Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i hele mitt arbeidsliv misunnet de uføre. Men jeg har ikke klart å fungere i arbeidslivet selv da. Vært mest på dagpenger de siste 10 årene enn det jeg har vært i jobb. Nå er jeg på utdeling gjennom nav, så spennende om jeg blir ufør eller får noe annet tilrettelagt arbeid 🙈

Anonymkode: e2108...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker said:

😂 Da må du forklare meg, i løpet av de siste ti årene så har antall uføre doblet seg. 

Anonymkode: d439a...374

Jeg sitter ikke med fasit, bare så det er sagt, men selv om antallet uføre stiger, så betyr ikke det at det er lett å svindle det til seg. Det er faktisk mulig at det er så enkelt som at det er flere syke.

Anonymkode: 31b5e...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

😂 Da må du forklare meg, i løpet av de siste ti årene så har antall uføre doblet seg

Anonymkode: d439a...374

Det er direkte feil. Antallet uføre øker i takt med befolkningsøkningen, men andelen av befolkningen mellom 18 og 66 år, som er den gruppen som kan få uføretrygd, har ligget nokså jevnt på rundt 10% de siste tiårene. Faktisk er andelen uføretrygdede i befolkningen på omtrent samme nivå nå som den var like etter årtusenskiftet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 12.29):

Forstår deg delvis, ts. For meg hadde det vært perfekt å være 50% ufør, altså får man beholde en ok inntekt og man får 2-3 ekstra fridager hver uke. Moren min var det da jeg var ung og det virket veldig bra. Hun kunne ta en langhelg med venninder, gjøre ærender og alt mulig de dagene hun ikke jobbet. Samtidig har man en jobb å identifisere seg med, tror det er viktig for de fleste.  

Anonymkode: 973db...2e0

 Jeg er 70 % ufør og jobber resten. De dagene jeg ikke jobber må jeg som regel bare hvile. Jeg orker ikke tanken på langhelger med venninner osv disse dagene. Da hadde ikke jeg hatt energi igjen til å jobbe de få dagene jeg gjør. Så det er alldeles ikke perfekt, men jeg gjør det beste ut av det. 

Anonymkode: b3edf...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da vitterlig ikke tilpasset. Jeg er selv ufør og kan ikke forplikte meg til en fast dag hvor jeg skal stille opp for en annen person. Ei heller har jeg psyken til å stille opp for et annet menneske når jeg sliter såpass med meg selv.

Anonymkode: eb55d...92c

Selvsagt. Uansett hva slags jobb som nevnes her, får man bare til svar at dette "passer ikke for alle".

No shit, Sherlock.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du tar feil.

Jeg kom på AAP for 9 år siden. Etter dette har det vært diverse endringer for oss på AAP. Jeg tilhørte den gamle reformen, men fikk med meg via divereste facebookgrupper ang sykdommen min at folk som tilhørte den nye reformen virkelig har slitt med å få uføretrygd. De fleste får også ett år helt uten inntekt (karensår). Jeg slapp dette og fikk "lettere" innvilget trygd fordi jeg var mange år på AAP (7 år) slik at NAV skjønte at dette var kronisk. Men den nye reformen har man så "kort tid" på AAP (kort tid for diverse sykommer) at uføretrygd ikke innvilges fordi NAV mener du kan bli frisk.
 

Anonymkode: 2bd28...006

Dette har ingenting med påstanden om at det er blitt vanskeligere å bli ufør å gjøre.

Tydelig at folk ikke vet hva de påstår her 

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har i hele mitt arbeidsliv misunnet de uføre. Men jeg har ikke klart å fungere i arbeidslivet selv da. Vært mest på dagpenger de siste 10 årene enn det jeg har vært i jobb. Nå er jeg på utdeling gjennom nav, så spennende om jeg blir ufør eller får noe annet tilrettelagt arbeid 🙈

Anonymkode: e2108...044

Mye å missunne, et grusomt liv med sykdom og plager 24/7 ja vær så god du. Jeg missunner folk som er friske og jobber.

Anonymkode: f15e3...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (44 minutter siden):

Du beskriver ingen endring i kriteriene for å få innvilget uføretrygd her ...

Jo? Prøver igjen: hvis man ikke er ferdig avklart for uføretrygd får man avslag. Før fikk man ofte mange flere år på å bli utredet. 

Sykdommer som ikke kan påvises på en prøve bruker lang tid på utredning. De rekker ofte ikke bli ferdig avklart før AAP går ut og får dersom oftere avslag. Det er også et krav om at sykdommen må ha en viss varighet, tror det er 7 år, for å vurderes som kronisk av NAV. Siden man kun har AAP i 3 år rekker mange ikke få en «godkjent kronisk diagnose» av nav. 

Så sykdommer som ME, CFS, fibromyalgi osv er nå EKSTREMT vanskelig å få innvilget uføretrygd av, med mindre man var påvist syk i mange år før man begynte på AAP eller ble syk før den nye reformen. 
 

Hvis du får ME i morgen og skal søke uføretrygd om 4 år, har du i følge nav ikke vært syk lenge nok til at de godkjenner ME-diagnosen din. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har ingenting med påstanden om at det er blitt vanskeligere å bli ufør å gjøre.

Tydelig at folk ikke vet hva de påstår her 

Anonymkode: 3fa4f...518

Jo. Se svar over her. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo? Prøver igjen: hvis man ikke er ferdig avklart for uføretrygd får man avslag. Før fikk man ofte mange flere år på å bli utredet. 

Sykdommer som ikke kan påvises på en prøve bruker lang tid på utredning. De rekker ofte ikke bli ferdig avklart før AAP går ut og får dersom oftere avslag. Det er også et krav om at sykdommen må ha en viss varighet, tror det er 7 år, for å vurderes som kronisk av NAV. Siden man kun har AAP i 3 år rekker mange ikke få en «godkjent kronisk diagnose» av nav. 

Så sykdommer som ME, CFS, fibromyalgi osv er nå EKSTREMT vanskelig å få innvilget uføretrygd av, med mindre man var påvist syk i mange år før man begynte på AAP eller ble syk før den nye reformen. 
 

Hvis du får ME i morgen og skal søke uføretrygd om 4 år, har du i følge nav ikke vært syk lenge nok til at de godkjenner ME-diagnosen din. 

Anonymkode: 2bd28...006

Man er fortsatt i systemet selv om man må leve på oppsparte midler eller sosialstøtte et år etter tre år på AAP. Her tar du fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo. Se svar over her. 

Anonymkode: 2bd28...006

Du skriver intet nytt. Kriteriene er de samme for ufør. AAP er dog strammet inn.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar feil.

Jeg kom på AAP for 9 år siden. Etter dette har det vært diverse endringer for oss på AAP. Jeg tilhørte den gamle reformen, men fikk med meg via divereste facebookgrupper ang sykdommen min at folk som tilhørte den nye reformen virkelig har slitt med å få uføretrygd. De fleste får også ett år helt uten inntekt (karensår). Jeg slapp dette og fikk "lettere" innvilget trygd fordi jeg var mange år på AAP (7 år) slik at NAV skjønte at dette var kronisk. Men den nye reformen har man så "kort tid" på AAP (kort tid for diverse sykommer) at uføretrygd ikke innvilges fordi NAV mener du kan bli frisk.
 

Anonymkode: 2bd28...006

Nav ser ikke på diagnose,men funksjonsnivå og restarbeidsevne så hva andre på Facebook med samme diagnose sier er faktisk revnende likegyldig 

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette har ingenting med påstanden om at det er blitt vanskeligere å bli ufør å gjøre.

Tydelig at folk ikke vet hva de påstår her 

Anonymkode: 3fa4f...518

Typisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Man er fortsatt i systemet selv om man må leve på oppsparte midler eller sosialstøtte et år etter tre år på AAP. Her tar du fullstendig feil.

Hvilket "system" er det du mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Man er fortsatt i systemet selv om man må leve på oppsparte midler eller sosialstøtte et år etter tre år på AAP. Her tar du fullstendig feil.

Jeg fikk beskjed at hvis jeg ikke fikk innvilget uføretrygd måtte jeg søke sosialhjelp og thats it. Da fikk jeg ikke mer hjelp fra nav. 

Vet noen som fikk avslag og måtte kontakte advokat for anke. Så toget er nok ikke gått, men det er likevel blitt veldig mye vanskeligere. Det er selvsagt mye lettere med en påvist sykdom/skade, men selv da er det mange som får avslag. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selvsagt. Uansett hva slags jobb som nevnes her, får man bare til svar at dette "passer ikke for alle".

No shit, Sherlock.

Anonymkode: 3fa4f...518

Poenget er at det alltid skrikes høyt om tilpasset jobber,men disse jobbene eksisterer kun i debatt for å kritisere ufør. En tilpasset jobb for veldig mange vil være en jobb hvor man kan komme og gå akkurat som det må matte passe enn ut i fra sine helsemessige utfordringer

Anonymkode: eb55d...92c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk beskjed at hvis jeg ikke fikk innvilget uføretrygd måtte jeg søke sosialhjelp og thats it. Da fikk jeg ikke mer hjelp fra nav. 

Vet noen som fikk avslag og måtte kontakte advokat for anke. Så toget er nok ikke gått, men det er likevel blitt veldig mye vanskeligere. Det er selvsagt mye lettere med en påvist sykdom/skade, men selv da er det mange som får avslag. 

Anonymkode: 2bd28...006

Du må skille avklaring og inntekt. Man er ikke avklart før man har fått et avslag, selv om man mister arbeidsavklaringspengene. Får man avslag er det jo ikke påvist uførhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nav ser ikke på diagnose,men funksjonsnivå og restarbeidsevne så hva andre på Facebook med samme diagnose sier er faktisk revnende likegyldig 

Anonymkode: eb55d...92c

Jo, de ser også på diagnose. Sykdommer som ME og fibromyalgi er i utgangspunktet ikke godkjent hos nav for å søke uføretrygd. Så som du sier må man bevise funksjonsnivå og restarbeidsevne. Men siden nav som hovedregel ikke godtar me/firbromyalgi som har vært 3 år på AAP, er det mange som får avslag uansett og må anke. 
Har man en «godkjent sykdom/skade» er det lettere å få det innvilget.
 

Fels ung uføre gis kun ME-syke som er helt sengeliggende. Mens ung uføre gis til mennesker med andre sykdommer/skader med langt høyere funksjonsnivå. Så de ser absolutt også på diagnose. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Du må skille avklaring og inntekt. Man er ikke avklart før man har fått et avslag, selv om man mister arbeidsavklaringspengene. Får man avslag er det jo ikke påvist uførhet.

Man er ferdig avklart når nav mener man er det, samme hva man selv eller fastlegen mener, og samme om man har søkt uføretrygd eller ikke (ikke alle får beskjed av nav at de kan søke uføretrygd).
 

Problemet med nav er at de er bukken ved havresekken. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...