Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men etter 5 år vil nok de færreste ha mulighet til å konkurrere om stillinger. Langt mindre om 10+ år.

Anonymkode: 3fa4f...518

Du det er veldig sant...hmm..NAV kan vel kanskje ikke bidra med stillinger? Jeg vet helt ærlig ikke hvordan alt dette fungerer, men det hadde vært fint om man kunne fått i gang noe slikt. Hva med f.eks de som har vært i fengsel? De kommer vel ikke ut og er på uføre resten av livet fordi de har hull i CV'en? Kunne det blitt en lignende løsning for de som har hatt uføre-trygd? 

Anonymkode: 973db...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det må bli en kort versjon av slik vurderingen var for å få ufør i første omgang. Altså, om det er en person med Downs o.l. så går det jo veldig fort (og trenger strengt talt ingen re-vurdering). Men om det er pga skade eller sykdom så kan jo mye ha skjedd på 5 år (for ikke å snakke om etter 10-15-20 år) via opptrening eller medisinering. Kanskje kan denne pers. nå starte i 50%? 80%? 100%? Lege må legge fram bevis for behandling og en ny vurdering av personen hvert 5. år. 

Anonymkode: 973db...2e0

Det er i grunn et godt poeng og skulle vært gjort med fler. Det er en del som er tvunget til en slik vurdering allerede der de da ikke har bedring og noen få prosent har det. En periode ble det vurdert på nytt med noe som het midlertidig ufør, men dette har falt bort og erstattet med revurdering dersom NAV ser at personen er i stand til å jobbe mer enn konkludert arbeidsevne ved vedtaksdato. Det er nok langt færre enn det skulle vært som fører rett realitetsmessig av de som jobber vedsiden av og dermed må levere meldekort, men de fleste svindler heldigvis ikke her. Jeg får gradert ufør når jeg er ferdig avklart og må resten av arbeidslivet føre meldekort dersom jeg ikke blir verre og må søke 100% 

I forhold til tidligere punkter på dette er det i realiteten en del som kanskje ikkebslulle hatt 100% ung ufør, men mange som har fått dette før de prøver seg ordentlig i arbeidslivet har traumer som ikke er behandlingsbare de ikke er interessert i å brette ut om.. og jeg må ærlig innrømme jeg ikke fatter behovet fra utenforstående om at Kalle Klovn må brette ut om disse for å få forståelse og respekt fra Ola Dunk og Kari Vrang. Det er så mange som ser ned på unge uføre og krever en forklaring før de respekterer at Klovn har alvorlige traumer. Delvis forståelig fordi det finnes snyltere der ute, men mannen i gata har ikke noe med hvorfor Klovn ikke kan jobbe 100, 80, 40 eller 0% det er personlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du det er veldig sant...hmm..NAV kan vel kanskje ikke bidra med stillinger? Jeg vet helt ærlig ikke hvordan alt dette fungerer, men det hadde vært fint om man kunne fått i gang noe slikt. Hva med f.eks de som har vært i fengsel? De kommer vel ikke ut og er på uføre resten av livet fordi de har hull i CV'en? Kunne det blitt en lignende løsning for de som har hatt uføre-trygd? 

Anonymkode: 973db...2e0

Kommunene burde sponset arbeidsgivere med stillinger spesielt for uføre, så de fikk en sjanse i arbeidslivet. Etter en stund, dersom det fungerer, kan stillingen omgjøres til vanlig fast stilling. Dersom det blir attraktivt for arbeidsgivere å ansette uføretrygdede, tipper jeg flere ville gjort det. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommunene burde sponset arbeidsgivere med stillinger spesielt for uføre, så de fikk en sjanse i arbeidslivet. Etter en stund, dersom det fungerer, kan stillingen omgjøres til vanlig fast stilling. Dersom det blir attraktivt for arbeidsgivere å ansette uføretrygdede, tipper jeg flere ville gjort det. 

Anonymkode: 2bd28...006

Enig!!

Anonymkode: 973db...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (4 timer siden):

Det er feil. Det er påvist arbeidsuførhet her, men med krav om å finne ut om det er i et hvert yrke. Arbeidsudyktighet på 60% også som de godkjenner grunnlaget på, det er likevel krav om mer dokumentasjon a "et hvert yrke" gjelder ikke meg, men gubben som jeg har sett og lest alt av papirer til i straks 10 år. Myalgier, betennelser og skader må være alvorlige dersom de skal godkjennes. Store mengder smertestillende og betennelsesdempende spiller ingen rolle så lenge det er en sjanse for å potensielt kunne jobbe er svaret både han og en del andre får.

Hva motstrider det jeg skriver her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2020 at 10:58 AM, AnonymBruker said:

De er nok det også. Men uføretrygd er lettere å oppnå enn å overta en rik persons formue. Eller å vinne i lotto, som noen argumenterer med.

Anonymkode: 3fa4f...518

Jeg er ufør og har vunnet stort i Lotto, det er mulig å «vinne» begge deler👍🏻

Anonymkode: 5841a...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommunene burde sponset arbeidsgivere med stillinger spesielt for uføre, så de fikk en sjanse i arbeidslivet. Etter en stund, dersom det fungerer, kan stillingen omgjøres til vanlig fast stilling. Dersom det blir attraktivt for arbeidsgivere å ansette uføretrygdede, tipper jeg flere ville gjort det. 

Anonymkode: 2bd28...006

Uføre må i mye større grad ordne seg selv istedet for å presse seg på arbeidslivet og arbeidsgivere.

Kun på denne måten kan de ha full kontroll over egen tid, form og restarbeidsevne.

 

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye å være misunnelig på TS.

Nedsatt funksjonsevne pga. diagnose(r) er slitsomt å leve med.

Anonymkode: 70959...426

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (7 timer siden):

Hva motstrider det jeg skriver her?

Du gjentar deg selv fordi du skriver så flytende at alt du skriver kan defineres som rett med godvilje. Gidder ikke svare på spørsmålet ditt en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uføre må i mye større grad ordne seg selv istedet for å presse seg på arbeidslivet og arbeidsgivere.

Kun på denne måten kan de ha full kontroll over egen tid, form og restarbeidsevne.

 

Anonymkode: 3fa4f...518

Presse seg på arbeidslivet? En ufør kan ha masse ressurser, kvaliteter og personlig egnethet for en rekke jobber. Ikke alle type jobber MÅ gjøres til faste kl.slett og dager. Hvis flere får opp øynene for at man ikke trenger ha avtale om faste dager selvom man jobber feks 10-20%, så lenge jobben blir gjort, tror det hadde vært bra for både de uføre og arbeidsgiver.  
 

jeg er ufør i 20 % jobb og jeg jobber akkurat når jeg vil selv. Er formen dårlig tar jeg en fridag. Er formen god jobber jeg. Totalt i løpet av en mnd jobber jeg 20 %. Arbeidsgiver er happy, jeg er happy. 🤗 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Presse seg på arbeidslivet? En ufør kan ha masse ressurser, kvaliteter og personlig egnethet for en rekke jobber. Ikke alle type jobber MÅ gjøres til faste kl.slett og dager. Hvis flere får opp øynene for at man ikke trenger ha avtale om faste dager selvom man jobber feks 10-20%, så lenge jobben blir gjort, tror det hadde vært bra for både de uføre og arbeidsgiver.  
 

jeg er ufør i 20 % jobb og jeg jobber akkurat når jeg vil selv. Er formen dårlig tar jeg en fridag. Er formen god jobber jeg. Totalt i løpet av en mnd jobber jeg 20 %. Arbeidsgiver er happy, jeg er happy. 🤗 

Anonymkode: 2bd28...006

Og hvorfor ikke bruke denne energien i egen regi i stedet?

Du er nok et unntak, med din "happy arbeidsgiver".

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (5 timer siden):

Du gjentar deg selv fordi du skriver så flytende at alt du skriver kan defineres som rett med godvilje. Gidder ikke svare på spørsmålet ditt en gang.

Det jwg skriver er rett. Det handler ikke om vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.27):

Ja min mor hadde nok lett byttet ut de usle 12 000 hun har i mnd for bedre helse og mulighet til å jobbe å få faktisk har råd til å leve

Anonymkode: 2eac1...0b0

Har hun seriøst bare 12 000 i måneden å leve på? Har hun ikke mann eller samboer?

Anonymkode: f615a...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og hvorfor ikke bruke denne energien i egen regi i stedet?

Du er nok et unntak, med din "happy arbeidsgiver".

Anonymkode: 3fa4f...518

Mener du virkelig at jeg ikke har noe i arbeidslivet å gjøre, siden jeg var så uheldig å bli syk? 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du virkelig at jeg ikke har noe i arbeidslivet å gjøre, siden jeg var så uheldig å bli syk? 

Anonymkode: 2bd28...006

Nei, jeg mener virkelig ikke det. Jeg snakker om de som ikke er så heldig som deg, som har fått en arb.giver til å forbarme seg over deg.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg mener virkelig ikke det. Jeg snakker om de som ikke er så heldig som deg, som har fått en arb.giver til å forbarme seg over deg.

Anonymkode: 3fa4f...518

Det har jeg da heller ikke fått 🤦🏻‍♀️ For en holdning til du har til uføre. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg da heller ikke fått 🤦🏻‍♀️ For en holdning til du har til uføre. 

Anonymkode: 2bd28...006

Du må nok ha fått det. Jeg har en bra holdning til uføre, som mener de må i større grad ta ansvar for seg selv og egen restarbeidsevne.

Istedenfor å lempe dette over på arbeidsgivere.

Jeg ser ikke hvordan dette skal være en dårlig holdning.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må nok ha fått det. Jeg har en bra holdning til uføre, som mener de må i større grad ta ansvar for seg selv og egen restarbeidsevne.

Istedenfor å lempe dette over på arbeidsgivere.

Jeg ser ikke hvordan dette skal være en dårlig holdning.

Anonymkode: 3fa4f...518

Forstår du virkelig ikke det? «Lempe det over på ...» 🤦🏻‍♀️

Nei, min arbeidsgiver har IKKE forbarmet seg over meg. Dette er en arb.plass hvor alle har fleksibel arb.tid (alle mine kolleger er friske og arbeidsføre, men de har samme goder som meg).

Har du tenkt tanken at det kanskje er jeg som er en ressurs for de? Har du tenkt tanken at jeg kanskje ble headhuntet til bedriften pga mine kvalifikasjoner og personlig egnethet?  For det ble jeg altså. Ikke fordi de skulle «forbarme seg over en stakkars ufør», men fordi jeg har kvalifikasjoner de trenger. Og fordi bedriften har så fleksible arbeidstider passet det perfekt for meg. Hadde dette vært en 8-16 jobb måtte jeg takket nei. 
 

Jeg vet at mange uføretrygdede er som meg, de har masse ressurser og ønsker å være noe i jobb. Hadde flere bedrifter hatt stillinger som hadde fleksible arbeidstider hadde nok flere ressurssterke (!) uføretrygdede vært i jobb også! 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forstår du virkelig ikke det? «Lempe det over på ...» 🤦🏻‍♀️

Nei, min arbeidsgiver har IKKE forbarmet seg over meg. Dette er en arb.plass hvor alle har fleksibel arb.tid (alle mine kolleger er friske og arbeidsføre, men de har samme goder som meg).

Har du tenkt tanken at det kanskje er jeg som er en ressurs for de? Har du tenkt tanken at jeg kanskje ble headhuntet til bedriften pga mine kvalifikasjoner og personlig egnethet?  For det ble jeg altså. Ikke fordi de skulle «forbarme seg over en stakkars ufør», men fordi jeg har kvalifikasjoner de trenger. Og fordi bedriften har så fleksible arbeidstider passet det perfekt for meg. Hadde dette vært en 8-16 jobb måtte jeg takket nei. 
 

Jeg vet at mange uføretrygdede er som meg, de har masse ressurser og ønsker å være noe i jobb. Hadde flere bedrifter hatt stillinger som hadde fleksible arbeidstider hadde nok flere ressurssterke (!) uføretrygdede vært i jobb også! 

Anonymkode: 2bd28...006

Hadde alt dette stemt, hadde selvfølgelig mange flere uføre som ønsker å jobbe, fått det.

Du har vært griseheldig, det er den fulle sannhet. Du innrømmer det selv også i siste avsnitt.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...