses og fremskyndes er det nok mange utbrente o.l. som får en ME-diagnose, der tilfriskning skjer etter 2-3 år.

Er sikkert noen ME-syke med mild og moderat grad som får Ung uføre, men jeg har ikke hørt om noen.

 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er snarere at om havresekken ikke beskyttes, tenker jeg det er rimelig mange som meget raskt føler seg veldig uføre.

Anonymkode: 3fa4f...518

Snarere tvert imot, tror jeg.

Nå er systemet sånn at man ofte straffes for å prøve seg i jobb i årene på AAP, man er redd det skal brukes mot en når man søker uføretrygd og at man får avslag pga "restarbeidsevne", når man egentlig er for syk, men presser seg til det yttererste. Man hører jo stadig om noen som får avslag på både forlengelse av AAP og uføretrygd fordi de prøvde seg på skolegang (men måtte kanskje slutte) eller prøvde jobb, men ble dårligere, eller klarte noe pga mange tilpasninger fra arb.plassen. Derfor tør mange ikke jobbe eller gå på skole når de har AAP. Noe jeg mener er galt med systemet, man burde ikke straffes fordi man biter tenna sammen og har ståpå-vlje selvom man er syk!

At man prøver å gjøre ting selv for å bli frisk kan også brukes mot en. En jeg vet om fikk avslag på uføretrygd fordi hun hadde dratt til Tyskland for å få behandling mot borrelia... Forstå det den som kan. Hun fikk også et hinsides høyt krav om tilbakebetaling av AAP som NAV mente hun hadde fått uten å ha krav på det. Dama var ekstremt syk, men ble så dårlig behandlet av NAV at det var helt skremmende.

Det jeg synes burde blitt innført, er oppfølging av de uføretrygdede. Greit nok at trygden er varig, men man burde følge opp mtp jobb, skole, videre utredning og behandling osv. Da ville man også fanget opp noen eventuelle snyltere eller de som har blitt friske etter en stund på trygd.

 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga at de som planlegger å snylte neppe gir seg til på minstetrygd. Jeg fatter ikke hvorfor de skulle gjort det heller.

Om en planlegger å snylte trygd, regner jeg med de sikrer seg så best de kan.

Anonymkode: 3fa4f...518

For å få en grei trygd må man ha hatt en ganske god betalt jobb før man ble trygda. Så slutt med pisspreiket 

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.21):

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Har ikke lest tråden, men wtf? Betalt ferie, fortjent det, smertefritt liv pga teknologien vi har i dag? Er du bare ute etter å provosere? 

Jeg har stått i 100% jobb i mange år med k-ptsd, depresjon, generell angst og personlighetsforstyrrelser. I tillegg har jeg mange fysiske sykdommer som LS, migrene, smerter i ledd og muskler, ødelagte ben pga blodpropp med fler. Jeg gjør alt jeg kan for å ikke bli ufør. 

Jeg misunner folk som slipper denne belastningen i tillegg til å ha en normalt fungerende liv. Jeg misunner IKKE uføre. Jeg har ingenting negativt mot uføre, synes det er ufattelig trist at de er for syke til å jobbe og fungere normalt. ❤️ 

Det er tydelig at du ikke helt innehar kunnskapen om hvordan det er å være ufør og hvorfor de er det. For mange innebærer hverdagen å rett og slett overleve i håp om bedringen dag, smertehelvete etc. De aller fleste uføre skulle nok heller ønske at de var friske og fungerende nok til å jobbe. 

Tenker du har det litt for godt. 

Anonymkode: 3414a...96d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

For å få en grei trygd må man ha hatt en ganske god betalt jobb før man ble trygda. Så slutt med pisspreiket 

Anonymkode: eb55d...92c

Dette stemmer. Så hva er pisspreiket?

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Snarere tvert imot, tror jeg.

Nå er systemet sånn at man ofte straffes for å prøve seg i jobb i årene på AAP, man er redd det skal brukes mot en når man søker uføretrygd og at man får avslag pga "restarbeidsevne", når man egentlig er for syk, men presser seg til det yttererste. Man hører jo stadig om noen som får avslag på både forlengelse av AAP og uføretrygd fordi de prøvde seg på skolegang (men måtte kanskje slutte) eller prøvde jobb, men ble dårligere, eller klarte noe pga mange tilpasninger fra arb.plassen. Derfor tør mange ikke jobbe eller gå på skole når de har AAP. Noe jeg mener er galt med systemet, man burde ikke straffes fordi man biter tenna sammen og har ståpå-vlje selvom man er syk!

At man prøver å gjøre ting selv for å bli frisk kan også brukes mot en. En jeg vet om fikk avslag på uføretrygd fordi hun hadde dratt til Tyskland for å få behandling mot borrelia... Forstå det den som kan. Hun fikk også et hinsides høyt krav om tilbakebetaling av AAP som NAV mente hun hadde fått uten å ha krav på det. Dama var ekstremt syk, men ble så dårlig behandlet av NAV at det var helt skremmende.

Det jeg synes burde blitt innført, er oppfølging av de uføretrygdede. Greit nok at trygden er varig, men man burde følge opp mtp jobb, skole, videre utredning og behandling osv. Da ville man også fanget opp noen eventuelle snyltere eller de som har blitt friske etter en stund på trygd.

 

Anonymkode: 2bd28...006

Jeg tror din oppfatning av hvor lyst folk har til å jobbe er sterkt overdrevet.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror din oppfatning av hvor lyst folk har til å jobbe er sterkt overdrevet.

Anonymkode: 3fa4f...518

Det tror du. Jeg har opplevd systemet som syk i flere år og møtt mange med samme sykdom som meg - eller andre sykdommer. Min erfaring er at de fleste står på og tviholder på jobben sin og virkelig gjør alt for å bli frisk. Men nå har ikke jeg møtt snylterne, jeg har møtt de ekte syke. De som hadde en jobb de trivdes i før livet tok en vond u-sving. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tror du. Jeg har opplevd systemet som syk i flere år og møtt mange med samme sykdom som meg - eller andre sykdommer. Min erfaring er at de fleste står på og tviholder på jobben sin og virkelig gjør alt for å bli frisk. Men nå har ikke jeg møtt snylterne, jeg har møtt de ekte syke. De som hadde en jobb de trivdes i før livet tok en vond u-sving. 

Anonymkode: 2bd28...006

Og om disse var snyltere, tror du de hadde fortalt deg det? Eller tror du heller de hadde sagt de ønsket at de kunne beholde jobben eller jobbe, men klarte dessverre ikke?

Hvordan kan en vite hva som er sant, uansett hva folk sier i en slik situasjon? Selvsagt sier smylterne det samme som ekte uføre, ellers hadde de jo blitt avslørt daglig. Pluss at mange er som sagt uføre i sitt eget hode. De er fast bestemt på at dette går ikke og de må ha trygd.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og om disse var snyltere, tror du de hadde fortalt deg det? Eller tror du heller de hadde sagt de ønsket at de kunne beholde jobben eller jobbe, men klarte dessverre ikke?

Hvordan kan en vite hva som er sant, uansett hva folk sier i en slik situasjon? Selvsagt sier smylterne det samme som ekte uføre, ellers hadde de jo blitt avslørt daglig. Pluss at mange er som sagt uføre i sitt eget hode. De er fast bestemt på at dette går ikke og de må ha trygd.

Anonymkode: 3fa4f...518

Deg om det. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om disse var snyltere, tror du de hadde fortalt deg det? Eller tror du heller de hadde sagt de ønsket at de kunne beholde jobben eller jobbe, men klarte dessverre ikke?

Hvordan kan en vite hva som er sant, uansett hva folk sier i en slik situasjon? Selvsagt sier smylterne det samme som ekte uføre, ellers hadde de jo blitt avslørt daglig. Pluss at mange er som sagt uføre i sitt eget hode. De er fast bestemt på at dette går ikke og de må ha trygd.

Anonymkode: 3fa4f...518

Enig. Det må bli mindre lukrativt. 1: Bort med "Ung ufør", det stresser en prosess som blir urettferdig for de som faktisk har prøvd å jobbe. 2: Øk AAP fra 3 til 5 år. Gi folk i sykdom en mulighet til å bli frisk. 3: Re-vurdering hvert 5. år. Helt sykt at man som 25-åring kan sitte på en sikker lønning resten av livet. 

Og så må vel beløpet vurderes dersom den voldsomme økningen uføre fortsetter. Trenden vi har nå kan ikke fortsette. 

Anonymkode: 973db...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. Det må bli mindre lukrativt. 1: Bort med "Ung ufør", det stresser en prosess som blir urettferdig for de som faktisk har prøvd å jobbe. 2: Øk AAP fra 3 til 5 år. Gi folk i sykdom en mulighet til å bli frisk. 3: Re-vurdering hvert 5. år. Helt sykt at man som 25-åring kan sitte på en sikker lønning resten av livet. 

Og så må vel beløpet vurderes dersom den voldsomme økningen uføre fortsetter. Trenden vi har nå kan ikke fortsette. 

Anonymkode: 973db...2e0

Enig i re-vurdering. Men synes ikke det er sykt at man har en sikker lønn, det burde egentlig alle hatt, det er jo uverdig at folk må tigge penger på sosialen.. Men det skal lønne seg å jobbe, uansett om man er syk eller hva årsaken er til at man er på nav. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Deg om det. 

Anonymkode: 2bd28...006

Jepp. Gode poenger.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp. Gode poenger.

Anonymkode: 3fa4f...518

Ditt poeng er at mange av de syke jeg har møtt slett ikke er syke, men later som de er det, finner opp symptomer, etterligner ekte syke, later som de tviholder på jobben, når de egentlig drømmer om 100 % uføretrygd? Eh, så stygge tanker har ikke jeg om fortvilte mennesker i livskriser pga sykdom... Tro det eller ei så finnes det mange friske som gleder seg til hver dag på jobb også. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (16 timer siden):

Du må skille avklaring og inntekt. Man er ikke avklart før man har fått et avslag, selv om man mister arbeidsavklaringspengene. Får man avslag er det jo ikke påvist uførhet.

Det er feil. Det er påvist arbeidsuførhet her, men med krav om å finne ut om det er i et hvert yrke. Arbeidsudyktighet på 60% også som de godkjenner grunnlaget på, det er likevel krav om mer dokumentasjon a "et hvert yrke" gjelder ikke meg, men gubben som jeg har sett og lest alt av papirer til i straks 10 år. Myalgier, betennelser og skader må være alvorlige dersom de skal godkjennes. Store mengder smertestillende og betennelsesdempende spiller ingen rolle så lenge det er en sjanse for å potensielt kunne jobbe er svaret både han og en del andre får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ditt poeng er at mange av de syke jeg har møtt slett ikke er syke, men later som de er det, finner opp symptomer, etterligner ekte syke, later som de tviholder på jobben, når de egentlig drømmer om 100 % uføretrygd? Eh, så stygge tanker har ikke jeg om fortvilte mennesker i livskriser pga sykdom... Tro det eller ei så finnes det mange friske som gleder seg til hver dag på jobb også. 

Anonymkode: 2bd28...006

Nei, mitt poeng var at snyltere også sier de er syke. De må jo det. Om du har så klare oppfatninger om at de du snakker om ikke er blant disse, er det jo flott.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Enig. Det må bli mindre lukrativt. 1: Bort med "Ung ufør", det stresser en prosess som blir urettferdig for de som faktisk har prøvd å jobbe. 2: Øk AAP fra 3 til 5 år. Gi folk i sykdom en mulighet til å bli frisk. 3: Re-vurdering hvert 5. år. Helt sykt at man som 25-åring kan sitte på en sikker lønning resten av livet. 

Og så må vel beløpet vurderes dersom den voldsomme økningen uføre fortsetter. Trenden vi har nå kan ikke fortsette. 

Anonymkode: 973db...2e0

Men hvordan skal en slik revurdering foregå? Hva skal vektlegges ved en slik vurdering?

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan skal en slik revurdering foregå? Hva skal vektlegges ved en slik vurdering?

Anonymkode: 3fa4f...518

Det må bli en kort versjon av slik vurderingen var for å få ufør i første omgang. Altså, om det er en person med Downs o.l. så går det jo veldig fort (og trenger strengt talt ingen re-vurdering). Men om det er pga skade eller sykdom så kan jo mye ha skjedd på 5 år (for ikke å snakke om etter 10-15-20 år) via opptrening eller medisinering. Kanskje kan denne pers. nå starte i 50%? 80%? 100%? Lege må legge fram bevis for behandling og en ny vurdering av personen hvert 5. år. 

Anonymkode: 973db...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere uføre og det livet de lever er ikke et liv jeg unner noen. 

Anonymkode: da674...019

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må bli en kort versjon av slik vurderingen var for å få ufør i første omgang. Altså, om det er en person med Downs o.l. så går det jo veldig fort (og trenger strengt talt ingen re-vurdering). Men om det er pga skade eller sykdom så kan jo mye ha skjedd på 5 år (for ikke å snakke om etter 10-15-20 år) via opptrening eller medisinering. Kanskje kan denne pers. nå starte i 50%? 80%? 100%? Lege må legge fram bevis for behandling og en ny vurdering av personen hvert 5. år. 

Anonymkode: 973db...2e0

Men etter 5 år vil nok de færreste ha mulighet til å konkurrere om stillinger. Langt mindre om 10+ år.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...