Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er ferdig avklart når nav mener man er det, samme hva man selv eller fastlegen mener, og samme om man har søkt uføretrygd eller ikke (ikke alle får beskjed av nav at de kan søke uføretrygd).
 

Problemet med nav er at de er bukken ved havresekken. 

Anonymkode: 2bd28...006

Slik har det alltid vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uføre kan aldri tjene mye penger. Er det noe å være misunnelig for? Jeg kan jobbe meg opp mot millionlønn, mens de som er kronisk syke har ikke den muligheten. De må godta det de får.

Anonymkode: cd928...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (6 minutter siden):

NAV-systemet. 

 

Hvis man lever på sparepenger eller f.eks. forsørges av ektefelle er man ikke lenger i NAV-systemet. NAV har ikke en gang tall på hvor mange mennesker dette dreier seg om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (3 minutter siden):

Hvis man lever på sparepenger eller f.eks. forsørges av ektefelle er man ikke lenger i NAV-systemet. NAV har ikke en gang tall på hvor mange mennesker dette dreier seg om. 

Jo, du får oppfølging av nav selv om du ikke mottar stønad så lenge du ønsker det. Det bør man selvsagt ønske da det letter gjenopptak av AAP.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (11 minutter siden):

Du må skille avklaring og inntekt. Man er ikke avklart før man har fått et avslag, selv om man mister arbeidsavklaringspengene. Får man avslag er det jo ikke påvist uførhet.

Det er feil. Mange får f.eks. avslag fordi det ikke er avklart i hvilken grad de er uføre eller fordi det kan reises tvil om i hvilken grad alle tilgjengelige typer behandling er forsøkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (Akkurat nå):

Det er feil. Mange får f.eks. avslag fordi det ikke er avklart i hvilken grad de er uføre eller fordi det kan reises tvil om i hvilken grad alle tilgjengelige typer behandling er forsøkt. 

Kan ikke se at noe her motstrider min kommentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jo, du får oppfølging av nav selv om du ikke mottar stønad så lenge du ønsker det. Det bør man selvsagt ønske da det letter gjenopptak av AAP.

Kilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Kan ikke se at noe her motstrider min kommentar?

Det sier egentlig mest om dine leseferdigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Jo, du får oppfølging av nav selv om du ikke mottar stønad så lenge du ønsker det. Det bør man selvsagt ønske da det letter gjenopptak av AAP.

Kan ikke tenke meg et støtte mareritt enn å gå på AAP, søke ufør, får avslag, karensår, tilbake på AAP osv i en evig runddans.
 

AAP = mange ulike tiltak man som hovedregel må si ja til og usikker inntekt (plutselig stopper nav utbetalingene i x antall måneder ... det skjedde meg to ganger)... 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (2 minutter siden):

Det sier egentlig mest om dine leseferdigheter. 

Eller at det var lite min kommentar ikke omfattet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke tenke meg et større mareritt enn å gå på AAP, søke ufør, få avslag, karensår, tilbake på AAP osv i en evig runddans.
 

AAP = mange ulike tiltak man som hovedregel må si ja til og usikker inntekt (plutselig stopper nav utbetalingene i x antall måneder ... det skjedde meg to ganger)... 

Anonymkode: 2bd28...006

(Rettet skrivefeil)

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo skrev (1 minutt siden):

Siden du kjenner regelverket så godt bør du klare å vise til en kilde. 

Det var det jeg gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke tenke meg et støtte mareritt enn å gå på AAP, søke ufør, får avslag, karensår, tilbake på AAP osv i en evig runddans.
 

AAP = mange ulike tiltak man som hovedregel må si ja til og usikker inntekt (plutselig stopper nav utbetalingene i x antall måneder ... det skjedde meg to ganger)... 

Anonymkode: 2bd28...006

Det kan være så, men noen høy vanskelighetsgrad har det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det kan være så, men noen høy vanskelighetsgrad har det ikke. 

Det er i alle fall ikke sånn at dette går automatisk for alle. Sjekk feks «nav-spørsmål» eller «aap-aksjonen» på Facebook, mange fortvilte skjebner. 
 

Vet også om en som fikk avslag på uføretrygd og fikk da beskjed at hun hadde mottatt AAP-penger uten å ha krav på det. Hun fikk regning fra nav på 200.000 med krav om tilbakebetaling 😱 Dette var en svært syk dame med borrelia. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i alle fall ikke sånn at dette går automatisk for alle. Sjekk feks «nav-spørsmål» eller «aap-aksjonen» på Facebook, mange fortvilte skjebner. 
 

Vet også om en som fikk avslag på uføretrygd og fikk da beskjed at hun hadde mottatt AAP-penger uten å ha krav på det. Hun fikk regning fra nav på 200.000 med krav om tilbakebetaling 😱 Dette var en svært syk dame med borrelia. 

Anonymkode: 2bd28...006

Ingen har påstått det går automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Mener du NAV ikke er den riktige kilden for det NAV forvalter?

Helt riktig. NAV forvalter lover og forskrifter. De lager dem ikke. Og derfor spør jeg helt eksakt hvor det du henviser til er fastsatt i lov eller forskrift. Men hvis du ikke vet så lar vi det blir med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...